Paard vliegt op bodybuilder (mijten) en sportbrok - waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Paard vliegt op bodybuilder (mijten) en sportbrok - waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 15:00

Hoe kan het dat mijn paard tegen het plafond vliegt op deze producten; welk bestanddeel van deze producten is de oorzaak van een heet schrikkerig paard?

Ik weet niet goed of het in zetmeel, suiker zit of een bestanddeel (granen?)

Bodybuilder: ● Samenstelling / Composition: Rijstvoermeel (Farine de riz), Lijnzaadschilfers (Tourteaux de lin), Gedroogde Bietenpulp (Pulpe de betterave séchée), Mais (Mais), Moutkiemen (germes de malt), Tarwe
(Blé), Bietmelasse (Melasse de betterave), Johannesbrood (Caroubier)


Sportbrok: Tarweproducten (gries en heel), haverproducten (schillen en heel), gerst, maisvoermeel, melasse, luzerne, lijnzaad, calciumcarbonaat, natriumchloride, magnesiumoxide en lijnzaadolie.


Eigen conclusie: bietenpulp is het niet want als ik bv de senior priores voer of de multibeet senior, is er niks aan de hand. Luzerne an sich kan het ook niet zijn, die heeft hij 2 kg per dag gehad zonder problemen.
Dus het zit 'm of in de rijstvoermeel, mais, moutkiemen, tarwe.... granen? mais? Manier van bewerken?
Als ik Paardenmeel geef, waar ook haver in zit, dan is er niks aan de hand. Daar kan ik moeiteloos een kilo van voeren. Maar met halve schep sportbrok / 300 gr Bodybuilder, heb ik een bom die ontploft / steigert / overal van schrikt.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paard vliegt op bodybuilder (mijten) en sportbrok - waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 15:13

Ik mis nog 1 onderdeel in de vergelijking. Wat gaf je hiervoor?

Het kan ook zijn dat je paard niet reageert op iets wat er in zit, maar iets wat er in mist. Denk aan bijvoorbeeld magnesium (nu zie ik wel magnesiumoxide in de sportbrok zitten, maar ik weet niet welke concentratie en oxide is volgens mij geen makkelijk opneembare vorm).
En als dit bijvoorbeeld veel hoger zit in energie, kan het ook een overschot aan (snelle) energie zijn.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Paard vliegt op bodybuilder (mijten) en sportbrok - waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 15:14

Ik zou de sportbrok verdenken ivm de haver

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 15:36

Dit is wel summiere info. Wat voer je je paard (ruwvoer, krachtvoer, vitamines?), hoe vaak komt hij buiten (kan hij grazen?) en wat doe je voor werk met hem? Wat voor paard is het, blijft hij goed op gewicht?

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 16:01

Bowo schreef:
Ik mis nog 1 onderdeel in de vergelijking. Wat gaf je hiervoor?

Het kan ook zijn dat je paard niet reageert op iets wat er in zit, maar iets wat er in mist. Denk aan bijvoorbeeld magnesium (nu zie ik wel magnesiumoxide in de sportbrok zitten, maar ik weet niet welke concentratie en oxide is volgens mij geen makkelijk opneembare vorm).
En als dit bijvoorbeeld veel hoger zit in energie, kan het ook een overschot aan (snelle) energie zijn.


Pavo brok gaf ik daarvoor, momenteel Vitalbix. Nergens last van. Echt enkel met sportbrok en die bodybuilder merk ik een heftig verschil met minimale hoeveelheid.

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 16:03

_San87_ schreef:
Dit is wel summiere info. Wat voer je je paard (ruwvoer, krachtvoer, vitamines?), hoe vaak komt hij buiten (kan hij grazen?) en wat doe je voor werk met hem? Wat voor paard is het, blijft hij goed op gewicht?


Ik zie de link met deze twee voedingsmiddelen. Met het toevoegen van deze voedingsmiddelen een heftig paard dat schrikt , wegschiet, steigert, bulkt van de energie en blijft rennen.
Bouw ik dit af, dan heb ik nergens rust van.

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Paard vliegt op bodybuilder (mijten) en sportbrok - waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 16:10

Ik voer ook de Mijten Bodybuilder, en die van mij reageert normaal gesproken op alles wat enigzins beweegt of iets hoort..Maar met de Bodybuilder merk ik geen verschil qua gedrag, en ze krijgt alleen granen met luzerne gevoerd qua krachtvoer..Maar hoor wel vaker van Pavo sportbrok, is natuurlijk ook een suikerbom.. Dus ik zou daar mee stoppen, is ook junkfood voor paarden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 16:12

Dit is echt totaal geen antwoord op mijn vragen? Die ik niet voor niets stel, om je wellicht te kunnen helpen.

Als je al weet dat t aan die voeding ligt, dan voer je het niet, toch?

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 16:39

Elco schreef:
Ik voer ook de Mijten Bodybuilder, en die van mij reageert normaal gesproken op alles wat enigzins beweegt of iets hoort..Maar met de Bodybuilder merk ik geen verschil qua gedrag, en ze krijgt alleen granen met luzerne gevoerd qua krachtvoer..Maar hoor wel vaker van Pavo sportbrok, is natuurlijk ook een suikerbom.. Dus ik zou daar mee stoppen, is ook junkfood voor paarden.


Ben ik al lang mee gestopt, heb ik een paar weken gegeven. Toen ik stopte , was het probleem opgelost. Maar ik ben nieuwsgierig, omdat ik het zelfde gedrag terugzag een jaar later bij de bodybuilder, van welk bestanddeel dat dit komt. In eerste instantie dacht ik misschien haver, maar er zit ook haver in het paardenmeel dat ik heb gegeven en daar gebeurde echt niks mee qua gedragverandering.

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 16:42

_San87_ schreef:
Dit is echt totaal geen antwoord op mijn vragen? Die ik niet voor niets stel, om je wellicht te kunnen helpen.

Als je al weet dat t aan die voeding ligt, dan voer je het niet, toch?


Ik wil weten van welk bestanddeel dit komt, zodat ik niet toekomstige voeding koop voor niks en daar een vliegend paard op krijg. Ik wil dus leren, waarom deze twee middelen niet geschikt zijn voor mijn paard. Waar reageert hij zo heftig op.

Het verschil kwam enkel na het toevoegen van deze middelen, bij het stoppen hiermee was het probleem opgelost. Dus het lag echt aan deze voeding. Maar waarom?

Diverse andere merken gegeven, nooit problemen. Dus waarom hiermee wel, wat is de overeenkomst tussen deze twee waar mijn paard van aan de kletter gaat, gaat steigeren, alleen maar keihard rondjes rennen en overal van wegschiet. Hij bulkt van de energie als hij dit krijgt. Dus waar reageert hij op. Welk bestanddeel.

Liannetje86
Berichten: 785
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 16:48

Bodybuilder deed bij mijn pony 0,0... ook niet bij ons adoptiepaard...


Wel toen we van de gerstemix naar de *ikweetnietmeerwelkedattoenwas*sportbrok ging, had ik ook een hele andere pony. Dat lag vooral aan de haver die erin zat (dacht ik). Maar dat geef je dus ook soms zonder die sportbrok... Misschien de combinatie van xxx en haver samen? (Ik gaf toen de haver de schuld... ) Of is het de hoeveelheid haver? In sportbrok zit misschien meer energie?

(vergelijk het met een kopje koffie en redbull... met een kopje koffie kan ik prima, met redbull stuiter ik rond?)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 16:48

Maar energie is wat je wil, toch? Die energie heeft je paard nodig om om te zetten in spiergroei.

Melasse is suiker. Suiker = energie.

BreeWelshies
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 16:50

Dan zou je de samenstelling van het voer kunnen vergelijken en proberen te achterhalen wat het verschil is tussen probleemloze brok X en energiebombrok Y. Maar het ligt hoogstwaarschijnlijk niet zo zwart-wit dat het 1 bestandsdeel is waarop hij reageert. De kans dat het paard reageert op een combinatie van bestandsdelen is ook niet klein, en dan dat eventueel nog gecombineerd met het ontbreken van een bestandsdeel wat hij wellicht nodig heeft. Kortom: het exacte probleem pinpointen is dus enorm lastig. Ik zou zelf, als dit mijn paard zou zijn, bij voer blijven waarvan bekend is dat hem niet loco maakt tussen de oren.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 16:52

Tarwe is eigenlijk geen paardenvoer omdat het hoofdzakelijk uit zetmeel bestaat dus een hoge energie waarde heeft( helemaal de huidige ( GMO) tarwe is allesbehalve gezond) en zo te lezen zit dat in beide https://www.voervergelijk.nl/grondstoffen/167/tarwe.
Welk merk brok voer je of lees ik daar over heen? Gerst zou kunnen; die geeft langere tijd veel energie af.
Haver zou geen probleem mogen zijn; dat geeft een hele korte energiepiek; o.a. onze paarden staan al jaren op pure haver of brok met veel haver.
Het is soms lastig om uit te zoeken waar het probleem zit, zeker als voer veel verschillende bestanddelen heeft.
Ik heb juist de ervaring dat paarden van haver wel energie krijgen maar niet heet worden..

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 17:22

_San87_ schreef:
Maar energie is wat je wil, toch? Die energie heeft je paard nodig om om te zetten in spiergroei.

Melasse is suiker. Suiker = energie.


Ik wil langzame energie, niet de snelle - ik ontplof en ren 20 rondjes volle galop - energie (vergelijk het met redbull). Mag overigens niet van de kliniek, dus dit wil ik zeker niet.

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 17:25

ElCid schreef:
Tarwe is eigenlijk geen paardenvoer omdat het hoofdzakelijk uit zetmeel bestaat dus een hoge energie waarde heeft( helemaal de huidige ( GMO) tarwe is allesbehalve gezond) en zo te lezen zit dat in beide https://www.voervergelijk.nl/grondstoffen/167/tarwe.
Welk merk brok voer je of lees ik daar over heen? Gerst zou kunnen; die geeft langere tijd veel energie af.
Haver zou geen probleem mogen zijn; dat geeft een hele korte energiepiek; o.a. onze paarden staan al jaren op pure haver of brok met veel haver.
Het is soms lastig om uit te zoeken waar het probleem zit, zeker als voer veel verschillende bestanddelen heeft.
Ik heb juist de ervaring dat paarden van haver wel energie krijgen maar niet heet worden..


Dat zou kunnen. Ik voer nu de breed en grow van Vitalbix, daar heb ik geen probleem mee (zitten haverzemelen in).
Eerder de muesli van pavo (groene verpakking) gevoerd; gaf ook geen probleem. Net zoals paardenmeel, waar dan ook haver in zit, daar bleef hij ook rustig op. Het is echt en die bodybuilder en die sportbrok. Misschien indd gerst.... of een combi van bestanddelen, zou ook kunnen. Ik zie overigens geen gerst op de bodybuilder staan.... rijstzemelen dan misschien?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 17:32

Miss_Mii21 schreef:
_San87_ schreef:
Maar energie is wat je wil, toch? Die energie heeft je paard nodig om om te zetten in spiergroei.

Melasse is suiker. Suiker = energie.


Ik wil langzame energie, niet de snelle - ik ontplof en ren 20 rondjes volle galop - energie (vergelijk het met redbull). Mag overigens niet van de kliniek, dus dit wil ik zeker niet.

Mja, die energie heeft hij wel nodig om op gewicht te komen en te blijven. Koolhydraten, zodat hij energie heeft om spieren op te bouwen. Je kan die energie ook geleidelijk toevoegen, je hoeft niet meteen 2 kilo krachtvoer erin te proppen. Begin desnoods met een handje en bouw dat uit zodat de energie die hij opbouwt er gematigder uit komt.

En je moet leren die negatieve energie (bokken, steigeren) om te zetten in positieve energie. Ga lekker wandelen, longeer hem en laat m maar eens rennen en bokken, klim er daarna eens op. En dan rent ie 20 rondjes, waarom is dat erg? Het is een paard, geen fiets.

Je kunt wel heel koppig alleen maar ruwvoer willen geven. Maar dan heb je het verkeerde paardenras gekocht. Een voelbloed heeft echt meer nodig dan dat.


Miss_Mii21 schreef:
ElCid schreef:
Tarwe is eigenlijk geen paardenvoer omdat het hoofdzakelijk uit zetmeel bestaat dus een hoge energie waarde heeft( helemaal de huidige ( GMO) tarwe is allesbehalve gezond) en zo te lezen zit dat in beide https://www.voervergelijk.nl/grondstoffen/167/tarwe.
Welk merk brok voer je of lees ik daar over heen? Gerst zou kunnen; die geeft langere tijd veel energie af.
Haver zou geen probleem mogen zijn; dat geeft een hele korte energiepiek; o.a. onze paarden staan al jaren op pure haver of brok met veel haver.
Het is soms lastig om uit te zoeken waar het probleem zit, zeker als voer veel verschillende bestanddelen heeft.
Ik heb juist de ervaring dat paarden van haver wel energie krijgen maar niet heet worden..


Dat zou kunnen. Ik voer nu de breed en grow van Vitalbix, daar heb ik geen probleem mee (zitten haverzemelen in).
Eerder de muesli van pavo (groene verpakking) gevoerd; gaf ook geen probleem. Net zoals paardenmeel, waar dan ook haver in zit, daar bleef hij ook rustig op. Het is echt en die bodybuilder en die sportbrok. Misschien indd gerst.... of een combi van bestanddelen, zou ook kunnen. Ik zie overigens geen gerst op de bodybuilder staan.... rijstzemelen dan misschien?

Melasse blijft over. Dat hebben ze beide gemeen. Melasse is suiker.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 17:47

Miss_Mii21 schreef:
_San87_ schreef:
Dit is echt totaal geen antwoord op mijn vragen? Die ik niet voor niets stel, om je wellicht te kunnen helpen.

Als je al weet dat t aan die voeding ligt, dan voer je het niet, toch?


Ik wil weten van welk bestanddeel dit komt, zodat ik niet toekomstige voeding koop voor niks en daar een vliegend paard op krijg. Ik wil dus leren, waarom deze twee middelen niet geschikt zijn voor mijn paard. Waar reageert hij zo heftig op.

Het verschil kwam enkel na het toevoegen van deze middelen, bij het stoppen hiermee was het probleem opgelost. Dus het lag echt aan deze voeding. Maar waarom?

Diverse andere merken gegeven, nooit problemen. Dus waarom hiermee wel, wat is de overeenkomst tussen deze twee waar mijn paard van aan de kletter gaat, gaat steigeren, alleen maar keihard rondjes rennen en overal van wegschiet. Hij bulkt van de energie als hij dit krijgt. Dus waar reageert hij op. Welk bestanddeel.

Omdat hij er niet tegen kan. Wat meer "waarom" wil je hebben?

Overigens vind ik niet perse een paard wat wegrent en steigert bulken van de energie. Dat kan zo zijn, maar ik kan nog wel 5 andere zaken opnoemen.

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 17:49

Miss_Mii21 schreef:
_San87_ schreef:
Dit is echt totaal geen antwoord op mijn vragen? Die ik niet voor niets stel, om je wellicht te kunnen helpen.

Als je al weet dat t aan die voeding ligt, dan voer je het niet, toch?


Ik wil weten van welk bestanddeel dit komt, zodat ik niet toekomstige voeding koop voor niks en daar een vliegend paard op krijg. Ik wil dus leren, waarom deze twee middelen niet geschikt zijn voor mijn paard. Waar reageert hij zo heftig op.

Het verschil kwam enkel na het toevoegen van deze middelen, bij het stoppen hiermee was het probleem opgelost. Dus het lag echt aan deze voeding. Maar waarom?

Diverse andere merken gegeven, nooit problemen. Dus waarom hiermee wel, wat is de overeenkomst tussen deze twee waar mijn paard van aan de kletter gaat, gaat steigeren, alleen maar keihard rondjes rennen en overal van wegschiet. Hij bulkt van de energie als hij dit krijgt. Dus waar reageert hij op. Welk bestanddeel.

Omdat hij er niet tegen kan. Wat meer "waarom" wil je hebben?

Overigens vind ik niet perse een paard wat wegrent en steigert bulken van de energie. Dat kan zo zijn, maar ik kan nog wel 5 andere zaken opnoemen.[/quote]

Er is een relatie tussen dit gedrag en tussen de voeding. Die kan ik 100% zeker leggen. Maar de vraag is dus wàt die relatie is.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard vliegt op bodybuilder (mijten) en sportbrok - waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 17:51

Ja, maar die relatie hoeft niet "bulken van energie" te zijn.
Het kan zijn
- allergie voor een van de vulstoffen
- pijn met de spijsvertering
- koliek achtige zaken
- maagpijn

Wat ik bedoel te zeggen is dat de symptomen rennen en stijgeren niet per se energie gerelateerd hoeven te zijn.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 18:03

Miss_Mii21 schreef:
Dat zou kunnen. Ik voer nu de breed en grow van Vitalbix, daar heb ik geen probleem mee (zitten haverzemelen in).
Eerder de muesli van pavo (groene verpakking) gevoerd; gaf ook geen probleem. Net zoals paardenmeel, waar dan ook haver in zit, daar bleef hij ook rustig op. Het is echt en die bodybuilder en die sportbrok. Misschien indd gerst.... of een combi van bestanddelen, zou ook kunnen. Ik zie overigens geen gerst op de bodybuilder staan.... rijstzemelen dan misschien?


Er zit wel gerst en tarwe in de sportbrok. Dit vond ik over rijstzemelen https://nl.ablison.com/voor--en-nadelen ... _article=1

Myrthe1
Berichten: 202
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 18:51

Ik herken dit inderdaad, ook bij mijn paard treedt dit op bij bepaalde soorten krachtvoer. En dat is geen energie die je wil zoals hierboven wordt geadviseerd, want ze wordt er gewoon gevaarlijk mee. Is niet meer te rijden, wil alleen maar hard en is overall gewoon zenuwachtig en nerveus.
Geef ik ander krachtvoer, ik voer nu Equifyt, is ze gewoon zichzelf. Rustig, ontspannen en prima te rijden.
Dus ts: ik ben heel benieuwd of je er achter komt want ik vraag het me dus ook af!
Het is een bizarre verandering wat mij betreft en heeft me helaas een jaar gekost om uit te vogelen wat het probleem was.
Gelukkig met dit voer dus een prima te rijden paard!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paard vliegt op bodybuilder (mijten) en sportbrok - waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 18:58

Paarden van een vriendin werden ook zot toen ze bodybuilder kregen.
Toen ze stopte met bodybuilder werden ze weer zichzelf.

Mijn draver werd er niet heter van.

Dus ja bij sommigen is bodybuilder de oorzaak. Maar dan is de vraag idd ook waarom.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 19:00

Ik volg graag even. Ik heb bij mijn paard ook dat hij op sommige producten zo heftig reageert, maar kan er niet de vinger op leggen waar het in zit. Mijn paard gaat bijvoorbeeld super op 1,5kg pavo ease & excel per dag, maar werd helemaal wild en doodsbang van de wereld van pavo vital :+ (wat dus echt amper ingrediënten heeft...) Vitalbix active + ging hier ook niet goed. Heeft ook een tijdje een basisbrok van Horsefood gekregen en dan weer prima. Wat mij betreft zit de link dan bijvoorbeeld ook niet in suiker/zetmeel wat voor de hand liggend lijkt.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 19:10

Sportbrok zit gemiddeld volgepropt met suikers en zetmeel, vaak ook nog allerlei graansoorten en andere ‘meuk’ waar ze op reageren. Ik zou dat lekker weg laten, het is alleen maar ongezond.

Beter investeren in een goede basis met kwalitatief ruwvoer, een vitamine & mineralen brokje en de rest aanvullen met lijnzaad/zalm olie of een olie rijke muesli waar niet teveel suiker & zetmeel in zit. Je kunt dan altijd nog amino zuren / proteïne bijvoeren als supplement, daar halen ze ook energie uit.