Niet elk paard heeft baat bij lage suikers en zetmeel zegt onderzoek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Niet elk paard heeft baat bij lage suikers en zetmeel zegt onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 12:11

Ondertussen zie je heel veel mensen krachtvoer of überhaupt voer zoeken met zo weinig mogelijk suiker en zetmeel. En als je paard een ziekte heeft waarbij dat problemen geeft snap ik dat helemaal, maar bij een hoop paarden die die problemen niet hebben juist niet. Helemaal als een paard moeite heeft met op gewicht blijven of te kort komt op dat voer.

Nu kwam ik dit filmpje oa tegen naast wat artikelen die ik wel heel boeiend vond. Een voedingsdeskundige werkzaam bij/voor onderzoekscentrum kentucky die ook aangeeft dat (gezonde) paarden het nodig hebben, het zijn koolhydraten en een noodzakelijke energiebron.

https://twitter.com/SaracenTB/status/17 ... 3175573733

Ben benieuwd naar de meningen en ervaringen van anderen.

Ik heb gelukkig ook nog nooit een paard gehad die problemen had met suikers of zetmeel, maar wel paarden die niet genoeg hadden aan ruwvoer en balancer enzovoorts. Ik gebruik dus combinaties, balancer voor voldoende vitamines als ze niet de aanbevolen hoeveelheid krijgen van een voer en daarnaast een voer wat aangepast wordt aan het werk.

Maar ook de % van suikers en zetmeel zijn wel verraderlijk. Soms zie ik voer 'afgeschoten' worden omdat de percentages hoog zijn, maar als je naar de grammen kijkt zouden ze veel minder binnen krijgen bij de aanbevolen hoeveelheid als bij een merk waar het percentage lager ligt. Dat lijkt me zelfs extreem belangrijk om goed te bekijken bij paarden die wel problemen hebben, anders voer je alsnog meer suikers.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 16-03-24 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel passend gemaakt

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 12:17

Hihi, dat is bijna vloeken in de kerk... paardenvoer mag best suikers bevatten :D

Zelf ben ik de mening toegedaan dat ze paarden moet voeren zoals ze zichzelf zouden voeden in de vrije natuur. Dus karig gras en hooi in lage aren en weinig krachtvoer. In de natuur staan ze niet met een weegschaal te klooien en ik heb ook nog nooit een paard horen vragen of er wel of geen suiker in zit.
Ruwvoer is de basis. Aanvullingen met vitaminekorrel zijn in ons werelddeel wel belangrijk, daar we door monocultuur (jaja, gevolg van intensieve landbouw) geen veelzijdigheid in grasaanbod meer hebben.

Krachtvoer geef je in relatie tot de hoeveelheid werk die je van een paard vraagt. En als je ze heter wilt hebben, dan wat meer :D

In mijn jaren lange ervaring met paarden houden en voeren heb ik geleerd dat hoe moeilijker je denkt over voeren en voersoorten, hoe verder je van huis bent. Ook voor paardenvoeren geldt het KISS-principe.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Niet ieder paard heeft baad bij lage suikers en zetmeel, aldus onderzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 12:24

Mja ik voer eigenlijk altijd gewoon hooi en brok. En als ze aan basisbrok niet genoeg hebben, een sportbrok.

ik heb het idee dat als een paard niet een typisch sober ras is, ze dat ook echt wel nodig hebben. Ik ben daar wel van in gedachte veranderd, moet ik zeggen. Maar een paard dat moeilijk op gewicht te houden is als je laag in suiker en zetmeel voert, heeft denk ik meer nodig, en imo is een goede brok dan niet verkeerd.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 12:29

Ja, dat gevoel heb ik al een hele tijd, ja Dees. :')

Mooi uitgelegd, hier is het idd dezelfde basis. En dus aangevuld met krachtvoer. Bij de ene ooit om op gewicht te houden/komen en bij anderen omdat ze dat nodig hadden voor het werk. Want naast werk vind ik niet op gewicht blijven ook een reden om het te voeren. Dan laten ze toch zien dat de voedingsbehoefte hoger ligt.
Van krachtvoer worden ze ook niet perse gek. Kan gebeuren en dan is dat voer gewoon niet geschikt, maar dat kan met balancer ook gebeuren.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 12:33

Meten is weten, elk paard is anders en ze zullen niet allemaal dezelfde voerbehoeftes hebben.

Bij mij krijgen ze allemaal maar een handje krachtvoer, aangevuld met een volwaardige balancer en kwalitatief heel mooi hooi, deze zit wel hoger in de suikers. Daarnaast krijgen ze allemaal zalmolie en eventueel hun eigen aangepaste supplementen. In dit geval gaat het om paarden die geen moeite hebben met op gewicht blijven. Dan is het uiteraard een heel ander verhaal.

Als ik merk dat een paard om welke reden dan ook toch iets anders of extra’s nodig heeft, is dat makkelijk geregeld.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Niet ieder paard heeft baad bij lage suikers en zetmeel, aldus onderzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 12:38

Volgens mij geven suikers en zetmeel vooral problemen bij paarden die stofwisselingsproblemen hebben. Komt vaker voor bij sobere paarden.

Nu denk ik niet dat een paard 3 kg brok bij voerbeurt nodig heeft qua krachtvoer, ben zelf ook wel van het matig krachtvoer voeren en het liefst aangevuld of gemixt met pulp, luzerne of een vetbron. En ondertussen gewoon veel en een goede kwaliteit ruwvoer.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 12:40

Het is net als met mensen die koolhydraten willen mijden. Ten eerste kan dat al helemaal niet, en ten tweede heb je ze gewoon nodig (dus is het maar goed dat je ze niet kunt mijden - al die mensen die aardappelen door groente vervangen eten best wel gezonder, maar groente bestaat óók gewoon uit koolhydraten)
Anyway, het laatste nieuws voor mensen is nu dat (veel) eiwit eten (oa die sportdrankjes) óók niet goed is, dus wie geen vetten eet (de 'oude' vijand), en geen KH eet (de 'nieuwe' vijand) heeft nu een probleem: eiwitten is de volgende vijand. Kortom, je kunt niets meer eten :))
Het zal voor paarden niet heel veel anders zijn :D

Moraal van het verhaal, gewoon een beetje van alles, net als vroeger. Dan doe je het echt niet zo slecht.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 02-03-24 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 12:41

Paard wat niets doet, krijgt hooi en balancer.
De kwpn-er die 5x per week gereden wordt, krijgt 1 kg sportbrok (verdeeld over 3 beurten) met 28% S/Z en 12% eiwit. De moeilijk op gewicht te houden sportpony krijgt juist granenvrij muesli met 13% eiwit en 14%S/Z want teveel suikers zorgt bij hem voor darmproblemen waardoor hij juist niet aankomt. Met dit voer komt hij aan en is de darmfuctie in orde.
Alle pony’s/paarden krijgen 10-12 kilo droog hooi per dag en kwpn-er in de zomer paar uur gras erbij.

Suikers en zetmelen kunnen prima zijn voor een paard, mits de darmen het goed verwerken kunnen en de energie ook opgebruikt wordt. Juist wat te dunnen paarden hebben vaak ook wat verstoorde darmfunctie en doen het in mijn ervaring beter op een graanvrij voer met flink eiwitten en extra ruwvoer.


Ik maak het niet te ingewikkeld: of geen brok (wel balancer) of sportbrok met granen of muesli granenvrij

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 12:44

Elisa2 schreef:
Volgens mij geven suikers en zetmeel vooral problemen bij paarden die stofwisselingsproblemen hebben. Komt vaker voor bij sobere paarden.

Nu denk ik niet dat een paard 3 kg brok bij voerbeurt nodig heeft qua krachtvoer, ben zelf ook wel van het matig krachtvoer voeren en het liefst aangevuld of gemixt met pulp, luzerne of een vetbron. En ondertussen gewoon veel en een goede kwaliteit ruwvoer.


Maar die vele kilo's is ook ouderwets. Heel veel soorten krachtvoer van tegenwoordig hoef je al niet meer zoveel van te voeren. De mijne is bijvoorbeeld bij matige tot zware arbeid(en dan hebben ze het wel over 4 keer of meer een uur training per dag en veel draf en galopwerk) 2 kilo per dag. De mijne heeft dat niet nodig, maar vroeger had je meer voer waarbij het bij lichte arbeid al 3 kilo was minimaal. Ook het krachtvoer gaat mee qua ontwikkeling

Boktverlaten, niet elk 'dun' paard heeft ook verstoorde darmfunctie. Zijn er alsnog zat die wel die koolhydraten nodig hebben en gewoon kunnen handelen. Als het niet blijkt te kunnen is het een ander verhaal, maar ze standaard ontwijken is in mijn ogen niet zo zinvol. Juist omdat ik er zat heb gehad of heb zien opknappen met krachtvoer met die koolhydraten erin. Maar voor degene waar het niet bij werkt is het wel fijn dat er tegenwoordig meer te krijgen is! Of vooral makkelijker haha.

Dit gaat wel allemaal over bij goede basis ruwvoer idd. Dat blijft stap 1.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 02-03-24 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 12:51

Tsja die van ons staan 24/7 op de wei met een zeer gevarieerd aanbod aan grassen, planten en kruiden. Wij voeren dan ook niets bij (behalve hooi in de periode dat er te weinig gras is) tenzij we zien dat een paard het nodig heeft. En dan spelen we vaak eerst nog met het hooi voordat we iets anders gaan aanbieden.
Het mooie is dat we ook dus heel duidelijk de fluctuatie in gewicht zien die je ook in het wild ziet en waar menig paardeneigenaar nerveus van word maar waarop zowel onze koudbloeden als warm- en volbloeden het gewoon super doen.

Denk dat veel eigenaren teveel willen regelen en te weinig naar hun paard kijken en durven vertrouwen op wat ze zien en dan liever de boekjes/internet artikelen volgen.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 12:52

Ik heb afgelopen winter voor het eerst onze fries niet op gewicht kunnen houden. Is als 17 jarige zwaar ondervoed bij ons gekomen, had hem met 3 tot 4 maanden weer mooi op gewicht, met goed hooi en SP, alles netjes opgebouwd natuurlijk. De jaren erna was hij hollands glorie, groeide als een malle van wat je aan hem gaf. Dus kreeg hij niet veel bijzonders bijgevoerd als in een mineralen en vitamine korrel , wat muesli voor de senior en handje luzerne om het schrokken wat te verminderen en onbeperkt goed hooi. Afgelopen winter viel hij al vroeg in, dierenarts erbij gehad, niets kunnen vinden na alle onderzoeken. Hij wordt 24 in april. Hij krijgt nu meer bijgevoerd om het gewicht wat hij heeft vast te houden. En ja ook daar zitten suikers in en zetmeel. Hij eet het graag, blijft vrolijk en bijdehand zoals altijd. Wat voor de één werkt doet dat voor de ander niet. Zal echt per dier verschillend zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 12:56

Helemaal eens met de OP.

Eerst altijd kwpn-ers gehad en altijd mooi op gewicht.
Ook de gestreste wever die volgens de eigenaar altijd mager was.
Zo nog enkele andere, mager hier, altijd mooi rond gekregen maar niet te vet.
Met rust en regelmaat en voldoende voer.

Maar nu die tinkers... alles afwegen, graasmasker naar buiten. Hooi analyses.
Wat een gemuts.
Doe mij maar weer wat meer bloed.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Niet ieder paard heeft baad bij lage suikers en zetmeel, aldus onderzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 13:02

Is ook ouderwets, maar toch zijn er stallen waar het nog zo gaat.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Niet ieder paard heeft baad bij lage suikers en zetmeel, aldus onderzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 15:01

Zeker correct de OP, maar het ‘voeren als in de natuur’ gaat natuurlijk ook enkel op als je ze enkel laat doen wat ze in de natuur zouden doen, niet werken, rondscharrelen en indien het merries zijn, elk jaar een veulen.

Alleen zijn er amper tot geen paarden die ook leven zoals in de natuur, dus kan je ze ook niet voeren zoals ze daar leven.
(+geldt dat vooral voor koudbloeden, die leven hier en daar nog (semi) wild, warmbloeden zie je hier toch niet meer half wild rondlopen.

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Niet ieder paard heeft baad bij lage suikers en zetmeel, aldus onderzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 16:20

Tja, hier heb ik dus een paard wat met moeite op gewicht komt… en ook bij haar probeer ik te kiezen voor voer wat laag is in zetmeel en suiker. Waarom? Omdat haar maag er niet mee om kan gaan… Momenteel krijgt ze dus een rantsoen wat hoog in eiwitten en vetten is en laag in suiker en zetmeel.

Ze heeft er nog nooit zo goed uitgezien als met mijn huidige management. En ik denk dat het nu net precies in dat woordje ‘management’ zit. Want voer is een onderdeel van het geheel, maar er heeft veel meer invloed op het totale plaatje.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 19:44

Maar Selente, dan heb je een reden om dat te voeren als het echt daarvan komt.

Ik zie juist vaak langskomen dat mensen het sowieso niet willen geven, ook niet aan paarden die er goed tegen kunnen. Daar heb ik het in de OP ook over, juist niet de paarden die het vanwege problemen ermee niet kunnen eten.
Want echt niet elk paard waarvan de eigenaar zo gefocused erop is heeft er ook moeite mee en zou het zelfs soms heel goed kunnen gebruiken. Het is nu heel populair geworden de laatste jaren om die percentages zo laag mogelijk te hebben en dat is echt onterecht in mijn ogen. En zoals aangegeven, ze hebben het soms zelfs nodig, omdat het gewoon een hele goede energiebron is waar het lichaam behoefte aan heeft.
Daarom vond ik het ook boeiend om de link te delen waar iemand erover verteld die er onderzoek naar doet en afgestuurd is in deze richting.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:41

Tsja, net als bij mensen he.

Iedere stofwisselling is anders. Ieder leefpatroon ook.

Dus ik kan niks met onbemest land of hooi. Kan gewoon onbeperkt voordroog voeren. HOef niet op te letten met suikers in voorjaarsgras en vul daarnaast nog aan met krachtvoer.

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 12:41

Ik vind de term suikers altijd zo dubbel. Ik bedoel, suikers als in toegevoegde troep in look o look zakken: blijf ik graag ver weg van.
Suikers als in koolhydraten uit fruit, rijst etc, die wil ik wel eten.

En dat geldt voor mij ook voor de paarden. Grote hoeveelheden melasse hoeft niet per se, van nature aanwezige suikers in gras, lucerne, granen is een heel ander verhaal.

En dan komt idd nog om de hoek kijken dat de behoefte per paard en per gebruik weer anders is.

Kortom, het ligt een stuk genuanceerder dan hoe veel mensen erover praten. Enkel focus op % suiker zegt niks, wel hoe die suikers in het voer komen en waar ze vandaan komen.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Niet ieder paard heeft baat bij lage suikers en zetmeel, aldus onderzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:19

alles met mate, dat zal het zijn.
Als je gaat googlen op "product X" gezond
dan krijg je 100 artikelen over waarom product X gezond is
Als je gaat googlen op "product X" ONgezond
dan krijg je 100 artikelen over waarom product X ONgezond is

Ook hangt het er natuurlijk vanaf wat je met het dier wordt en wat er van verwacht wordt, daarnaast idd natuurlijke aanleg (om dik/dun te zijn, heet/traag te zijn).

Een dier die 5 keer per week 2 uur door de bossen moet crossen, zal iets heel anders nodig hebben dan een paard die 2 keer per week 20 minuten gelongeerd wordt.

Ik zeg altijd: kijk ook met je ogen.
Je kunt op papier nog zo goed/mooi voeren, als je paard er vervolgens niet uitziet, en slecht presteert (op welk vlak dan ook), dan past het voerschema blijkbaar toch niet bij dat paard.

Ik ken mensen die voeren helemaal volgens het perfecte plaatje, aan de hand van voedingsdeskundige etc. Als je die paarden ziet, geen glans, doffe rauwe vacht, ribbig/blote bovenlijn etc. Dan zie ik liever mensen die gewoon naar het paard kijken, en van daaruit bepalen meer/minder van dit of dat, en dat optimaliseren.
Hiermee wil ik voedingsdeskundige helemaal niet afschepen, want er zijn ook goede, en soms kun je echt wel baat hebben bij onderbouwd advies. Maar als je vervolgens een X aantal maanden iets voert, en het paard ziet er niet top uit, dan is het blijkbaar niet wat je paard op dat moment nodig heeft.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:34

Ook een goede voedingsdeskundige gaat uit van klinisch beeld. Sterker nog, van het totaalbeeld. Huisvesting, wel of geen weidegang, algemene gezondheid van het paard nu, maar ook in het verleden, enz. Voer is ‘maar’ 1 schakel in de algehele gezondheid.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:48

Daihyo schreef:
Ook een goede voedingsdeskundige gaat uit van klinisch beeld. Sterker nog, van het totaalbeeld. Huisvesting, wel of geen weidegang, algemene gezondheid van het paard nu, maar ook in het verleden, enz. Voer is ‘maar’ 1 schakel in de algehele gezondheid.


jep helemaal mee eens, maar volgens mij is voedingsdeskundige geen beschermd beroep....dus wanneer heb je een goede ;)

Ik denk dat die net zo moeilijk te vinden is als een smid/zadelmaker/osteo/fysio/chiropractor etc.

Er zijn er heel veel, en een goede kan je helpen, maar helaas, weet je pas achteraf (nadat je veelal al een hoop geld uit hebt gegeven) wat een goede is.
(en wat voor jou een goede kan zijn, is voor mij misschien wel een slechte :) )

Vaak is het ook een beetje een kwestie van je eigen gevoel volgen en logisch nadenken.
(wat soms misschien ook het moeilijke eraan is)

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Niet ieder paard heeft baat bij lage suikers en zetmeel, aldus onderzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:55

Ja dat is zeker waar :j

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:56

Noukie schreef:
Ik vind de term suikers altijd zo dubbel. Ik bedoel, suikers als in toegevoegde troep in look o look zakken: blijf ik graag ver weg van.
Suikers als in koolhydraten uit fruit, rijst etc, die wil ik wel eten.

En dat geldt voor mij ook voor de paarden. Grote hoeveelheden melasse hoeft niet per se, van nature aanwezige suikers in gras, lucerne, granen is een heel ander verhaal.

Ja en nee. Als die suiker en luzerne ook vezelrijk zijn is het inderdaad geen probleem. Het punt is dat Nederlands ruwvoer zo slap is dat een paard veel suiker binnenkrijgt in verhouding tot vezels. En dan ook nog veel moet eten want weinig vezels.

Een paard is een vezeleter. Suiker en zetmeel horen te passen bij een voor een paar geschikte structuur (vezeligheid). En voor alles, dus ook voor (ruw)voer voor paarden geldt: als de boel uit balans is krijg je problemen.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:00

Het is wel zo dat de standaard brokken en sportachtige zak(k)en een enorm hoog koolhydraatgehalte hebben van 25 of 30% of meer. (dat is echt wel huge...)
Dat is voor de meeste recreatie-lichte arbeidspaarden veel te rijk. Het verstoort bij sommige de darmflora met alle gevolgen van dien. Wat rijker ruwvoer kunnen de niet sobere typjes vaak wel verdragen. Van te rijk ruwvoer worden de meeste paarden echter al te dik, of krijgen andere problemen; en dat hoeft niet direct maar kan op termijn ook volgen (IR, EMS etc)

Een paard wat dagelijks een aantal uren hard moet werken verbrandt energierijker voer wel, maar de meeste paarden zijn toch bankaardappelen die een paar keer per week een uurtje of zo moeten doen, of zijn permanent aan het luilakken.
Vooral de types met een erg efficiente spijsvertering (en dat kan van shet tot arabier zijn) verdragen te rijk hooi, voordroog en de standaard brokken niet even goed en worden er te dik van. Geeft je dezelfde paarden schraler vezelrijker (dwz minder voedingswaarde en suikers) ruwvoer en een goede vitaminebrok, dan kunnen ze wel veel eten, en worden er niet vadsig van.

Wat Sky dus ook al zegt; het gaat om meerdere factoren die bepalen wat een paard aan ADH nodig heeft om a; voldoende ruwvoer te krijgen, voldoende vitamines/mineralen, en voldoende energie uit de voeding kan halen om te doen wat ie moet doen.

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Niet ieder paard heeft baat bij lage suikers en zetmeel, aldus onderzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:56

Ik vind het voeren soms ontzettend ingewikkeld worden. En dan met een heel erg zinnig paard die echt veel nodig heeft om op gewicht te komen en te blijven maakt het soms een onmogelijke opdracht.
Dus ik heb voor mezelf besloten om de "hogere wiskunde" van het voeren even los te laten.
Ze eet alles met lange tanden. Behalve de merrie brok die aan de drachtige merries gegeven word.
Dus ik voer nu simpel weg een halve schep SP met een halfje coolstance copra en 2 flinke scheppen merrie brok en onbeperkt ruwvoer.
Ik ging steeds meer capriolen uithalen om haar aan het eten te krijgen en te houden. Dat werkte niet. Dit eet ze wel dus ik laat suikers etc gewoon los.