Paard, te dik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Paard, te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 09:45

Mijn ruin heb ik al 14 jaar. Met 3 jaar heb ik hem gekocht, het is een kruising draver / gelderse. Een brede bouw en hele platte rug. Sinds dat ik hem heb is hij altijd al ‘stevig’ geweest. Ik heb altijd actief (recreatief) gereden maar een aantal jaren geleden is hij geblesseerd geraakt waardoor hij genoodzaakt is om met pensioen te gaan. Onze activiteiten bestaan vooral uit wandelingen aan de hand maken in het bos. Hij staat 24/7 buiten met een schuilstal. In de zomer staat hij overdag ook op de wei, waar er veel bewegingsruimte is.

Sinds dat we genoodzaakt zijn om te stoppen met rijden is zijn gewicht fors toegenomen. Hij was altijd al op het randje dus de verminderde beweging was voor het gewicht funest. Hij krijgt een handje Vitalbix muesli (als de andere pony aan het eten is) en verder enkel ruwvoer. In de winter geef ik in de paddock nog wat kruiden in verrijking materiaal. Het is ook echt niet zo dat hij de hele dag hooi aan het vreten is, ik zie hem vaker iets anders doen dan eten.

In de zomer werd die altijd een beetje bol, maar dat trok in de winter dan weer bij. Nu deze winter is dat dus voor het eerst niet bijgetrokken. Wij hebben nog een pony van 31 met een compleet andere voedingsbehoefte en verschillende dingen geprobeerd in het management om de ene te laten afvallen en de ander te laten bijkomen.

Hoe doen andere mensen dit, met geblesseerde paarden? Hij heeft verder geen vetophopingen in zijn hals o.i.d, het gaat enkel om een geëxplodeerde buik. Verder nooit ziek ervan geweest of hoefbevangen, maar ik wil natuurlijk absoluut niet dat hem iets overkomt.

Ook maakt het niet uit of ik nu 1x per week of 5x per week ga wandelen. Daarmee verbrand hij gewoon veel te weinig calorieën heb ik het idee. Draven / galopperen in de wei doet hij al nauwelijks meer omdat hij ook goed op zijn bewegingsstelsel let.

Ik zoek echt herkenning, tips en geen opmerkingen waar ik niks aan heb (ik begrijp de risico’s ook echt). Dankjewel!

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paard, te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 09:55

Kan je de oude pony en het dikke paard in de nacht apart zetten?
Hier krijgen de dikkertjes voor de nacht een klein netje (2/3 kg) hooi op stal en dat is het. Mijn haflinger moet ik in de zomer ‘s nachts ook apart zetten met zoiets. Strookbegrazing etc helpt wel maar voor hem niet afdoende. Graasmasker zou kunnen maar dat krijgt de mijne steeds stuk, mss de jouwe niet?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 10:17

Mijn geblesseerde haflinger is redelijk op gewicht te houden door het geven van suiker arm, maar wat eiwitrijker hooi (sneller verzadigd) en een balancer met wat geweekte grasbrok voor zijn supplementen. En beperkt weidegang. Momenteel staan ze 1-1,5 uur per dag op de wei, in de winter max 4 uur of met strookbegrazing.
Maar vooral het bewegen. Ik heb 450 meter track en voer op verschillende punten, zodat hij de hele dag aan de wandel is naar voer. Hij heeft nog wel wat overgewicht, maar met dit systeem is het in de hand te houden.

Ik heb nog een jonge merrie die wat meer nodig heeft. Die krijgt 1x per dag apart bijgevoerd met wat rijker voer (fibrebeet, eiwitrijke slobber en grasbrok) en verder staat ze gewoon bij de rest.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paard, te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:21

Heb je een foto? Bij een dikke buik zonder vet gaat het namelijk niet echt om energie intake, maar meer volume intake. En ook wormen komen bij naar boven als oorzaak

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 11:58

Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Paard, te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:07

Die zou ik eerst testen op wormen en zand :j

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:09

Ik zie bij je paard alleen een dikke buik, en verder geen vetophopingen. Je kunt voelen of hij echt te 'dik' is of dat de buik en de grote dikke darm hem dik laten lijken. Door met je vingers over de ribben te gaan kun je voelen of ze scherp (te mager) of lekker soepeltjes erover glijden (goed) of dat je echt moet duwen om de ribben te voelen (te vet).
Laat je het hooi ook testen? Dat verheldert soms veel. Met het rare droge jaar van afgelopen zomer valt er geen touw vast te knopen aan de voedingswaarde van hooi.
En dan de vraag of je het hooi in een slowfeeder voert of los.
Ik zou liever met het gras gaan oppassen, en de weidegang pas na eind juni doen, dan is het hooi op stam, en lekker schraal. De pony die wel gras kan hebben kan natuurlijk wel een paar uur grazen. De weide zal dan in vakken gedeeld moeten worden.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Re: Paard, te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 12:17

Sorry voor de gebrekkige info! Wij doen 4x per jaar mestonderzoek en 1x per jaar op de weegschaal. Zand wordt regelmatig uitgesloten en ik geef in de ‘paddock’ maanden ook regelmatig een zandkuur. Hooi krijgen ze in slowfeeders. Ruwvoeranalyse heb ik recent nog niet gedaan (wel een hele poos geleden); maar even voor mijn beeldvorming, moet ik dan iedere levering een nieuwe analyse laten doen? Onze opslag is klein; dus de hooiboer komt 1x per maand. Tijdens het weideseizoen doen we aan strookbegrazing en staan ze daar enkel overdag. Graasmasker al geprobeerd maar die krijgt die meteen af en stuk. Dit seizoen ga ik dus wel iets bedenken om het grazen te beperken, dan zal hij een stuk korter op de wei gaan. Bloed prikken heb ik al eens gedaan. Medisch heeft die nooit wat, op die blessure na die inmiddels ‘stabiel’ is. Hij heeft z’n draai ermee gevonden.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Paard, te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:18

Hoe groot is de ruimte die hij nu heeft? En op hoeveel plekken voer je?

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:21

Is hij echt te dik op de ribben of heeft hij een dikke buik? Een ongetraind paard met slappe buikspieren en een hooibuik kan er ook uitzien alsof hij drachtig is van een tweeling

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paard, te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:54

Wat is de laatste keer dat hij echt ontwormd is? En waarmee? Mestonderzoek is niet altijd betrouwbaar.
Die dikke vacht maakt het wel lastig om zijn ribben in te schatten, maar ik vind bijvoorbeeld zijn hals en achterhand ook niet heel vet er uit zien.

Hoe is verder zijn mest? Mooie ballen of ook wel eens nat? Heeft hij last van gas?

Daarbij lijkt het ook zeker op een hangbuik door spiergebrek. Is het mogelijk om bijvoorbeeld wat cavalettiwerk aan de hand mee te nemen om zijn buikspieren ook wat meer te trainen?

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paard, te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:32

Weet niet wat voor blessure hij heeft maar anders trainen een optie? Draven naast de fiets, lange lijnen ( buikspieren kweken)

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:50

Je kan kijken naar graszaadhooi, zit minder voedingswaarde in.

Als meer bewegen niet mogelijk is, zeg ik echt calorieen beperken..soms kan een slowfeeder daar ook bij helpen.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard, te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:52

Graszaadhooi is te eenzijdig; ook de grotere fourageurs melden dat maximaal 50% van het hooi uit graszaadhooi mag bestaan. De rest moet gevarieerd hooi/ruwvoer zijn.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard, te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 14:51

Vooropgesteld dat er niks anders aan de hand is: kijken naar hooi dat laag in suiker is.

Ik heb een Gelderse en een halve Haf die bevangen is geweest (insuline probleem). Sinds ik nieuw hooi heb dat laag is in suiker vallen ze beide af, ondanks dat ze nauwelijks bewogen hebben vanwege het weer en ze altijd hooi tot hun beschikking hebben.

Ter illustratie, op basis van het meetlint (pure indicatie dus) is de Haf bijna 70 kilo kwijt in een paar maanden tijd. Verder heb ik niks veranderd.

Dus ik zou zoeken naar hooi dat onder de 10% blijft.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 15:00

Hij ziet er een beetje uit als mijn ruin. En mijn ruin is juist vrij schraal, onbespierd. Ook door lang stilstaan vanwege blessure.
Die van jou vind ik met name schraal in spieren. Niet eens echt te dik. Maar moeilijk beoordelen vanaf foto.
Ik heb de voedingsbehoefte van mijn ruin door laten rekenen via de dierenarts. Op basis van hooianalyse. Wat blijkt? Hij krijgt onvoldoende eiwit binnen (82% maar voor een paard in rust). Dan eten ze dus veel vulling, zonder genoeg voeding. Dat geeft ook zo’n opgeblazen beeld.
Ik moet op zoek naar eiwitrijker hooi plus best nog wel wat bijvoeren! Omdat jullie oudere paard moeilijk op gewicht blijft, zou ik het als eerste zoeken in je ruwvoer. Misschien kun je bij je hooiboer een partij reserveren die hij wel maandelijks komt bezorgen? Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik.
Verder kun je met hem aan de hand gaan werken? Mag dat wel? Dus rechtrichten in stap en met name dan de rechte lijnen in de bak pakken zodat je geen kleine wendingen maakt? Dat helpt best al wel om ze wat meer in vorm te brengen.
Succces!

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard, te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 15:05

Aanvullend: ik lees nu ook dat je ruin 17 jaar is? Heb je hem al eens getest op PPID? Veranderingen in spier en lichaamsvorm passen bij het beeld. Niet te veel uitgaan op basis van vachtveranderingen. Die komen juist aan het licht als het al langer speelt.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Re: Paard, te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 15:45

Testen op PPID heb ik nog nooit gedaan. Dat zou ik nog eens kunnen aankaarten bij de dierenarts. Hij heeft chronische slijtage van beide aanhechtingspezen in zijn knieën. Iets van training op wandelen na zit er dus niet in. We maken wel gebruik van een balanskussen op advies DA. Dat vindt hij heel erg leuk, wel moeilijk. Ik ga toch dat ruwvoer eens verder uitpluizen en jut en jul in de nacht apart zetten.

Bespiering is sinds blessure inderdaad nihil. Stel dat het dus is, dat hij vooral zo dik ‘lijkt’ door gebrek aan die spieren; heeft dat dan dezelfde gezondheidsrisico’s als een paard die ook echt moddervet is? Ik had het ook liever anders gezien, maar die blessure heeft hij naar mijn inziens echt geaccepteerd. Is zich heel bewust van wat wel/niet kan, ik wil nu ervoor zorgen dat hij zo gelukkig en zo gezond mogelijk tot een oude dag kan komen. Maar ik heb het gevoel dat ik iets ‘mis’ op moment.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paard, te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 15:58

Ligt eraan over welke risico's je het precies hebt. Een dikke buik is nog steeds extra gewicht en dus meer belasting op de gewrichten en dergelijke. Dingen als hoefbevangenheid en insulineresistentie is waarschijnlijk minder aan de orde.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 16:14

Bowo schreef:
Ligt eraan over welke risico's je het precies hebt. Een dikke buik is nog steeds extra gewicht en dus meer belasting op de gewrichten en dergelijke. Dingen als hoefbevangenheid en insulineresistentie is waarschijnlijk minder aan de orde.


Als je refereert aan mijn bericht: ik doelde op te dikke paarden (en dan is hoefbevangen zijn wel degelijk iets om waakzaam voor te zijn). Mijne groeien ook van de lucht en ik gaf aan welke oplossing voor mijne lijkt te werken.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paard, te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 16:31

Was een antwoord op de vraag van TS direct erboven

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 16:46

Hij lijkt niet extreem vet, hij heeft alleen wel een erg bolle buik. Ik denk niet dat dit door teveel voer komt, zou eens naar andere oorzaken kijken.
Hoe voelt de buik? Staat hij strak gespannen (last van gas?) of gewoon zacht?
Hoe test je op zand? Ik zou in dit geval aanraden een röntgenfoto te maken van de buik. Sommige paarden/pony's kunnen behoorlijk vol zand zitten maar met testen komt er toch niks uit.
Heb je alleen mestonderzoek gedaan (ook lintworm?) of ook af en toe ontwormd?
Krijgt je paard nog medicatie oid voor zijn blessure?