automatische drinkbak, hoe leren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nickee_ooe
Berichten: 10
Geregistreerd: 15-11-23

automatische drinkbak, hoe leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 07:51

Hallo!

Ik hoop dat deze vraag hier goed staat, anders graag verplaatsen!

Wij hebben er sinds December 2 'Baby-Minishettys' (nu 10 maanden) bij. In de stal hebben we een automatische drinkbak, maar ze hebben nog steeds niet gecheckt hoe die werkt.
Ze staan 's nachts met zn 2en in 1 stal met drinkbak en voor de zekerheid een emmer water. Ik heb geprobeerd om ze, om de nacht zonder emmer water te laten staan, maar ze hadden net weer echt dorst toen ik kwam :\
Ik vul de drinkbak dan half vol, laat ze drinken en druk tussendoor steeds op de 'lip' terwijl ze drinkt, zodat de bak zich weer vult.
Hoe kan ik onze babys dit leren?

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: automatische drinkbak, hoe leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:08

Eten ze al appels of wortels? Zo niet, dan eerst dat aanleren. Dan een stukje appel of wortel erin en dan hebben ze het vaak snel door.

Overigens zegt uit een emmer drinken niet zoveel, die van mij weten prima hoe het werkt, maar water uit een emmer is altijd lekkerder op de een of andere manier.

En, hoe cliché ook, ze krijgen het echt wel door. Ik zou de emmer even weghouden en het in de gaten houden.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:40

Utixo schreef:
Eten ze al appels of wortels? Zo niet, dan eerst dat aanleren. Dan een stukje appel of wortel erin en dan hebben ze het vaak snel door.

Overigens zegt uit een emmer drinken niet zoveel, die van mij weten prima hoe het werkt, maar water uit een emmer is altijd lekkerder op de een of andere manier.

En, hoe cliché ook, ze krijgen het echt wel door. Ik zou de emmer even weghouden en het in de gaten houden.


Dit. Wij hebben automatische drinkbakken in het land. Maar als er een emmer neergezet wordt komen ze daar allemaal uit drinken. Ook als je ze daarvoor nog uit de drinkbak hebt zien drinken. Dus dat ze daar uit komen drinken zegt weinig.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:45

Vriendin haar paard durft niet uit de automatische drinkbak omdat die veel lawaai maakt. Elke keer als we een beetje op de lepel duwen vliegt dat paard naar de uiterste hoek van de stal door het geluid van de drinkbak. Staat daar dan ook echt met angstblik te kijken. Paard is bijna 6 en heeft nog nooit een automatische drinkbak gezien gehad.

Die krijgt dus gewoon een speciekuip water in de stal.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 12-03-24 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:45

Bij ons wachten ze 's ochtends als ze weten dat ze de wei ingaan altijd met drinken, totdat ze uit de emmer in de wei kunnen drinken, net als na het rijden als ze weten dat ze er weer ingaan. gelijk de hele bak leeg en weer opnieuw vullen terwijl ze prima weten hoe de drinkbak werkt want daar drinken ze vaak genoeg uit hahaha.

Ik zou idd ook geen emmer erneer zetten, want dan zullen ze het wss nooit gaan doen... De tip van Utixo is idd een goede!

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:07

Ik denk dat sommige hier vergeten hoe klein shetbabyneusjes zijn.

Mijn, inmiddels, 7 jarige shet snapte het ook niet.
Hij herkende wel het geluid en wachtte dan totdat het bakje was volgelopen door een ander om dan het bakje leeg te drinken.
Maar zelf die lepel indrukken deed hij niet.

Omdat onze paarden ook graaskorven dragen zijn we overgegaan op een vlotter. Dus hij hoefde het niet meer te leren.

Nu zijn we na dit weekend toch weer teruggegaan naar een lepelbak en heb ik hetzelfde probleem.

Ik moet nog met hem aan de slag om hem te laten drukken. Vriendin stelde voor om iets smeerbaars op de lepel te doen, dus dat ga ik nou als eerste uitproberen.
Ik doe ook clickeren met hem dus dat ga ik meenemen in het leren. 'Touch'
Voor nu staan er nog speciekuipen bij want water onthouden en "dan leert hij het wel" is niet mijn manier.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: automatische drinkbak, hoe leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:09


Cioccolato

Berichten: 6616
Geregistreerd: 13-12-11

Re: automatische drinkbak, hoe leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:18

Je hebt ook veel fijnere drinkbakken waar ze maar licht tegen hoeven te drukken. Lijkt me dan handiger voor Shetlanders oid.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:20

eventueel een speciekuip met water onder de bak zetten.
en soms kan het helpen om brokjes onder de lepel te leggen zodat ze in hun zoektocht dan automatisch tegen de lepel drukken.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: automatische drinkbak, hoe leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:34

Ik weet niet wat voor soort bakken het zijn, maar het maakt verschil of er een lepel of tuutje in zit voor de kracht die nodig is om er water in te laten komen. Ik heb de versie met tuutje. Mijn pony’s hadden heel snel door hoe het werkt, maar ik ga ze geen emmer water. Enkel water in het drinkbakje laten lopen. Ze leren snel.

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 14:02

Onali schreef:
Ik denk dat sommige hier vergeten hoe klein shetbabyneusjes zijn.

Mijn, inmiddels, 7 jarige shet snapte het ook niet.
Hij herkende wel het geluid en wachtte dan totdat het bakje was volgelopen door een ander om dan het bakje leeg te drinken.
Maar zelf die lepel indrukken deed hij niet.

Omdat onze paarden ook graaskorven dragen zijn we overgegaan op een vlotter. Dus hij hoefde het niet meer te leren.

Nu zijn we na dit weekend toch weer teruggegaan naar een lepelbak en heb ik hetzelfde probleem.

Ik moet nog met hem aan de slag om hem te laten drukken. Vriendin stelde voor om iets smeerbaars op de lepel te doen, dus dat ga ik nou als eerste uitproberen.
Ik doe ook clickeren met hem dus dat ga ik meenemen in het leren. 'Touch'
Voor nu staan er nog speciekuipen bij want water onthouden en "dan leert hij het wel" is niet mijn manier.


Ik begreep meer uit het verhaal dat ze idd überhaupt al niet naar de bak keken en ook niet drinken tot dat 'ie leeg is, ik kan me voorstellen dat het drukken weer een verhaal apart is.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: automatische drinkbak, hoe leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 14:39

Alleen de oudere gietijzeren bakken kunnen heel zwaar gaan, de nieuwe bakken gaan allemaal soepel genoeg om met een kleine aanraking te lopen. Ik ben er voor het gemak even vanuit gegaan dat TS als eerste heeft gecontroleerd of de shetbaby's dit kunnen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Re: automatische drinkbak, hoe leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 14:43

Het is niet mogelijk om een bak met vlotter te zetten?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 14:47

Enzo_Ollie schreef:
Onali schreef:
Ik denk dat sommige hier vergeten hoe klein shetbabyneusjes zijn.

Mijn, inmiddels, 7 jarige shet snapte het ook niet.
Hij herkende wel het geluid en wachtte dan totdat het bakje was volgelopen door een ander om dan het bakje leeg te drinken.
Maar zelf die lepel indrukken deed hij niet.

Omdat onze paarden ook graaskorven dragen zijn we overgegaan op een vlotter. Dus hij hoefde het niet meer te leren.

Nu zijn we na dit weekend toch weer teruggegaan naar een lepelbak en heb ik hetzelfde probleem.

Ik moet nog met hem aan de slag om hem te laten drukken. Vriendin stelde voor om iets smeerbaars op de lepel te doen, dus dat ga ik nou als eerste uitproberen.
Ik doe ook clickeren met hem dus dat ga ik meenemen in het leren. 'Touch'
Voor nu staan er nog speciekuipen bij want water onthouden en "dan leert hij het wel" is niet mijn manier.


Ik begreep meer uit het verhaal dat ze idd überhaupt al niet naar de bak keken en ook niet drinken tot dat 'ie leeg is, ik kan me voorstellen dat het drukken weer een verhaal apart is.


Citaat:
Ik vul de drinkbak dan half vol, laat ze drinken en druk tussendoor steeds op de 'lip' terwijl ze drinkt,


Lijkt me toch echt om het drukken te gaan.

Een automatische drinkbak met vlotter lijkt me de makkelijkste oplossing

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 14:56

Bowo schreef:
Lijkt me toch echt om het drukken te gaan.

Een automatische drinkbak met vlotter lijkt me de makkelijkste oplossing


Oeps, blond hahaha. Heb er overheen gelezen, dacht dat het om de emmer ging op de een of andere manier :+

Dan zou ik idd ook voor vlotters gaan (en ik dacht ook tbh dat dat een automatische drinkbak was, wij hebben die thuis en noemen ze altijd zo, waarop ze moeten drukken vind ik niet automatisch lol)

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: automatische drinkbak, hoe leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:48

Mijn (inmiddels) twenter heeft het netjes van de rest af gekeken. Die verdronk zich juist bijna in een specikuip toen ze daar voor het eerst uit moest drinken, die ging tot haar ogen koppie onder _O- .

Toen ik mijn eerste automatische waterbak kreeg heeft mijn oude merrie er wel moeite mee gehad. Die bood ik 2x per dag een emmer aan en vulde het bakje regelmatig. Die snapte het toen met een paar weekjes.

Mijn nieuwe 3 jarige New Forest is nog een projectje. Die drinkt niet op stal, ik vul hem wel, ze drinkt hem leeg maar vult hem zelf niet. Daar ga ik geen ton naast zetten omdat ze het toch moet leren en s ochtends nu uit een specikuip drinkt. Binnenkort komt ze in de kudde met automatische bakken, dan hoop ik dat ze het toch wel door gaat krijgen. Dan ga ik weer 2x per dag een emmer aanbieden tot ze het door heeft. Nu het nog niet zo warm is kan dat wel, zomers zal ik dat natuurlijk niet doen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: automatische drinkbak, hoe leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 16:13

Toen mijn draver op stalling ging heeft hij de eerste nacht ook niet gedronken, smorgens is hij pas erachter gekomen hoe de drinkbak werkt, hij heeft toen enorm lang staan drinken.

Ik merk idd zelf wel verschil tussen lepel en zo'n zwart staafje. Lepel is toch iets zwaarder om in te duwen. Zwart staafje reageert sneller is mijn ervaring.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: automatische drinkbak, hoe leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 16:17

Wij hebben er eentje die onhandig drinkt uit een drinkbak met een staafje waar je tegenaan moet drukken. Die heeft nu een vlotterdrinkbakje, probleem opgelost.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: automatische drinkbak, hoe leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 16:45

Dit probleem komt vaker voor, ook bij oudere paarden die nooit een automatische drinkbak hebben gehad. Ik heb me ook een tijd flinke zorgen gemaakt omdat mijn pony op een stal kwam met zo'n drinkbak en hij er niet uit leek te drinken. Maar hij heeft het doorgekregen! Men zei dat ze het water ruiken en dan vanzelf gaan proberen.

Nickee_ooe
Berichten: 10
Geregistreerd: 15-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 17:29

Dank voor de reacties en tips.
Het is idd een ouder model met een 'zware' lepel. Zodra ik het vol laat lopen, drinken ze eruit, dus ze weten waar het water is.
Ik kijk het nog even aan en probeer wat met brokjes etc. en anders komt er waarschijnlijk een andere drinkbak.
Merci!