Energie toevoeging en EMS/insuline resistentie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Energie toevoeging en EMS/insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 10:13

Mijn halve Haf is hoefbevangen geweest. Inmiddels flink wat kilo’s kwijt door mijn nieuwe hooi (60 kilo ong). En dat in de winter zonder training.

Nu pak ik hem op en merk ik dat hij minder power heeft dan voorheen. Zelfde geldt voor mijn merrie trouwens. We rijden ongeveer 3x per week 1-2 uur in het bos. Dit resultaat is niet vreemd, gezien de resultaten van de hooianalyse:

Afbeelding

Afbeelding


Hij krijgt: Pavo Vital, Marstall Faser Light (een paar handjes ochtend en avond), vitamine E & lijnzaad olie en magnesium chelaat.

Ik ben op zoek naar een muesli die hem iets meer pep geeft, maar die ook rekening houdt met zijn insuline resistentie.

Heb Vitalbix, die de hooianalyse deed, om voer advies gevraagd, maar kreeg een ‘wij van wc-eend’ verhaal waar ik niks mee kan.

Iemand een idee waarmee ik kan aanvullen? Want ik zie door de bomen het bos niet meer.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Energie toevoeging en EMS/insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:12

Ik voer voor mijn haflinger (ook EMS/IR, daarnaast HB geweest en ook nog eens PPID) Vitalbix Balance + muesli sinds een jaartje ongeveer. Daarvoor Marstall Force.
Voer ook wat zaken bij zoals probiotica en Optiform, maar dat doet niets voor de energie en heb ik niet veranderd in de laatste jaren.

Ze doet het hier veel beter op. Meer energie. Dus wij van WC eend kunnen best een prima advies hebben gegeven. Herken het wel hoor, vraag je Pavo, adviseren ze Pavo enz.
Ik ben via een onafhankelijk persoon bij de Vitalbix gekomen.

Mijn hooi is qua analyse vergelijkbaar.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Energie toevoeging en EMS/insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 11:56

Dank voor je antwoord. Punt wat mij stoorde was dat ik bewust geen merken had genoemd en bovenstaande vraag had gesteld. Het antwoord was: per direct stoppen met wat je voert en overstappen naar Vitalbix.

Dat vond ik vreemd, want stel dat ik dat al voerde dan had ik dus in de basis nog hetzelfde probleem.

Ik ben als de dood om hem te veel te voeren van wat hij niet nodig heeft. Maar duidelijk is wel dat hij niet genoeg heeft aan wat hij nu krijgt. Ik zal me toch nog eens verdiepen in het advies.

Een muesli (om de supplementen eetbaar te houden) vind ik persoonlijk wel handig. Maar laag in suiker en zetmeel en hoger in energie heb ik niet gevonden. Weet niet goed waar ik dat in moet zoeken.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Energie toevoeging en EMS/insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:24

Kort gezegd: koolhydraten en vetten geven energie. In jouw geval zou ik, naast een goede balancer, iets zoeken op basis van lijnzaad. Of gewoon pure lijnzaad. Dan heb je goede vetten, langzaam vrij komende energie en meteen wat eiwitten voor de spieropbouw.
Dan kun je de olie weg laten, die voegt niet zoveel toe. Waarom voer je Faser Light? En heb je al eens een andere balancer geprobeerd? Niet elk paard doet het lekker op Pavo Vital.
Daarnaast is het verharingsperiode. Dat kost ook energie. Dus dan kun je de balancer ook wat overdoseren (120%) voor extra ondersteuning.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Energie toevoeging en EMS/insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 15:55

Dat is interessant, dus pure lijnzaad is beter dan lijnzaadolie?
Moet ik dat dan koken? Of kan het droog? Gekookt doe ik af en toe wel eens maar niet standaard.

Ik voer de Faser Light om de magnesium chelaat poeder weg te werken en hem een beetje wat te kauwen te geven.
Deze muesli is laag in zetmeel en suikers maar geeft ook weinig energie. Vraag me ook af of die paar handen zoden aan de dijk zetten…

Ben van Marstall Force naar Pavo Vital gegaan (nog maar twee weken met hem) vanwege de darm issues van mijn merrie. Die kreeg Equilin maar daar zit zonnebloemextract in en ik hoorde dat dat ontstekingsbevorderend werkt.

De Haf deed het slecht op Equilin, goed op Marstall Force en Vital ben ik gaan voeren om het mezelf makkelijk te maken.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Energie toevoeging en EMS/insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:47

Ligt aan het doel van het voeren van lijnzaad. Voor puur vet kun je beter olie pakken. Dat is 90% vet. Maar wil je energie, eiwitten en vezels, dan heb je lijnzaad nodig. Brok of in pure vorm. Pure vorm hoef je niet per sé te koken, kan wel. Beter optie is gebroken lijnzaad (beperkt houdbaar ivm ranzig worden) of hele lijnzaad zelf malen. Ongebroken kan ook, maar kauwen ze minder en dan poepen ze hele zaadjes weer uit.
En je hebt lijnzaad ook in brokvorm, bijvoorbeeld Pure Linseed. Of een product dat gemaakt is op basis van lijnzaad zoals Marstall Bergwiesen mash.

Vital kan prima zijn hoor. Er zijn ook genoeg paarden die het er goed op doen. Ik heb ze er momenteel ook op staan. Juist omdat het ook wat makkelijker te verkrijgen is. Agrobs Naturmineral vind ik ook een fijne balancer.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 21:03

Voor supplementen geef ik speedibeet, vind mijn haflinger heerlijk. Ze moeten dit vaak wel eerst even leren eten.

Verder krijgt mijn haf Vitalbix Active+ muesli. Hier loopt ze heerlijke zelfstandig op, ik doe dressuur en endurance met de mijne.