Wie voert hun paard hele granen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Wie voert hun paard hele granen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 13:56

Mijn merrie van 8 jaar staat op advies van dierenarts ( holistisch) nu op een dieet van haver zwart& wit en wat spelt.
En geef je er nog een vit/mineralen brokje langs ?

Wie voert zijn/ haar paard ook hele granen en van welk merk voer je dan ?
Welk effect heeft het op je paard ?

Verder krijgt ze ca 12 kg hooi te eten . En een esparcette slobbertje.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Wie voert hun paard hele granen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:20

Nooit.
Granen bevatten veel te veel zetmeel en zijn ongeschikt als paardenvoer. Alleen spelt zou kunnen, omdat zetmeel uit spelt een langzamere verwerking heeft en het metabolisme minder belast en de bloedsuikerspiegel minder snel verhoogt dan gewoon graan.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wie voert hun paard hele granen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 14:33

Haver verteert ook al in de maag.
Tot heden doet ze het prima hierop .
Ben erg benieuwd naar gebruikers ervaringen.

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:37

ja ik heb het gegeven, alleen met hele granen was het wel zo dat er ook heel veel weer heel uit kwamen in de mest en de vogels dan een feestje hebben :j
ik heb ook de zwarte en witte haver gegeven( misschien was het wel dezelfde holist die het mijn pony ook voor schreef?
en ook spelt.
maar het werd niet goed gekauwd,kwam er veelal dus onverteerd uit en eigenlijk heb ik er nou ook niet zo heel veel verschil toen van gemerkt.
die van mij kreeg het toen in verband met zijn zomereczeem en pollenallergie.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wie voert hun paard hele granen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 14:39

Tot heden is er in de mest weinig tot geen graan te vinden en ze eet het heel erg graag.
Welke holistische had jij ? Mag evt per pb

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:43

dat weet ik niet meer,dat is ook al minstens 15 jaar geleden en ik weet dat zij geen praktijk heeft.
was toen viavia dat ze langs geweest was.
ik weet dat ik ook nog vrij lang de granenmix van subli gevoerd heb,dat ging toen dacht ik ook wel goed hoor.
maar niet elk dier is hetzelfde en reageerd hetzelfde,kan best zijn dat die van jou het er hartstikke goed op doet

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:43

Zinzi_jewel schreef:
Haver verteert ook al in de maag.
Tot heden doet ze het prima hierop .
Ben erg benieuwd naar gebruikers ervaringen.


Het gaat niet om de vertering, het gaat om de invloed op de bloedsuikerspiegel. Grote schommeling daarin wil je voorkomen.
https://paardenkliniekderaaphorst.nl/pa ... sistentie/

prompter

Berichten: 11107
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Wie voert hun paard hele granen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:46

Hier al jaren haver hoor, wel met een vitaminebrokje erbij. Praktisch geen graan in de mest.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 14:48

Lindsey_99
De verhalen zijn inderdaad heel wisselend , de ene zegt perfect paarden voer , dichter bij de natuur en daarmee gezonder als alle bewerkte voedingen .
De ander zegt nee helemaal niet geschikt!
Ik ben op een punt dat ik het zeker een kans geef.
Ze eet het nu een maand en merk geen negatieve effecten. Maar ben wel benieuwd naar andere gebruikers ervaringen , dus bakkers die het ook voeren of gevoerd hebben .

De adviezen op Google kan ik zelf ook vinden.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 14:49

prompter schreef:
Hier al jaren haver hoor, wel met een vitaminebrokje erbij. Praktisch geen graan in de mest.


Wat voor brokje voer je erbij ?
Ik heb zelf lang pavo vital gegeven paar keer per week , lekker uit de hand.

Nu ben ik aan het kijken naar oa Metazoa timothee balancer

prompter

Berichten: 11107
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Wie voert hun paard hele granen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:51

Pavo Vital inderdaad, elke dag een half maatbekertje. Onze dravers hebben altijd haver gekregen.

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:48

Ik gaf mijn nu pensioenpaard Kentucky Lite E van Havens, aangevuld met losse spelt. In de Kentucky zit al een vitaminebrokje toegevoegd. Ik gaf dat op aanraden van een (holistisch) dierenarts. Brok verteerde te snel in de maag, zei ze, waardoor mijn paard juist grotere schommelingen in suiker kreeg dan bij het voeren van granen waar nog een schilletje omheen zit. Dat wordt dan meer in de darmen verteerd, waardoor de suikerspiegel juist beter verdeeld bleef. Geen idee of dat klopt, ik weet wel dat hij het er beter op deed dan brok als aanvulling op ruwvoer. Hij kreeg wel 4 (in de zomer 3) porties verdeeld over de dag, dus niet alles in 1 of 2 keer.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:48

Zinzi_jewel schreef:
Lindsey_99
De adviezen op Google kan ik zelf ook vinden.


Het heeft weinig met 'adviezen op Google' te maken maar meer met kennis over de spijsvertering van paarden, hoe deze werkt en wat gevolgen kunnen zijn of zijn. Analyses lezen, en goed interpreteren. En dan begrijpen wat voor jouw paard van toepassing kan zijn.
Met verdieping daarin wordt vanzelf duidelijker wat wel en wat niet geschikt is als bijvoeding.
Ook hier op Bokt krijg je alleen persoonlijke ervaringen waar jouw paard wellicht niet veel aan heeft. ;)
Succes verder.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:56

Zinzi_jewel schreef:
Lindsey_99
De verhalen zijn inderdaad heel wisselend , de ene zegt perfect paarden voer , dichter bij de natuur en daarmee gezonder als alle bewerkte voedingen .
De ander zegt nee helemaal niet geschikt!
Ik ben op een punt dat ik het zeker een kans geef.
Ze eet het nu een maand en merk geen negatieve effecten. Maar ben wel benieuwd naar andere gebruikers ervaringen , dus bakkers die het ook voeren of gevoerd hebben .



Merk je wel positieve veranderingen?
Waarom ben je dit gaan geven. Op advies lees ik maar welk advies. Als je dit wilt delen natuurlijk.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wie voert hun paard hele granen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 16:16

Advies van holistisch dierenarts
Problemen met nieren , hormonen ed
Naast medicatie , haver voeren en minimaal 2% van levend gewricht aan ruwvoer

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Wie voert hun paard hele granen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 22:39

Ik voer Action Sportmix & recupe+
https://www.actionquality.nl/nl/assorti ... x-recupe-/

Mijn merrie wordt snel te dik en ik voer hier 2 pavo vital maatbekertjes per dag van gemengd met voor 600kg pavo vital pavo vital en 2 handen gehakseld ruwvoermix (lucernemix of grasmix verschillende merken) voor extra energie zonder veel te hoeven voeren.

Ik wilde een granenmengeling zodat het zo min mogelijk bewerkt voer is met weinig "vulling" en van hoge kwaliteit voedermiddelen.

Ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal. Met deze hoeveelheid wordt ze er nog niet echt heet van. Maar vanwege overgewicht durf ik ook niet veel meer te gaan voeren.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Wie voert hun paard hele granen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 00:45

Ik heb ook een hele tijd hele granen gegeven. Bij mijn paard merkte ik echt 0 verschil, ze vond het wel erg lekker en het kwam ook in zijn geheel weer mee in de mest. :')

Maar ook geen negatieve ervaringen verder!

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wie voert hun paard hele granen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 08:59

Ik heb een tijdje de zwarte haver mix van Subli gevoerd. Ze deed het hier goed op, haalde er net wat meer energie uit. Dit in combi met de pavo vital.
Helaas is het toen uit de handel gehaald. De granenmix was ik minder over te spreken.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 09:09

Ik voer hele granen en mijn pony doet het er super goed op.
Ik voer zelf geen mineralen brok bij, ben ik ook geen voorstander van en ik vind het ook echt bizar hoeveel mensen daarvoor betalen het lijkt wel een soort hype geworden.
Al kijk je naar de ingrediƫnten zit er vaak iets in van lijnzaadschillen of zonnebloemzaadschroot. Ik voer dan liever gewoon af en toe een hand lijnzaad en een handje hele zonnebloempitten. Het complete product heeft je paard toch veel meer aan.

Vroeger heb ik wel bewerkt voer gevoerd maar hij had wat last van gezondheidsproblemen dus wij zijn toen ook op advies van een homeopaat op dit overgestapt.
Vitamine brokjes haalt mijn paard nu ook echt zijn neus voor op terwijl hij dit wel at toen we nog niet overgestapt waren.

Wij hebben wel een mineralen bar, bakken water met dingen als veendrek, Keltisch zeezout of zeoliet erin en af en toe ook nog wat andere dingen.

Ik koop de granen trouwens bij tis zoals tis (is biologisch)

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wie voert hun paard hele granen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 09:18

Kiki
Zwarte haver heeft pavo nog gewoon

Bcd
Zo een mineralen bar is wat lastig realiseren op een pension stal helaas . Sinds half november hebben we onze huurweide verlaten vanwege de extreme regenval en durf t niet aan ze in de zomer terug te doen met t risico dat ik in de winter geen terugval basis heb op stalling .
Mijn merrie eet op dit moment nature gold havermix ( zwart en wit) van Marstall maar zit meer wit dan zwart in zag ik na openen zak . Hiervoor had ik zwart en wit los van pavo .
En heb n zak spelt waar ze wat van krijgt.
Zijn nagenoeg geen hele granen in de mest te vinden. Lijkt me een goed teken van vertering.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 09:36

Lindsey_99 schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Haver verteert ook al in de maag.
Tot heden doet ze het prima hierop .
Ben erg benieuwd naar gebruikers ervaringen.


Het gaat niet om de vertering, het gaat om de invloed op de bloedsuikerspiegel. Grote schommeling daarin wil je voorkomen.
https://paardenkliniekderaaphorst.nl/pa ... sistentie/


Heb je zelf wel de link gelezen die je hier neerzet als onderbouwing? Het is niet goed voor paarden met IR, maar het is voor gezonde dieren juist een hele belangrijke bouwstof/energie leverancier.
Dit is juist een probleem tegenwoordig, dat mensen gaan roepen dat zetmeel en suikers slecht is terwijl het juist heel belangrijk is en pas een probleem als paard dus bijvoorbeeld IR is. Voor gezonde paarden in het werk wordt het juist aangeraden. Ook door dierenartsen en onderzoekers van heel goed bekend staande klinieken enzovoorts. Juist pas nog een topic over geopend omdat mensen 'bang' gemaakt worden en alleen nog maar naar percentages gaan kijken en paard dus in sommige gevallen juist te kort doen qua voedingsstoffen

Ts, ik heb het vroeger aan een pony gevoerd. De kentucky lite e oid die hier eerder genoemd werd. Hij deed het er fantastisch op, in combinatie met nog iets anders. Geloof de power plus mix oid. Wel de aanbevolen hoeveelheid.

Rivendell

Berichten: 6822
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Wie voert hun paard hele granen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 09:45

Qua paarden heb ik weinig verstand van voer, maar bij kippen wordt het voeren van alleen graan afgeraden ivm zetmeel en scheve mineralen balans. Zetmeel maakt dik

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 09:49

Ik volg ook even. Ik heb positieve ervaringen, ik voer mijn 18 jarige merrie Zou al 2 jaar haver, een halve kilo zwarte gepunte haver per dag. Plus een paar keer per week een handje equilin basic en balancer, verder alleen goede kwaliteit hooi. Sindsdien geen ernstige hengstigheid meer, en minder gas in de darmen. Voor die 2 jaar kreeg ze hetzelfde rantsoen maar zonder haver, dus bij mij komen alle verbeteringen echt van die haver. (niet verhuisd, niets veranderd in regime, alles verder hetzelfde) Mijn merrie was voorheen extreem hengstig een groot deel van het jaar, was vaak niet te rijden, gevaarlijk angstig, had enorm veel gas en had veel scheefheid in haar lijf en een compleet harde scheve achterhand. Dat is al die tijd al weg. Ze is soepel, fijn te rijden, normale hengstigheid, geen problemen meer. Ze verteert alles, ik vind zelden iets terug in de mest. Zou is een Crusado: kruising KWPN/PRE. Met de spijsvertering van een PRE helaas, dus sober en suikergevoelig, juist daarom voer ik liefst een natuurlijk product, wat van nature ook laag in suiker is. De vitaminebrok is echt maar 3 x per week een handje dus verwaarloosbaar qua suiker.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 10:08

Dank je , dit zijn berichten waar ik vrolijk van wordt .
In mijn hoofd was of is de omschakeling lastig aangezien alles tegen woordig granen vrij is .
En dan ineens hele gepunte haver gaan voeren.
Voelde gek in mijn hoofd z maar advies van DA dus doen we het maar .
Ik heb niet geweten dat je Zou ook op haver had staan.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wie voert hun paard hele granen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 10:24

Zinzi, dank je wel. Zal d'r eens naar kijken. Die van Subli was fijn, was een mix van zwarte, blanke etc.

Hier ook iemand die ook altijd was, laag suiker en zetmeel.
Zeker met een koudbloed.
Leuk voor rondje hobbelen maar met intensievere dressuur clinics, wedstrijden, springen/cross had ze hier echt niet voldoende aan. En dan met name de langere energie.
Ik heb toen echt die knop om moeten zetten en wel meer suikers/zetmeel te gaan voeren.
Nu is ze gelukkig niet gevoelig ervoor omdat ze het dan ook weer verbrand.
Eerder gaf ik een halve schep haver mix erbij. Later over gestapt op de pavo sportfit, ook een halve schep.
Maar wel enkel indien nodig bij de trainingen. Op dagen die minder intensief waren of vrije dag. Dan enkel de vital, luzerne en pompje lijnzaadolie