Wie voert hun paard hele granen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 10:31

Ik heb het vroeger gegeven, ook vanwege de gedachtegang die jij hebt, dichterbij de natuur en niet bewerkt.

Nu heb ik meerdere cursussen voedingsleer achter de rug en zou echt alleen nog haver voeren bij zware of explosieve arbeid. Endurance, cross of renbaan. De meeste paarden hoeven niet zoveel arbeid te leveren dat ze granen nodig hebben als energiebron. Hebben ze die energie wel nodig, dan is haver een goede bron. Maar dan moet je ze wel inzetten op het juiste moment (tijdstip van training).

Granen hebben ook nadelen, naast de genoemde bloedsuikerspiegel ook een verminderde opname van mineralen.

Afhankelijk van je hooi moet je aanvullen wat je paard nodig heeft. Dat verschilt per seizoen (gras of hooi) en ook wat ze doormaken, verharing, niet fit, medicatie, arbeid enz.

Het voer voor een paard moet eiwitten bevatten (proteïnen), essentiële aminozuren, vitaminen en mineralen en een vetbron. Afhankelijk van je hooi of gras zal je moeten aanvullen. Natrium en Chloride zijn altijd te laag, daarom voeren we zout.

Mijn paarden krijgen nu extra eiwitten o.a. vanwege verharing. Eiwitten zijn erg belangrijk ook voor hormonale processen, het zijn de bouwstenen voor eigenlijk voor alles in het lichaam. maar zonder de essensiele aminozuren is het gebruik in het lichaam ook niet optimaal. Vitamine E is belangrijk en dat krijgen ze altijd te weinig bij alleen hooi. Een vetbron is ook nodig en een handje lijnzaad is echt te weinig. Minimaal 100 gram per dag voor een 600 kg paard.

Mineralenbrokjes zijn dus geen hype, maar vaak echt nodig. Er is alleen veel rommel op de markt. Ik denk dat van alles wat ik in Nederland zie er maar 1 of 2 die ok zijn, de rest heeft idd rommel er in waarvan ik denk. Waarom? Goedkoop waarschijnlijk, maar sommige mineralen zijn echt overbodig en sommige wil je echt niet extra in paardenvoer. o.a. ijzer. Ik heb een mineralenvoer uit Duitsland, een poeder, met alleen het pure spul, globaal afgestemd op het hooi.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wie voert hun paard hele granen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 10:34

En wat voor poeder heb je dan Esperanza?

Want idd mineralen en vitaminen zijn er nagenoeg niet in haver

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 10:40

Haver (vooral zwarte) heeft van de granen eigenlijk niet zo veel zetmeel. Tevens wordt het al in de maag verteerd en heeft het relatief veel vet.
Gerst is veel meer zetmeel en meer belastend.

Ik heb een dikzakje dus die krijgt niet echt extra voer, maar op een klein bekertje zwarte haver met een mineralenpoeder erdoor doet ze het prima.

Vroeger heb ik wel haver erbij gegeven bij andere paarden en daar deden ze het eigenlijk prima op. Tegenwoordig kun je ook zwarte haver kopen die door toemenging van wat anders al gecorrigeert is voor de CaPo balans of zelfs al voorgemengt is met andere mineralen. Dat is in feite dan gewoon een muesli zonder andere granen.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wie voert hun paard hele granen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 10:51

En weet je dan merken van die zwarte haver met toemengingen ?

Ik ben wat spelt gaan toevoegen omdat daar al wat meer inzit als in haver

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 10:52

https://www.dr-maroske.de/produkt/complex-711/

Ik voer dit dus door de myoflakes (soort grasbrok hoog in eiwitten). Met verder vitamine E, zout (30 gram per dag) en 100 gram gemicroniseerd lijnzaad. Dan ook nog extra eiwitten er bij, afhankelijk van het moment.

Haver kan dus wel goed zijn, je moet je alleen bewust zijn dat je energie toevoert die het paard kwijt moet kunnen. Ik dressuur alleen, en voor dat zitten er koolhydraten zat in ons hooi. Mijn ene paard is 650 kilo en hij had met de koude echt te weinig dus dan krijgt hij bietenpulp bij voor extra (langzame) energie.

En inderdaad zoals Sizzle zegt, alles moet in balans zijn. Dus geen uitschieters in bepaalde mineralen die er voor zorgen dat andere mineralen slechter worden opgenomen. Ik heb alles in een Excell een keer doorgerekend zodat ik weet hoe de balans uitvalt.

Veel mensen vergeten ook dat als je paard werkt, veel zweet, dat je Natrium en Cloride aan moet vullen. Hoef je geen dure electrolietenzooi voor de kopen, maar zout. Maar goed voeren is helaas niet in 2 minuten of met 1 emmertje te fiksen.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 10:57

Ik geloof dat die van Landmühle er een van is, maar die krijg je in NL niet denk ik.
Aangezien ik een dikkie dik heb, ben ik er tegenwoordig niet meer zo in, maar weet dat ik het wel tegen gekomen ben bij grotere voer handelaren.

Maar uiteindelijk betaal je daar gewoon extra voor. Je kunt net zo makkelijk gewoon zelf een schepje mineralenbrokjes erbij kiepen.

Als je geen kilo‘s voert dan hoef je je ook niet blind te staren op die verhoudingen.
Zet energie ook even in perspectief van hooi: Een paard eet sowieso een heel pak suiker per dag.

Het schijnt dat zwarte haver ook „tevreden“ maakt vanwege seretonine, maar ik weet niet of dat waar is.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 16-03-24 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wie voert hun paard hele granen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 10:58

Dank jullie

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 11:03

Over cursussen voedingsleer enzovoorts. Juist een groot onderzoekscentrum met dus mensen die afgestudeerd zijn in die voedingsleer van paarden op universiteiten geven aan dat die zo laag mogelijke suiker en zetmeel hype helemaal niet zo goed is voor gezonde paarden. Dat het juist een belangrijke voedingstof is die diverse onderdelen van paard juist de goede energie aanbiedt.

En ook dat niet elk paard hetzelfde is. Mijne dressuuurt 'alleen maar', maar die heeft echt meer nodig als gewoon hooi, gras en iets als een vitamine brok juist. Dat is bij haar juist echt niet voldoende. Terwijl een ander die ook hoog niveau springt weer niks extra's nodig heeft.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wie voert hun paard hele granen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 11:14

Gek is dat ik dus veel via Google opgezocht heb en de diverse deskundige elkaar tegen spreken.
Daarom ook mijn vraag hier op bokt zodat ik voor mezelf m'n puzzeltje compleet kan krijgen.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 11:15

Kijk naar je paard, dat is de beste graadmeter.

Theoretisch is maismeel ook niet goed voor paarden, maar als ik zie hoe op de stal waar ik sta de jonge trainingspaarden erbij staan, dan is dat blijkbaar in dat stadium van hun leven helemaal zo gek nog niet.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wie voert hun paard hele granen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 11:19

Uiterlijk gezien deed ze het op haar vorige voer niet slecht ! Maar de organen vertelde iets anders.
Idd maismeel ( tijdelijk) aan hard groeiende paarden of magere paarden doet het vaak goed

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 12:49

MyWishMax schreef:
Heb je zelf wel de link gelezen die je hier neerzet als onderbouwing? Het is niet goed voor paarden met IR, maar het is voor gezonde dieren juist een hele belangrijke bouwstof/energie leverancier.


Ja, en heb je hebt ook gelezen en begrepen wat een oorzaak van IR is? Niet alleen overgewicht zonder granen gevoerd te krijgen maar ook:

Citaat:
Daarnaast kan een rantsoen met een hoog suiker- en zetmeelgehalte kan het ontwikkelen van insulineresistentie in gang zetten.


Niet elk paard is even gevoelig, en voor hardwerkende sportpaarden, endurance paarden, bosbouwpaarden etc. heeft geplette haver (de hele korrel dus niet)wellicht meerwaarde om een goede prestatie te leveren.
Voor het gemiddelde recreatiepaard is het overbodig het metabolisme ermee te belasten.

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Wie voert hun paard hele granen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 12:52

Het is, ook als je er voor geleerd hebt geen exacte wetenschap. Een paard is geen machine en er zijn veel factoren van invloed.

Koolhydraten, fructose, glucose zijn inderdaad geen kwade dingen, een uitgebalanceerd voer heeft ook die dingen er in. Omdat paarden het nodig hebben. Een paard heeft nou eenmaal meer spiermassa als wij mensen en spieren hebben energie nodig. Dus weglaten is een no go. Behalve bij bepaalde ziektebeelden natuurlijk.

Je gaat altijd uit van je paard, hoeveel energie is nodig, hoeveel vitamines minerale enz. Wat doet je paard, welke factoren verhogen welke behoeften. Werk, groei, drachtig, oud, ziek zijn, allemaal van invloed.

Dan kijk je naar de inname, en dat is bij paarden makkelijk, hooi of gras. En vergeet het water niet. Maar als je geen idee hebt wat er in gaat, dan is het lastiger te bepalen wat er bij moet. Is globaal wel wat voor te zeggen, maar het hooi is het grootste deel van het voer. En in hooi missen dingen tov gras, en zeker als het hooi ouder wordt.

Een weide ornament kan over het algemeen met alleen hooi en gras redelijk uit de voeten en zodra een paard werkt is er natuurlijk meer nodig. Ik voer geen granen omdat we echt voldoende energie in het hooi hebben, maar ik voer niet koolhydraat arm. Het lichaam heeft het nodig en het is wel de energiebron. Vetten en eiwitten zijn dat niet. Het lichaam kan dat wel omzetten naar energie, maar die omzetting kost ook weer energie

Ik lees af en toe ook dingen van zgn experts hoor waarvan ik denk…. zo is er romans die voor PSSM2 paarden ook suiker en zetmeel arm adviseert. Dan heb je het dus niet begrepen. Ze heeft geloof ik dezelfde cursussen gedaan als ik, maar iets anders opgepakt denk ik

De enige oplossing is je dus zelf verdiepen in de materie, of iemand zoeken die niet adviseert vanuit een voedingsmerk of vanwege ander gewin. Niet dat ik wat tegen geld verdienen heb, maar als dat je advies kleurt…. En de meeste DA hebben geen idee van voeding. De mijne in ieder geval niet

@mwm, dat verschil wat jij noemt heeft dan echt te maken met wat er in het hooi zit. Als daar genoeg koolhydraten in zitten dan gaat het.

@sizzle, die verhoudingen bij bepaalde mineralen zijn wel belangrijker dan je denkt. Vanwege de concurrentie in opname. Tuurlijk is een handje van iets niet àlles bepalend, maar als in je hooi bepaalde verhoudingen al scheef liggen, kun je soms net een tekort veroorzaken. Die je met de keuze voor een ander voedingsmiddel dan weer net recht zou kunnen trekken.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wie voert hun paard hele granen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 14:49

Ik vind van de granen zwarte haver het fijnst als energiebron. Maar dan wel de biologische variant. Gele haver is al veel mee gerommeld, spelt helaas ook steeds meer. Het is heel lastig om producten te vinden die niet gemanipuleerd zijn.

Ik heb een tijd lang zwarte haver bijgevoerd toen mijn haflinger vol in training stond. Hij had niet genoeg aan het hooi en rijker hooi was geen optie (pensionstal). Hij had er niet veel van nodig, maar het gaf genoeg energie voor de lange ritten die we maakten.
Energierijk hooi (wat hoger in suiker en eiwit) kan vaak ook al veel toevoegen bij paarden die in training staan. Uiteindelijk blijft dat je basis. Maar met meer training is er ook meer behoefte, zowel aan khd als aan eiwit. En het Nederlandse gras heeft simpelweg een mineralen, vitamine en sporenelementen tekort. Dat zul je moeten aanvullen. Als je maar weet wat, hoeveel en waarom je voert, in plaats van er gedachteloos een schep voer in duwen, is er met graan niets mis.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 15:37

Esperanza, als je hooi niet goed is dan zit je uiteraard al snel in een scheve verhouding. Ik zei niet voor niets: als je er geen kilo‘s van eet.

Voor een bodempje haver of een paar handjes lucerne hoef je geen CaP excel sheets bij te houden, mits je ruwvoer van goede kwaliteit is.

Het vergelijk spelt en haver vind ik een bijzondere.
Spelt is een voorganger van tarwe en heeft geen verwandschap met haver. In vergelijking tot tarwe is spelt beter verdraagbaar.
Maar haver is juist zo‘n fijn product vanwege de hogere hoeveelheden aan vetten, eiwitten en vezels. Tevens is het glutenvrij/arm (afhankelijk van je limiet).

Geplette haver verteert natuurlijk makkelijker, maar dan moet je voor de voedingswaarde eigenlijk wel zelf vers pletten. Ik zou dat niet snel geplet kopen.

lisawouda93
Berichten: 145
Geregistreerd: 13-06-11

Re: Wie voert hun paard hele granen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 16:10

Even korte reactie van mij maar onze paarden vinden Havens Kentucky lite E lekker der dan Subli granen plus mix

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wie voert hun paard hele granen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 22:43

VSW -> VS

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Wie voert hun paard hele granen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 00:29

Wij voeren bijna onbeperkt hooi, Havens Kentucky lite E en Oerbalans, met Mastic Horse Treatment en slobber van Vitalbix vanwege maagzweren in het verleden en zéér gevoelige darmen. 3 winterpenen per dag.
Op advies van een holistische dierenarts.
Ons paard heeft genoeg energie, en is er niet extra heet door geworden. Hij poept ook wel wat heel uit maar zijn mest is verder prima.
We geven 3 voerbeurten.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wie voert hun paard hele granen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 22:11

Een dikke maand dus haver en spelt gevoerd ongeveer 800 gram per dag !
Maar paard werdt steeds gekker .

Dan zei holistisch dierenarts
Hugho kruidenbrok , maar ik zet haar terug op m'n vertrouwde Hartog ruwvoer ( digest) nu icm de essential balancer .