Afvallen, how to?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annebeth95
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-02-15

Afvallen, how to?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 16:58

Sinds een aantal weken heb ik mijn Franse draver en mijn Welsh weer in eigen beheer zijn, iets wat ontzettend veel rust geeft voor zowel hun als ook voor mijzelf, super fijn! Ik ben bezig met een soort paddock paradise achtige omgeving te creëren, waarbij ik ze stimuleer om zo veel mogelijk af te wandelen. Ze staan 24/7 buiten :j

Nou zit ik met het volgende: mijn Welsh wordt ongeveer dik van lucht (zo voelt het). Voor de verhuizing was ze al te dik, en nu ze weer onbeperkt ruwvoer krijgt loopt het echt weer de klauwen uit :(. Ik koop zelf mijn hooi in, dus het is natuurlijk fijn dat ik daar invloed op heb! Ik zoek altijd hooi uit wat laag in suikers is, op het moment is dat een baal Duits weidehooi met 7 à 8% suiker.

Ik overweeg nu om afgewogen ruwvoer te geven in verschillende netten, en het verder aan te vullen met gerstestro of graszaadhooi. Ik kom in mijn onderzoek alleen niet helemaal uit welke van die twee (of een andere optie) het meest gunstig zou zijn.

Wel wordt het wellicht lastig om een balans te vinden om de Welsh af te laten vallen, maar te voorkomen dat de Draver niet invalt (die is prima op gewicht). Iemand ervaring met deze puzzel? Ze staan met z'n tweetjes, dus ze uit elkaar halen doe ik liever niet. Een grasmasker wil ik liever ook niet aan, maar als het echt niet anders kan is dat te overwegen. :list:

Ik zie even door de bomen het bos niet meer, dus ik hoor graag wat ervaring/advies van jullie!

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 17:00

Van onbeperkt ruwvoer afhalen?

Furst
Berichten: 606
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Afvallen, how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 17:03

Ik zou je hooi inderdaad combineren met graszaaidhooi en gerstestro. Het hooi kan je dan inderdaad afwegen en uitrekenen hoeveel je paarden nodig hebben. Zo lever je niet in op onbeperkt ruwvoer :)

Ibbel

Berichten: 49140
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Afvallen, how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 17:09

Gewoon niet meer onbeperkt voeren. Mocht draver gaan invallen, hem 's nachts apart zetten met rijk(er) hooi, en de Welsh 's nachts graszaaihooi geven.
Kan de Welsh aan het werk? Niet geblesseerd of te jong of te klein bedoel ik? Dagelijks een half uur flink longeren kan al goed helpen. Of gewoon echt fanatiek gaan rijden natuurlijk, als dat kan.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 18:07

Je kunt wel onbeperkt voeren, maar beperkt het hooi. Het is handig om dat af te wegen. Dat kun je combineren met gerstestro en graszaadhooi.
Verder kun je je draver prima bijvoeren als dat nodig is. Eentje bijvoeren is makkelijker dan eentje beperken. Ik voerde mijn jonge dier dagelijks bij met grasbrok en fibrebeet in de winter. Even apart zetten met een emmer en verder kon ze gewoon bij de rest. Ik heb een stukje zo gemaakt dat ik makkelijk een draadje dicht kan doen. Dat hoeft niet groter te zijn dan staloppervlakte.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Afvallen, how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 18:12

Idd.

Hier beperkt hooi en daarnaast altijd snabbel stro ter beschikking. Werkt prima!(en ook een warmbloed tussen de koudbloeden blijft er mee op gewicht.)

Annebeth95
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 21:42

Bedankt voor jullie reacties!

Ibbel schreef:
Gewoon niet meer onbeperkt voeren. Mocht draver gaan invallen, hem 's nachts apart zetten met rijk(er) hooi, en de Welsh 's nachts graszaaihooi geven.
Kan de Welsh aan het werk? Niet geblesseerd of te jong of te klein bedoel ik? Dagelijks een half uur flink longeren kan al goed helpen. Of gewoon echt fanatiek gaan rijden natuurlijk, als dat kan.

Ik kan ze helaas niet uit elkaar halen, mijn draver is redelijk getraumatiseerd en maakt zich nogal snel druk, dus haar langere periode apart zetten gaat helaas niks opleveren. De Welsh aan het werk zetten probeer ik idd zoveel mogelijk te doen! Helaas heb ik geen ruitertje voor haar (pas er zelf zéker niet op := ). Ze is alleen erg lastig qua werken, dus met 'alleen' training ga ik het niet redden, vandaar de vraag hier!

Fijn dat mijn opzet iig goed lijkt te zijn, ga ik dat uitproberen! Hebben jullie nog specifiek voor/nadelen voor/tegen graszaadhooi t.o.v. gerstestro? Of is het juist het 'best' om alle drie te combineren?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Afvallen, how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 21:46

Als je alle 3 kunt combineren zou ik dat doen. Ik voer momenteel ook 3 soorten. 2 soorten hooi en stro. Ik vind het echt ideaal. Ze zijn veel meer op zoek naar het lekkere hooi en lopen daardoor ook veel meer. Pas als ze alle netten onderzocht hebben en hebben gezien dat het lekkere hooi op is, gaan ze het andere ruwvoer eten. Dubbel winst zo :D

Furst
Berichten: 606
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 22:04

Annebeth95 schreef:
Fijn dat mijn opzet iig goed lijkt te zijn, ga ik dat uitproberen! Hebben jullie nog specifiek voor/nadelen voor/tegen graszaadhooi t.o.v. gerstestro? Of is het juist het 'best' om alle drie te combineren?


Het is juist goed om ze alle drie te combineren. Ook tarwestro valt onder ruwvoer. Zo bied je je paarden veel meer variatie aan, waarvoor hun verteringsstelsel ook gemaakt is :)

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:35

En dan kun je de draver nog ruwvoer extra bijvoeren door middel van fibrebeet en of fibrenuggets.

Kun je met die kleine niet gaan fietsen. Kun je vele kilometers maken en ook draven en zelf galopperen deed ik wel.

Of mee als handpaard als je met de draver buiten gaat rijden.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Afvallen, how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 13:04

is het niet mogelijk om bakken /nette hoog genoeg te maken zodat welsh niet overal bij kan? en hooguit wat kan scharrelen en 1 "eigen" bak heeft?

Zo kun je die gedoseerd laten eten, en kan je draver wel gewoon volop eten.
Voor paarden geldt natuurlijk hetzelfde als voor mensen, afvallen is toch echt 80% voeding en 20% beweging.

Beweging helpt wel iets, maar je kunt een dier niet zoveel laten werken dat dat echt snel zoden aan de dijk zet. Je wilt ze ook niet overbelasten. Overigens is als handpaard mee of fietsen als dat lukt wel een goede. Extra beweging is natuurlijk altijd wel meegenomen, maar echt afvallen zal toch dmv aangepaste voeding moeten waarschijnlijk.

Het zijn qua eetbehoeftes natuurlijk ook wel echt 2 totaal verschillende paarden.

ArtHorse
BKB 2024 winnaar 3D
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-03-24

Re: Afvallen, how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:38

Is je pony echt dik/vet/obees, of gewoon buikig? Sommige oudere types Welsh/Shetlander kunnen enorm buikig zijn zonder dat ze echt vet zijn, zeker als ze erg rondgeribt zijn, een hollered rug hebben, weinig beweging krijgen en dus ook weinig buik/rugspier hebben.