Paard op dieet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RoRo44
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-09-21

Paard op dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 11:43

Hoi!


Wij willen ons Paard en onze Shet verhuizen van een volpensionstal naar een doe het zelf stal.
Dit heeft meerdere redenen. Ons paard heeft artrose in beide voorbenen. Hij mag enkel nog licht recreatief gereden worden. Bij onze huidige stal komt hij een paar uurtjes op de wei en in de winter op een paddock of stapmolen maar staat dus ook erg lang op stal. Gezien zijn Artrose is teveel stilstaan niet bevorderlijk voor hem en willen we dus nu naar een stal waar wij zelf bepalen hoelang hij buiten komt op weide/paddock. Het zou zelfs 24/7 kunnen als we dat willen. Dat is voor ons de voornaamste reden. Daarnaast is de nieuwe stal een stuk dichterbij en de ligging is veel beter voor buitenritjes. Ook betalen we nu natuurlijk voor luxe faciliteiten zoals een grote binnenbak en buitenbak e.d. waar we dus eigenlijk geen gebruik meer van zullen maken. Dochter heeft aangegeven dat ze graag meer zelf wil doen zoals voeren en mesten, omdat ze nu het gevoel heeft maar een half paard te hebben. Ze hoeft enkel te knuffelen poetsen wandelen en te rijden. Ze wil meer betrokken zijn bij de verzorging.

Dit betekent dat wij van een plek waar alles van a tot z geregeld is, naar een plek gaan waar we een groot deel zelf moeten doen. Dit is niet erg want mijn dochter, van wie het paard is, heeft een bijbaantje op haar huidige stal en daar heeft ze al behoorlijk wat geleerd. Ook kunnen we het natuurlijk straks altijd vragen aan de nieuwe stalgenootjes.

Toch willen we ons ruim van te voren goed inlezen en kunnen we wel wat tips en adviezen gebruiken.

Nu is het zo dat onze paarden (eigenlijk net als alle paarden op de huidige stalling) echt veel te zwaar zijn en hier willen we serieus mee aan de slag. Wij zelf denken dat het aan het hooi ligt (kuilgras) want juist in de winter als ze niet op de weide staan komen ze veel aan. Net als alle andere paarden van stal.

Natuurlijk is beweging het belangrijkste qua afvallen. De shetlander is ook geen probleem. Dochter gaat om de dag nu met hem fietsen en heeft ze recent ook een paar lesjes longeren gehad met hem. Dit heeft hij nooit geleerd en dit gaat goed. Maar ons paard mag alleen licht gereden worden. intensief bewegen is dus niet goed. Meer dan dagelijks wandelen en stapritjes en 2x per week licht longeren mogen we niet met hem.We zullen dus ook naar de voeding moeten kijken.

Nu wij zelf ons hooi/stro moeten gaan aanschaffen. Welke soort kunnen we het beste kopen? Wat vooral arm is qua suiker. En qua hoeveelheid? Hoeveel Kilo ruwvoer per dag is genoeg voor een grote shet van 1,10 en een paard van 1.65 om wel genoeg ruwvoer te hebben maar om ook te kunnen afvallen?
We zijn voornemens om ze zeker van 08:00 tot 20:00 op de weide te zetten. 's nachts willen we ze binnen hebben in hun eigen stal. Welke brok kunnen we het beste geven?

Alle tips/adviezen zijn welkom.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70550
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Paard op dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:18

Ik verplaats dit topic naar Voeding en Supplementen waar het beter past.

Aife
Berichten: 79
Geregistreerd: 12-03-21

Re: Paard op dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:46

Hoe is de weide? Zeker shetlanders worden dik van lucht, onderschat dit niet.
Staan ze samen of apart?

Ik heb mijn merrie tijdens boxrust veel doen afvallen op een gezond tempo. Het mag niet te hart gaan want dat krijg je bloedvervetting. Dat wil je echt niet...


Hier kreeg ik het advies voor max 6kg hooi op een dag voor een IJslander . Ik verdeelde dit in 2 voederbeurten.
Kwa brok gaf ik heel weinig, maar een handje van de brok die ze op de stalling gaven, puur voor haar supplementen in te geven. Daarbij gaf ik wel de balancer van equilin bij.

Voordroog is echt nefast, die van mij werd daar ook giga van (eigenlijk alle paarden op de stalling). Zodra je overschakeld naar droog onverpakt hooi, scheelt dat al een hoop (dat is mijn ervaring). Ik heb nooit laten testen, dat was niet te doen. Maar zag mijn paard wel in een half jaar voldoende afvallen.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard op dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:19

Allereerst complimenten voor hoe jullie dit aanpakken, grondig uitzoeken en kiezen wat het beste is voor het paard. :-)

Het beste is gewoon hooi, eventueel als ze echt erg dik zijn graszaadhooi. Maar droog hooi en geen kuil en dan voeren uit slowfeeders is het beste. Suikergehaltes wisselen enorm in het hooi, het is lastig om daar wat over te zeggen.

Ik zou ze geen brok geven maar een vitaminekorrel/ koek/ balancer..dat zal voldoende zijn. Verder gaat meer buiten lopen en eventueel s"nachts buiten zijn ook helpen met afvallen en meer calorieen verbruiken.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Paard op dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:39

Het mooiste is als je hooi met een analyse kunt kopen. Dan weet je hoeveel suiker erin zit. Dit kun je van de buitenkant niet zien.

Eef_Bam

Berichten: 4100
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 11:29

Los van het ruwvoer, pas op met paarden die al overgewicht hebben ineens 12 uur per dag op de weide te zetten zo in het voorjaar. Krijgen ze op de nieuwe stal meer wei, hoe lang en vol is het gras? Ze lopen best wel een risico op hoefbevangenheid, je kan het beste de weidegang rustig opbouwen als ze nu niet op gras staan. Begin met een uurtje per dag en pas ook de hoeveelheid ruwvoer aan aan de hand van hoeveel gras ze binnenkrijgen . Als er geen aparte paddock is, zet dan een klein stukje af wat ze helemaal kaal mogen vreten en gebruik dat als paddock, en doseer de weidegang.

Eef_Bam

Berichten: 4100
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 11:36

Nog even hardop meedenkend. Afhankelijk van wat er mogelijk is op de nieuwe locatie. Misschien kunnen jullie ook een track maken om de buitenkant van de weide heen (paddock paradise idee) met hooi op verschillende plekken. Zo stimuleer je het bewegen zonder ze permanent op gras te hebben. Moet je alleen even kijken op wat voor grond je zit, op een kleibodem word het in de winter te nat.