Overstap van hooi naar voordroogkuil

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emmaollie2
Berichten: 4
Geregistreerd: 24-05-23

Overstap van hooi naar voordroogkuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 10:01

Hi Bokkers!

Kunnen jullie mij helpen? Bij ons op stal is de overstap gemaakt van onverpakt hooi (wat bijna leek op stro) naar voordroogkuil.

Dit heeft verschillende redenen. De paarden (vooral die van mij) halen hun neus op voor het onverpakte hooi, hierdoor blijft er ontzettend veel over en moest er veel weggegooid worden. Daarnaast zijn verpakte balen veel goedkoper dan onverpakte balen en beter te bewaren. Nu is er overgestapt op verpakte balen, ze zeggen verpakt hooi. Maar voor mijn gevoel is het echt voordroogkuil. Zit er verschil tussen voordroogkuil en verpakt hooi of is dat het zelfde?

Mijn paard heeft namelijk op andere stallen altijd verpakt hooi gehad en ik heb hier nooit problemen met haar gehad, maar sinds ze hier overgestapt zijn heeft ze ontzettend last van mestwater en dunne mest. Ik heb haar hier al een kuur voor gegeven en dat heeft even geholpen maar als er dan weer een nieuw pak kuil opengemaakt wordt is het weer mis. Ze vindt het heerlijk en eet het echt als een tierelier ten opzichte van het hooi, maar ja de vraag is of het goed is voor haar.

Wat kan ik het beste doen? Is ze even tijd nodig om hier aan te wennen of betekent dit dat ze gewoon niet tegen de samenstelling van voordroogkuil kan?

Celebi
Berichten: 3676
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Overstap van hooi naar voordroogkuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:16

Verpakt of onverpakt zegt voornamelijk iets over het proces. Onverpakt droogt aan de lucht en dan is het klaar. Verpakt heeft iets van een fermitatie proces in zich. Dit is eigenlijk het grootste verschil en sommige paarden reageren daar minder goed op. Voor de rest is het echt afhankelijk van het land en wanneer het gemaaid en verpakt is. Dat droge hooi wat bijna stro was zat waarschijnlijk amper wat in en smaakte niet heel lekker. Dat ze daar vanaf zijn klinkt niet als een verkeerde stap. Op zich is verpakt spul (voordroog) vaak ook niet slecht en veel paarden doen het er goed op. Paarden met luchtwegproblemen bijvoorbeeld. Er wordt vaak nog een scheiding gemaakt tussen voordroog en (koeien)kuil, al is het in de volksmond al snel allemaal hetzelfde. Dat spul voor koeien is heel donker en nat en vaak stinkt het ook erg. Dit is in principe gewoon niet geschikt voor paarden. Goed voordroog kan soms zelfs net zo droog zijn als hooi en er hoeven ook echt niet meer voedingsstoffen in te zitten dan een baaltje onverpakt hooi. Dat heeft er maar net mee te maken wat de voedingswaarden van het land waren bij het maaien.

Als jullie nu mooi (redelijk) droog voordroog hebben wat lekker ruikt zou ik me niet meteen zorgen maken. Je paard moet waarschijnlijk enorm wennen aan de overgang van het hele droge hooi naar dit nieuwe voordroog. Net zoals ze dat vaak hebben als ze van hooi overgaan op weidegang. Dit duurt soms een paar dagen of enkele weken en dan is het wellicht ook meteen helemaal over. Rustig overgaan en ruwvoer mengen had dan handig geweest. Je paard krijgt nu opeens enorm veel meer water binnen en ik gok ook meer voedingsstoffen en de darmen moeten hier gewoon weer aan wennen. Meestal komt dat wel goed.

Het kan natuurlijk wel zijn dat je paard minder goed tegen het fermitatie proces kan en voordroog is dan wellicht niet ideaal voor jouw paard. Of de voedingsstoffen zijn te rijk in deze bijvoorbeeld waardoor je paard veel aankomt of last houdt van de darmen. Dat zal de tijd leren denk ik.

DuoPenotti

Berichten: 29617
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:26

Kuil zit in een kuil, zoals mais.

Alles in plastic is voordroog.
En dat kan er in gaan zo droog als hooi met ook een drogestof gehalte van bijvoorbeeld 85.
Maar het kan ook nattere zijn met een drogestof gehalte van tussen de 55-75%
En dat is uiteraard een heel verschil in hoe het eruit ziet maar ook in het paardenlichaam verteerd.

er zijn paarden die tegen geen enkele voordroog kunnen, hoe droog ook.
Maar omdat de jouwe dat wel kon is het of nu echt te nat spul, of als het wel mooi droog is toch de overgang van het stro achtige

MirandaMalik

Berichten: 9896
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:41

Dat je paard aan de diarree is, vind ik wel ernstig. Dat betekent in mijn opinie namelijk lichte koliek als het door het voer komt. Ze verliest zo veel vocht, krijgt niet genoeg voeding binnen want het loopt direct door en zo krijgt ze tekorten.
Ik denk niet dat ze eraan gaat wennen, dat zou niet zo lang duren.
Hier staat een stukje over de verschillen .
https://www.purepaardenvoeding.nl/hooi- ... voordroog/