Energiegever, maar geen dikmaker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boemel

Berichten: 8443
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Energiegever, maar geen dikmaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 13:28

Dat is een goede vraag Cookie.
Van het hooi weet ik alleen dat het suiker laag is, maar ken geen eiwit gehalte.

Ze staat sinds kort wel weer een paar uur op de wei. En ik vind dat ze sindsdien wel meer energie heeft.
De weidegang wordt nu opgebouwd, dus ik verwacht dat eiwitten bijgeven voor nu niet zoveel zin heeft.

Maar, als het gras minder rijk is, dan zou ik soja kunnen bijvoeren.

1 van mijn paarden is recent ingeslapen, maar dat paard en ons andere paard hadden altijd energie voor 10. Maar, wellicht heeft t jonkie net even meer nodig.

boemel

Berichten: 8443
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:21

Even een update.
Het gebrek aan energie in combinatie met een slecht humeur zaten me niet lekker. Ik heb een kliniek gevonden die met een blaaspijp kon verdoven en ze heeft 24 uur op de kliniek gestaan om goed onderzocht te worden.

Slokdarm, maag, eierstokken, baarmoeder perfect.
Darm wat rood en gezwollen. Gisteren de uitslag van bloedonderzoek en darmbiopt binnen gekregen.

Ondanks netjes ontwormen heeft mijn merrie last van parasieten, een ontstoken darm en te hoge leverwaarden.

De medicatie komt volgende week binnen en ik heb een uitgebreid behandelplan om de parasieten te bestrijden en de darm en lever rustig te krijgen. De behandeling duurt 2 maanden en dan opnieuw controle.

Qua voer is voorgeschreven 12 kilo hooi per dag en 2,5 kilo Bonpard Colon.

In de tussentijd moet ik gewoon longeren en grondwerken, maar stress situaties zien te voorkomen.
Nu 5x kort, maar fanatiek gelongeerd en mede door het vasten op de kliniek zijn de eerste kilo’s eraf. :D

En nu hopen dat de behandeling goed aanslaat :) :)

WillemijnL
Berichten: 54
Geregistreerd: 12-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:58

Wat heb je dan een werk aan zo’n paard. Hopelijk voelt ze zich echt stukken beter over twee maanden, en geeft dat al een boost aan het verdere beleren. Je geduld zal behoorlijk eindeloos moeten zijn zo te horen! Maar als ze dan lekker loopt te werken is het extra fraai.

boemel

Berichten: 8443
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Energiegever, maar geen dikmaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:26

Werk valt mee. Kwestie van 1x per week bakjes met de juiste medicatie klaar maken. Gaat gewoon door t voer.
Meer geld dan werk :D