Paard schrikkerig op Vitalbix

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34692
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 16:17

Daihyo schreef:
Veel paarden worden ril en schrikkerig op de Vitalbix balancer. Overigens ook van Metazoa. Maakt niet uit welke versie.
Het loont dus zeker de moeite om een andere balancer te proberen.

De fibermix zit geen balancer in, dus die gaat vaak wel goed.


Die van ons idd ook, was al spooky van zichzelf en op metazoa niet te doen. Gelukkig las ik op bokt dat het ook van de vitamine brokjes kon komen. Hij is er nu een paar maanden af. Nog steeds een paard met een flinke gebruiksaanwijzing maar wel een gebruiksaanwijzing waar we weer mee kunnen werken. Ik geloof niet zo in die extra energie door meer vitaminen, we geven nu iets anders waar alles in zit. En dat gaat wel goed. Maar met de metazoa was het een brok spanning en continu wegschieten. Gevaarlijk gedrag.

Miss_Mii21

Berichten: 544
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 16:24

SusanH schreef:
Daihyo schreef:
Veel paarden worden ril en schrikkerig op de Vitalbix balancer. Overigens ook van Metazoa. Maakt niet uit welke versie.
Het loont dus zeker de moeite om een andere balancer te proberen.

De fibermix zit geen balancer in, dus die gaat vaak wel goed.


Die van ons idd ook, was al spooky van zichzelf en op metazoa niet te doen. Gelukkig las ik op bokt dat het ook van de vitamine brokjes kon komen. Hij is er nu een paar maanden af. Nog steeds een paard met een flinke gebruiksaanwijzing maar wel een gebruiksaanwijzing waar we weer mee kunnen werken. Ik geloof niet zo in die extra energie door meer vitaminen, we geven nu iets anders waar alles in zit. En dat gaat wel goed. Maar met de metazoa was het een brok spanning en continu wegschieten. Gevaarlijk gedrag.


Welke brok heb je gegeven van metazoa waarbij je dit gedrag kreeg?

MyWishMax

Berichten: 25378
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 16:26

Die extra energie door vitamines kan echt wel hoor. Inderdaad bij paarden die daarvoor niet alles binnen kregen, dan waren ze daarvoor niet braaf maar kregen ze gewoon te weinig binnen en waren ze dus niet in staat om hum normale karakter te laten zien. Paarden die geen krachtvoer krijgen bijvoorbeeld of maar heel erg weinig en geen balancer. Dan worden ze niet gek van dat voer, maar laten ze voor het eerst hun echte karakter zien omdat ze voor het eerst genoeg binnen krijgen.

Maar je hebt dus ook dieren die wel al een balancer kregen of voldoende krachtvoer en op een ander voer ineens zo debiel worden. En bij overstappen naar ander voer weer normaler zijn.

Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Paard schrikkerig op Vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 16:53

Ja dat is echt kwestie van uitproberen. Die van mij krijgt altijd al een balancer. Maar op Vitalbix ging hij echt spoken. Metazoa ook. Ik geef nu Agrobs. Dat gaat weer prima.
Het is zo paard-afhankelijk.

CharleyT
Berichten: 4000
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Paard schrikkerig op Vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 16:59

Zomaar eens een vraag: ik lees relatief veel reacties dat de paarden schrikkerig etc. zijn geworden na dat ze een poosje Vitalbix kregen en dat dit niet met het 'oude' voer zo was.
Waarom zijn jullie overgestapt op die Vitalbix?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34692
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 17:12

Miss_Mii21 schreef:
SusanH schreef:
Daihyo schreef:
Veel paarden worden ril en schrikkerig op de Vitalbix balancer. Overigens ook van Metazoa. Maakt niet uit welke versie.
Het loont dus zeker de moeite om een andere balancer te proberen.

De fibermix zit geen balancer in, dus die gaat vaak wel goed.


Die van ons idd ook, was al spooky van zichzelf en op metazoa niet te doen. Gelukkig las ik op bokt dat het ook van de vitamine brokjes kon komen. Hij is er nu een paar maanden af. Nog steeds een paard met een flinke gebruiksaanwijzing maar wel een gebruiksaanwijzing waar we weer mee kunnen werken. Ik geloof niet zo in die extra energie door meer vitaminen, we geven nu iets anders waar alles in zit. En dat gaat wel goed. Maar met de metazoa was het een brok spanning en continu wegschieten. Gevaarlijk gedrag.


Welke brok heb je gegeven van metazoa waarbij je dit gedrag kreeg?


Met luzerne.

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 17:47

Sababber schreef:
De vraag met dit soort kwesties is ook van wat voor voeding het paard afkomt voor ze zijn overgezet op wat voor balancer dan ook. Vaak krijgen paarden eerst een basisbrok gevoerd maar in kleine hoeveelheid “omdat ze het eigenlijk niet nodig hebben”. Waardoor ze eigenlijk te kort hebben aan diverse vitaminen, mineralen en sporenelementen. Niet gek dat wanneer dit beter in balans komt door een balancer dat die paarden ineens energieker worden. Ook dit is weer maatwerk, niet elke balancer past bij elk paard.

Zelf ben ik van vitalbix overgestapt op pavo vital, maar daardoor was mijn paard dof in de vacht en niet vooruit te branden. Inmiddels staan ze beide op metazoa de ene op de timothee en de ander op de luzerne variant. Hier doen ze het bij mij beide goed op.


Dat zou inderdaad een logische verklaring zijn, van die voedingsstoffen. En maatwerk inderdaad.

NikkivanOlst

Berichten: 7836
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Paard schrikkerig op Vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 18:09

Hier ook vitalbix
(Active+ en nutrimash)

Wel icm kamille omdat ik juist een schrikkerig en nerveus paard had, nu al 2 maanden een heel fijn en ontspannen paard overigens, dus hier geen "rare reactie" op de vitalbix.

Vind het "tekorten" en balancer verhaal trouwens een heel sterk punt van Sababber

Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Paard schrikkerig op Vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 18:44

Mwah. Ik ken genoeg paarden die al jaren op een balancer staan en afwisselen, waarvan Vitalbix er 1 was, en alleen op Vitalbix reageerden. Maakte overigens niet uit welke variant.
Dus nee, dat ken ik dan weer niet.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 22:12

Sababber schreef:
De vraag met dit soort kwesties is ook van wat voor voeding het paard afkomt voor ze zijn overgezet op wat voor balancer dan ook. Vaak krijgen paarden eerst een basisbrok gevoerd maar in kleine hoeveelheid “omdat ze het eigenlijk niet nodig hebben”. Waardoor ze eigenlijk te kort hebben aan diverse vitaminen, mineralen en sporenelementen. Niet gek dat wanneer dit beter in balans komt door een balancer dat die paarden ineens energieker worden. Ook dit is weer maatwerk, niet elke balancer past bij elk paard.

Zelf ben ik van vitalbix overgestapt op pavo vital, maar daardoor was mijn paard dof in de vacht en niet vooruit te branden. Inmiddels staan ze beide op metazoa de ene op de timothee en de ander op de luzerne variant. Hier doen ze het bij mij beide goed op.


Pony hier stond voorheen flink in het voer, liep op internationaal niveau aangespannen dressuur en op hoog niveau vaardigheid en samengesteld, en werd ook dressuurmatig onder het zadel gereden. Nu werkt hij minder hard met een jong ruitertje, komt veel meer buiten en wordt ook ‘al’ 18. Na een jaartje zaten er veel teveel spekjes op, dus over gezet naar de daily complete (zowel met timothee als luzerne geprobeerd) en toen werd het een bommetje. Afvallen deed hij er ook niet van jammer genoeg :=

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard schrikkerig op Vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 22:15

Yep mijn Haf werd ook onwijs ril en schrikkerig op Vitalbix. Verloor z’n verstand op Metazoa.

Okapi Puur P, Equilin, Pavo Vital zijn balancers waar hij ‘normaal’ op blijft qua gedrag.

Sababber

Berichten: 2711
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 23:46

Supertje schreef:
Sababber schreef:
De vraag met dit soort kwesties is ook van wat voor voeding het paard afkomt voor ze zijn overgezet op wat voor balancer dan ook. Vaak krijgen paarden eerst een basisbrok gevoerd maar in kleine hoeveelheid “omdat ze het eigenlijk niet nodig hebben”. Waardoor ze eigenlijk te kort hebben aan diverse vitaminen, mineralen en sporenelementen. Niet gek dat wanneer dit beter in balans komt door een balancer dat die paarden ineens energieker worden. Ook dit is weer maatwerk, niet elke balancer past bij elk paard.

Zelf ben ik van vitalbix overgestapt op pavo vital, maar daardoor was mijn paard dof in de vacht en niet vooruit te branden. Inmiddels staan ze beide op metazoa de ene op de timothee en de ander op de luzerne variant. Hier doen ze het bij mij beide goed op.


Pony hier stond voorheen flink in het voer, liep op internationaal niveau aangespannen dressuur en op hoog niveau vaardigheid en samengesteld, en werd ook dressuurmatig onder het zadel gereden. Nu werkt hij minder hard met een jong ruitertje, komt veel meer buiten en wordt ook ‘al’ 18. Na een jaartje zaten er veel teveel spekjes op, dus over gezet naar de daily complete (zowel met timothee als luzerne geprobeerd) en toen werd het een bommetje. Afvallen deed hij er ook niet van jammer genoeg :=


Dan kan het nog steeds zijn dat een paard te korten heeft. Van veel basis of sportbrok moet je voor onderhoud al vaak meerdere kilo’s per dag voeren wil je aan genoeg vitaminen/mineralen/sporen komen, laat staan als een dier geen te korten wil krijgen op hoog niveau. Als het aantal benodigde kilo’s er dan al in gaat. Is de vraag over hoeveel voerbeurten het wordt verspreidt. Een paard kan maar ongeveer 2 kilo brok kwijt per voerbeurt in de maag (pony nog minder). Alles wat je daarboven in de voerbeurt stopt kan net zo goed direct op de mesthoop. Dus stel je paard komt pas aan voldoende voedingstoffen uit de brok bij 7 kilo van de betreffende brok, dan zou je het in minstens 4 voerbeurten moeten geven, wil hij alle voedingsstoffen op kunnen nemen.

In dit verhaal lees ik dat er voor de pony heel veel veranderd is, waardoor het ook aan heel veel dingen kan liggen dat gedrag verandert. Natuurlijk kan het uit de vitalbix komen, maar ook uit zoveel andere factoren..

Hannanasjuh
Berichten: 249
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: Paard schrikkerig op Vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 00:09

Wij hebben juist onze shet op de balance muesli terug gezet omdat hij met dit veel chiller is in zijn reacties. Hij lijkt zichzelf niet meer in de weg te zitten met zijn hoofd

DinaxUllie

Berichten: 674
Geregistreerd: 08-10-08
Woonplaats: waar jij niet bent

Re: Paard schrikkerig op Vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 00:55

Hier ook een bom op de vitalbix daily complete. Daarbij ging hij zijn eigen mest opeten. Gestopt met vitalbix en over gegaan op oer balans en probleem was weg.

Nutrimash geef ik nog steeds en daar geen problemen mee

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Re: Paard schrikkerig op Vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 06:06

Hier enkel rilliger op de daily complete met timothee. Geen enkel probleem met de breed&grow.
Paard doet het er fantastisch op.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34692
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 07:03

Wij hebben een moeilijke eter en wilden eens iets nieuws proberen. Nu weer terug op de oude brokken.

nile
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 08:07

Ik voer nu een jaar Vitalbix Balance+ Muesli. Afgelopen zomer bijna niet geschuurd en en deze winter 0 problemen met mok of rotstraal ondanks de nattigheid. Verder minder gevoelig op de spieren en super mooi in het haar.
Ik heb ook goede kwaliteit ruwvoer en voer niet de volle dosis.
Geen schrikkerigheid.
Ik heb hiervoor Vital, Agrobs en Equilin gehad maar merk nu echt een positief verschil.
Ik ga haar er voorlopig niet meer afhalen.