24/7 weidegang/brok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lianne007

Berichten: 2898
Geregistreerd: 03-06-03

24/7 weidegang/brok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 17:13

Hallo,

Sinds vorige week heb ik onze kudde weer op het land gezet. Mits het weer toelaat 24/7. Wij hebben heel veel grond en voldoende gras.
Wij hebben 2 tinkers (snel aan de maat ) 3 oudere Friezen , een kwpner en camarque.
Normaal gesproken krijgt elk paard dagelijks brok / balancer als ze op stal staan (overdag paar uur weide of paddocks ).
Eigenlijk doe ik het elk jaar hetzelfde ; als ze overgaan op de weide 24/7 haal ik de brok er de eerste 2 weken helemaal vanaf omdat ze zich tegoed doen aan het gras (en we hebben nogal wat).
Na 2 a 3 weken krijgen de oudere Friezen en de kwpner halve dosering van hun brok ongeveer om de dag.
De tinkers een klein handje voor het idee.
Ik was benieuwd hoe jullie dit doen? Puur uit interesse.
Vooral de oude Friezen knappen flink op van het gras.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 17:27

Ik voer op het oog en zolang mijn vent niet de extra calorieen nodig heeft krijg hij enkel vitaminebrok, pavo vital wel belangrijk omdat de meeste weilanden niet genoeg vitamines bevatten, bij flinke trainen krijgt hij sojaschroot bij voor extra eiwitten.

Onderhoudsbrok vind ik weinig toevoegen eigenlijk

Cioccolato

Berichten: 6649
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 17:55

Hier geen brok voor de paarden die niet op stal komen in de zomer.. doen t prima :D

Ik zou enkel bijvoeren ala het nodig is. Dus dun, oud, te weinig energie. Etc

Lianne007

Berichten: 2898
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 18:09

troi schreef:
Ik voer op het oog en zolang mijn vent niet de extra calorieen nodig heeft krijg hij enkel vitaminebrok, pavo vital wel belangrijk omdat de meeste weilanden niet genoeg vitamines bevatten, bij flinke trainen krijgt hij sojaschroot bij voor extra eiwitten.

Onderhoudsbrok vind ik weinig toevoegen eigenlijk


Hier trainen ze niet meer, af en toe een buitenrit. De kwpner met vervroeg pensioen ivm hartritmestoornis (eerder hoog niveau sport gereden ) . Wij hebben ook de pavo vital extra in de zomer

Lianne007

Berichten: 2898
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 18:11

Cioccolato schreef:
Hier geen brok voor de paarden die niet op stal komen in de zomer.. doen t prima :D

Ik zou enkel bijvoeren ala het nodig is. Dus dun, oud, te weinig energie. Etc


Hier doen ze het ook verbazingwekkend goed op gras. Appeltjes , glans , goed in hun vel. Hier een aantal al wat ouder en een kwpner met hartproblemen. Die krijgen wel bij. De tinkers en Camarque zo “ sober “ mogelijk. Al lukt dat nu natuurlijk niet (haha)

ttranch

Berichten: 32
Geregistreerd: 19-01-22
Woonplaats: Hulshorst

Re: 24/7 weidegang/brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 18:36

Heb jarenlang 2x per dag allerlei vitaminebrokken en dure merken bijgevoerd en sinds oktober mee gestopt. Ook in de winter dus niet. Alleen na arbeid krijgen ze wat of bij extreem weer, hooguit om de dag en dan is het ook wat voor de troost of voor mezelf het idee dat het nodig is.

Dit voorjaar bloedonderzoek laten doen, voor de zekerheid, maar geen tekorten. De hele kudde is tonnetje rond en ziet er goed uit.

Toevallig laatst een rondleiding gehad op de paardenkamp in Soest en die gaven aan slechts 5% van de paarden bij te voeren met bietenpulp, de rest krijgt alleen hooi en gras van goede kwaliteit. Ik denk dat wij ons vaak te druk maken!

Lianne007

Berichten: 2898
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 21:18

ttranch schreef:
Heb jarenlang 2x per dag allerlei vitaminebrokken en dure merken bijgevoerd en sinds oktober mee gestopt. Ook in de winter dus niet. Alleen na arbeid krijgen ze wat of bij extreem weer, hooguit om de dag en dan is het ook wat voor de troost of voor mezelf het idee dat het nodig is.

Dit voorjaar bloedonderzoek laten doen, voor de zekerheid, maar geen tekorten. De hele kudde is tonnetje rond en ziet er goed uit.

Toevallig laatst een rondleiding gehad op de paardenkamp in Soest en die gaven aan slechts 5% van de paarden bij te voeren met bietenpulp, de rest krijgt alleen hooi en gras van goede kwaliteit. Ik denk dat wij ons vaak te druk maken!


Daar ben ik het ook mee eens. Je weide moet natuurlijk wel van goede kwaliteit zijn ( en Soest kennende is dat top in orde aangezien ze daar heel veel in investeren ) .
Ik had vroeger ook allerlei supplementen , poeders noem maar op. Hier doen ze t goed op de basis brok en de tinkers een balancer.

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 21:28

Mijn pony (new forest x) staat in een jaar rond 24/7 buiten groep met onbeperkt hooi. Ze krijgt een balancer, en pas na ritten boven de 20 klm wat slobber erbij. In periodes dat ze echt te dik wordt krijgt ze ook de balancer niet.

Nienke1979
Berichten: 28
Geregistreerd: 25-03-24

Re: 24/7 weidegang/brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 22:14

Hier wordt er alleen bij gevoerd indien nodig
Goed kwaliteit gras

Lianne007

Berichten: 2898
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 22:47

Juut schreef:
Mijn pony (new forest x) staat in een jaar rond 24/7 buiten groep met onbeperkt hooi. Ze krijgt een balancer, en pas na ritten boven de 20 klm wat slobber erbij. In periodes dat ze echt te dik wordt krijgt ze ook de balancer niet.



Tinkers krijgen hier ook alleen maar een paar brokjes balancer voor het idee. Deze zijn ook snel te dik. Onze senior Friezen geef ik wel slobber / brok bij. Zijn echte oudjes .

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: 24/7 weidegang/brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 23:21

Paar keer per week beetje pavo vital deed ik .
Werkte hier prima