gekookte lijnzaad hetzelfde effect als lijnzaadolie/brokjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Noah_

Berichten: 2011
Geregistreerd: 20-05-05

gekookte lijnzaad hetzelfde effect als lijnzaadolie/brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 12:58

hallo

Wat ik me nu afvroeg werkt zelf gekookte lijnzaad nu het zelfde als de olie & brokjes die ook te verkrijgen zijn van lijnzaad?
Helpt dit net zo goed bij de rui, glanzende vacht, goede spijsvertering en een goede darmflora!

Hoe vaak per week geef je de gekookte lijnzaad en en welke verhouding kun je de lijnzaad en het water het beste koken?
Doen jullie dit dan door slobber of gewoon over/door de brok?

Citaat:

paardendrogist;
Paarden die normaal gesproken goed door de wintervacht heen komen gaan nog sneller en mooier glanzen door tijdens de verharingsperiode elke dag een scheutje Lijnzaadolie door het voer te doen. Lijnzaadolie is een rijke bron van Omega-3 vetzuren en bevat tevens Omega-6 en Omega-9 vetzuren (ca. 3:1:1). Deze essentiële vetzuren beschermen gezonde weefsels, cellen en organen, zorgen voor een goede darmpassage, zijn nodig voor de opname van eiwitten, voor gezond sperma, voor de afweer tegen infecties en natuurlijk voor een gezonde huid en vacht. Lijnzaadolie bevat tevens vitamine A, D en E. Lijnzaadolie is één van de meest gebruikte oliën bij paarden voor een mooie glanzende vacht, een goede conditie en een gezonde spijsvertering.


Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: gekookte lijnzaad hetzelfde effect als lijnzaadolie/brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:27

Wij voeren al jaren yoghurt als de paarden in de rui komen. Binnen 2 dagen staan ze te glimmen als een spiegel. Het is een tip die ik van mijn DA gekregen heb.
Goedkoop en het werkt als een trein. Al vinden ze het wel vies .

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:31

ik houd het ook bij de yoghurt en de zonnebloemolie. yahkult (hoop dat ik het goed schrijf) geeft mijn vriendin. makkelijk te voeren en een mooi resultaat.

_Noah_

Berichten: 2011
Geregistreerd: 20-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 13:46

scum schreef:
Wij voeren al jaren yoghurt als de paarden in de rui komen. Binnen 2 dagen staan ze te glimmen als een spiegel. Het is een tip die ik van mijn DA gekregen heb.
Goedkoop en het werkt als een trein. Al vinden ze het wel vies .



magicrover schreef:
ik houd het ook bij de yoghurt en de zonnebloemolie. yahkult (hoop dat ik het goed schrijf) geeft mijn vriendin. makkelijk te voeren en een mooi resultaat.


Yoghurt daar had ik nog nooit van gehoord, maar geloof wel dat ze het niet erg lekker vinden; zuur!!

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:50

Daar had ik ook nog nooit van gehoord.

dingetje
Berichten: 3590
Geregistreerd: 21-09-05

Re: gekookte lijnzaad hetzelfde effect als lijnzaadolie/brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:51

Ik geef onze paarden elke dag 1 eetlepel gekookt lijnzaad.
Ze hebben soms de neiging om zand te eten.. en nu blijft dit in de darmen plakken aan het lijnzaad en voorkom je koliek.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: gekookte lijnzaad hetzelfde effect als lijnzaadolie/brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:54

karnemelk kan ook

serieus, heel goed voor de darmflora

Flabbergast
Berichten: 7534
Geregistreerd: 21-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:15

En hoeveel moet je van die yoghurt/karnemelk geven dan . Kan me ook niet voorstellen dat mijn paard het opeet maargoed .

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:08

als maatstaaf, neem ik een plastic bekertje uit de kantine. voor elk paard een bekertje door de brok. wel de voerbak regelmatig schoon maken ivm zure lucht en schimmel.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:18

Ik denk dat gekookte lijnzaad beter is met zandeters dan de olie. Het papje maakt echt de dramen helemaal schoon en ik zie dat olie nog niet zo snel doen.
In de verhaarperiode krijgt ze van mij een scheurtje zonnebloemolie en als ze wat zand in de mest heeft krijgt ze een lijnzaadpapje wat ik heb staan koken met wat suiker eroverheen voor het lekker want het wordt met lange tanden gegeten.

_Noah_

Berichten: 2011
Geregistreerd: 20-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 16:49

maar kun je het ook aan niet zandeters geven zoals je bv de olie zou geven? als ik de olie geef over zijn eten eet hij niet, de brokjes eet hij wel, maar ik vroeg me af hoe dat zit met gekookte lijnzaad!

dingetje
Berichten: 3590
Geregistreerd: 21-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:53

Onze paarden vinden gekookt lijnzaad heerlijk.....Ze vinden het nog lekkerder dan brok...

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:36

Gekookt lijnzaad is een soort slijmerig goedje wat dus de darmen goed schoonmaakt. Alle zandkorrels of andere dingen in de darmen blijven er aan 'plakken' en worden uiteindelijk uitgepoept ipv dat ze in de darmen achterblijven.
Heel ander effect dan olie of brokjes welke natuurlijk niet dat slijmerige effect hebben.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: gekookte lijnzaad hetzelfde effect als lijnzaadolie/brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:54

Ik gewoon gewoon een flinke kwak yoghurt over het voer heen, alleen 's avonds.
Een van mijn paarden is heel kieskeurig. Soms eet ze de brokken niet omdat ze per zak net iets anders kunnen smaken. Maar als ik er yoghurt over doe dan eet ze het wel altijd op, hoe vies ze het ook vindt. We hebben nog nooit een paard op stal gehad die het niet eet.

Gabon

Berichten: 1208
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Diemen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:04

Mijn paard zuigt lucht en dat kan door maagzweren komen, lijnzaad is goed voor de maag. Maar omdat je lijnzaad moet koken omdat het anders giftig is, en omdat lijnzaadolie niet lang houdbaar is heb ik vandaag lijnzaadbrok gekocht. Maar is dat dus minder goed dan gekookte lijnzaad? Hij eet geen zand.

nico1982
Berichten: 532
Geregistreerd: 05-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:24

bij ons krijgen de paarden nu eenmaal daags gekookte lijnzaad, hoeveelheid, plus minus 200 cc de paarden beginnen echt alweer te glimmen!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:15

Mijn paarden krijgen dagelijks lijnzaadolie over hun voer, vind ik veel makkelijker dan zelf lijnzaad koken. Ik heb zelf ook Lijnzaad gekookt, maar merk weinig verschil, ze glimmen bij allebei. Bij zandeters zou ik zelf lijnzaad koken.
Brokjes heb ik zelf nog niet gegeven....

Kaatje

Berichten: 1678
Geregistreerd: 02-09-04

Re: gekookte lijnzaad hetzelfde effect als lijnzaadolie/brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 07:07

Hoi,

Hoeveel lijnzaad moet je koken per paard?

En is een half uur koken lang genoeg?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 08:53

Ik deed een flinke mok lijnzaad op zeker 1,5 Liter water (per paard, Quarter van 1,45m). En een half uur koken is voldoende. Blijf er wel bijstaan, als het overkookt heb je je fornuis niet zomaar schoon.

Als je teveel lijnzaad geeft gaan ze aan de diarrhee.

Kaatje

Berichten: 1678
Geregistreerd: 02-09-04

Re: gekookte lijnzaad hetzelfde effect als lijnzaadolie/brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 08:57

Bedankt Cassidy,
dat is meer dan ik gedacht had,ik wilde met een eetlepel per paard beginnen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:01

Overigens gaf ik gekookte lijnzaad niet dagelijks maar eens of twee keer per week. Het is per paard verschillend of ze er echt dunne onlasting van krijgen, heb het ook even moeten aftasten. Flink wat zemelen erdoor, en ze vonden het heerlijk.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-03-06 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

stoltur

Berichten: 591
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: waar het land de zee kust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:03

ik geef mijn ijslanders ook hel regelmatig gekookte lijnzaad, ongeveer 1 1/2 kopje per paard en heel ruim water erover ( ongeveer 3 liter soms wel meer) dit laat ik lekker lang koken ( soms meer dan een uur) daarna doe ik er een paar appeltjes doorheen en een paar handjes muesli, en ze vinden dat heerlijk ( ze krijgen dan natuurlijk geen biks ofzo meer).

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:42

Sorry even off topic:
Voor de geen rond Culemborg ik heb nog een zak lijnzaad die gratis mag worden opgehaald.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: gekookte lijnzaad hetzelfde effect als lijnzaadolie/brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:53

Ik geef de mijne gegrild en geplet lijnzaad. In principe zijn de giftige stoffen er dan uit maar voor de zekerheid giet ik er ook kokend water overheen. Ze krijgt dit 1 keer per week door haar slobber (80 gr) en iedere dag een scheut zonnebloemolie: ze glimt nu weer als een tierelier! Het gegrilde lijnzaad voelt net zo aan als gewoon lijnzaad als je het natmaakt (slimey ) maar het is wat minder werk om te maken en ik vindt het prettiger.

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 14:50

Hoe kom je aan gegrild, geplet lijnzaad? En hoe lang is het dan houdbaar? Ik heb altijd begrepen dat geplette zaden, ondermeer haver minder lang dezelfde voedingswaarde behoud?