Voer vragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Voer vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 16:14

Ik had een vraag over voeren, want mijn paard krijgt nu 's ochtends 1,5 kilo basisbrok, 's middags 1 kilo basisbrok en een halve kilo herbic en 's avonds ook weer 1,5 kilo basisbrok.
Ze is net een paard waarschijnlijk, een Andalusier ze beweegt 5 a 6 keer in de week, waarvan 4 a 5 keer zwaar werken. Ze word dit jaar 6.
Zoude jullie dan ook dit voer geven? Of zoude jullie ander voer geven? Laatst hoorde ik ook dat er vrij veel mensen zijn die basisbrok erg slecht voer vinden. Of is er een boek misschien over waar ik wat meer informatie kan halen? Of is bij een winkel informeren het beste?
Want mijn staleigenaresse bepaald nu eigenlijk het voer omdat ik er gewoon te weinig verstand van heb. Maar ben daarom wel benieuwd naar meningen van andere.

aur0ra_h0rse
Berichten: 389
Geregistreerd: 24-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:19

ik ben laatst naar een voedingsavond voor je paar geweest! van pavo! en daat raden ze je aan om 3a4 als een paard de volle bwging krijgt! en krijgt 4 ! dus ik denk dat je bij de voeding wel goed zit, alleen ik weet niet van bassisbrokkken ik geef gwn pavo...

renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 18:40

Ik wil vooral graag weten van wat nou precies is tussen basisbrok, krachtvoer en de rest. Maar misschien is cursusje volgen over voer ook wel goed idee voor mij.

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:47

in basis brok zit t minimale wat een paard nodig heeft. heeft je paard wat extra's nodig dan kan je over gaan op sprot/draver brok. daar krijgen ze net dat beetje meer pit van. Maar elk paard reageert weer anders op voer dus gewoon even goed kijken waar je paardje t goed op doet. de hoeveelhied is gewoon dus als jouw paard t er goed op doet prima toch??

renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 18:50

Ja ik had apart logica bedacht. Ik dacht als in krachtvoer net wat meer zit kun je misschien beter op krachtvoer over stappen en dan net iets minder voeren. Maar ik weet dus niet hoe slecht basisbrok is of dat alleen een paar mensen dat zomaar vinden.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:30

krachtvoer =brok en muesli
ruwvoer =gras, kuil en hooi.

ruwvoer is voor paarden verreweg het belangrijkst, krachtvoer is meer voor de aanvullende granen en kruiden, vitamines ed.
het is beter een paard niet meer dan 2-3 kilo krachtvoer per dag te geven.

basisbrok zit hetzelfde in als sportbrok, met als vrschil dat sportbrok gconcentreerder is, je hoeft er dus minder van te geven.

het is wel belangrijk rustig af te bouwen.

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:22

missnynke schreef:
krachtvoer =brok en muesli
ruwvoer =gras, kuil en hooi.

ruwvoer is voor paarden verreweg het belangrijkst, krachtvoer is meer voor de aanvullende granen en kruiden, vitamines ed.
het is beter een paard niet meer dan 2-3 kilo krachtvoer per dag te geven.

basisbrok zit hetzelfde in als sportbrok, met als vrschil dat sportbrok gconcentreerder is, je hoeft er dus minder van te geven.

het is wel belangrijk rustig af te bouwen.


Hoe kom je hierbij??? Zelfs op de zakken biks staan andere richtlijnen. Het verschilt nogal per paard/ het geen wat ze doen/ leeftijd enz. Ik zie mijn paard al staan op 2 kilo per dag

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:27

Ik zou persoonlijk niet zoveel brok geven.Het is beter om dan op prestatie brok over te gaan en dan kan je minder geven.
Je geeft nu 4 kilo brok.Dat is erg veel.
Zeker voor een jong niet zo groot paard.
Vaak werkt dat ook niet meer voor het paard als je zoveel voert dan stompt ie erop af.
Je kan beter goed ruwvoer geven 3x per dag en daarnaast 3x 1/2 kilo sportbrok geven.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:28

sandr0 schreef:
missnynke schreef:
krachtvoer =brok en muesli
ruwvoer =gras, kuil en hooi.

ruwvoer is voor paarden verreweg het belangrijkst, krachtvoer is meer voor de aanvullende granen en kruiden, vitamines ed.

het is beter een paard niet meer dan 2-3 kilo krachtvoer per dag te geven.


basisbrok zit hetzelfde in als sportbrok, met als vrschil dat sportbrok gconcentreerder is, je hoeft er dus minder van te geven.

het is wel belangrijk rustig af te bouwen.


Hoe kom je hierbij??? Zelfs op de zakken biks staan andere richtlijnen. Het verschilt nogal per paard/ het geen wat ze doen/ leeftijd enz. Ik zie mijn paard al staan op 2 kilo per dag


ja dat is prima! waarom zou je zo veel geven? is in de meeste gevallen niet echt goed voor het paard. wel rustig afbouwen!
ik geef mijn paard 1,25 kilo.

renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 21:40

Oke dus jullie raden inderdaad wel aan om (natuurlijk met afbouwen) sportbrok te gaan geven en dan daarvan minder en basisbrok helemaal mee te stoppen? Ga ik in de winkel dan ook nog even navragen maar lijkt me inderdaad wel beter om wat minder in totaal te geven.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Voer vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:22

als jouw dier het op dit voer supergoed doet moet je helemaal niks eraan gaan veranderen

is ze te fel, dan minderen met de basisbork en teruggaan naar drie keer ene kilo, lijkt med an wel voldoende.

wat ook heel belangrijk is, zo niet het belangrijkste:
wat voor hooi of kuil krijgt je dier? hoe is de kwaliteit ervan?

basis is altijd hooi, tekorten vul je aan met brok, voor prestatie geef je nog meer brok, maar met prestatie bedoel ik dus paarden die dagelijks 1 tot anderhalf uur echt zwaar werken, dus veel galop, veel overgangen veel draven en zware oefeningen.

renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 14:21

Ik haal topic nog even omhoog want ga nu dus van stal veranderen en moet nu zelf voor voer gaan zorgen en iedereen zegt dat ze nu erg slechte basisbrok krijgt. Maar waar kan ik het beste gaan informeren? In een gewone paardenwinkel weten ze daar ook veel van voer af? Of moet ik ergens langs waar ze allerlei soorten voor verkopen waaronder paardenvoer?

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:33

Ik zou gewoon even naar een bedrijf toestappen dat verschillende soorten brok aanbiedt. Ik weet niet wat je nu voert, maar als jouw paard het er goed op doet, waarom is het dan slechte brok?

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Re: Voer vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:35

Tsja, ik voerde mijn merrie die (bijna)dagelijks dressuurmatig, zwaar getraind werd hoofdzakelijk granen en kruiden. Daar deed ze het aanzienlijk beter op dan op wat voor soort brok dan ook. Ze kreeg bij mij 3x per dag 2 literkannen geplette haver en 2x per dag 1 literkan kruidenmuesli van Havens (hier zitten de nodige vitaminen, mineralen ed. in) daarbij (dus in totaal 6 kan haver, 2 kan muesli). In kilo's kan ik je echt niet precies vertellen hoeveel dat is, wij hebben altijd liter gevoerd en op het oog...Ruwvoer 3x per dag, ruim voldoende...En nee, ze werd er niet gek van

renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 14:38

Nou ze doet het op dit voer niet helemaal lekker, maar dat is op te lossen met wat minderen ook denk ik. Maar je hoort vaak dat veel beter is kleine porties te geven en nu krijgt ze echt grote porties omdat ze wel vaak en veel werkt. Daarom denk ik dat beter is kleinere porties van iets te geven waar dus wel wat meer inzit.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:38

Wat verstaan ze bij jou op stal dan onder een slecht soort voer?

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:48

Mijn paard wordt 3-4 keer per week gereden en ik ga soms het bos in voor een lange rit.
Hij krijgt de hele dag door hooi en krijgt net een liter haver per dag.
De paarden van de staleigenaar, die in de lessen lopen, staan alleen op ruwvoer. En de paarden staan de hele dag op de wei, niet dat daar veel te halen is op het moment, vandaar dat er hooi bijgevoerd wordt in de wei.

Er wordt vaak gedacht dat paarden veel brok nodig hebben, het is belangrijker dat een paard de hele dag door kan eten aan hooi zoveel als hij wil dan dat ze brok bijgevoerd krijgen.
Sinds mijn paard op deze stal staat ziet hij er beter uit en zijn problemen met de darmen die hij had zijn over. Hij had vaak last van water wat uit zijn darmen kwam lopen terwijl zijn mest redelijk goed was. Zijn achterbenen waren meestal vies van dat waterige wat constant uit zijn darmen liep. Sinds hij veel hooi krijgt en stukken minder haver/krachtvoer is het over!

renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 18:42

Dat is ook een beetje het probleem waar ik nu sta, ze geven niet voldoende hooi. Overdag krijgen ze 2x wat in de wei erbij gegooid geloof ik. Maar vooral avonds is veel te weinig, en ze willen niet meer geven. Maar over een maand sta ik op nieuwe stal en daar kunnen ze wel zoveel hooi krijgen als ze nodig hebben, dus dan denk ik ook dat ik kan minderen met brok. Maar helaas gaat dat nu nog niet.

PardoesJessi

Berichten: 1416
Geregistreerd: 27-03-06
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:54

Bij normale arbeid denk ik aan 2x1 kg krachtvoer per dag en voldoende ruwvoer van goede kwaliteit... Dan komen ze echt niet snel te kort. Bij matige/ zware arbeid kan sportbrok aan te raden zijn... Krachtvoer kan nooit een vervanging zijn voor ruw voer!!!

renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 19:04

Nee maar op moment is gewoon meer ruwvoer niet mogelijk.. gelukkig de laatste maand. Ik ga al wel iets van dr basisbrok afhalen denk ik. Dat ik 's ochtends en avonds i.p.v. 1,5 1,1/4 ga geven.
Maar ze verricht matige tot zware arbeid want we rijden wel intensief meestal en ook vaak. Dus daarom wil ik weten of nu beter is om over te gaan op sport brok of het bij basisbrok houden en dan gewoon minderen, als ze straks voldoende ruwvoer krijgt.

PardoesJessi

Berichten: 1416
Geregistreerd: 27-03-06
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:32

Langzaam veranderen van voer is altijd beter, zegt men. Dus wellicht kan je nu vast kijken welk merk je wil gaan voeren en dat dan al langzaam introduceren..... In die laatste maand doe je haar denk ik echt niet zo veel te kort als je wat minder krachtvoer geeft. En dan straks lekker veel hooi voeren!!! Een paard is nu eenmaal een grazer!

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:37

De sportpaarden van iemand die ik ken die Z2 rijd en dagelijks traint krijgen 3 kilo (1 paard van 180cm) per dag.
De paarden zien er goed fit uit, zijn fit.
Hebben genoeg energie en glimmen als een bommetje.
Ze voerd pavo energy control.
Ik vind dat persoonlijk fijn voer.
Als mijn paard basisbrok krijgt krijgt ze dik 3 a 4 kilo op een dag maar met energy control krijgt ze 2 kilo en daar doet ze het eigenlijk nog beter op.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Voer vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 00:14

Ben je ontevreden over hoe het voer werkt op je paard? Ik ben helemaal afgestapt van brok voeren. Mijn paarden die in training zijn (lees 4-5x per week intensief 1u arbeid en 1-2x per week longeerwerk) krijgen per dag nu 2x1kg stimix (pavo) en 1/2 schep muesli met 1/2schep maismeel. Op rustdagen krijgen ze 1/2 muesli en 1/2 stimix en tussendoor Slobber. Ze doen het hier perfect op. Zijn zeker niet dik, zitten mooi in het haar en ze hebben meer als genoeg energie

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:56

Ruwvoer is inderdaad het belangrijkste van het gehele rantsoen.
Een paard behoort 1,5kg ruwvoer per 100kg lichaamsgewicht te krijgen.

Het verschil tussen basisbrok en sportbrok is de hoeveelheid energie die erin zit. Sommige mensen besluiten wanneer een paard niet voorwaarts is om over te gaan op sportbrok met de achterliggende gedachte dat een paard daar wat pittiger van wordt. Dat is een fabeltje. Sommige paarden reageren daar wel wat op, maar de meesten echt niet. Al die energie die ze nu teveel binnen krijgen en niet kunnen verbranden worden omgezet in vetten.

Mijn paard wordt 5x in de week gereden, 1x gelongeerd aan de dubbele longe en daarnaast vast een rustdag.

Hij krijgt 's ochtends 1,5 (voerschep) equiral stud, 1/2 geplette haver en een plak hooi.
's Middags krijgt hij 2,5 à 3 scheppen lucerne en een halve tot een hele plak hooi.
's avonds krijgt hij bij volle arbeid (rijden) 1,5 equiral stud en 1/2 geplette haver, bij rust/longeren krijgt hij 1 equiral stud en 1/4 geplette haver.
Later op de avond krijgt hij nog een plak hooi en wanneer ik klaar ben met de verzorging krijgt hij ook nog een plak hooi (dit tijdstip verschilt).

De hoeveelheid krachtvoer pas ik altijd aan de arbeid aan.