Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoeveel voer voor een paintjaarling?

 

Hallo,

wij hebben een paint jaarling maar hoeveel moet ze nou precies eten.
De fokker zei 2kilo boks per dag.

Maar wij geven eigenlijk onbeperkt hooi aan onze paarden en (straks onbeperkt gras)

Dus hoeveel biks moeten we dan geven?

gr [***]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-06 17:37 



 

*schopje*

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-06 17:01 



 

*nog een schop* Niemand?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-06 15:45 



 
Profiel   

Kvind 2 kilo brok wel behoorlijk veel. Hoe groot is je paardje?

En met onbeperkt gras heeeel erg uitkijken! Ik zou liever een klein stuk weidegang of heel kort gras zien en hooi bijgevoerd. Want onbeperkt gras, dan blijven ze dooreten, kunnen hoefbevangen e.d. worden en dat is echt geen pretje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-06 15:48 



 

Nou ik denk dat ze ongeveer 1,45 (ze is al best groot) Ja wij vinden 2 kilo ook veel vandaar dat we het vroegen maar de fokker zei het.
Op dit moment geven we ongeveer 1,5 kilo, maar hoeveel moet het zijn als ze veel hooi krijgen.

en we geven ze onbeperkt hooi, we hebben wel gemerkt dat ze vanzelf stoppen en niet door blijven eten.

En over onbeperkt gras, wij hebben van dat speciale gras laten zaaien met minder eiwitten ofzo (kweet niet precies, me pa heeft dat uitgezocht)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-06 15:51 



 
Profiel   

Oh, ze is dus al best groot.

Oke, jullie weten dus wel wat de gevaren zijn van onbeperkt weidegang. Dan is het goed
Zoveel verstand heb ik ook niet van jonge paarden, dus even wachten tot iemand anders reageert

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-06 16:00 



 
Profiel   

Ze kunnen best wel 1 a 1,5 kilo hebben, maar dan niet zomaar biks, maar speciale veulenbrok/opfokkorrels. Hierin zitten meer vitamines (vooral A) wat nodig is voor een goede botgroei.
Ook al staan ze de hele dag op de wei of geef je volop hooi, dan krijgen ze deze vitamines nog niet binnen.

Nu sterke botten kweken is de winst voor later. Naderhand halen ze dit nooit meer in nl.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-06 16:44 



 

Wij hebben veulenbrok, maar daar kreeg ze diarree van. Daarvoor geven we bix. Maar ze krijgen mineralen uit zo'n emmer speciaal voor veulens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-06 16:47 



 
Profiel   

Ik gaf Walica ook veulenbrok (Pavo met podo).. Helemaal precies hoeveel weet ik niet meer, volgens mij ook een periode 2 kilo per dag. Voornamelijk toen ze echt in een groeispurt zat. En dat zal jouw paardje nu ook waarschijnlijk wel zitten denk ik rond deze leeftijd. Nadat ze niet meer zo snel de hoogte in schoot ben ik gaan afbouwen tot 1 kilo veulenbrok per dag en uiteindelijk krijgt ze nu 1 kilo basis onderhoudsbrok (maarja.. ze is nu ook al 3 dit jaar )

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-06 16:51 



 
Profiel   

Dat is ook goed. Het kan zijn dat ze reageert op het vulmiddel in de biks. Een ander merk kan ze beter op reageren.

Als ze snel/vaker aan de dunne is zou ze ook last van de maag/darmwand kunnen hebben. Dit komt door een te hoge zuurgraad in de maag.
Veel veulens zijn hier gevoelig voor (net als volwassen paarden trouwens).
Dmv lijnzaadolie leg je een beschermend laagje in de maag/darmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-06 16:51 



 

Oke, ook toevallig lijnzaadolie hebben we vandaag gehaald omdat daar ook een mooie vacht van kwam, dus dat is ook in orde

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-06 16:52 



 
Profiel   

Rustig aan beginnen met een scheutje en dan langzaam opvoeren tot een stevig borrelglaasje per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-06 16:57 



 

ja een 2lepels per keer, dus ongeveer 1 tot 1,5 kilo bix?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-06 16:59 



 
Profiel   

Over diverse voerbeurten, niet in 1x.
De bix moet je gewoon wat op het oog voeren. Beetje buikje mag, maar bij indrukken wel de ribbetjes kunnen voelen.

Te zware veulens hebben een te hoge belasting voor de botten, dus slecht voor ze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-06 17:02 



 

We geven 2x per dag bix, bij ons is ie iets te dik, maarja hopelijk lijkt dat zo door haar dikke vacht.

iig bedankt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-06 17:44 



 
Profiel   

die van ons krijgt twee keer per dag 3/4 juniorix van cavalor met een klein beetje lijnzaad olie 10 ml verdeeld over twee keer per dag. en 4 keer hooi. is in de winter.
met gras dus weidegang krijg hij twee keer per dag een halve schep brok. en twee keer hooi.
wij voeren cavalor juniorix voor opgroeiende paarden van 1 tot 3 jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-06 18:04 



 
Profiel   

mijn jaarlijng krijgt 1.5 kilo aan muesli per dag en onbeperkt hooi en wonterwortels.
verders voer ik op het oog wordt hij wat mager krijgt hij meer wordt hij te dik ietsie minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-06 18:26 



 
Profiel   

mijn jaarling quarter krijgt ook 2 kilo krachtvoer per dag en onbeperkt hooi/kuil.
Ik geef gewoon onderhoudsbrok.
Voor hoefbevangenheid e.d. hoef je bij die jonge dingen niet bang te zijn. (ze moeten natuurlijk niet moddervet worden). Straks komen de jonge dingen weer de hele dag in het land met ca. 1,5 kilo krachtvoer per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-06 18:50 



 
Profiel   

Ik heb een halve-paint jaarling. Ze krijgt een mengsel van basisbrok en muesli samen met een paar winterwortels. Ze krijgt twee keer per dag een halve kilo, dus een kilo in totaal. Daarnaast krijgt ze onbeperkt hooi. De eerste periode na het afspenen kreeg ze meer brok, maar als ik haar nu twee kilo zou voeren zou ze veel te dik worden. Kijk naar de jaarling en stem daar het voer op af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-06 18:57 



 
Profiel   

Heb hier nog een (misschien) nuttige link voor je
viewtopic.php?f=59&t=490114&hilit= het gaat ook over voeren van Veulens, jaarlingen, twenters

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-06 00:25 



 
Profiel   

Het is belangrijk dat je naar je paard kijkt. Ik heb een halfzus van jou merrie gehad en die had als jaarling erg veel nodig naast het onbeperkt hooi. Het is nog steeds een paard die echt veel eet, en dat ook echt nodig heeft. Dus ook al voert heel de wereld maar 1 kg aan zijn jaarling, als die van jou er bijvoorbeeld 3 nodig heeft, dan zal je die 3 gewoon moeten voeren.
En het kan ook zijn dat je maar een 1/2 hoeft te voeren, dat is nu eenmaal voor elk paard verschillend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-06 09:45 



 
Profiel   

Op westerngids.nl staat ook een artikel over voeding, tevens voor jonge paarden. De schrijvers van het artikel hebben ook een link naar hun site opgenomen waar je nog veel meer info kunt vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-06 14:56 



 

Oke bedankt, mijn bs bgint iets te dik te worden , dus maar minderen in voer, ik denk dat 1.5 kilo per dag wel goed is

bedankt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-06 17:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen