Pony valt weer in..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennii

Berichten: 558
Geregistreerd: 16-04-05

Pony valt weer in..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 11:12

Ik heb het over jennifer, een new-forest pony (ong. 14). Eerst was ze te dik, toen te dun, toen weer goed, en nou weer te dun, en dat allemaal in nog geen eens een jaar, volgens mij Dat is toch niet goed ? Ze wordt regelmatig ontwormt. Weten jullie misschien waardoor het kan komen? Moeten we er een da bijhalen?
xxx

edit; fotos van vroeger:

Eerst:
Afbeelding

Toen:
Afbeelding

Laatst bijgewerkt door Jennii op 31-03-06 11:21, in het totaal 2 keer bewerkt

irisselada
Berichten: 112
Geregistreerd: 14-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:17

mijn paardje had dat ook een tijd. we hebben de dierenarts laten kmen en hij zag niks. een andere dierenarts erbij en die zag t met een blik. bloedarmoede. dus misschien kun je jepaardje daar een keer op laten controleren? kus ilja

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:17

ik zou er wel een dierenarts bijhalen, in een jaar tijd dat is wel senl, hij is nu na de winter zeker weer te dun en in de zomer te dik?

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Pony valt weer in..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:19

Oew das idd niet zo heel erg mooi. Wat raar. Misschien heeft ze idd bloedarmoede ofzo...

Afbeelding
Hier is ook de andere foto, dan kunnen we die ook zien.
Groetjes, mij

Jennii

Berichten: 558
Geregistreerd: 16-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 11:20

Nog even een kleine schets van het leven van Jen:

Eerst samen met isolde (ander paardje) en baasje. Zware koliekaanval, op randje van de dood. Baasje ging weg, ander baasje. Isolde weg, ander paardje. Voedselpatroon veranderd.

Heeft dat er iets mee te maken?

En, dat van de winter te dun en zomer te dik. Ze werd in ong. juli/aug te dun

dancertje

Berichten: 3458
Geregistreerd: 13-12-05
Woonplaats: Waarder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:23

mijn paard heeft dit ook gehad en die hebben ze bloed geprikt en toen zijden ze dat er een ontsteking ergens zat maar niemand vodn wat en toen ben ik over gegaan op ene alternative geneeswijzen (weet niet of je er in gelooft ) bij mij heft deze wijze zeer geholpen als je wil kun je me en pb sturen en dan zoek ik op wat die heeft gekregen heel belangrijk hier bij is ook dat die genoeg vitamine E krijgt das zeer belangrijk bij dunne paarden

Jennii

Berichten: 558
Geregistreerd: 16-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 11:27

Waar zit dan allemaal vitamine E in? * voelt zich dom * Vitamineblokken ofzo ? Ze heeft wel extra voer, maar weet niet of daar vitamine E inzit..

dancertje

Berichten: 3458
Geregistreerd: 13-12-05
Woonplaats: Waarder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:44

je kunt vitamine E in poeder vorm of vloeibaar krijgen de meeste dierenartsen hebben dit of je kunt het halen in de paardrijdwinkel

Jennii

Berichten: 558
Geregistreerd: 16-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 11:53

oke, bedankt

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:57

Over haar eten heb je het nog niet gehad?
Staat ze zomers op het land en s'winters niet?
Wat krijgt ze nu te eten?
Hoe is de kwaliteit van het hooi?
Staan er andere paarden oip stal en zien die er wel "dikker" uit?
gr

Jennii

Berichten: 558
Geregistreerd: 16-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 12:03

szomers staat ze op land. We bouwen het rustig op.
Ze krijgt nu 1 K biks s'ochtens met suplement , tussen de middag hooi&iets lekkers Savonds zelfde als sochtens+ hooi
Het hooi is goed, ruikt goed, geenschimmel ofzo..
Mistery staat er bij op stal. Die is niet afgevallen of aangekomen.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:35

Hoe eet ze?
Staat ze onrustig, omdat ze erge honger heeft, als er gevoerd wordt?
Eet ze alles op of laat ze wat liggen?

Heb je al geprobeerd om meer te voeren? (grotere hoeveelheden)

Jennii

Berichten: 558
Geregistreerd: 16-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 15:54

nog niet geprobeert meer te voeren, maar ik ben bang dat ze koliek krijgt als we het gaan veranderen. Ze is heel gevoelig drvoor dus Ze eet wel normaal.. niet heel snel, maar ook niet langzaam ofzo ..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:30

Misschien een idee advies van je DA te vragen?

Tatort
Berichten: 1337
Geregistreerd: 28-09-05

Re: Pony valt weer in..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:22

Ik zou idd de dierenarts raadplegen, en ik zou haar voer wel aanpassen. Je zou kunnen proberen haar 's middags ''Havens Slobber Mach'' te geven, daar zitten een heleboel vitaminen en mineralen in, en ze worden er wat dikker van, plus dat het speciaal is voor paarden die gevoelig zijn voor koliek. Gewoon een kilo in warm water doen, een kwartier laten staan, en ze heeft heerlijke slobber

Lotje85

Berichten: 1013
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Domburg <---> Breda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:00

Ik vind toch dat je haar weinig voert en dan heb ik het niet voer de hoeveelheid krachtvoer! Elk paard/pony moet minimaal drie en het liefst vier keer per dag hooi of kuil krijgen. 2x per dag is echt te weinig. Als ze gevoelig is voor hoefbevangenheid, moet je gewoon hooi voeren, daar krijgen ze echt niets van. Ook helpt maïs (wel geplet o.i.d.) ook goed om wat aan te komen en je kan gerust een flinke(!) scheut zonnebloemolie over haar eten gooien. Hier hebben ze geen last van, het zijn pure dikmakers. Helpt erg goed is mijn ervaring.

Lotje85

Berichten: 1013
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Domburg <---> Breda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:06

Ik zat me nog iets te bedenken: misschien zijn haar tanden wel aan een beurtje toe. Ook al voer je genoeg, doordat ze misschien niet goed kunnen kouwen, vermageren ze toch. 's Zomers kan ze natuurlijk 24u per dag eten en ook al zou ze iets moeilijker kouwen, dan kan ze dat wel inhalen. Nu moet ze het doen met de hoeveelheid die ze krijgt natuurlijk. Na laten kijken dus... Als dit niet de oorzaak is, zou ik ook toch de dierenarts erbij laten halen, want zoals al gezegd werd het kan ook bloedarmoede zijn. Krijgt ze ook een wormenspuit die lintwormen aanpakt? Als ze alleen tegen normale wormen en horzellarven krijgt, hebben lintwormen alsnog de kans om toe te slaan. Hier vermageren ze ook sterk van...

Jennii

Berichten: 558
Geregistreerd: 16-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 12:39

oke, bedankt
Ik weet niet of ze ook een spuit krijgt die lindwormen aanpakt. Ze is niet van mij weetje, ze is mn verzorgpony. Maar ik zal het er over hebben met de eigenaresse, over dat extra voer.

Trouwens, dat wat ik had opgeschreven is maar het standaard. Ze krijgt tussendoortjes ( ) Voor het rijden, na het rijden appeltje, snoepje hier, snoepje daar, Maar ik denk niet dat het daaraan ligt..

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:56

Citaat:
Trouwens, dat wat ik had opgeschreven is maar het standaard. Ze krijgt tussendoortjes ( ) Voor het rijden, na het rijden appeltje, snoepje hier, snoepje daar, Maar ik denk niet dat het daaraan ligt..


Daar krijg je ze niet dik mee

Jennii

Berichten: 558
Geregistreerd: 16-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 13:18

dat zeg ik, dat heeft er niet mee te maken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:08

Goed ruwvoer voeren is erg belangrijk!
En hooi bevat te weinig eiwit en energie om kwaad te kunnen, wel kunnen paarden er een 'ruwvoerbuik' van krijgen, is een minder mooi gezicht, maar het kan verder weinig kwaad
Verder goed ontwormen, afwisselen met werkzame stoffen (vraag eens een ontwormschema aan je DA) en een liksteen ophangen, zodat je paard zelf z'n vitaminehuishouding kan regelen.

Jennii

Berichten: 558
Geregistreerd: 16-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 15:07

Miirte, vind jij dat ze genoeg ruwvoer krijgt ? ong. 3 k per dag .. Voor een new forest van gemiddelde tot kleine lengte.

Lotje85

Berichten: 1013
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Domburg <---> Breda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:46

Naar mijn mening is drie kilo krachtvoer per dag erg veel voor een NF pony. Om even als voorbeeld die van mezelf te nemen. De helft Arabisch en 25% Trakehner en net geen rijpaardmaat krijgt nog geen kilo krachtvoer per dag! Terwijl er vrijwel dagelijks iets mee gedaan wordt waaronder ook buitenritten van 2 uur of meer. Dit betekent dus dat jouw kleinere verzorgpony, die neem ik aan evenveel beweging krijgt als die van mij, aan 1 kilo ruim voldoende heeft. NF pony's hebben sowieso erg weinig nodig om het goed te doen. Minder i.i.g. dan mijn mini-rijpaardje. Daarnaast zou ze dan wel meer ruwvoer moeten krijgen. De verhouding van het voeren is naar mijn mening dus erg krom. Ze zouden meer ruwvoer in verhouding tot krachtvoer moeten krijgen. Dit is bij jouw verzorgpony dus niet het geval. Misschien dat daardoor de balans 's winters zo verstoord is. Het is 's zomers immers niet, omdat ze dan zelf wel voldoende ruwvoer kan eten. Ruwvoer stimuleert overigens ook de werking van het gehele spijsverteringskanaal. Krijgen ze te weinig van dit, dan kun je geven wat je wil, maar dan is de vertering en opname van voedingsstoffen sowieso onvoldoende.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 09:14

Jennii schreef:
Miirte, vind jij dat ze genoeg ruwvoer krijgt ? ong. 3 k per dag .. Voor een new forest van gemiddelde tot kleine lengte.


3 kg is wel veel hoor...
misschien 2 kg? Dat is ook ruim voldoende, dan zou je wanneer ze op gewicht is, weer minder kunnen geven.
Toch verschilt het erg per paard/pony. De 1 wordt sneller dik dan de ander. Sommige grote parden krijgen soms minder dan kleine. Jij kent je paard het best. Zolang je het voedingspatroon maar langzaam op of afbouwd.

Tatort
Berichten: 1337
Geregistreerd: 28-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:05

Lotje85 schreef:
Naar mijn mening is drie kilo krachtvoer per dag erg veel voor een NF pony.


Ze had het niet over 3 kilo kracht voer, maar 3 kilo ruw voer.

Jennii schreef:
Miirte, vind jij dat ze genoeg ruwvoer krijgt ? ong. 3 k per dag.


Ik denk dat 3 kilo hooi wel goed is, maar dat je het beter over meer porties kunt verdelen. Eventueel zou je haar zelfts 4 kilo kunnen geven en dat verdeelt over 5 á 6 porties.