herkauwer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dressuurenzo

Berichten: 776
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Arnhem

herkauwer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 19:05

hey allemaal,

Ik had net even een discussie met een meisje wat bij mij rijd. Ze heeft biologie op school en in haar biologie boek stond dat paarden herkauwers waren. Nu is dit bij mijn weten niet waar. Want paarden hebben toch maar 1 maag? of redeneer ik nu heel verkeerd?!

Graag hulp in deze discussie en eventueel ook een internet site of dergelijke waarin verdere uitleg gegeven wordt zodat ze dit op school kan laten zien.

alvast bedankt!

groetjes

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: herkauwer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:12

was t geen 1 april grapje?

want nee ,een paard is geen herkauwer

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:21

Paard is idd geen herkauwer, een paard heeft juist een hele kleine maag.

Dressuurenzo

Berichten: 776
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Arnhem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 19:26

hahaha thanks voor de reacties. Nee het was geen 1 april grap. Maar heeft iemand toevallig een link of dergelijke waarin ik kan aantonen hoe ik aan deze wijsheid kom?

loesje688

Berichten: 4041
Geregistreerd: 06-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:03

Kijk hier eens op:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Herkauwer

Het is wel van Wikipedia, dus dat betekend dat iedereen er wat op mag zetten, maar er staat wel bij kenmerken dat een herkauwer meerdere magen heeft. Een paard heeft één kleine maag, hele lange darmen en een extreem lange blinde darm om het voedsel te verteren.
Ook van Wikipedia:

Citaat:
Paarden zijn planteneters (herbivoren), maar geen herkauwers.


Voor meer info heb je hier misschien iets aan:

http://www.agris.be/horsis/nl/voeding/v ... elsel.html

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 22:28

Das abslouut niet waar. Een koe herkauwt, want die hebben meerdere magen. Een paard moet het doen met één kleine maag!

Anoniem

Re: herkauwer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:28

VSW --> VS.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:02

Een paard is geen herkauwer Ik kan me er wel iets bij voorstellen hoor, waarom dit gezegd wordt. Een paard heeft, zoals al werd gezegd in dit topic, een hele grote blinde darm. In deze blinde darm zitten bacteriën die zorgen voor de fermentatie van vezels die in het ruwvoer (hooi, gras, kuil of bijvoorbeeld lucerne) zitten. Die vezels worden vervolgens door de bacteriën omgezet in voedingsstoffen die door de wand van de blinde darm worden opgenomen. Je moet dan denken aan bijvoorbeeld vetzuren die door het lichaam van het paard worden gebruikt als energiebron. Het is voor een paard echt super belangrijk dat hij genoeg ruwvoer binnen krijgt anders gaat de darmflora verloren en wordt zowel het ruwvoer als het krachtvoer slecht verteerd. Naast het feit dat de bacteriën in de blinde darm zorgen voor het leveren van energie zorgen deze bacteriëbn ook voor de leverantie van tig andere stoffen en producten die zorgen voor de algehele gezondheid van het paard

Een herkauwer krijgt zijn energie ook door fermentatie van vezels uit ruwvoer. Alleen vindt deze fermentatie plaats in de pens van een herkauwer en met een vaste regelmaat vinden er oprispingen plaats van de vezelbrij om herkauwt te worden. Dit herkauwen gebeurt om te zorgen dat de bacteriën beter toegang krijgen tot de stoffen in de kern van het gras of het hooi.