Welke liksteen is lekker? en doen ze lang mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxXHorseXxX
Berichten: 30
Geregistreerd: 30-03-06

Welke liksteen is lekker? en doen ze lang mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 20:04

Hoi
Ik had even een vraagje. Met welke liksteen doen pony's lang mee? En wat ze lekker vinden. Want welke ik nu heb is binnen 2 uur op! En ik heb er 1 gekocht, en daar zit niet echt een smaak aan! En daar zit ze ook niet aan! Dus welke liksteen is lekker, en doen ze lang mee?? groetjes tanja

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:14

Die van Likit zeker ?
Ik heb zelf de 'baksteen' van Rockies, zonder verdere toegevoegde smaakjes, daar doen ze meestal langer mee

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:18

Die Lickit's zijn inderdaad lekker (alhoewel sommige paarden dat dus echt niet vinden). Die van ons vinden die cilindervormige plak-stenen in een plastic zak met groene letters ook zo lekker.

Waar ze lang mee doen, zijn gewone runder zoutblokken. Die zijn gewoon voor het aanvullen van tekorten. Daar zit vanalles in (zout, magnesium, enz.) Zo'n blok kost 5 euro bij de Boerenbond.

Die lekkere stenen vind ik meer als "lekker" en voor extra (als ze jarig zijn of zo ). Die andere stenen zie ik meer als aanvulling.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:25

Ja, ik wou ze nog noemen; maar dat zijn toch andere vitaminen, een Rockies is 5 euro en die zijn ook echt voor paarden.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:35

Ja, maar ik ga er vanuit dat onze paarden genoeg vitaminen en mineralen binnen krijgen. Maar zout kan nog wel eens tekort gekomen worden in de zomer (zweten). Hoeveel paarden lebberen niet je zweet op. Ik merk echt dat ze in de zomer veel likken aan het blok.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:39

Ja, ok; ligt eraan of je ze voor de vitaminen wilt/ of voor de 'lekker'
die zouten in de zomer zijn de verloren zouten na het zweten, die
je ook kunt 'aanvullen' met elektrolyten. In de zomer zweten ze meer,
dus likken ze meer aan een zoutblok.
En in een liksteen als die van Rockies, zit ook zout, neem ik aan.

Maar als je gewoon een liksteen zoekt, is zo'n blok een goed idee.
Zijn zo groot dat ze er wel lang mee moeten doen.

Taron
Berichten: 9592
Geregistreerd: 06-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:55

lickits gaan heel snel op als je paard hem lekker vind, bij de welkoop hebben ze een speciale paardenliksteen met zout, kruiden en mineralen. weet niet welke merk

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:58

Je hebt Horse Lyx (van kleine bakjes tot enorme emmers, zijn er met/zonder smaakjes en voor paarden heb je ze voor luchtwegen, en een 'mobility-ding' www.agradi.nl)
Dan de LickIts; meestal een succes en meer voor erbij, zijn voornamelijk lekker.
Rockies, heb je de normale, knoflook, mint en appel van.
En de grote zoutblokken (voor runderen) bij Welkoop / Boerenbond en Agradi vast ook wel.
En dat waren toch wel de meest bekende denk ik zo

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:07

Gracy lust geen liksteen!!! Althans ze ziet het ding gewoon niet staan :p

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:27


xLuus

Berichten: 1905
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Oirschot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:28

Pff .. ik weet het niet hoor.. ik kan je wel een liksteen aanbieden wat zout is .. dat vinden ze heerlijk

ludiekje

Berichten: 424
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Hoogeveen city!!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 22:00

die lickits vind ik niet om aan te raden, die van mij had dat ding in een nacht helemaal opgegeten

olafj
Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Welke liksteen is lekker? en doen ze lang mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 23:37

mijn ruin eet een pepermunt lickit in 1 uur op

Mijn merrie heeft een KNZ mineralenblok, zij vind em heerlijk.

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re: Welke liksteen is lekker? en doen ze lang mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 23:46

XxXHorseXxX schreef:
Hoi
Ik had even een vraagje. Met welke liksteen doen pony's lang mee? En wat ze lekker vinden. Want welke ik nu heb is binnen 2 uur op! En ik heb er 1 gekocht, en daar zit niet echt een smaak aan! En daar zit ze ook niet aan! Dus welke liksteen is lekker, en doen ze lang mee?? groetjes tanja


heb je hem geproeft??

sorry,
ik heb altijd voor mijn paard zon hele grote mineralenblok. zo'n bonk. Niet zo'n klein banketstaaf dingetje die ze zo op hebben. Doen ze met zin 6 heel lang mee. Hangt buiten in de paddock, een beetje regen kan die ook wel hebben in tegenstelling tot zo'n klein blok. ik had een keer zo'n kleine liggen en na een nachtje regen was de helft verdwenen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:03

Je hebt ook een Himalaya Liksteen trouwens (www.divoza.com)
Is een groot, zout, roze ding en weet verder niet wat er aan vitamines in zit. Zijn meestal rond de 10 a 14 euro.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:28

Voor mijn pony heb ik ze wel eens bij de welkoop gehaald. Dit is een bruinachtig blok van 10 kilo voor iets meer dan 12 euro.
Ik weet niet precies hoe het heet.

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:41

Ik heb zelf zo'n grote, witte vierkante. Handig zijn die, lekker groot en een handige houder ervoor.

Rashja

Berichten: 1281
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: dicht bij de Loonse en Drunense duinen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:43

Ik heb zelf Lickit's maar mijn paard doet er maar 5 min mee.
Ik zal zelf zo niet weten welke lekker zijn en lang mee doen.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:56

Ik heb een mineralen (zo'n rode) kubus KNZ liksteen voor mijn Fjord, en daarvoor nam ze regelmatig een lik van een gekregen Hymalaya liksteen, dat was een top ding! maar eerst moet de KNZ steen op.
Ze likt er alleen aan, als ze het nodig heeft.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:16

Ik heb nu een Himalaya steen gegeven aan mijn luchtzuigende driejarige die nu .... ineens minder luchtzuigt en veel aan het spelen is met zijn steen!

Luxlover
Berichten: 79
Geregistreerd: 14-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:41

Nadeel van een Likit is inderdaad dat sommige paarden het wel heeeeeel lekker vinden en in 1 nacht op-eten.
Of ze worden ongeduldig van het ge-heen-en-weer van dat ding en verliezen interesse. De Himalaya liksteen wordt bij ons op stal veel gebruikt. Alle paarden die er een hebben likken eraan en hij is niet zo snel op.

Tatort
Berichten: 1337
Geregistreerd: 28-09-05

Re: Welke liksteen is lekker? en doen ze lang mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:49

Ik weet niet hoe hij heet, maar het zit in een oranje, groene of blauwe bak, en het ruikt naar drop. Die vinden ze echt super lekker, en daar zitten alle vitaminen in. Op de verpakking kan je ook allerlei extras kiezen, voor zover ik me kan herrineren zit er in de oranje extra glucosamine voor betere bewegingen en in de groene zitten extra kruiden. In de blauwe zit ook iets extras, maar die heb ik nog nooit gehad. Mijn ene paard doet al 1.5 jaar met de oranje en daar mag ze iedere dag na het werk aan likken, en mijn andere al 1,5 jaar met een groene. Er zitten alleen wel 2 nadelen aan, ze zijn 25 euro per stuk en de neus van je paard of pony zit wel onder. De houder van zo'n liksteen is ook rond de 25 euro, daarom heb ik alleen de liksteen. Maar verder zijn ze echt super handig, want er zit een bak omheen waardoor je hem gewoon neer kan zetten.

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:21

Niet om het een of ander, maar Tommie heeft een lik it binnen een kwartier achter zijn kiezen zitten! Zelf heb ik zo'n ding in een oranje pak (zoals hierboven beschreven staat. Verder een hymalya en af en toe een lik it.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Welke liksteen is lekker? en doen ze lang mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:55

Bij mij krijgen ze een gewoon zoutblok voor runderen, en het eerste wat ze doen als ze buiten komen is naar het zoutblok.
De rode mineralenliksteen smelt helaas in de regen, dus dat is voor buiten geen optie. ik heb nu ook een melasseblok er liggen, wat heel goed ook in de regen kan blijven liggen, maar de voorkeur gaat bij mijn paarden nog steeds naar het witte zoutblok. Nadeel van de zoete likstenen, 's zomers, is dat het enorm veel vliegen aan trekt....ook rondom de paarden mond/neus.

Anoniem

Re: Welke liksteen is lekker? en doen ze lang mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:03

Tatort schreef:
Ik weet niet hoe hij heet, maar het zit in een oranje, groene of blauwe bak, en het ruikt naar drop. Die vinden ze echt super lekker, en daar zitten alle vitaminen in. Op de verpakking kan je ook allerlei extras kiezen, voor zover ik me kan herrineren zit er in de oranje extra glucosamine voor betere bewegingen en in de groene zitten extra kruiden. In de blauwe zit ook iets extras, maar die heb ik nog nooit gehad. Mijn ene paard doet al 1.5 jaar met de oranje en daar mag ze iedere dag na het werk aan likken, en mijn andere al 1,5 jaar met een groene. Er zitten alleen wel 2 nadelen aan, ze zijn 25 euro per stuk en de neus van je paard of pony zit wel onder. De houder van zo'n liksteen is ook rond de 25 euro, daarom heb ik alleen de liksteen. Maar verder zijn ze echt super handig, want er zit een bak omheen waardoor je hem gewoon neer kan zetten.


Zijn ook van HorseLyx, zeer waarschijnlijk in ieder geval.
van die 5 kilo dingen zeker? Die oranje is iets met Mobility en bevat zink, glucosamine en visolie. De groene is Respiratory (ofzo) voor de luchtwegen met anijs, pepermunt etc.