Op concours niet drinken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Op concours niet drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 09:39

Hoi,
Drinken die van jullie op concours?

Co drinkt nooit als we op wedstrijd zijn. Ook niet als het 30 graden is en ze lang moet wachten ivm de uitslag.

Drinken jullie paarden wel op concours?
Heb ooit gelezen dat je er appelsap bij kunt doen haha, maar of dat nou een oplossing is?

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:43

Amber dronk nooit veel, maar wel een beetje als ik haar water gaf tijdens het hooi eten. En als we thuis waren dan had ze wel dorst.

Marritt
Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:55

Simone dronk wel vaak als we weg waren.
Maar Melly eigenlijk nooit. Loop je met een hele emmer vol water te zeulen, wil ze niks
Alleen idd, thuis heeft ze dan wel dorst.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:05

De meeste paarden merken feilloos als het ander water is dan thuis, voordat je op concours gaat moet je goed in de gaten of je paard heeft gedronken, desnoods door de automatisch drinkbak af te sluiten en een emmer neer te zetten.
Eenmaal op concours schijnt appelsap of een scheutje limonade een goed idee te zijn, valt te proberen?

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:38

mijn paard dronk ook niet echt veel, maar wel een paar slokjes gewoon.
ik denk altijd maar... als ze echt niet willen drinken hebbn ze ook niet hele erge dorst... mischien hebben ze wel dorst maar het kan nooit zo erg zijn denk ik dan. maarja,, ik kan natuurlijk niet voelen hoe een paard zich voelt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 00:17

Als je echt lange dagen maakt in de zomer is het wel belangrijk dat ze willen drinken. Je voorkomt daarmee ook dat ze eenmaal thuisgekomen in 1 keer heel veel gaan drinken en dan koliekerig worden.

Een scheut limonadesiroop doet vaak wonderen.

daantjuhhh

Berichten: 26864
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 00:21

@ZEP.
Mijn paard drinkt op concours nooit.
Ook al is het 30 graden en is het een lange dag, ze wil gewoon echt niet.
Maar ook niet als ik met mijn paard ergens logeer zeg maar.
ik krijg de eerste dag geen water in het beest.
halverwege of eind 2de dag begint ze pas.
ik probeer via slobber wat vocht erin te krijgen, maar ook dat raakt ze niet aan.
als ik op wedstrijd ben pakt ze zelfs geen brokjes of appeltjes aan.
Ik denk dat het ook wel een beetje aan de spanning van je paard ligt en het karakter.
Om tevoor komen dat ze thuis ineens veel gaat drinken krijgt ze eerst elk half uurtje een half emmertje water.

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 08:43

Mijne drinkt wel gewoon
We hebben zo'n jerrycan met water mee, bespaart een hoop gesjouw over t hele weiland heen met een emmer water, en het is water van thuis dus niks anders

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:08

De mijne drinkt ook erg slecht op concours...
Ik ga die appelsap en siroop maar eens proberen, wie weet!

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Op concours niet drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:26

Ik geef mijn paard eigenlijk alleen drinken in de zomer.. Dan drinkt ie wel.. In de winter zijn we vaak maar 3 uurtjes weg en krijgt ie gewoon wortels en appels enzo, dus hij krijgt wel wat vocht binnen. Maar als ik in de zomer water geef, dinkt ie het gewoon op...

Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 20:30

Ik ga het ook eens proberen met de appelsap of siroop

daantjuhhh

Berichten: 26864
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:52

Marrepar schreef:
Mijne drinkt wel gewoon
We hebben zo'n jerrycan met water mee, bespaart een hoop gesjouw over t hele weiland heen met een emmer water, en het is water van thuis dus niks anders

Ja ook dat heb ik geprobeert.
Maar ook dat drinkt ze niet.
Ik denk dat die van mij erg last heeft van de spanning.
Ze is ook altijd behoorlijk nerveus op concourse.
Ik ga altijd erg optijd weg zodat ik daar voldoende tijd heb.
Dan kan ik in alle rust zadelen en inrijden.
Als ik me moet haasten is ze helemaal van slag.

MissVanna

Berichten: 1217
Geregistreerd: 04-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:13

Als het warm is enz.
En je paard drinkt niet veel kun je eventueel appelsap in het water doen.

Ik heb het gehoord maar of het werkt ? Dat is voor mij een raadsel

daantjuhhh

Berichten: 26864
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:51

Ook dat drinkt ze niet.
Dat is ook niet gek als je bedenkt dat ze ook geen appel eet op concours.
(thuis is ze er zo gek op)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:04

Appelsap of limonade door het water is geen wondermiddel. Paarden die niet houden van water met een smaakje zullen dat echt niet drinken. Sommige paarden zijn er gek op, bij hen werkt het wel, maar dus niet bij ieder paard.

Mijn paard is niet zo'n actieve drinker, ook thuis niet. Op endurancewedstrijden en zeker met warm weer is het echter wel van belang dat hij goed drinkt. Ik heb alle trucs al geprobeerd, zoals water met een smaakje of met stukjes appel erin, maar hij wordt echt nijdig als je hem 'dwingt' om te drinken - tot emmers omschoppen aan toe. Hij gaat pas drinken na een behoorlijk aantal kilometers (meestal bij 40 km) en ik heb zelf liever dat hij al eerder gaat drinken.

Ik begin nu bij warm weer enkele dagen voor de wedstrijd zout door het voer te mengen. Hierdoor wordt de dorstprikkel geactiveerd en gaat hij beter drinken. Op de wedstrijd doe ik hetzelfde, maar dan via appelmoes met zout. Bij sommige paarden helpt het al als je je natte vingers in zout doopt en deze 'afveegt' aan hun tong of tandvlees.

Mocht je paard nou echt niet willen drinken en verontrust je dat bij warm weer, probeer dan of je paard nat voedsel wil eten, zoals slobber of natgemaakt hooi. Op die manier krijgt hij ook vocht binnen.

Mijn paard sopt thuis uit zichzelf zijn hooi al in zijn waterbak voordat hij het wegkauwt, en op wedstrijd eet hij ook graag nat hooi, dus erg veel zorgen maak ik me niet (meer).

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:08

Ik neem water van thuis mee.
Water ruikt echt anders voor paarden. Mijn paard weigert water van een andere stal te drinken op de dag zelf. Het duurt meestal een dag voor ze daaraan begint. dus neem ik een liter of 15 mee als ik een dagje wegga. Dan heb ik nooit problemen.

Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 23:08

Bedankt allemaal, dat zijn goede tips

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:14

Mijn paard weigert op zijn 'ik-drink-niet'-momenten zelfs water van thuis.

Maar goed, inmiddels heb ik ermee leren leven en hij heeft nog nooit een kritieke turgor gehad op wedstrijden, dus ik ga er stiekum van uit dat het bij mijn paard allemaal wel meevalt.

De turgor meet je overigens door de huid op de hals tussen duim en wijsvinger te pakken en deze los te laten. Vervolgens moet deze uit zichzelf weer glad worden. Hoe langer dat duurt, hoe hoger de turgor is (dus hoe slechter de elasticiteit van de huid). Een paard dat tegen uitdroging aan zit, heeft doorgaans een erg hoge turgor. Veert de huid direct terug, dan hoef je je geen zorgen te maken.

daantjuhhh

Berichten: 26864
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:58

Ja karin, mijn paard is ook z'n type.
Ik heb vorig jaar aan de paardrij4daagse meegedaan in Dwingeloo.
En drinken nee hoor.
Dag 1, 35 kilometer gedribbeld bij warm weer (t was een bommetje) ze was hengstig dus wilde overal bijhoren en kon het niet hebben dat andere paarden haar inhaalden wat natuurlijk regelmatig gebeurt.
En voor een dressuur getraint paard is z'n tocht toch anders als normaal.
Einde van de dag hadden ze slobber voor haar gemaakt zodat ze dan toch wat vocht binnen kon krijgen.
Ook dat wou ze niet hebben.
En dwingen kan je niet.
Volgende dag weer 35 km gedribbeld met een bommetje onder me kont.
Warm weer en weer niet drinken (geen slok)
Maar gelukkig aan het eind van de dag 2 begon ze wat te drinken..
Wij hebben haar wel in de gaten gehouden, maar haar huid vloepte wel meteen terug als je erin kneep.
Dat idee van dat zout is wel een goede tip.
Ik denk dat ik dat ook maar eens uit ga proberen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 00:04

Als een paard opgewonden is, drinkt hij niet. Dat is biologisch bepaald: lichaam en geest van het paard staan dan in 'vluchtstand' en in de natuur kun je dan niet even rustig de tijd nemen om te drinken. Dat dat in een 'veilige' omgeving wel kan, kun je een paard niet altijd duidelijk maken.

Dus op zich logisch, maar soms best lastig.

daantjuhhh

Berichten: 26864
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 00:19

Ik denk dat daar ook het probleem ligt.
Ze heeft to haar 8ste op een landje gestaan en niks van de wereld gezien.
Ze zeggen wel als je een peuter naar China stuurd dat het kind de cultuur en taal zo onder de knie heeft.
Maar een volwassene doet er veel langer over.
Misschien is dat voor een paard ook wel zo.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 00:24

Ik denk op zich niet dat leeftijd er veel mee te maken heeft (maar ik kan het uiteraard mis hebben). Sommige paarden zijn van nature wat sneller opgewonden, of iig erg alert op hun omgeving. Mijn paard is door verschillende personen beschreven als een 'verkenner': zulke paarden houden in de kudde hun ogen en oren gespitst op alles wat er in hun omgeving gebeurt, ze gaan niet vaak liggen en staan meestal met één oog op het noorden en één oor op het zuiden te slapen - want stel je voor dat je eens wat zou missen.

Bij zulke paarden stroomt de adrenaline vaak nét wat sneller, met name in een vreemde omgeving of tijdens situaties waarin prestaties worden gevraagd. Tja, en dan schiet het drinken (en vaak ook het eten) en meestal bij in, daar neemt het paard dan even niet de tijd en de rust voor.

daantjuhhh

Berichten: 26864
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 00:30

Ja en toch denk ik als ze meteen als 3/4 jarige wat meer (in haar tempo) had gedaan ze alles toch wat makkelijker over zich heen zou laten komen.
Ik zie het ook vaak met beleren.
vaak is een 3 jarig paard makkelijker dan een 5 jarig paard.
die 3 jarige is wat gemoedelijker.. (vaak, niet altijd hoor)
Maar tuurlijk zal er een groot deel in het karakter van het paard zitten.
die van mij moet bijvoorbeeld altijd wat bewegen, is het zijn voet niet is het zijn hoofd wel.
oortjes altijd gespitst, wil alles zien, grote ogen, neusgaten open..


Misschien is mijn paard ook wel een verkenner...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 00:35


daantjuhhh

Berichten: 26864
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 01:00

hahha, ja daar herken ik heel veel in.
Ik kan soms zo lekker ontspannend bezig zijn.
En dan opeens ziet ze een vlek in het zand (waar een paard gerold heeft) en is ze alle aandacht kwijt.
terwijl trekkers die langs haar kont gaan, mensen die bomen met ketting zagen naast haar aan het omzagen zijn haar niks doen..