Rauwe eieren geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KirstenFranc
Berichten: 167
Geregistreerd: 28-03-06
Woonplaats: Haarlem, NH en straks Vierpolders ZH :D

Re: Rauwe eieren geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:34

Cyntje schreef:
CCCCorine schreef:
Ik zou dit niet doen. Ten eerste niet vanwege het risico op Salmonella, maar zeker ook niet belangrijk... vanwege de vogelpest in Europa.


eieren en vlees kunnen niet besmet raken met het H5N1 virus...
En op de boerderij waar ik heb stage gelopen werdt het ook aan de varkens gegeven! nou die waren er dol op en voor die beestjes is het ook niet slecht....



Zeker wel dat als de kip vogelgriep heeft dat de eieren en het vlees besmet raken. Der komen namelijk ook allerlei bacterien uit de kip in het ei terecht. En in turkije en landen waar het vogelgriep virus is wordt dan ook afgeraden om kippenvlees eieren ed te eten. Anders kunnen net zo goed alle door vogelgriep gevelde kippen naar de supermarkt gebracht worden om bij de vleesafdeling ter verkoop te stellen..

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:41

Deze vraag heeft ook in keer in de BIT gestaan.

Volgens de voedingsdeskundige was het absoluut onnodig om ei te voeren. Ten eerste zou je er heel veel van moeten voeren om een hoeveelheid te geven die merkbaar zou zijn. Daarnaast zit er genoeg voeding in het normale biks.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:37

Lijkt mij ook.
En voor glans heb je al lijnzaad en zonnebloemolie op de markt.
Of zeewier, betaal je zo'n 4 euro voor een kilozak!

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:58

Rachelle schreef:
Hij zij dat het echt een lekkernij was voor die paarden !!!
Maar een paard lijkt me nou echt geen dier dat ik nou rauwe eieren zie eten ofzo


Nee idd
Lijkt mij ook niet echt een lekker tussendoortje
Ik had er ook wel van gehoord, voor de glans van je paard, maar er zijn zo veel meer dingen die je kan voeren voor een glans, of je paard gewoon goed poetsen Glimt ie ook wel van als ie gezond is.
Ook het salmonella gevaar, nou ik hou het wel bij appels en wortels als lekkernij

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 14:58

Ik zou het ook niet doen, een paard kan aan een Salmonellabesmetting overlijden, en een paard met Salmonellabesmetting moet geisoleerd worden omdat het heel makkelijk van paard naar paard overgedragen kan worden. Dus ook als ik het niet zelf doe, kan mijn buurman op stal ervoor zorgen dat mijn paard ziek wordt. Reken maar dat ik daar zelf niet blij mee zou zijn.

De glans van de vacht die wordt toegedicht aan dat rauwe ei, moeten ze dan maar uit de lijnzaadolie halen die ik ze geef, en uit de goede kwaliteit brok en hooi.

ktink

Berichten: 2221
Geregistreerd: 12-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:59

er stond laatst (in de krant dacht ik) dat de vogelgriep niet gevaarlijk is voor paarden, dus voor die besmetting hoef je je niet druk te maken
maar om nou rouwe eieren aan me paard te voeren, nee dat zal ik niet echt doen, je moet dan een grote hoeveelheid geven, en ze is zowiezo al gevoelig voor eiwitten, dus dat laat ik maar

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Rauwe eieren geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:02

CCCCorine schreef:
Ik zou dit niet doen. Ten eerste niet vanwege het risico op Salmonella, maar zeker ook niet belangrijk... vanwege de vogelpest in Europa.



Het is vogelgriep, en deze kan je in de gevaarlijke variant alleen krijgen bij intensief contact met zieke/dode vogels en of uitwerpselen. Salmonella is bij rauwe eieren een groter risico, dus waarom niet koken?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:12

Waarom niet gewoon geen eieren voeren en als je zonodig glans wil, iets anders voeren waarvan je wel weet dat je goed zit?

ktink

Berichten: 2221
Geregistreerd: 12-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:32

haha, ja precies ik ben het helemaal met Miirthe eens

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:57

Volgens mij gebruik je ei om koekjes te laten glanzen na het bakken.
Een paard is geen alleseter, dus voor mijn paarden alleen plantaardig. Er is genoeg.