Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wat kan ik bijvoeren?

 
Profiel   

Mijn twee pony's zijn inmiddels al 20 en 30, de oudste merrie (30) word alsmaar dunner. Je kan nu al drie jaar haar ribben zien, met af en toe wel verbeteringen. Ik voer haar nu elke dag bij (brokken in slobber) en ze staat dag en nacht buiten (kan niet op stal staan) dus gras genoeg.
De andere pony is lekker rond en heeft nergens last van, de "tandarst" is anderhalf jaar geleden geweest en komt binnenkort weer even kijken, maar het heeft niet geholpen. Ook de dierenarts kon zo niets ongewoons vinden.

Zodra je de wei inkomt met brokken stormt ze op je af, ik weet niet wat er aan de hand is maar het is me wel duidelijk dat ze ongeloofelijke honger heeft. Terwijl ze de hele dag genoeg gras tot beschikking heeft en behoorlijk word bijgevoerd.

Heeft iemand misschien wat tips over wat ik haar nog meer of in de plaats van kan voeren?
Ze krijgt nu :
Goede kwaliteit biks
slobber gemaakt uit mais poeder en tarwe poeder
elke dag een lepel extra vitamines
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-06 15:40 



 
Profiel   

Krijgt ze het gras wel binnen? Bij mijn oudje leek het wel alsof hij gras at maar het viel er gewoon weer uit. Op een geven moment is een gebit gewoon op. Misschien even een da er naar laten kijken ipv tandarts. Je paardje heeft behoefte aan ruwvoer dus misschien zou je lucerne, snijmais, bietenpulp en/of slobber kunnen proberen maar dat zou ik wel in overleg doen met je da. Succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-06 10:14 



 
Profiel   

Ik ga met Gouda mee, lucerne en bietenpulp ed zijn goede manieren om wat extra's te verschaffen. Maar is ze ook goed ontwormd? Als ze nl wormen heeft kan ze eten wat ze wil, maar dan neemt ze maar bar weinig op...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-06 10:50 



 
Profiel   

Het is aan te raden om ook een paar keer per dag de pony goed hooi bij te voeren.

Verder zou je eens kunnen kijken naar een ander soort krachtvoer wat 'ontsloten granen' bevat. Het zetmeel wat in deze 'ontsloten granen' zit is vooral voor oudere paarden beter verteerbaar. Gewone biks bevat normaal gesproken 'niet-ontsloten' granen. Een jonger paard kan deze granen veel makkelijker verteren en het 'ontsluiten' is dus niet persé nodig.

Het feit dat je een slobber geeft met mais -en tarwepoeder is al een goed begin om je paard makkelijk verteerbare voedingsmiddelen te geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-06 11:29 



 
Profiel   

Slobber, lucerne en bietenpulp zou je kunnen bijgeven, verder heel veel hooi, in kleine beetjes, en misschien zou een warme deken (weet niet of ze dat al heeft) helpen, anders verbruikt ze al haar energie aan warm blijven, en neemt ze niet voldoende vetten op omdat het al gelijk verbruikt word

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-06 12:16 



 
Profiel   

Ik heb gehoord dat veulenbrokken goed is voor oudere paarden, hier zit ook veel voeding in, misschien haalt ze daar wel alles uit, wellicht kun je het proberen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-06 12:11 



 
Profiel   

Even een vraag als aanvulling op de goed tips die al gegeven zijn:
is er al uitgesloten dat ze Cushing heeft?

Want helaas is 1 van de problemen die zich bij Cushing voor kunnen doen dat je paard kan eten wat hij/zij wil, maar dat het gewicht er gewoon niet op wil blijven zitten.
En gezien de leeftijd is het niet onmogelijk natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-06 12:24 



 
Profiel   

Mijn merrie van 23 werd vorige winter plots heel mager. Dat bleek te komen doordat ze was verhuisd van een manège naar huis. Vroeger stond ze op stal met 15 andere paarden, nu met één enkele pony. Veel kouder dus, temeer dat ze op de manège in de winter binnen moest blijven terwijl ze thuis elke dag de wei op gaat. Ze kan wel binnen maar dat is toch nog anders.
Ze krijgt nu 2 dekens om ipv 1 en ze krijgt Nerv Control van Pavo, ze maakt zich nl nogal snel druk wat veel energie vraagt. Ze heeft onbeperkt goed hooi, en krijgt 4x per dag eten: 3x gewoon brokken (muesli, kruidenmix, melasse, bietenpulp, maïsmeel) en 1x slobber. Ze krijgt regelmatig een biet, dat schijnt ook te helpen en ze vindt het gewoon lekker. Vorige winter heeft ze een kuur Weight Builder gehad.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-06 12:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen