Ervaring met weight builder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imerose

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Ervaring met weight builder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 16:49

Omdat mijn merrie ondanks een stevig rantsoen niet wil aankomen, ben ik sinds kort met Weight Builder begonnen.
Normaal gesproken krijgt ze:
- 3x daags 2 kilo biks
- 2x daags een berg hooi (1 plak van zo'n grote baal)
- 1x daags een plak kuil
- 1/2 kilo muesli
- 4-6 kilo penen
Haar gebit wordt jaarlijks bijgehouden en ze wordt elke 6-8 weken ontwormd waarvan 2-4 keer per jaar met Equimax (lintworm)
Omdat ze hier schraal op blijft (ribben redelijk goed zichtbaar) krijgt ze nu 6 liter slobber met weight builder bijgevoerd.
Tevens ben ik begonnen met Mare Formula, omdat ze tijdens de hengstigheid bijna haar box uitstuitert van de interesse voor de heren die er niet zijn en soms wel 3 weken zomer en winter hengstig is.
Ik heb het idee dat ze wel aan aan het komen is, maar de vraag is: is dat door de slobber, de weight builer of beide

Vandaar mijn vraag:
zijn er mensen met ervaring met Weight Builder. Zijn jullie dit blijven voeren, ook toen het paard goed op gewicht was. Na hoelang zag je resultaat??
Laatst bijgewerkt door Anya op 05-04-06 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: leverancier uit titel verwijderd

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:03

Jeetje wat veel eten.. Misschien is het een idee om minder penen te voeren omdat die ook wel laxerend werken in grote hoeveelheden. Verder voer je veel ruwvoer, dat volgens mij de basis is om paarden dikker te krijgen.
Ik heb ook een ruin dat veel te dun was (zie profiel) maar doordat hij nu lekker de hele dag door kan eten en met vriendjes kan spelen word hij dikker.
Heb dus niet direct een antwoord over de weight builder. Wel heb ik opkikker gevoerd dat de stofwisseling helpt te verbeteren, is misschien een idee.. Want zoveel voer en nog dun.. is toch wel een beetje vreemd

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Re: Ervaring met weight builder (Paardendrogist)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:24

Ik heb ook eens een hele pot gebruikt voor mijn merrie die ook een zeer slanke den is. 's Winters vloog het opgebouwde gewicht van de zomer eraf, ook toen ze dekens op kreeg.
Qua gewicht kwam er geen gram aan, ze begon alleen te glimmen als een kerstbal.
Nu voer ik al jaren maismeel bij in de winter en dat gaat prima. En olie erbij helpt ook goed, wel de hoeveelheid langzaam opvoeren.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Ervaring met weight builder (Paardendrogist)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:50

10 weken hebben we hier een paard in pension gehad, wat te mager binnen kwam.
We zijn begonnen met het paard veel te laten bewegen (stapmolen/wei) en simpel onder het zadel te trainen.
In de tweede week Muscle Build gegeven (was dat niet iets van 120 euro?) 2x daags 1 beker, 2 weken lang.
In de 4e week 1x daags Muscle Build, 4 kilo brok, 1 kilo musli, kuil en hooi en behoorlijk aan het werk.
In de 8e week zou je het paard niet terug herkennen. Enorm gegroeid en afbouw van de Muscle Build en brok (3 kilo)

Met de juiste training en beweging geloof ik zeker in Mucle Build.

Imerose

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 20:44

Tja ik weet dat het veel eten is. Ik ben aan het zoeken wanneer ze aankomt en hoeveel ze nodig heeft, want er moet toch een manier zijn haar wat zwaarder te krijgen.
Zou ze van teveel penen dan ook dunnere ontlasting moeten krijgen of enkel de passagesnelheid door de darmen???
Ze krijgt inmiddels inderdaad ook een supermooi glimvachtje.
Zodra ik maismeel door de slobber doe stopt madam abrupt met eten, dat vind ze echt vreselijk vies, want dat zou een veel goedkopere oplossing geweest zijn.
Mijn paard staat niet heel zwaar in training. Ze wordt vier keer in de week gereden, niet heel zwaar, maar recreatief zou ik het niet noemen. (noem het L2 niveau)
De andere dagen loopt ze een half uur bijgezet aan de longe.
Is muscle build niet vooral bedoeld voor paarden die heel zwaar in het werk gezet worden, of ook voor paarden die zeg maar weer aan het opbouwen zijn (paard heeft een half jaar heel weinig mogen bewegen wegens blessure en daarvoor weinig krachtvoer gehad.)
In ieder geval bedankt voor de reacties!!!

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:32

Ja muscle build is inderdaad voor de spieren bedoeld, maar mijn ervaring met een te dun paard is dat de stofwisseling niet helemaal 100% is, anders zouden ze al die voedingsstoffen natuurlijk wel opnemen.
Wat vind je dierenarts ervan?
Het blijft lastig, ik ken je probleem mijn paardje is bijna een jaar te dun geweest

Imerose

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 21:57

Zij denkt dat het komt door de hengstigheid (ze is dan erg druk) en zegt dat meer krachtvoer niet goed is. Er moest meer ruwvoer in, maar ja, met dat wat ze nu eet laat ze soms al staan.
Bloedonderzoek vond ze niet nodig, nog maar eens ontwormen, terwijl ik dat echt heel erg goed bij hou.
Ze zei wacht de wei maar af, dan komt ze wel aan, maar ja, daar heb ik nu niets aan en ook gras is geen garantie om dik te worden.
Ik kan me ook niet voorstellen dat dat wat ze binnenkrijgt allemaal wordt opgenomen, want dan zou ze toch aan moeten komen???

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:04

Hmm echt lastig hoor! Ontwormen doe je wel goed volgens mij, ook regelmatig met equimax want lintworm kan ook wel eens een veroorzaker zijn van afvallen..
Heb vorig jaar ook een bloedtest laten doen bij mijn ruin, kwam niks uit. Ik weet niet hoe je tegenover holistische artsen staat? Misschien kun je haar eens door een holist laten doormeten, misschien dat die iets vinden en er iets voor hebben... Heb het toen niet gedaan omdat ik er niet veel van wist maar als hij nu nog zo mager was had ik het zeker gedaan.
Bij hem heeft het vooral geholpen om lang op vakantie te staan met vriendjes

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:33

Memuska heeft vorig jaar een hele pot gekregen maar ik had niet de indruk dat het echt werkte. Zij werd vnl mager door een combi van hengstigheid en stress (maatje wat af en toe ging rijden zonder haar). Ze krijgt in de winter een mix van Pavo Cerevit, Pavo Kruidenmelange, maïsvlokken, melasse en bietenpulp. Ze krijgt onbeperkt goed hooi (soms moeilijk te vinden hier in de buurt maar goed) en regelmatig een biet. Ze krijgt wel wortels, en redelijk wat. Ik heb haar deze winter Nerv Control bijgevoerd, en ze is netjes op gewicht gebleven! Ze krijgt trouwens elke avond een bakje slobber.

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Re: Ervaring met weight builder (Paardendrogist)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:44

Die wortelen kun je het beste achterwege laten. Wortelen voegt voor jouw paard niks toe...behalve dan dat ze ze lekker vindt. Maar wortelen bestaan voor 80% uit water! Voor jouw doel....dus volkomen nutteloos! En de laxerende werking kan er inderdaad voor zorgen dat er een te snelle doorstroom is.
Veel ruwvoer is goed.
Met liflafjes van de paardendrogist heb ik verder geen ervaring.
Ik heb wel ervaring met een mager paard. Maisvlokken is een relatief goedkope oplossing en daarbij ook een hele goede. Bij de fouragehandel kun je ze krijgen, eventueel met geplette gerst...dat is voor spieropbouw. Maisvlokken vindt jouw paard vast ook lekker (die van mij houdt ook nergens van, maar daar wel van). Ze zien er uit als een soort cornflakes die je zelf op kunt eten en ruiken ook nog eens lekker. Door de ontsloten zetmeel komt je paard aan.
Een ander alternatief is snijmais. te verkrijgen bij veehouders. Maar veel paarden moeten hier erg aan wennen. Bovendien is het lastig om grote hoeveelheden te bewaren ivm bederven (schimmel er op).
Daarom zijn maisvlokken voor jou denk ik de beste oplossing. Bouw de gift hiervan wel langzaam op. Vervang eerst een halve kilo bix per keer voor een halve kilo maisvlokken. En dan naar een hele kilo toe. Dus een hele kilo maisvlokken ipv een hele kilo brok. Je blijft de andere kilo brok wel voeren en ook je muesli (dat is ook een dikmaker). Door brok te blijven voeren zorg je er voor dat je paard alle benodigde voedingsstoffen krijgt.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik heb de werking er van verschillende malen gezien. vanaf drie weken na gebruik zie je resultaat!

Imerose

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 14:07

Bedankt Polly, voor je reactie. Ik vraag me alleen af of maisvlokken ' lekkerder' zijn als maismeel, want door de slobber eet ze het echt absoluut niet (nu vier keer geprobeerd toe te voegen en ze eet het dan niet)
De wortels zijn inderdaad voor de lekker, die gooi ik haar box zodat ze wat ze knabbelen heeft. Maar als het zo laxerend werkt is het misschien slimmer om hier een stuk mee te minderen.
Snijmais is denk ik niet aan te komen, in de buurt van rotterdam wonen namelijk niet zo veel boeren.
Maar goed, dit is zeker het proberen waard.

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:53

Maisvlokken vinden alle paarden die ik het tot nu toe gevoerd heb echt lekker. ze zijn lekker krokant.... Gewoon een keer proberen zou ik zeggen. een zak van 15 kilo kost ongeveer 4 euro...dus daar hoef je het niet voor te laten.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:07

Mijn paard lust ook geen maïsmeel maar wel maïsvlokken, dus volgens mij kan je het wel proberen! Anders kan je ze nog altijd gebruiken als cornflakes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:34

Is een questie van proberen met die maisvlokken denk, balen dat je paard de maismeel niet eet, zou een stuk goedkoper zijn
Wortels hebben, in de hoeveelheid die jij geeft, idd een laxerende werking waardoor alle voedingstoffen zoals die bijv. in brok slechter worden opgenomen, een wortel kan natuurlijk geen kwaad!

Imerose

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 17:48

Ik ga jullie advies volgen en gister heeft ze het laatste restje wortels gehad.
Ik denk dat het wel slim is door te gaan met kuil en hooi, vanaf volgende maand mogen de paarden weer het land op, dus tot die tijd, wil ik dat ze gewoon voldoende ruwvoer binnen krijgt.
Ik ga eens op zoek waar ze hier maisvlokken verkopen, want bij de voerhandel waar ik normaal kuil enzo koop hadden ze het niet.
Bedankt voor jullie advies: ik zal binnenkort laten weten hoe ze erop gereageerd heeft!!