Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

paarden te mager

 
Profiel   

hoi
ik heb een hengst, Juweel K, 15 jaar ,met hem train ik een 4 a 5 tal keer per week op z niveau,, 1 maal per week longeer ik en hij heeft 1 dag rust. Hij krijgt 's morgens en 's avonds 2 plakken hooi, 1/2 schep structuur mengeling van Lannoo( zonder haver en met luzerne) , 1 schep paardenmengeling (mengeling met een beetje haver) , 1schep sportmengeling , 1/4 schep bietenpulp en 1/4 schep zemelen. verder krijgt ie geen supplementen.

Mijn veulen Fjie, 1 jaar, krijgt 's morgens en 's avonds een halve plak voordroog (van zo een groot pak) en 1,5 schep kweekmengeling van Lannoo ( speciaal voor drachtige merries en oudere veulens) Ze gaat elke dag buiten, maar er staat geen gras meer op de wei, binnen kort gaat ze wel weer op de wei met gras, maar dat gaat voorlopig nog niet omdat deze eerst moet behandeld worden.

het probleem met beide paarden is dat ze eigenlijk wel een buikje hebben, maar je ziet hun ribben veel te veel. Ik weet dat je eigenlijk de ribben moet voelen, maar bij mijn paarden zie je ze heel goed. Verder staan ze niet ingevallen.
Mijn vraag is nu, wat doe ik mis? Ik wil helemaal niet dat je hun ribben zo kan zien! Ik vind het ook erg raar dat ze verder niet mager zijn en dat ze het beide hebben.
Het voordroog geef ik omdat we geen hooi meer konden krijgen, en het hooi voor mijn hengst bestel ik op de manege waar hij staat, maar daar is het vrij duur, daarom dat mijn veulen voordroog krijgt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-06 15:02 



 
Profiel   

Zijn ze wel ontwormd?
Want zoals jij het beschrijft zou ik aan wormen denken, dan krijgen ze een opgeblazen buik, maar ze zijn dan vaak wel mager.
Aan het voer ligt het volgens mij niet. (moet wel zeggen dat ik niet weet wat voordroog is).
Succes ermee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-06 12:12 



 
Profiel   

Op zich heb je het dieet heel mooi samen gesteld (en ik heb even in je profiel gekeken: daar zien ze er allebei super uit )

Je kunt je in dit geval afvragen of ze alles wel goed opnemen.
maw doen de darmen wat ze horen te doen?
Hoe ziet hun mest eruit?

Hoe is de hengst andere winters doorgekomen?
(van je jaarling kun je dat natuurlijk moeilijk zeggen)

En uiteraard moet het ontwormen goed zijn.
Voor alle zekerheid zou je dit door een vee-arts na kunnen laten kijken voordat je allerlei noodsprongen gaat maken.

Heb je een website van je voer?
Want ik ken het niet en ben wel nieuwsgierig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-06 13:20 



 
Profiel   

@Byron15: beiden worden om de 2 maand ontwormt en dan 2 weken later nog eens voor alle zekerheid dus daar zal het wel niet aanliggen. Voordroog is hooi dat niet helemaal gedroogd is, het wordt helemmal in plastiek ingenomen zodat er geen lucht aankan anders schimmelt het voordroog, volgens mij heeft het ook een veel groter eiwitgehalte dan gewoon hooi.

@ Tender: ze zien er niet slecht uit he, maar die ribben storen me toch een beetje.
Mijn hengst heb ik eigenlijk ook nog maar van in september dus weet ik niet hoe ie andere winters was. de website is :
www.lannoo-martens.com

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-06 16:48 



 
Profiel   

je voert 2x 2 plakken hooi he?

ik zou tussendoor ook nog een plak hooi bij gaan geven.
van hooi zetten ze ook heus wel aan hoor, duurt alleen een week of 2 voordat je daarin verschil gaat zien.

qua brok en andere voedingsstoffen krijgen ze dacht ik wel genoeg zo,maar naar mijn mening mag je dus nog wel een plak hooi of anders 2 tussendoor gaan geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-06 18:18 



 
Profiel   

dat is het probleem, mijn paard staat op een manege in aalst en ik kan 's middags niet naar daar gaan om eten te gaan geven, ik ga nog naar school en mijn moeder,vader en zus moeten gaan werken. Verder heb ik ook al gezocht naar mensen die in de week 's middags op de manege zijn, maar blijkt dat niemand 's middags komt.

Ik heb gehoord van een vriendin dat een vitamine kuur zou helpen, wat denken jullie daarvan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-06 09:40 



 
Profiel   

Laat voor de zekerheid de tandarts eens naar je paarden kijken. Bij ons was dit het probleem, paarden die een gebitsprobleem hebben eten meestal hun voer wel op, maar omdat het niet goed vermalen wordt, komen de voedingsstoffen niet goed tot hun recht.
Af en toe een ander merk wormkuur wil ook wel eens helpen..

Martijn



nb. typo edited

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-06 09:47 



 
Profiel   

JE kan ook cavalor voer proberen, super voer!
www.cavalor.be

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-06 12:00 



 
Profiel   

Mijn ervaring met paarden die wel goed van gewicht zijn, maar er toch nog iets te mager uitzien is maismeel en zemelen voeren. Natuurlijk komen er nog meer dingen bij kijken, maar die heb jij al prima voor elkaar, of die zijn al genoemd zoals tandarts en ontworming tijdelijks.
Bij mij op de manege voeren we de oudere paarden, plus de paarden die gewoon in de winter vaak wat meer invallen maismeel en zemelen, we maken er gewoon slobber van met ook biks, museli, gekookt lijnzaad, graslucerne, en wat appels. De paarden worden dus wel voller van zemelen en maismeel, maar krijgen er niet meer energie van, dat krijgen ze dus wel als je het zo voert in de combinatie die ik net opnoemde. Als je dit gewoon 1 keer per dag, of desnoods als het niet elke dag kan om de dag geeft, en daarnaast ook gewoon het voer wat ze al kregen, dan weet ik zeker dattie voller moet worden.
Succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-06 13:33 



 
Profiel   

ik wissel regelmatig van ontworming, maar die slobber met maismeel ga ik zeker proberen! thx

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-06 13:36 



 
Profiel   

Wel opletten dat je paardje er niet teveel energie uit kan halen he ! Dus gewoon lijnzaad koken dat moet je anderhalf uur laten staan, want je kan lijnzaad niet zo droog voeren. Je moet ook als je de lijnzaad in een emmer doet, en daar kokend water bij doet, altijd 2 keer zoveel water als lijnzaad, omdat het lijnzaad een beetje gaat opzetten, en zo het water opneemt zeg maar. En het is handig om wat water wat gekookt is over te houden, daarmee kan je de lijnzaad roeren en zo roer je ook veel makkelijker als je er nog zemelen in doet, want die kun je ook niet droog voeren natuurlijk.
Ik wil toch wel heel graag weten of het gaat werken bij jou paardje, zou je mij over 3 maandjes ofzo een pB'tje kunnen sturen ? Met een voor en na foto ofzo haha dat lijkt me heel erg leuk om te zien, omdat ik weet dat dat gewoon moet werken. Werkt het niet dan moet je het toch echt meer inwendig gaan laten uitzoeken
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-06 15:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen