dikke shet met eiwit bultjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hakkie
Berichten: 461
Geregistreerd: 09-01-06

dikke shet met eiwit bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 09:29

mijn pony heeft bultjes aan de zijkanten van zn buik en bij zn schouders. heb het gevraagt en de staleigenaar (werkt bij paardenkliniek) zei dat het teveel eiwitten zijn. deze bultjes zijn soort opgehoopte schilvertjes. maar voor ik kon vragen wat er aan te doen was liep hij al weer weg. hij zei alleen dat zodra t weer warmer word hij zn deken overdag af moet dat dat al helpt. maar wat kan ik er verder aan doen?
hij gaat binnekort naar een andere stal waar hij lkkr met 2 andere shetjes een soort uitloop stal heeft en zelf naar binne en buiten kan, ook in de hoop dat hij meer afvalt.

dollydot
Berichten: 75
Geregistreerd: 15-11-05

Re: dikke shet met eiwit bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:40

Je moet wel oppassen dat je de shetlander niet te snel laat afvallen.
Als hij te weinig voedingsstoffen binnen krijgt dan gaat hij zijn vetreserves aandoen. Op dat moment kan er vet in zijn bloed komen en daar kan hij aan overlijden.
Dat kan ook het geval zijn als paarden stoppen met eten.
En te dik is zeker niet goed. Ze zijn al erg snel hoefbevangen en daar wordt je ook niet vrolijk van.
Het beste is je pony voldoende laten werken (of laten rennen)
Succes me afvallen.
Heb je trouwens je shetje onder deken staan????
Dit is echt onnatuurlijk.
Juist Shetlanders kunnen heel goed tegen de kou.
Mijn shetlanders hebben alleen een zomerecxeem deken op zomers en dat alleen maar omdat het echt niet anders kan.

hakkie
Berichten: 461
Geregistreerd: 09-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 12:58

mijn shet staat noodgedwongen op stal al de hele winter en omdat hij heel erg ging zweten hebben we hem geschoren. vandaar een deken.

liezzie

Berichten: 1069
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Lochem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:17

uhm dollydot, dat is toch niet wat ze vroeg? en als jij een winter deken afkeurd, waarom dan wel een exceemdeken? Zet hem dan aan de kust.

Over de plekken, geef je kuil? Of krijgt hij hooi?
Ik zou hem nog even op stal houden en wat ouder hooi geven (niet beschimmeld natuurlijk) liefst van de 2e snee. En lekker wandelen en longeren is ook goed! bouw je rustig conditie op. Wees voorzichtig met brok, in princiepe hebben ze genoeg aan t ruwvoer

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Re: dikke shet met eiwit bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:32

Wel of geen deken op heeft er niks mee te maken (en de discussie wel of niet een deken opdoen staat hier ook geheel buiten, een shet is net zoveel paard of pony als een ander ras, over het algemeen maken ze genoeg wintervacht aan om zich warm te houden, maar dat doen de meeste andere paarden en pony's ook als ze dag en nacht buiten staan zonder deken oid).
Het gewicht van je shet ook niet, al is te dik (en te mager) natuurlijk nooit goed.

Eiwitbultjes krijgt een paard doordat hij teveel eiwitten binnen krijgt (met het eten).
Die moeten op de een of andere manier afgevoerd worden en dit kan oa door de bultjes.

Als je paard eiwitgevoelig is, moet je dus zorgen dat je paard niet al teveel eiwitten binnen krijgt.
Dus niet op eiwitrijk gras zetten, geen kuil geven, maar goed hooi en eiwit-arme brok voeren.
Daarnaast doe ik azijn over het voer.

Wat betreft het te dik zijn, minder voeren, meer beweging.
Niet in een vol land zetten, maar eentje die al begraasd is of gemaaid.
Kan dat niet, dan het gras beetje bij beetje opbouwen, steeds een stukje langer en steeds ietsjes meer.
Het paard niet uithongeren, maar gewoon minder geven.
Niet te snel af willen laten vallen, dat is niet goed.
Gewoon de tijd ervoor nemen.

Weet je trouwens wel zeker dat het eiwitbultjes zijn?
Want als mijn paard weer eens een eiwitbulten-explosie heeft, zien die bultjes er echt niet uit zoals jij het omschrijft.
Zij krijgt bultjes (hangt van de mate van ernstigheid af waar) die met een dag of wat ook weer wegtrekken, geen schilfers oid.
Als zo'n explosie weer weggetrokken is, zie je er niks meer van.
Die bultjes zien er uit als ophopingen van binnen, geen schilfers, korstjes oid.

Succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:43

Het komt van binnenuit, de bultjes ontstaan doordat je pony blijkbaar allergisch reageert op eiwitten+ bijv. door kuilgras is een bekende.
Schilvere bultjes klopt alleen niet, het zijn dan echt ´harde´ bultjes rond de hals
etc.

hakkie
Berichten: 461
Geregistreerd: 09-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 21:41

oh de staleigenaar heeft er naar gekeken en die zei dat t eiwit bultjes waren..hij werkt op een paardenkliniek maar hij kan t natuurlijk ook fout hebben..ik heb hem gisteren gewassen en met een rubberen handschoen die schilvertjes weggehaalt maar nu zijn t een soort bultjes met wondjes.....
hij krijgt soort combinatie van hooi/kuil is niet echt hooi en niet echt kuil beetje er tussen in. op stal krijgen ze het allemaal. en verder 2x per dag een klein handje musli zonder haver enzo omdat hij anders zn hele stal verbouwd als de andere paarden gevoerd worden.

over de deken ben ik het helemaal met Chrystal-gek eens..het is net zoveel paard als elk ander paard alleen in t klein. en het is echt noodgedwongen geweest want als hij op stal al zweet kan ik hem niet naar buiten doen omdat hij dan natuurlijk hardstikke ziek word..
het landje waar hij heen gaat is idd weinig gras.

dollydot
Berichten: 75
Geregistreerd: 15-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 23:54

liezzie schreef:
uhm dollydot, dat is toch niet wat ze vroeg? en als jij een winter deken afkeurd, waarom dan wel een exceemdeken? Zet hem dan aan de kust.




Pony staat vlak aan de kust en dat helpt niet hoor.
Ik had de keus. Of een ecxeemdeken op of de pony laten inslapen!!
Dus dit was echt noodzaak.
Ik vind het inderdaad wel anders als shetjes ook gereden of betuigd worden.
Maar de meeste hebben een shetje voor de gezelligheid en dan is een winterdeken niet nodig.

Maar genoeg off-topic, kunnen het niet luizenbeten zijn misschien?
Ik kwam hier op bokt deze week ook iets over luizen tegen.
Want eiwitbulten gaan toch zomaar niet open dacht ik.

ktink

Berichten: 2221
Geregistreerd: 12-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:46

ik heb zo'n idee dat mijn Fjord ook eiwitbultjes heeft, maar ik weet het niet zeker.
Het zijn een soort korstachtige bultjes, opgegevenmoment laten ze los dan is het een stukje huid met wat haren erop, het ziet er een beetje raar uit.
Maar is dit dan geen eiwitbultje, en weet iemand mischien wat dit dan wel is?
Ze heeft btw wel erg last van zomereczeëm, mischien dat dit er iets mee te maken kan hebben?