Wie voert er graan aan zijn/haar paard en waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PatsyDB

Berichten: 205
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: New Jersey, USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:42

Nou, het verbaasde me ook dit alles te horen toen we hier toekwamen.
In 't kort gaat het erom dat wanneer hooi & granen samen gevoerd worden, de hoeveelheid zetmeel (starch) uit de granen die normaal in de dunne darm (small intestine) verteerd wordt afneemt, waardoor dus een te grootte hoeveelheid zetmeel in de blinde darm (cecum) terechtkomt. Teveel aan zetmeel in de blinde darm, kan blinde darm verzuring veroorzaken. Wanneer dit laatste erg genoeg is, kan dit vervolgens leiden tot diarree, koliek of hoefbevangenheid (founder). Vandaar wordt hier aangeraden 'granen' -of 'sweet feed' heten ze dat hier-, niet terzelfdertijd als hooi te voeren, maar dit enkele uren te scheiden, zodat meer zetmeel in de dunne darm verteerd wordt dan in de blinde darm.

Nou, toen ik nog in Engeland woonde, was er daar net een nieuwe rage in de paardenvoermiddelen, waarbij men ten zeerste probeerde de zetmelen uit de voeders te halen, aangezien dit makkelijker tot overgewicht en spijsverteringsproblemen zou leiden?!? Men voert daar nogal makkelijk een soort muesli. Onlangs las ik desbetreffend een gelijkaardig regeltje in een voer artikel dacht ik of in de Strengen of in Bit (herinner me dit niet juist meer). Misschien zal na meer studie dit globaal aangenomen worden. Ik weet het niet. Maar het roept toch wat vragen bij me op.
Dankjewel voor je reactie Pellie.