Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

lijnzaad

 
Profiel   

Heb weer een keer lijnzaad gekocht . Hoeveel water doen jullie erbij en hoeveel lijnzaad krijgen ze per week? Ik geef ze nu 3/2x in de week lijnzaad. Ze krijgen ongeveer 1kg(lijnzaad+water) per keer over het voer heen. Ik doe altijd maar wat, weet eigenlijk niet hoeveel water er precies bij moet, als het te dik is doe ik er altijd gewoon wat water bij .
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-06 13:37 



 
Profiel   

Verhouding lijnzaad met water is 1:3.
Een kilo per keer vind ik gigantisch veel, die van mij krijgt per keer een kopje lijnzaad, dat dus met 3 kopjes water is gekookt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-06 13:43 



 
Profiel   

Geen kilo lijnzaad, bedoel gewoon als het klaar is 1 zo'n voerschep vol.

M'n zusje zei dat de lijnzaad die ik maak altijd te dun is , en ik er teveel water bij doe, omdat ze iemand kent die ook lijnzaad voert en volgens haar is die lijnzaad veel dikker. Dus vandaar de vraag, maar denk dat ik het tot nu toe wel goed gemaakt heb .

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-06 14:05 



 

Een voerschep vol lijnzaad is een beetje te veel, een kopje per keer is prima.
Sowieso goed koken vooraf, het blauwzuur moet eruit en als het ware verdampen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-06 20:35 



 
Profiel   

Ik doe altijd een koffiemok vol lijnzaad in een grote pan water (ongeveer 2 liter water).
Dan breng ik het al roerend aan de kook, laat het een minuutje doorkoken en zet de plaat uit.
Ik laat de pan op de plaat staan tot het drap de juiste temperatuur heeft (af en toe roeren tussendoor) en vervolgens verdeel ik het onder twee paarden, een pony en een shetlander.
De paarden krijgen het meeste, de pony iets minder en de shet een beetje

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-06 21:55 



 
Profiel   

Ik hou dezelfde hoeveelheden aan als Anita D, maar laat het een half uur koken (blijf erbij staan, als het overkookt heb je het fornuis niet zomaar schoon)
Ik geef het met flink wat zemelen erdoor. Even goed kijken of je niet teveel geeft, als ze aan de diarrhee raken is het teveel geweest!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-06 21:57 



 
Profiel   

hier staat denk ik al een topic over

elke dag kook ik een potje water en doe er 2 eetlepels lijnzaad bij. Ik laat het minimum 10 minuten koken en geef het als het afgekoeld is aan de paarden ( met wat zemelen).

opgelet dat je niet te veel geeft om diarree te voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-06 22:03 



 
Profiel   

Ik vraag me nog altijd af wat de ideale kooktijd voor lijnzaad is.
De een giet het alleen af met kokend water terwijl de ander het minstens een paar minuten laat koken.
"Vroeger" was ik ook zo enthousiast aan het koken, soms wel 20 minuten.
Tegenwoordig heb ik minder geduld en doe ik lijnzaad en warm water in een pan, aan de kook brengen en ongeveer een minuut doorkoken.
Het eindresultaat ziet er hetzelfde uit.
Als je pan overloopt dan kun je inderdaad gaan schrobben
Ik voer het trouwens een keer per week.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-06 22:06 



 
Profiel   

Eigelijk moet je lijnzaad koken ja, maar dat gaat zo moeilijk als je paard niet bij huis staat. Je kunt voor het gemak ook lijnzaadolie kopen..
Ik neem ook gewoon water mee en dat giet ik erin, en dan merk ik vanzelf wel of het teveel of te weinig water is, dus dan doe ik er of water of lijnzaad bij..

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 07:55 



 
Profiel   

Ik Heb altijd gewoon een grote fles lijnzaadolie, dat krijgt hij door zijn bix. elke dag..
vind ik eerlijk gezegd veel makkelijker

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 07:58 



 

De olie heeft weer een andere functie!
Anyway, kan je het niet overgieten met kokend water en het dan laten 'dampen' als het ware? (vanwege 't blauwzuur)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 09:09 



 
Profiel   

Ik kook de lijnzaad ook altijd en daarna laat ik het nog even door koken. Ik geef het aan 3 paarden en meestal laat ik het ook helemaal afkoelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 10:45 



 

VSW --> VS.

Zie ook : viewtopic.php?f=110&t=553903

Vandaar hier een slotje
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 14:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen