hoelang mag paard niet eten voordat je rijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freedom1
Berichten: 1954
Geregistreerd: 05-01-06

hoelang mag paard niet eten voordat je rijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 14:17

ik heb het me altijd afgevraagd, men zegt altijd als je wilt rijden dan moet je er voor zorgen dat je paard zeker een uur ervoor niet gegraasd heeft, of zijn graan gehad. klopt dit?
ik zorg altijd voor ik rij dat hij het uur er voor niks gegeten heeft. ook erna wacht ik een uur voor ik ze voeder.
wie heeft hier meer informatie over?
ik heb een paard die al vorige zomer een koliekoperatie gehad heeft, dus ik moet wel voorzichtig zijn.
groeten

Anchieee_

Berichten: 287
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Zaandam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:18

3 kwartier, een uur geen krachtvoer en met hooi of gras maakt dit volgens mij niet zo heel veel uit?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:35

Uur na voeren pas rijden

Duhelo

Berichten: 28589
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:09

wachten ze in de natuur ook een uur voor ze vluchten nadat ze gegeten hebben?

ellepel

Berichten: 47437
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: hoelang mag paard niet eten voordat je rijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:44

nee,maar daar zou een koliekpaard waarschijnlijk ook doodgaan.



ik wacht nooit,maar heb geleerd zeker ook met veel water drinken uit te kijken,(koud water dan he)
maar een uur voor en na rijden schijnt t beste te werken.

Needje

Berichten: 19213
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:47

In de natuur eten ze de hele dag door kleine beetjes. Daar krijgen ze niet een volle schep met biks. Vanuit t land ga ik ook gewoon gelijk rijden. Maar zorg dat hij hardvoer niet te kort voor of na t rijden krijgt.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: hoelang mag paard niet eten voordat je rijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:47

In de natuur krijgen ze geen brokken!
Ik hou meestal een uur aan voor biks, hoewel het misschien voor mijn pony niet eens echt nodig zijn, aangezien ze maar weinig krachtvoer krijgt.

Duhelo

Berichten: 28589
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:07

bij een koliekgeval zou ik ook opletten.
ikzelf ga niet rijden oid nadat ze een hoop brok gehad hebben. maar na het afzadelen krijgen ze toch wel beloning in de vorm van brok en hooi, nog nooit problemen mee gehad.

Oamaru

Berichten: 10589
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Dubai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:43

Halfuurtje van te voren niks meer geven. Heb ik altijd geleerd

Olympia

Berichten: 55604
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:35

Half uurtje tot 45 min voordat je gaat rijden zou ik geen voer en vooral krachtvoer geven..

Luxlover
Berichten: 79
Geregistreerd: 14-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:50

Op de site van Pavo staat dat er minstens 2 uur moet zitten tussen het geven van krachtvoer en de dagelijkse training. Vanaf 15 minuten na het voeden van krachtvoer komen de opgeloste suikers en zetmeel als glucose in het bloed. Eerst stijgt de hoeveelheid glucose, maar deze daalt weer snel omdat het paardenlichaam de glucose gaat opslaan als reserve-energiebron. Ongeveer 2 uur na het voeden van krachtvoer heeft het paard het laagste glucosegehalte in het bloed (suikerdip). Dit kan een negatief effect hebben op intensieve prestaties zoals zware trainingen en wedstrijden. Het voeren van hooi voor of na wedstrijden is nooit een probleem. Ze adviseren dus pas na 2 tot 3 uur na het voeren van krachtvoer pas (zwaar) te gaan trainen. Als dit niet kan, voer dan pas na het rijden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 14:30

Wat verstaat de Pavo onder zware training?

Ik wacht meestal een uur voordat ik ga rijden.

JoyCiej007

Berichten: 17426
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 14:32

Onze shetten staan gewoon permanent in een weiland met (weliswaar kort) gras.... en voordat ik de merrie voor een ritje met de koets ga inspannen ga ik haar echt niet eerst een uur op stal zetten zodat ze geen gras kan eten in iedergeval voeren we haar geen brokken voordat ze heeft gelopen, na het werk pas na een half uur of een uur

hexodrien

Berichten: 532
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Breda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:22

Het geldt inderdaad alleen voor krachtvoer dat uurtje van tevoren voeren. Hooi of gras kunnen ze wel gewoon van tevoren eten.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:55

Precies, met rijden hoef je alleen evt rekening te houden met krachtvoer gift, ruwvoer maakt niet uit.
In de endurance wordt trouwens ook tijdens de (korte) pauzes krachtvoer verstrekt, maar dan geen brok maar licht verteerbare muesli's en bietenpulp ed. Is niet belastend (geen blok op de maag) en zo wordt de voorraad energie/suikers weer een beetje aangevuld om op gang te komen de eerste km.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 08:56

Ligt er idd dus maar net aan met welke mate je voert en wat, ik wacht zeker 3kwartier altijd met training (halve schep)

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 09:01

Krachtvoer uiterlijk een uur voordat je gaat rijden voeren. Liever nog 3 uur na het krachtvoer pas gaan rijden, omdat je anders te maken kunt krijgen met de 'suikerdip' waardoor je paard wat lauw kan reageren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 09:07

Die suikerdip is ook een belangrijk punt ja!
Is ook zelf zo als je honger hebt, als je een boterham met kaas eet worden de suikers/koolhydraten etc. geleidelijk opgenomen.
Neem je een marsreep, dan gaat je suikerspiegel snel omhoog, maar door die enorme hoeveelheid valt dat als het ware ook opeens weer terug.
Voor een paard is krachtvoer een behoorlijke dosis voedingsstoffen, die ook de tijd moeten krijgen goed en geleidelijk te worden opgenomen. Mocht dat niet zo zijn kun je te maken krijgen met een 'suikerdip' , waardoor zoals Mies7 al zei je paarden lauw kunnen reageren.

Freedom1
Berichten: 1954
Geregistreerd: 05-01-06

Re: hoelang mag paard niet eten voordat je rijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 14:22

dank jullie voor jullie tips!
het is gewoon lastig omdat er voor ons paard aangeraden is (en we dit dus moeten doen), ze fultime hooi geven, ze kan er dus altijd eten, zoveel ze wil.
Maar dat is dan wel vervelend om te rijden, dan moet je al weten wanneer je gaat rijden om het hooi weg te doen.
Maar ik ben blij dat ik van jullie hoor dat dit niet zoveel kwaad kan, dus als ik het er een half uur voordien wegneem is het ook goed! en erna ook nog een uur zonder eten.
Want nu is het echt opletten met ons paard, ze komt terug de zomer in en dan is het een jaar geleden dat ze haar operatie gehad heeft.
greetz

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:42

Als jouw paard gewoon continu ruwvoer kan eten dan is er niks aan de hand hoor... Onze paarden kunnen ook zoveel hooi en/of kuil eten als ze willen en daar is het paard eigenlijk ook op gebouwd. Problemen ontstaan pas als je geen rekening houdt met het krachtvoer, of als je paard onregelmatig grote hoeveelheden voer krijgt waardoor het kan gaan schrokken en ineens een hele volle buik heeft.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:44

Ik moet eerlijk zeggen, mijn paard train ik gewoon welleens meteen nadat ze haar voer heeft gehad...Nog nooit geen problemen gehad maar echt goed lijkt het me inderdaad niet nee...

beccieloeken
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:23

ik denk dat het beter is dat je een uurtje wacht voor je begint te rijden maar volgens mij is het ook geen ramp als je meteen na het voeren even rijdt...
en hier mss een beetje off topic maar als je bang bent dat je paard weer koliek krijgt is er een heel goed middel voor om dat te voorkomen...gewoon een geutje maisolie of zonnebloemolie door zijn bixjes of muesli doen, dit bevorderd een goede transit door de darmen...mijn rex heeft ook last van snel koliek krijgen en sinds ik dit doe heeft hij het niet 1 keer meer gehad....
veel succes ermee!!!

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:36

Twee weken geleden was er een voedingsconsulent bij ons op stal, die een lezing gaf en al onze vragen beantwoorde. Ook deze vraag kwam naar voren, en hij had er een goede theorie over. Als je een paard 2 kg krachtvoer in één keer geeft, moet je inderdaad een uurtje tot 2 uur wachten met trainen. Als je maar een halve tot een hele schep per keer geeft, hoef je eigenlijk niet te wachten. Zorg wel dat je je paard even lekker laat stappen voor je echt aan het werk gaat, maar als je minder dan anderhalve kilo voert is er eigenlijk geen probleem

Freedom1
Berichten: 1954
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 18:30

ja dat is ons gezegt van die olie op het dierenziekenhuis, denk dat ik dat beter eens zou doen! maar je moet dat vinden ook die oli of gebruik je gewone zoals voor de mens?

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:47

Ik heb vorige week een 5-liter-jerrycan gehaald bij de sligro, stukken goedkoper en schijnt exact hetzelfde effect te hebben