Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wie weet een oplossing?

 
Profiel   

Hallo,
ik krijg per 28 mei mijn paardje..
Nou zit ik alleen met een probleem, zij mag niet teveel eiwitten, op het moment dat dit wel gebeurd is ze echt niet meer te rijden en heb je gewoon een bom onder je.
Ik ga op een stal staan, waar de stalhouders de paarden binnen en buiten zetten (wei).
Maar ik hoorde dat in gras ook erg veel eiwitten kunnen zitten, dit betekent dus dat ze maar 4 / 5 uur per dag in de wei kan.
Ik weet niet of de stalhouders haar wel voor die paar uurtjes binnen en buiten willen zetten.
Ik kan dit niet zelf doen want heb ook school enzo.
Wat zouden jullie doen?
Ik kan haar misschien ook de hele dag in de paddock zetten, maar ik vind het wel fijn voor haar als ze lekker kan grazen enzo...
Iemand die een oplossing weet?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 14:11 



 
Profiel   

Als je paard hele dagen buiten is en verder geen krachtvoer krijgt, denk ik niet dat ze gaat ontploffen. Als je haar dan verder regelmatig aan het werk houdt, zou het voor de zomermaanden geen probleem moeten zijn. Kan ze 's winters ook buiten? Wat is het voor een ras?
Ik zou met de stalhouder even overleggen betreffende de biks die ze krijgt, en het verder gewoon op me af laten komen. Ik weet niet hoe je aan de verhalen komt dat ze niet te hanteren is vanwege het voer...kan best andere oorzaken hebben. En wat de een een bommetje vind, kan de ander best te hanteren vinden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 14:16 



 
Profiel   

Ja daar heb je gelijk in, ik zou misschien inderdaad kunnen zeggen van nou vanaf 1 mei naar buiten en even geen bix meer, af en toe een klein handje en voor de rest hele dag in de wei.
Die verhalen hoor ik van haar oude eigenaar, en haar bijrijder.
Ik de winter laat ik haar gewoon binnen, en dan geef ik haar pavo onderhoudsbrok, daar zit weinig in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 14:26 



 
Profiel   

ze word wel elke dag gereden als ze bij mij komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 14:27 



 
Profiel   

Wat is het voor een ras? En hoe hard werd er bij de vorige eigenaar mee gewerkt? En wat voerde de vorige eigenaar? Onderhoudsbrok, basis of sportbrok? Kreeg ze granen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 14:28 



 
Profiel   

Geen granen geen meusli niks. ze krijgt daar ook die pavo onderhoudsbrok, en hooi.
Er word niet zo heel intensief mee gereden, de bijrijder doet dat wel maar die komt niet zo vaak heb ik de gedachte.
Het is een kruising arabier x draver, ze staat daar trouwens niet op de wei maar de hele dag in de bak

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 14:32 



 
Profiel   

Op het moment dat ze hele dagen op het land kunnen, krijg je heel andere paarden. En op het moment dat je ze regelmatig aan het werk zet, wordt het helemaal een ander verhaal.
Ik zou me niet druk maken om het gedrag, laat het op je afkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 14:35 



 
Profiel   

ja, je hebt er eigenlijk ook gelijk in hoor, maarja de eigenaar die adviseert me gewoon dingetjes weet je wel, en ook zij kan het fout hebben, het is ook een mens.
En ik heb ook een beetje het idee dat ze het liefste heeft dat alles gaat zoals zij het ook heeft gedaan...
Ze heeft het er ook moeilijk mee dat ze weg gaat, maar hartstikke bedankt alvast

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 14:37 



 
Profiel   

en heeft ze trouwens die brok echt niet nodig dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 14:38 



 
Profiel   

De zomer over hoeft ze geen brok als er genoeg gras op het land staat. Kijk het even aan, als je ziet dat ze erg gaat afvallen kun je altijd nog bijvoeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 14:40 



 
Profiel   

Nog iemand eventuele sugesties?
ik wil alles even in overweging nemen, en ook met de stalhouders overleggen , en dat we dan samen beslissen wat het beste is

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 14:40 



 
Profiel   

Oke echt bedankt, dat is al 1 oplossing, want ik zat dr echt even mee, zag dr een beetje tegenop

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 14:41 



 
Profiel   

Niemand meer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 15:38 



 
Profiel   

Het topic is nog geen twee uur oud...als er mensen nog wat te zeggen hebben gaan ze dat vast nog wel doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 16:00 



 
Profiel   

Hihi ben ongeduldig

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 16:03 



 
Profiel   

Je kan eventueel wel in de zomer in plaats van brok, reform kruiden muesli van Havens bijvoeren. Hier zitten geen eiwitten in. Mijn ervaring is dat paardjes die wat hoger in het bloed staan (als een arabier) dit beetje krachtvoer toch wel nodig hebben, omdat ze anders toch wel snel mager worden. Maar misschien valt het bij jou paard wel mee. Ik zou er wel opletten dat je hooi voert ipv kuilgras omdat er anders nog meer eiwitten bij komen. Heb zelf ook een volbloed die gevoelig is voor eiwitten. Hij wordt er niet fel van maar krijgt er wel dikke benen van. Het gras kun je het beste wel opbouwen, dus niet gelijk hele dagen op een volle wei als hij dat niet gewend is. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 20:17 



 
Profiel   

Ja dat snap ik, dat opbouwen! hartstikke bedankt voor de tip! Alles is welkom

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 20:33 



 
Profiel   

ik denk dat eind mei, er niet meer zo veel eiwitten in het gras zitten, daavoor moet je vooral oppassen in het voorjaar en het eiwit gehalte kan ook iets stijgen in het najaar. Maar als je gewoon zorgt dat je dan niet te veel of geen krachtvoer bijgeeft, alleen hooi dan zal het wel goed komen. Als ze op de wei staan, bewegen ze ook, dus dan zijn ze al een beetje energie kwijt he. Het loopt wel los hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-06 18:28 



 
Profiel   

Oke bedankt, jjaa ik maak me eigenlijk ook druk om niks, maar vind het fijn als ik op voorhand wat opties klaar heb staan

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-06 20:04 



 
Profiel   

Mijn ervaring met dingen van tevoren klaar hebben staan, is dat het toch anders uitpakt dan wat jij had bedacht.
Maak je niet druk, het komt allemaal goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-06 20:36 



 
Profiel   

Dankje
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-06 18:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen