Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Weigert zijn wormspuit te nemen!!!!

 
Profiel   

Hallo iedereen,

Mijn paardje weigert gewoon zijn wormspuit te nemen!!!
Wordt letterlijk gelanceerd als ik alleen al met de spuit aankom zetten.
Meer mensen last van dit probleem toevallig???
En heeft er iemand een oplossing?
Ik heb al van iemand gehoord tussen een boterham, maar werkt dat spul dan ook gewoon of moet hij dan een dubbele kuur hebben.(dat zeggen ze namelijk bij mij op stal!!!!)

Nou mensen ik hoor het graag van jullie.

Groetjes Tamara
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 18:26 



 
Profiel   

Lukt het niet als er nog iemand (of 2) bij is om je paardje in bedwang te houden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 18:27 



 
Profiel   

nee dan lukt het ook echt niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 18:29 



 
Profiel   

ik snij altijd een appel door 2en, haal het klokkenhuis eruit, doe in een kant de wormenkuur en doe de appel weer dicht. (gewoon met normale kuur )

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 18:30 



 
Profiel   

het hoofd omhoog houden Dr zijn ook wormkuren die je in de hals kunt spuiten, misschien is dat een oplossing voor jullie

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 18:31 



 
Profiel   

of je snijst een broodje open en spuit de wormenspuit erin leeg.

Zorg gewoon dat ie niet ziet dat je dat doet!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 18:32 



 
Profiel   

Probeer eerst eens wat spuiten met limonadesiroop te geven, of met appelmoes, dat vinden ze lekker en als je dan met een wormenspuit aankomt (tuutje eerst even in de siroop/appelmoes dopen, zodat de geur onderdrukt wordt) kan je hem waarschijnlijk zo geven. Daarna wel weer een paar dagen limonade geven in de spuit, anders heb je volgende keer weer gedonder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 18:33 



 
Profiel   

die van mij heeft het ook, ook met inenten trouwens hij heeft me in december bij het enten een flinke kopstoot gegeven waarbij ik bijna mijn neus brak
wat ik altijd doe is hem meenemen naar zijn paddock en hem net zolang gerust stellen en aan zijn halster omlaaag trekken tot dat hij de moet opgeeft, duurt soms wel even maar het helpt bij mij wel .

Dus rustig gaan staan, spuit in je zak, af en toe eruit halen om hem bij zijn mond te houden, tript hij dan stop je hem weer in je zak, dit net zolang tot dat hij de moed opgeeft en zijn hoofd omlaag doet en ook daar houdt zodat ik hem kan geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-06 18:34 



 
Profiel   

ik had er enetje die t ook niet wilde..
ik maakte altijd een mengseltje van wortel, appel, brok, muesli, honing, en dan de spuit er goed doorheen mengen.

soms wilde hij dat ook niet eten,maar liet t gewoon in zijn voerbak liggen en de volgende dag was die leeg

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-06 00:03 



 

Haha, dat mengsel van Ellepel moet wel een wondermengsel zijn
Je hebt ook speciale medicijn-toediening dingen, waarmee je de kuur gemakkelijk kunt inspuiten, sommige Ruitersportzaken hebben ze.
Ik zou het er gewoon op houden dat het een kwestie van geduld is, af en toe oefenen met een spuit appelmoes of mengen met goede smaakversterkers/verzachters zoals fenegriek en honing.
Alleen op een boterham is denk ik niet voldoende, althans: mijn paard vouwde de boterham in m'n handen open en hield het toen voor gezien..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-06 08:53 



 
Profiel   

Mijn moeder deed gewoon op het voer en hij at alles op. Misschien is dat te proberen, maarja als die niet wil eten heb je 7 euro weggegooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-06 19:50 



 
Profiel   

Wij hebben er een paar die ook stijl omhoog komen in de box als ze dat ding alleen maar zien. Maar na wat gekloot lukt het altijd wel al moet ik soms wel even boos worden. Bij de meeste is het echt alleen gewenning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-06 19:51 



 
Profiel   

Kun je geen spuit met een smaakje kopen. Je hebt van die wormenspuiten met appelsmaak. Misschien werkt dat wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-06 21:03 



 

Haha, tja.. nog geen van de 10 paarden op stal meegemaakt die derin trapt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-06 21:04 



 
Profiel   

Je zou het toch ten minste kunnen proberen
Anders ergens op of in, werkt vast ook wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-06 12:38 



 
Profiel   

Bij onze pony roeren we het gewoon door een bak slober. Dan eet ie het gewoon op. Hij is namelijk ook zo verschrikkelijk lastig met de wormspuiten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-06 20:56 



 
Profiel   

Ik ken het probleem!!

enige wat werkt is haster omdoen, touw over de neus en goed kort houden, met 2e hand zn neus ff pakken dan houd ie zn hoofd stil zodat iemand anders snel een praam op zn bovenlip kan zetten en goed strak aan kan draaien(strakker is niet zielig, te los juist wel!) dan laat ik zn neus los en hou nog wel het touw over zn neus vast, in mn andere hand de praam
na een paar minuten hangt zn hoofd al wat lager, dan probeer ik met mn vinger zn mond aan te raken als er geen reactie komt van hem kan ik de wormenkuur er snel indoen, ff hoofd omhoog houden anders spuugt ie het weer uit en dan praam eraf belonen en wat lekkers geven

klinkt zielig maar dat is het niet! zieliger is het dat die sukkel omhoog komt in zn stal en mij tegen de muur plet etc
ontwormen moet gewoon gebeuren, lukt het niet goedschiks dan maar kwaadschiks, en ach hij vind me nogsteeds lief

mengseltjes met honing etc heb ik ook allemaal geprobeerd maar hij haat het als je aan zn mond komt laat staan er wat in spuit

praampje opzetten dan zijn ze tam en zit die wormenkuur er zo in!
alleen is die van mij erg slim en moet ik dus al zn hoofd lomp vastpakken voor ik de praam er op krijg

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-06 08:20 



 
Profiel   

ik heb dat ook meegemaakt, maar dan moet je gewenning doen met die spuit! men paard was er vroeger ook super bang van. oefen eens op je gemak met een lege spuit, begin er gewoon eerst mee over zijn lichaam te wrijven dan in de buurt van zijn hoofd, in zijn mond,... en doe er eens een mengsel van water met appelsap in, dan weet ie dat het lekker is en dan zal die ene keer dat het slecht is zoveel niet meer uitmaken.
moest hij blijven zijn hoofd omhoog houden, blijf dan staan tot ie kalm wordt, geef niet op!
gewenning en nog eens gewenning is de boodschap en de redding over langere termijn
greetz

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-06 18:24 



 
Profiel   

mwah na 13 jaar gewenning vond ik het wel mooi geweest, praampje op en kalar!
met de wormspuit over zn lijf en hoofd etc gaan haalt dus echt niets uit hij vind die spuit niet eng hij vind het gewoon smerig spul, en ook een souit met wat lekkers erin vind hij niet leuk, ineens iets wat zomaar zn mond in gaat!
dan kan je nog zo lang lief blijven proberen, maar bij sommige paarden werkt dat echt niet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-06 22:10 



 
Profiel   

Nou ik zojuist het geprobeerd met een appel en daar de spuit in leeg gespoten.
Dat hielp dus niet want hij spuugde de appel zo weer uit!!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-06 15:39 



 
Profiel   

ik zou dan die appel in zijn voerbak leggen, en wachten met voeren tot ie hem opeet, ze kunnen spelen, en beu doen maar te is te he

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-06 18:38 



 
Profiel   

Wij hebben hier ook zo'n geval gehad. Geprobeerd met rust, kalmte en gewenning...hielp niet! Boos worden en aanpakken....hielp niet! Jas over z'n hoofd.....hielp niet. Zodra je met de spuit de mondhoek aanraakte was het drama, we hebben met 3 man aan dat beest gehangen op een gegeven moment...Ten einde raad heb ik het toen over het eten gegooid (haver, kruidenmeusli, zemelen met warm water) goed geroerd en gegeven, met de boodschap dat hij niets anders zou krijgen tot dit op was, al duurde het een jaar (stoom kwam uit m'n oren ondertussen ). Beest ruikt eraan en eet het gewoon op

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-06 20:05 



 
Profiel   

Renske20 schreef
Ik ken het probleem!!

enige wat werkt is haster omdoen, touw over de neus en goed kort houden, met 2e hand zn neus ff pakken dan houd ie zn hoofd stil zodat iemand anders snel een praam op zn bovenlip kan zetten en goed strak aan kan draaien(strakker is niet zielig, te los juist wel!) dan laat ik zn neus los en hou nog wel het touw over zn neus vast, in mn andere hand de praam
na een paar minuten hangt zn hoofd al wat lager, dan probeer ik met mn vinger zn mond aan te raken als er geen reactie komt van hem kan ik de wormenkuur er snel indoen, ff hoofd omhoog houden anders spuugt ie het weer uit en dan praam eraf belonen en wat lekkers geven

klinkt zielig maar dat is het niet! zieliger is het dat die sukkel omhoog komt in zn stal en mij tegen de muur plet etc
ontwormen moet gewoon gebeuren, lukt het niet goedschiks dan maar kwaadschiks, en ach hij vind me nogsteeds lief

mengseltjes met honing etc heb ik ook allemaal geprobeerd maar hij haat het als je aan zn mond komt laat staan er wat in spuit

praampje opzetten dan zijn ze tam en zit die wormenkuur er zo in!
alleen is die van mij erg slim en moet ik dus al zn hoofd lomp vastpakken voor ik de praam er op krijg



Dat iss Sooow Sielugg, De praaaaam jasses !

Nee hoor, grapje
Wij doen het ook zo, anders lukt het gewoon niet met dat paard!! (veel dingen lukken niet bij dat paard, zelfs niet een injectie geven zonder praam, dat gaat niet )

en het werkt echt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-06 22:45 



 
Profiel   

Renske20 schreef
Ik ken het probleem!!

enige wat werkt is haster omdoen, touw over de neus en goed kort houden, met 2e hand zn neus ff pakken dan houd ie zn hoofd stil zodat iemand anders snel een praam op zn bovenlip kan zetten en goed strak aan kan draaien(strakker is niet zielig, te los juist wel!) dan laat ik zn neus los en hou nog wel het touw over zn neus vast, in mn andere hand de praam
na een paar minuten hangt zn hoofd al wat lager, dan probeer ik met mn vinger zn mond aan te raken als er geen reactie komt van hem kan ik de wormenkuur er snel indoen, ff hoofd omhoog houden anders spuugt ie het weer uit en dan praam eraf belonen en wat lekkers geven

klinkt zielig maar dat is het niet! zieliger is het dat die sukkel omhoog komt in zn stal en mij tegen de muur plet etc
ontwormen moet gewoon gebeuren, lukt het niet goedschiks dan maar kwaadschiks, en ach hij vind me nogsteeds lief

mengseltjes met honing etc heb ik ook allemaal geprobeerd maar hij haat het als je aan zn mond komt laat staan er wat in spuit

praampje opzetten dan zijn ze tam en zit die wormenkuur er zo in!
alleen is die van mij erg slim en moet ik dus al zn hoofd lomp vastpakken voor ik de praam er op krijg


Ben het helemaal met je eens!!

ff een praam erbij en het geklooi is 9 van de 10 keer over.
Wat je ook nog zou kunnen doen is met je ene hand de tong uit de mond halen (denk om de tanden, vanuit de mondhoek met 2 vingers de tong pakken) de tong goed vasthouden, dan met je andere hand de wormenspuit zo ver mogelijk naar achter op de tong spuiten, tong loslaten en dan zijn er weinig paarden die de inhoud van de wormenspuit nog hun mond uit kunnen werken.
Succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-06 22:52 



 
Profiel   

klopt idd tong vastpakken deden ze op de manege altijd, hadden ze in no time alle 90 paarden ontwormd in de tijd dat ik alleen die 2 van mij had gedaan hahaha
maar tong vastpakken lukt mij niet die is zo glibberig haha, vandaar de praam, werkt prima
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-06 23:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen