Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

gestrest paard

 
Profiel   

Ik wist niet helemaal waar ik het neer moest zetten.

ik heb een merrie van 16 jaar. Ik heb haar nu zo'n twee maanden. Ze heeft een heel rustig karakter.
Ik sta op stal waar regelmatig evenementen zijn. En ik merk dat als er een clinic,wedstrijd of ik ga voor het eerst in de buitenbak rijden. Dat ze in de stress schiet. Het enige wat ze dan wil is heel hard weg rennen. Ik zelf schiet daardoor ook in de stress waardoor ik af stap en maar even longeer. Dan blijft ze maar rennen aan de longe. Dus dat heeft ook niet echt zin. Dan is ze drijfnat en staat te pompen als een gek.
Meestal laat ik haar even rennen en dan loop ik aan de hand (zo goed als het gaat) haar uit en zet ik haar op stal.

Maar het is voor beide erg vervelend. Ik stap echt af als ik aan het voel aan komen omdat ik weet dat ze nergens meer van op of komt en het op lopen zetten. En ik heb te weinig ervaring omdat goed op te lossen.

Toen ik haar kocht kreeg ik de tip om haar niet te energievol voer te voeren. Aangezien ze heet genoeg is van d'r zelf.

Ze is 1.65 en krijgt per dag 3 kilo equiral stud, 1/4 luzerne brok (ze was wat aan de magere kant) en 1/4 havens reform meusli en uiteraard voldoende ruwvoer.
Ik dacht dat ik misschien te energie vol voer zou voeren wat zich uit in stressvolle situaties.
Maar ik hoop dat jullie nog meerdere oplossingen hebben. Die ik zou kunnen proberen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-06 11:06 



 

Je zou eens een rustgevend supplement kunnen proberen zoals Nerv Control of rustgevende kruiden zoals valeriaan (niet op wedstrijden) , hop, kamille etc. (of een hele mix: Easy Going) Bekijk www.paardendrogist.nl eens!
Heb je verder geen idee waar die stress vandaan komt? Heeft ze ooit iets meegemaakt?
Ook geef je, als ik het goed begrijp 3.5 kilo aan krachtvoer, dat kan veeeeel minder! Je kunt beter ruwvoer voeren en desnoods 1 a 2 kilo per dag het voer gemengd geven, mocht je willen dat ze zowel dat krachtvoer, als de muesli als de luzerne binnen krijgt.
En zorgen dat ze iedere dag buiten komt en haar energie lekker kwijt kan, desnoods voor het rijden nog even longeren. Sommige paarden hebben dat temperamentvolle karakter, dan kun je ze beter niet al te veel opfokken aan de longe, dat is dus moeilijk te zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-06 11:23 



 
Profiel   

DIe 3 kilo brok moet ze krijgen van de staleigenaar Hij wil absoluut niet minder voeren. Want dan zou ze veelste veel invallen volgens hem. Ik heb al een paar keer aangegeven dat ik d'r maar op 2 kilo brok wil hebben.
De luzerne krijgt ze om wat dikker te worden. Maar daar zit verder geen energie in.
In de muesli wel. Dat ik voer altijd na het rijden als extratje.
Als er niks aan de hand is ze lekker te rijden en soms wat sloom. Met de stressvolle dagen voel je echt dat je op een bommetje zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-06 11:29 



 
Profiel   

Ik heb net de vorige eigenaargebeld. Hij vond het erg leuk dat ik belde.
Ik heb gelijk gevraagd wat ze daar te eten krijgt en of ze daar ook heel snel in de stress schoot. Als eerste vond hij het veelste veel wat ze kreeg. Die 3 kilo brok moet echt naar 2. Dat is meer dan genoeg vond hij ook omdat ik nog meusli en luzerne bijvoer en ze voldoende ruwvoer krijgt.
Hij heeft haar ruim 3 jaar gehad. En hij vertelde ook dat ze daar ook heel snel gestrest was als er clinics en wedstrijden zijn. hij reed of longeerde dan niet maar ging met haar wandelen. Ze maakt zich dan zo verschrikkelijk druk dat ze drijfnat is na 10 min. En het dan geen nut heeft om haar aan het wek te zetten.

Gelukkig verhuizen we binnenkort naar een kleinschalige stal waar ze vaker naar buiten kan en verder ook geen evenementen georganiseerd worden. Dan is het probleem voor een heel groot gedeelte weg.
Alleen zit ik er dan nog mee als ik zelf ergens anders ga rijden (les clinic enz). Dat ze helemaal in de stress schiet. Gelukkig rij ik niet vaak buiten de deur maar zou daar nog heel graag tips voor willen krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-06 12:59 



 

Ok, het is idd teveel voor een paard die zo gauw stresst!
Fijn dat je de vorige eigenaar hebt kunnen contacten
Een oplossing zoeken voor dat in de stress schieten is vooral kijken naar de oorzaak ervan en dat is vrij moeilijk.. Ben jij zelf niet heel zenuwachtig, dat het zo overslaat? Of is je paard bang voor van alles?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-06 16:48 



 
Profiel   

Ik moet ook wel bekennen dat ik zelf ook gauw in de stress schiet. Ik ben er zelf ook heel veel op aan het letten en het gaat al stukken beter. Ik raakte vroeger al in de stress als er een tractor in de bak stond. En dat heb ik niet meer. Ik rij nu gewoon door en let er niet meer op. Ik blijf wel op mijn hoede. Als ik voel dat zij er op reageert dan schiet ik nu nog wel heel erg in de stress.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-06 17:00 



 

Is het dan niet verstandig privé instructicie te nemen, of eens op andere plaatsen te gaan lessen? Zo kan je paard wennen en ben jij onder begeleiding, de instructie kan je er daar misschien mee leren om gaan en hoe jij het het beste kunt aanpakken

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-06 17:10 



 
Profiel   

Ik heb wel iemand die les aan mij geeft. En dat gaat echt super ze stelt ons beide heel erg op ons gemak. En we zijn al heel goed op weg. En ik merk ook dat ik zelf minder snel in de stress schiet.

Alleen met de evenementen op stal haal ik mijn paard al gestrest van stal en dan gaat het helemaal niet. Ze is dan ook aan de schijterij en staat te weven. Is echt puur met evenementen en verandering van omgeving dat ze zo gestrest is. Dan zijn we samen gestrest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-06 18:13 



 

Tja, daar valt weinig aan te doen.. Veel oefenen, goed dat je al les hebt! Je kunt niet veel meer doen dan. Kalmerende middelen, zoals Tempremax, mag je ook gebruiken op evementen, zou je ens kunnen proberen.
Succes verder!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-06 20:36 



 
Profiel   

Heel erg bedankt ik heb heel veel aan je informatie.
Ik hoop dat het op de nieuwe stal ook heel veel zal verbeteren. Is een heel stuk kleiner geen evenementen en vaker naar buiten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-06 21:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen