Afvallen van paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laurierhaag
Berichten: 807
Geregistreerd: 25-12-05

Afvallen van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 08:58

Hallo mensen!
Ik weet niet of dit topic hier thuishoort, maar anders Sorry!!
Ik heb hierover ook geen andere topics gevonden.
Ik heb een tinker die veel te dik is.. hij moet dus echt afvallen! Ik doe hem al elke dag longeren, maar nu heb ik nog een vraag.
Wat moet ik met het eten van hem doen?
Hij kreeg eerst hooi, kuilgras, mais en brokken. Nu heb ik het kuilgras al flink geminderd. Wat kan ik nog meer doen?
Alvast bedankt!

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Afvallen van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:01

ik kijk even mee

Lynn_Nikita

Berichten: 25525
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:54

Hoi,

veel beweging en verder alleen wat hooi of op een wat kaler weitje zetten dat ze beetje korter gras kan eten, maar niet op zo`n koeie weide met veel lang en eiweitrijk gras. Niet kuilvoer of kuilhooi of mais geven, worden ze sneller dik van. Brokken zou ik heel klein beetje geven, ligt er ook aan of je hem veel rijdt of niet.

beccieloeken
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:04

ja idd
geen kuilvoer geven, dat is veel te energierijk, op een weide zeten met niet te sappig gras, geef gewoon hooi als voer en desnoods een klein beetje bixsjes maar zeker niet te veel...
Ik heh een vriendin die ook tinkers heeft en die had vroeger net hetzelfde probleem...
ze ging altijd van de gedachte uit "tinkers zijn paarden met veel massa dus hebje veel voer nodig om die massa te behouden", niets is echter minder waar, een tinker is redelijk goedkoop in onderhoud en heeft niet zo veel behoefte aan krachtvoer....hooi is wel belangrijk natuurlijk...
en vooral...bewegen bewegen bewegen, maar wel rustig opbouwen natuurlijk....

veel succes!!!!

samyrah
Berichten: 144
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Afvallen van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:09

Vooral géén maïs! Daar zit zo verschrikkelijk veel in, daar worden ze juist dik van. Wij gebruiken dat wel bij paarden die te mager zijn. Kuilgras is ook rijker dan hooi, probeer een beetje stengelig hooi te bemachtigen, dat kost meer energie om te verteren. Verder vooral veel bewegen! Hoe oud is je paardje? Kun je ook op hem rijden, dan kun je lekker lange buitenritten gaan maken of de training zwaarder maken (natuurlijk wel goed opbouwen).
Een schrale wei is ook prima natuurlijk. (voor de voeding).

Laurierhaag
Berichten: 807
Geregistreerd: 25-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 16:43

Okee! bedankt voor alle tips!! Ik zal maar aan de slag gaan