Voeren voor of na de les

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nicole18
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-03-06

Voeren voor of na de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 16:01

Ik rijd altijd op vrijdagavond van 19.00 tot 20.00 les op de manege. Is het dan beter om voor de les biks en hooi te geven of erna, want ik geef nu alleen een beetje hooi ervoor, zodat hij geen lege maag heeft en na de les geef ik hem biks en nog wat hooi. Wat is jullie advies?

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:08

Ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik heb een paar jaar geleden ook rond deze tijd les gehad.
Even herinneringen op proberen te halen
IIk had les om 19:00/20:00 uur. De paarden kregen allemaal rond 17:00-17:30 uur eten. Ze kreeg toen met de rest gewoon het voer mee.

Ik geloof dat er ergens onder jouw topic nog een topic staat met nuttige informatie erin, zal eens kijken

Gevonden: http://bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=568674

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:28

Het is beter als een paard minimaal een uur de tijd krijgt om het krachtvoer te verwerken. Dus als je er om 19.00uu les hebt en er is ruim voor 18.00uur gevoerd dan kan het er voor.
Na het rijden is het beter om minimaal een half uur te wachten.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:30

Als je logisch redeneert is het slimmer om na het lessen te voeren. Tijdens het lessen heeft je paard weinig tot geen mogelijkheden om het voer te verteren omdat een groot gedeelte van zijn energie wordt besteed aan de spieren die op dat moment gebruikt worden voor de oefeningen

Het schijnt zelfs zo te zijn (of dat ook voor paarden geldt is op dit moment nog niet bij mij bekend) dat wanneer dieren en mogelijk ook mensen na een krachtinspanning eten een groter deel van het eten omgezet wordt in spier-eiwit in vergelijking met wanneer een dier voor een krachtinspanning te eten krijgt. Voor een krachtinspanning wordt er in verhouding meer vet aangezet

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:18

Zelf zou ik voor het rijden voeren rond half 6 dan heeft je paard nog de tijd om het te verwerken en de stoffen in zich op te nemen

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:14

Ik ga helemaal met Maarten mee!

Overigens is het sowieso belangrijk om ervoor te zorgen dat je paard nooit met "een lege maag" staat. Dus de hele dag beschikking heeft over ruwvoer om op te knabbelen, hooi of vers/schoon stro. (of natuurlijk gras , dat is het allermooiste!)

nicole18
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 12:16

Hij staat ook niet met een "lege maag", want hij staat altijd op vers stro.. Maar het gaat er hier nu even om wanneer ik biks moet voeren.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:36

Okee, dan is het goed!
De biks zou ik inderdaad pas na het rijden doen, heb je gelijk een fijne manier om het te "belonen"!

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:01

Toen ik nog om 17u les had (bij ons werd toen om 16u30 gevoerd) kreeg Memuska het pas na de les.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:03

Ik voer wel altijd van te voren, en dan niet erna omdat hij dan weet dat hij eten krijgt (biks) in de stal en dan rent hij eerder terug
Maar goed ik geef hem niet veel (1/4 schep) en ik rijd niet zo fanatiek

Oamaru

Berichten: 10589
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Dubai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:13

Het krachtvoer om 6 uur ofzo en na het rijden het hooi.

Loopt hij niet met een lege maag, maar ook niet met een te volle en heeft hij na het rijden nog wat lekkers. (ja, wij willen na het sporten ook met wat lekkers op de bank

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 10:56

ijslanderfan schreef:
Het krachtvoer om 6 uur ofzo en na het rijden het hooi.

Loopt hij niet met een lege maag, maar ook niet met een te volle en heeft hij na het rijden nog wat lekkers. (ja, wij willen na het sporten ook met wat lekkers op de bank


Dat zou ik dus juist andersom doen.
Een beetje hooi voor de tijd en het resterende hooi en het krachtvoer na de tijd.

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Voeren voor of na de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:09

Maarten schreef:
Als je logisch redeneert is het slimmer om na het lessen te voeren. Tijdens het lessen heeft je paard weinig tot geen mogelijkheden om het voer te verteren omdat een groot gedeelte van zijn energie wordt besteed aan de spieren die op dat moment gebruikt worden voor de oefeningen

Het schijnt zelfs zo te zijn (of dat ook voor paarden geldt is op dit moment nog niet bij mij bekend) dat wanneer dieren en mogelijk ook mensen na een krachtinspanning eten een groter deel van het eten omgezet wordt in spier-eiwit in vergelijking met wanneer een dier voor een krachtinspanning te eten krijgt. Voor een krachtinspanning wordt er in verhouding meer vet aangezet



nooit vlak na het rijden krachtvoer geven
een paard heeft nadat hij gewerkt heeft nog eiwitten in zijn spieren deze worden afgevoerd door het lichaam
en worden versneld door het paard langdurig uit te stappen
ga je het paard nu meteen krachtvoer geven na het rijden
krijgt het lichaam nog meer eiwitten om af te voeren
das pas onlogisch en werkt spierbevangenheid in de hand
dus ruim van te voren brok geven
of een paar uur na het rijden

Sioux15
Berichten: 67
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Voeren voor of na de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:24

Waarom zet je hem niet 24/7 buiten met hooi de hele dag door? Dan hoeft ie helemaal geen biks of iets dergelijks meer.

Greetz Sioux

Mieke_Cunna

Berichten: 2633
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 13:07

Ik voer altijd 10min na het rijden soort van beloning.
Paarden in het wild wachten toch ook niet 30min na het vluchten todat ze weer gras mogen eten??

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:22

Zigomar17 schreef:
Ik voer altijd 10min na het rijden soort van beloning.
Paarden in het wild wachten toch ook niet 30min na het vluchten todat ze weer gras mogen eten??


krachtvoer wordt dan ook anders door het lichaam verwerkt dan hooi/gras

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Voeren voor of na de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:23

afhankelijk wanneer we rijden. Ene keer voor die tijd andere keer er na. Zit wel wat ruimte qua tijd tussen (varierend 30min tot 1u) maar nooit uren...

ElskedZ

Berichten: 805
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Utrecht en Z-H

Re: Voeren voor of na de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:29

Mijn paard krijg wel op vaste tijdstippen eten.....
Wanneer ik op wedstrijd moet, en dit is in de ochtend vroeg, dan geef ik hem altijd eerder eten en zorg ik dat hij min. 3 uur voordat ik weg ga, gegeten heeft (slobber). Ook de avond daarvoor hou ik er rekening mee, en ook dit tijdstip vervroegen we dan.

Daarnaast als ik heb gereden 's avonds zorg ik altijd wel dat er zo'n 2 uur tussen het voeren en het rijden zit, en meestal krijg hij dan slobber....

Ik hou er wel degelijk rekening mee, omdat ik al meerdere keren heb gehoord, dat het paard vlotjes eten kreeg na drukke inspanning en daardoor gaskoliek kregen....
Ik denk ook aan mezelf, dat ik ook voordat ik ga hardlopen niet net daarvoor een zware maaltijd zou willen eten!!
Dus ook mijn paard gun ik dit niet....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:07

Ligt eraan..
Als het een uur van tevoren gebeurt wel, zo gaat dat in ieder geval altijd op de maneges die ik ken.
Voor erna is een zware hap nooit zo lekker, dan worden lichtverteerbare dingen op de maag meer op prijs gesteld. Ik denk dat het beste half om half is, want 2 plakken en bijv. een kilo bix is ook behoorlijk wat op de maag..
Als er maar zeker een uur tussen zit!

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:05

Je kan ook een klein beetje voer vooraf geven en rest achteraf. Doe ik altijd anders springt ie over de stal heen omdat ie wordt overgeslagen

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:43

Ik heb altijd geleerd dat je altijd minimaal een uur moet wachten om te gaan rijden of het paard te laten werken, vanwege de vertering. Soms komt het natuurlijk voor dat het niet kan..

Maar volgens mij is het dus ook beter om na het rijden te voeren

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:40

Ik zou het kracht voer niet voor de les geven, maar (een beetje) ruwvoer kan wel om half 6.
En dan na de les de rest. Mijn paard krijgt meestal wel iets na het rijden, maar dan hebben we meestal al 20 minuten uitgestapt, 10-15 minuten benen afgespoten en alle spullen in de kast, voordat ik een keer richtin voerton loop. Dan is er meestal wel ongeveer wel 3 kwartier voorbij, sinds de laatste echte arbeid.

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:37

ik heb geleerd dta je na het voeren 2 tot 3 uur moet wacten met rijden.... en dat na het rijden het paard pas een uur later voer mag krijgen..... dus ik zou zeggen gewoon na het rijden is dan de beste manier..

paardfysio

Berichten: 992
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Laren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:22

wat ik bij een cursusdag over trainingsleer en inspanningsfysiologie heb geleerd is het volgende:
- 2-3 uur voor een zware inspanning geen krachtvoer geven.
- binnen 2 uur na de inspanning liefst een koolhydraathoudende maaltijd (krachtvoer) geven

groetjes,
linda

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:34

Zigomar17 schreef:
Ik voer altijd 10min na het rijden soort van beloning.
Paarden in het wild wachten toch ook niet 30min na het vluchten todat ze weer gras mogen eten??

Vluchten duurt ook vaak niet een uur lang, maar dat is een korte krachtige inspanning... Als je het paard vrij snel na het rijden voer geeft, wordt er bloed onttrokken vanuit de spieren die dan nog bezig zijn afvalstoffen van het rijden af te voeren. Die blijven dus achter, en het bloed wordt nu extra richting de spijsvertering gepompt zodat ze het voer kunnen gaan verwerken.
Door het achterblijven van afvalstoffen werk je verzuring in de spieren in de hand.
Anders om geldt ook, als je kort voor het rijden krachtvoer geeft, stopt het lichaam de extra bloedtoevoer naar de spijsverteringsorganen, want dit extra bloed moet naar de spieren om het lichaam te te laten bewegen. Dit is ook zonde dus voor je portomonai en je paard heeft er minder aan.