wat te voeren voor extra energie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorissie
Berichten: 224
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Rotterdam

wat te voeren voor extra energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 20:52

hallo,

ik heb een vraagje.
ik heb een gelderse ruin van 16jaar en 1.71m hoog.
ik rijd hem 5 dagen in de week(verschillend dressuur of buiten), 1 dag longeren en 1 dag rust(los lopen in de bak).
maar hij word vrij lui als ik dressuur ga rijden. buiten valt het opzich wel mee maar als ik dressuur rij(gewoon B niveau ong) dan is hij na een half uur ook al helemaal bezweet en niet vooruit te krijgen meer.

heeft iemand een tip wat ik kan voeren, zodat hij wat meer energie krijgt?

alvast bedankt.

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:07

wat haver geven is miss een oplossing, en van dat muscle fit (?) als ik het goed typ zijn ook poedertjes bij voor meer energie... meer bix kan misschien ook helpen.. maar als hij niet mager is...

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Re: wat te voeren voor extra energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:17

mijn ruin word heel energiek van Subli Energiekenrmix, dat is een soort supplement op oliebasis (zit in een aluminiumkleurige zak). Je hoeft er niet veel van te geven en je merkt meteen resultaat. Let wel op dat sommgie paarden er vervelend van kunnen worden!

Jorissie
Berichten: 224
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 09:51

word hij er niet dikker van? want hij word namelijk heel snel dik en hij is nu gewoon goed gebouwd.

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:46

Ik geef mijn paardje Derbycompactbrok: Lichtverteerbare en eiwit-arme graan-sportbrok (biks) voor paarden in (top)sport (zéér laag eiwit-gehalte; uitsluitend uit granen en lijnzaadmeel). Energie-niveau = 13.0 MJ.
HAVENS Derby-Compact heeft een zeer luxe samenstelling, waaraan een speciale gistcultuur is toegevoegd. Het bevat o.a. veel granen, is lichtverteerbaar en ook qua vitaminering (Vit B, Vit E) zeer geconcentreerd. Daardoor worden spierstofwisseling en vertering gestimuleerd.

HAVENS Derby-Compactbrok zorgt voor een droger beenwerk (het zg. "beter opdrogen"). Spieren worden elastischer, waardoor het paard beter zal presteren.


Ik kan je vertellen dat hij daar erg goed van opgeknapt is (kreeg eerst gewoon basisbrok). Hij is ontzettend werkwillig, lekker voorwaarts (en heeft tevens een mooie, glanzende vacht). Af en toe krijgt hij na het werk een handje muesli maar eigenlijk is dit de basis.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:56

Als je paardje tijdens buitenritten dezelfde arbeid wel aankan, dan vraag ik me af of je wel naar ander voer moet kijken als ik eerlijk ben. Misschien is de bak erg zwaar wardoor het voor je paard zwaarder is? Je doet wel dezelfde hoeveelheid arbeid tijdens het buitenrijden als tijdens het dressuurrijden? (ik bedoel zeg maar: ongeveer even veel minuten stap, draf en galop?)

Voor meer "energie" om het zo uit te drukken kun je kijken naar een voer met een hogere VEP, meestal zul je dan uitkomen op een sportbrok/muesli.

Krijgt je paardje ook weidegang/vrije uitloop of staat hij voornamelijk op stal?

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:12

Geef hem een langdurige energie bij, bv door zonnebloemolie over de brok bij te geven.
Bij mijn Fjord ben ik van brok overgestapt naar een brok die energie meer vanuit olie dan vanuit koolhydraten geeft en met een week merkte ik al bij het longeren dat na de eerste keer flink draven er de rest van de tijd nog energie in zat ipv dat ik het er als het ware eruit moest knijpen.
Ik voer zelf Fyto Form, een stalgenoot met een vrij actieve kwart tuig merrie is ook naar de Fyto maar dan de gold en die is nadat ze van de overschakeling (die is in 1 keer overgegaan) gewend was veel energieker.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:14

Jorissie schreef:
word hij er niet dikker van? want hij word namelijk heel snel dik en hij is nu gewoon goed gebouwd.


Neej, het is geen dikmaker, het is een energiebron, ook goed voor spieren e.d.

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:42

Redcell ofzo?

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:43

Wat voor bix geef je hem?

Probeers een sport- en prestatiebrok

Haver erbij en je komt met de vraag hoe je hem rustigere kan krijgen

Jorissie
Berichten: 224
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 15:44

hij staat nu op havens basisbrok.

@Tender ik doe buiten even veel stappen, draven alleen wat minder galop(is weinig mogelijk heid toe buiten).
en hij staat voor namelijk op stal(helaas)

Pharlap
Berichten: 1665
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:12

Mijn paard krijgt ook energie kernmix van subli, voor zijn spieren en om hem toch wat energie te geven.

Ik vind het superspul.

Daarbij liep mijn paard ook buiten altijd beter dan in de bak, omdat hij buiten geen dingen hoeft te doen zoals, stelling e.d
Dit koste hem veel moeite waardoor hij minder actief werd.

Groetjes Pharlap.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:13

EnergyBoost van Pavo misschien (www.pavo.nl)
Of het bekende, haver; kunnen sommige paarden wel iets te heet van worden, maar je kan het proberen.
Verder zou je eens kunnen kijken naar een brok of muesli die wat meer energie bevat. Kernmix van Subli, Perfomix van Cavalor etc.

Jorissie
Berichten: 224
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 18:43

bedankt allemaal voor de reacties. ik ben nu beetje per merk aan het kijken wat mij de beste lijkt en daar haal ik er dan 1tje uit.

helaas is mijn paard gevoelig voor veel eiwitten(daardoor schuurt hij dus ook zijn staart)dus moet ik daar ook goed op letten.

Jorissie
Berichten: 224
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 18:44

maar ik kom er wel uit en dan kijken wat voor resultaat het geeft.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:05

Ik heb een tijdje Multivit15 gebruikt van Pavo, krijgt je paard naast een mooie uitstraling naar mijn idee ook meer energie van

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:10

Miirthe schreef:
Ik heb een tijdje Multivit15 gebruikt van Pavo, krijgt je paard naast een mooie uitstraling naar mijn idee ook meer energie van



Dan moet je paardje niet kieskeurig zijn Die van mij vond dat echt vies. Ook al deed ik het door mueslie, appels en wortels, hij trok zijn neus er bij op Wat geef je me nu te eten, baasje....