Wat voeren aan keuringspaarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oregon
Berichten: 1007
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Lelystad

Wat voeren aan keuringspaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 09:11

Komende zomer ga ik weer een paar paarden trainen voor de keuring. (Van andere mensen). Ik vind het alleen nog erg moeilijk een keuze te maken in wat ik moet gaan voeren. Ik heb zelf nooit een eigen paard gehad dus ben ik niet echt aanhanger van een bepaald merk. Wel ben ik niet een grote voorstander van brok omdat ik ivm de verteerbaarheid graag een granenmengsel oid zie. Ook vind ik het belangrijk dat de paarden niets te kort komen, ook geen eiwit. De paarden moeten wel voldoende energie krijgen. Ook wil ik nog ruim voldoende ruwvoer (hooi) kunnen voeren.

Zelf zat ik te denken aan Subli Em. Ik heb hier op een andere stal goede dingen van gezien. Het bevat ook veel vetten, wat ik zelf erg positief vind.

Maar ja, wat voer ik hier nu bij?

Wie heeft tips en adviezen??
Liefst een beetje onderboud zodat ik er ook mijn conclusies weer uit kan trekken..

Diddie

Berichten: 197
Geregistreerd: 27-12-01
Woonplaats: Utrecht (prov)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:28

Wij hebben voor de keuring het paard minder hooi en gegeven en het brokkenrantsoen verhoogt naar 3 kg enkele kilo's haver. Ze werd er helaas niet aktiever van. Hangt dus helemaal van het paard af.

Oregon
Berichten: 1007
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Lelystad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 11:52

Het hangt idd ook erg van het paard af. Heb zelf veel ervaring met keuringsklaarmaken. Dat is ook de reden waarom ik niet simpel een boel brok en haver wil gaan voeren en minder hooi.

Ben net bij onze foeragehandelaar geweest en die heeft luzerne zonder melasse. Dat zou ik graag in het rantsoen willen verwerken. Het liefst gemengd met bijvoorbeeld een granenmengsel.

Nog meer ervaringen??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 17:59

Ik ben ook benieuwd naar dit topic, mijn paard wordt rond Juni keuringsklaar gemaakt bij de Nieuwe Heuvel, heb geen idee wat ze dan daar krijgen.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 15:54

Ik weet dat ze op de keuring een gevulde sportconditie willen zien (dat vind ik doorgaans te dik); voer je je paard dan te weinig ruwvoer, wordt ie iel op de flanken en vinden ze m te mager.
Goed ruwvoer voeren, maar grasbuik voorkomen.
Daarnaast moeten ze wel beetje wakker zijn. Ik lees regelmatig dat paarden normaal voor de keuring worden getraind en dan 2 dagen voor de keuring haver gevoerd krijgen en worden stilgezet, om ze zo wakker mogelijk te hebben op de keuring.
Ik zou niet veel bijzonders doen met voeren, alleen iets meer brok geven dan je (ik iig) normaal zou doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 16:06

Vroeg het vandaag even na, bij onze Friezen wordt alleen haver bijgevoerd.

imhotep
Berichten: 280
Geregistreerd: 16-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 16:16

Misschien pavo conditioner met een beetje kippevoer! Ja echt waar ik voer mijn paarden ook een beetje kippevoer na de winterdip. In kippevoer zitten goede granen en mais in voor een vollere body en is gelijk goed voor de randjes van de kiezen.

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Wat voeren aan keuringspaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 16:26

Ik heb geen eigen paard en dus ook niet echt ervaring met voeren.

Maar waarom zou je paarden die naar de keuring gaan anders moeten voeren dan paarden die niet naar een keuring gaan???

Lijkt mij toch dat je wilt dat je paard altijd in topconditie is. Dus lijkt het mij ook logisch dat je paard altijd goed voert en dat niet zomaar gaat veranderen voor een keuring. Of is dit nu wel erg gedacht?

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Re: Wat voeren aan keuringspaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:53

Geplette haver in combinatie met een eiwitarme kruidenmuesli. Haver zit al een hoop eiwitten in, dus de muesli kan dan met minder eiwit. De kruidenmuesli van Havens bijvoorbeeld zit boordenvol vitaminen en mineralen, dit in combinatie (geplette, wordt beter opgenomen) haver en goed ruwvoer leverd een mooi strak op de juiste plekken gevuld paard op...Van lucerne vind ik ze toch vaak wat te vettig worden...
Hoeveelheid afhankelijk van het paard. De ene heeft meer nodig dan de ander. Klein voorbeeld; Ons paard van 1.64 in training kreeg 3 voerbeurten. 's Ochtends en 's avonds kreeg ze 2 1/2 literkan haver+1 kan meusli, tussen de middag 2 1/2 kan haver...En natuurlijk hooi, maar niet onbeperkt gewoon een flinke plak per keer. Het liefst gewoon droog hooi, kuil maakt over het algemeen dikker..

Dit rantsoen voerden wij trouwens altijd, niet alleen voor de keuringen..Paarden van ons waren altijd topfit en het grootste voordeel aan het voeren van granen/haver vind ik dat je zìet wat je voert..

Oregon
Berichten: 1007
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Lelystad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 20:02

Het gaat mij er hoofdzakelijk om WAT ik eventueel kan gaan voeren. Ik ben niet echt een voorstander van brok ivm dat je niet ziet wat je voert, het niet heel goed is voor de kiezen, je nooit het paard alles kan geven wat het nodig heeft, etc.

Pavo heeft een granenmengsel met toegevoegde vitamines wat mij wel erg aanspreekt. Ik ga nog even kijken in hoeverre hiermee aan de behoeftes van het paard wordt voldaan.

Om de verhouding fosfor/calcium weer recht te trekken zou ik er dan luzerne (zonder melasse) bij gaan voeren. Bij voorkeur ook door de granen voor de spijsvertering.

Ik wil hierbij waarschijnlijk olie gaan voeren en eventueel zo nu en dan wat lijnzaad.

Goed hooi en eventueel wat luzerne zonder melasse hoort natuurlijk in elk rantsoen.

Ik ben niet zo bang voor eiwit. Het zijn jonge paarden in de groei dus die hebben nog wel wat eiwit nodig. Wel ben ik bang voor bijvoorbeeld melasse en andere suikers/koolhydraten. Ook vind ik een blij paard belangrijk. Iedere dag beweging en voldoende ruwvoer en water.

Kippenvoer klinkt niet eens heel erg raar als ik bij nadenk maar volgens mij ga ik dan toch liever een gewoon granenmengsel voeren;).

Over kruidenmusli ben ik niet erg enthousiast. Het nut/gevaar van kruiden is mij nog niet voldoende duidelijk. (Ik heb voor school wat literatuuronderzoek gedaan over het voeren van kruiden aan paarden).

Wat ook lastig is dat ik dus een opleiding paardenhouderij heb gedaan. Ik zou dus voldoende over voer moeten weten maar juist daarom is het lastig het zelf wel goed te doen

Dit zijn mijn ideeën tot nu toe..
Nog meer tips??

EsSther
Berichten: 807
Geregistreerd: 17-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:08

wanneer de hengsten naar de keuring moeten voeren wij ze altijd pavo merrie brok bij.
dit speciaal voor drachtige merries. maar de keuringshengsten doen het er goed op!
ook voeren we een soort van voedingssuplement, horsewoolf oid, weet de naam niet uit mijn hoofd.
en natuurlijk voldoende ruwvoer.
maar even over het algemeen, het is natuurlijk belangrijk dat je de paarden goed voer geeft, maar de training is het halve werk, dagelijks longeren ed. is minstens zo belangrijk als een uitgebalanceerde voeding!

Oregon
Berichten: 1007
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Lelystad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 17:26

Dat trainen gaat mij ook wel lukken. Dat doe ik al jaren. Dit is gewoon de eerste keer dat ik ook de regie over het voer heb.