Hoe krijg ik de ingevallen "rug/flanken" dik...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MisterRocky
Berichten: 73
Geregistreerd: 31-12-05

Hoe krijg ik de ingevallen "rug/flanken" dik...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 20:49

Me paardje heeft een ingevallen rug en flanken,
Maar wel een "veulen"buikje,
Hij is dan ook nog wel 1 jaartje..
Hij krijgt op tijd wormenkuur, En echtwaar genoeg eten!
Hoe krijg ik dit "dik" ??

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:57

Hoe kan het dat je me niet gelooft in je topic en via PB, en een topic nu opent, van meerdere gehoord, op geloof je me ?

Je moet hem gewoon flink bijvoeren, voor de zekerheid nog een keertje goed ontwormen, En evt een vitamini spuit geven. mocht hij nog dun blijven even laten controleren.

Nannes

Berichten: 4314
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Hoe krijg ik de ingevallen "rug/flanken" dik..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:59

Is hij niet gewoon wat slungelig omdat hij nog in de groei is?
Heb je er geen foto van?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:04

Jaarlingen zijn naarlingen, in alle opzichten. Het kan zijn dat een paard in de groei er even wat minder uitziet. Hoeveel voer krijgt hij? Heeft hij de mogelijkheid om straks op de wei te kunnen?

Over het algemeen geld: te dik op jonge leeftijd is niet goed, iedere kilo meer is een aanslag op de gewrichten. Maar alleen ruwvoer is ook niet goed, een paard in de groei moet wel merrie/veulenbrok krijgen.

Nogmaals, hoeveel vind jij "genoeg"?

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:30

De meeste jaarlingen zien er wel een beetje zo uit, omdat ze in de groei zijn en weinig bespiering hebben.
Anouar ziet er ook dun uit, omdat hij geen gespierde achterhand en hals heeft (komt wel weer) Hij is 10, maar ik krijg zo vaak te horen dat mensen denken dat hij nog heel jong is.
Als ik hem meer eten geef krijgt hij alleen maar een dikkere buik

MisterRocky
Berichten: 73
Geregistreerd: 31-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 20:57

Hij krijgt inderdaad veulenbrok en musli ernaast,
In mei gaat hij de hele dag op het land,
een vriendin van me zei het ook maar ik vindt ja het is een jong paard.. Maar verder is hij gewoon gezond.. Hij is pas geleden nog ontwormd dus.. Maar ik denk inderdaad dat dit gewoon door de groei komt.,

Gr

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78516
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hoe krijg ik de ingevallen "rug/flanken" dik..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:41

Ik heb even de laatste foto's van je shet bekeken, en hij ziet er zo niet te dun en ingevallen uit. Een vitaminespuit kan geen kwaad, ontwormen nog even mee wachten tot de eerste week van mei, ontwormen op dit moment heeft namelijk geen zin. Begin mei een goede wormenkuur geven die ook larven aanpakt. Normaal gezien is het ontwormen wel op deze tijd, maar vanwege de late lente zijn de larven wat later. (En deze wijsheid heb ik afgelopen vrijdag van mijn veearts gekregen, en die komt begin mei om onze jaarlingen te ontwormen, omdat eerder geen zin had----> en wij spuiten ze tegen wormen, vandaar veearts )

MisterRocky
Berichten: 73
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Hoe krijg ik de ingevallen "rug/flanken" dik..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 18:08

Neonlight schreef:
Ik heb even de laatste foto's van je shet bekeken, en hij ziet er zo niet te dun en ingevallen uit. Een vitaminespuit kan geen kwaad, ontwormen nog even mee wachten tot de eerste week van mei, ontwormen op dit moment heeft namelijk geen zin. Begin mei een goede wormenkuur geven die ook larven aanpakt. Normaal gezien is het ontwormen wel op deze tijd, maar vanwege de late lente zijn de larven wat later. (En deze wijsheid heb ik afgelopen vrijdag van mijn veearts gekregen, en die komt begin mei om onze jaarlingen te ontwormen, omdat eerder geen zin had----> en wij spuiten ze tegen wormen, vandaar veearts )



Okay.. Maar hij is al ontwormd.. moet ik hem dan weer in begin mei geven ? Hij heeft wel tegen larven en wormen gekregen..!
Hij krijgt nu ook de hele dag door lucerne.... vindt hij lekker

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:15

vitiamine spuit heeft hij ook gekregen van mij !

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:17

Op die plaatsen moeten spieren komen...... Let op dat je niet te veel gaat voeren..... Ze kunnen van te veel eiwitten erg veel last hebben...... Vraag anders een DA om advies.....

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:38

van de zomer worden ze geent en gechipt ( mijne) als het dan nog niet voller is kunnen we dat meteen vragen

MisterRocky
Berichten: 73
Geregistreerd: 31-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 21:20

Van de zomer wordt Rocky ook geent

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:28

VSW --> VS

Carolaa

Berichten: 1259
Geregistreerd: 12-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:32

Mijn jaarling had dat ook, Ze krijgt nu onbeperkt ruwvoer ( hooi/ gras ) en 2 kilo basis/sportbrok en 2 kilo scheppen maisvlokken. Daarbij soms nog een schep musli en iedere dag een scheutje zonnebloem olie en vitamines ( red cell)
En nu naar 3 maanden is ze enorm goed bekomen, dikker, glanzend e.d.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78516
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hoe krijg ik de ingevallen "rug/flanken" dik..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:47

MisterRocky schreef:

Okay.. Maar hij is al ontwormd.. moet ik hem dan weer in begin mei geven ? Hij heeft wel tegen larven en wormen gekregen..!
Hij krijgt nu ook de hele dag door lucerne.... vindt hij lekker


Ja, zou ik wel doen. Begin mei komen de eitjes/larves pas tot ontwikkeling dit jaar. Heb je die ook meteen te pakken. Een keertje wat vaker achter elkaar geeft niks. En verder, het verharen kost ook extra energie. Onze naarlingen krijgen al vanaf ze gespeend zijn onbeperkt ruwvoer en 2 kilo onderhoudsbrok, maar zien er nu ook wat dunner uit. Komt helemaal goed als ze uit de haren zijn.

Anoniem

Re: Hoe krijg ik de ingevallen "rug/flanken" dik..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:29

Zoals al gezegd, bij een jaarling zit je daar al gauw aan.
Jaarling bij ons op stal begon ook met ingevallen rug en flank en nu, op een gewoon een dieet van 2 kilo biks en zo´n 2 a 3 plakken hooi is ze prima op gewicht.

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:54

maar een shet 2 kilo bix geven is een beetje te veel vind je niet

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 15:15

Hoeft niet, zij staan toch 24 uur op stal ? tenzij jullie komen en ze even buiten laten ? Als ze geen gras enz heb mogen ze wel flink brok.

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:51

ze krijgen over de dag verdeeld ½ kilo. Dat is meer dan zat voor die kleintjes! zodra ze ouder worden krijgen ze ook meer!
Anders zitten we straks met hoevbevangen ponys omdat ze te veel eten krijgen en te wijnig kunnen bewegen. Ze gaan van de zomer met mooi weer de hele dag buiten. Dus dat komt wel goed dan m beweging. Maar meer voer krijgen ze dan niet!

smano

Berichten: 327
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoe krijg ik de ingevallen "rug/flanken" dik..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:15

Nog een keer ontwormen. Als je paard mager/ ingevallen is op zijn flanken kan je het beste meer ruwvoer gaan voeren dus bijv hooi.
Laatst bijgewerkt door Katja op 24-03-09 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten die topic omhoog haalde verwijderd