Hoe houden jullie je shetlander op een normaal gewicht??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Omar

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Leiden

Hoe houden jullie je shetlander op een normaal gewicht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 22:47

Hoi,

Dit is even een vraagje voor de shetlander bezitters en liefhebbers onder ons. Hoe houden jullie je shetlander op een goed gewicht?
Ik heb zelf twee shetjes en wat ik eigenlijk constant hoor, is dat ze te dik zijn. Ze staan overdag buiten in het land (het gras is gewoon kort), en 's avonds gaan ze naar binnen en krijgen dan samen één plak hooi.
Verder krijgen ze bijna iedere dag beweging, en ze zijn ook goed voorwaarts moet ik zeggen, absoluut niet lui dus.
Heeft iemand enig idee van wat ik verder nog zou kunnen doen om ze op een gezond gewicht te houden.

groetjes maartje

chant_xx

Berichten: 815
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:46

op een kaal landje zetten en tja shetlanders worden eenmaal te snel dik
maar jou 2 shetlanders zijn toch niet te dik
ik vind ze gwoon goed op maat

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:52

Geen krachtvoer, gewoon ruwvoeder, een normaal maar niet al te 'vers' weitje en een liksteen tot hun beschikking.
Soms is het gewoon geen doen ze echt tiptop om maat te houden, en als de mogelijkheid bij één van de Shetten er is, krijgen ze dagelijks beweging (buitenritjes, mennen & longeren)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Hoe houden jullie je shetlander op een normaal gewicht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:29

Mijn shet krijgt bijna dagelijks beweging door middel van rijden,longeren en wandelen, toen hij bij ons kwam was hij veelste dik, ondertussen is hij echt mooi slank.

Verder krijgt hij elke dag een stapel kuil, biksjes, fruit en boterhammen en om de dag meusli erbij.

Misschien toch meer laten bewegen?

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:13

Shetlanders kunnen vrij lui zijn, als ze niks moeten doen ze ook niks.
Ik denk inderdaad dat ze het verantwoordelijkst afvallen door meer te bewegen.

Oamaru

Berichten: 10589
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Dubai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:42

Die van mij gaat sochtends een uurtje op de wei, tussen de middag een wortel en een plakje hooi, en savonds ook nog een uurtje. De rest van de dag staat hij op de bak met z'n ijslandervriendje. Hij is nu gewoon goed, niet te dik niet te dun

Hij is nog maar 2,5 dus hij krijgt nog niet zoveel beweging.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:45

Pepsi loopt in de winter in de begrazing, daar is ze altijd super in conditie maar in de zomer heb ik moeite haar slank te houden. Ik heb nu een paar bijrijdsters voor haar(en ze loopt voor de kar maar niet zo vaak) en ik hoop deze zomer een paddock te hebben waar ze overdag in kan met hooi en dan alleen s'nachts in de wei.

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:07

hoi, mijn shetlander is 1.10m en we rijden ongeveer 5 keer per week ( 30 minuutjuhs), longeren 1 keer per week (20 minuutjes) en een dag heeft hij vrij ( we werken dus best veel met hem ) verder staat hij elke dag een uur of op het land of in de paddock en hij krijgt 3 keer per dag een handje sportbrok en 2 keer flink veel hooi hij is ook niet te dik en ook niet te druk gewoon goed dus

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:21

Mijn andere vzshet staat 24/7 buiten, op een wat kaler stukje land.
Krijgt ook geen krachtvoer, wel ruwvoeder tot zijn beschikking.
Ik train zo vaak mogelijk met 'em dmv buitenritjes/mennen , ook om z'n conditie op peil te houden en extra aandacht.

_Buddha
Berichten: 2289
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:26

Ik heb ook een shetlander, die krijgt elke dag beweging, staat dag en nacht op de wei, en heeft alleen een schuilstal (zonder bedekking) (naturals dus) maar hij is absoluut niet te dik, heeft nu een klein buikje, maar dat geeft niet want voor de winter heeft hij altijd iets meer vet, maar dat is alleen maar goed tegen de kou. Dat zijn we er nu aan het aftrainen, veel longeren en lekker grote stukken met hem wandelen (hij krijgt niks gevoerd) alleen in de winter mag hij zelf hooi pakken (hij eet dat niet zoveel)

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Hoe houden jullie je shetlander op een normaal gewicht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 02:45

ik heb denk ik de mazzel dat ik twee jaarlingen heb lopen die constant achter elkaar aanrennen en daanaast wordt er elke dag met ze gewandeld. ik moet ze zelfs nog bijvoeren met biks en hooi zodat ze op gewicht blijven, maar misschien veranderd dit wel als ze wat ouder zijn...

_bloempje_
Berichten: 1530
Geregistreerd: 03-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:09

Ja helaas zijn shettene rg gevoelig voor om dik te worden. En daardoor ook een van de vele slachtoffers van hoefbevangheid.

Mijn shet heeft vorig jaar lichte hoefbevangheid gehad. Omdat zij snel te dik word staat ze nu met haar vriendjes in een kaal weitje. En is krijgt ze als eten hooi.

shetlandfan
Berichten: 2354
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Ergens in NL.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:40

Ik denk dat er bij sommige shetten gewoon vrij weinig aan te doen is om ze mooi slank te houden. Sommige lijken gewoon dik te worden van lucht.

Mijn eigen shet krijgt nu alleen gras en verder geen biks bijgevoerd. En minimaal beweging behalve wat wandelen, af en toe longeren of opjagen. Een minishet die ook bij mijn shet op stal staat blijft altijd dik wat je ook doet, heeft een lange periode ook een vrij kaal weiland gelopen, dagelijks gelongeerd. Werdt voor geen cent slanker.