Begin training

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Begin training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 00:33

Na een aantal jaren stil te hebben gestaan (hooguit 20 keer voor de kar te hebben gelopen), heb ik het paard opgepakt om weer een slanker formaat aan te nemen. Daarbij is goed voer noodzakelijk, puur voor de verbranding van zijn overtollig gewicht maar ook voor zijn conditie.

Hij staat 24/7 op de wei, eet hooi, en krijg 1 kg brok per dag. Nu ik hem sinds een weekje rustig aanpak, merk ik al dat hij te vermoeid is. Tuurlijk conditie heeft hij niet, maar brok zal hem toch wat meer pit kunnen geven.

Wat raden jullie mij aan een zwaarlijfige tuiger van 172 hoog te voeren per dag? Ik ga meestal om de dag erheen en hij kan automatisch gevoerd worden daar. Bovendien is mijn ervaring met jaren terug, dat hij toen ook totaal niet pittig was van de brok. Pas toen hij op haver ging, werd hij een vaatje buskruit.

Ik hoor het wel!

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 06:52

Ik denk zoals je nu voert, alleen dan zou ik hem 2 kg brok geven. Dat moet genoeg zijn.
Bij ons op stal krijgen de vierspanpaarden ook 2 kg brok per dag, en die werken er hard voor en zijn goed in conditie. Ik denk dat die vermoeidheid ook niet zozeer met de voeding te maken heeft, maar met het weiversiering spelen de afgelopen tijd. Komt goed, gewoon rustig aan opbouwen
Succes

ellepel

Berichten: 47433
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Begin training

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 07:43

ik ben eerder benieuwd naar hoe lang je precies rijd en wat je dan allemaal doet?
normaal zou een kilo haast genoeg moeten zijn voor lichte arbeid

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 08:59

Wat krachtvoer betreft ben ik het met Ellepel eens.
Verder is ruwvoer goed, maar als binnenkort he voorjaarsgras naar boven komt is dat ook al een goede voeding..

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Re: Begin training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 11:25

Ik ben sinds 2 weken weer bezig, ik wil hem eerst vooral met longeren aanpakken. Eerst conditie opbouwen en goed kracht voer. Zelf rij ik zo'n 12 jaar, ik ga naar hem toe om de 2 dagen.

Van nature is het altijd al een lui paard geweest, dat heb ik begrepen van de eigenaar. Alleen haver lijkt echt effect te hebben.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:28

Dan voer je toch gewoon haver bij

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 11:38

Miirthe schreef:
Dan voer je toch gewoon haver bij


Hoeveel dan? halvekg? Ik lees trouwens voor een week geen posts, of ik zit op een andere pc. Dus ik kan niet elke keer 1 2 3 reageren!

Bedankt!

ellepel

Berichten: 47433
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Begin training

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:30

hoe lang longeer je dan?

2 weken is echt nog veel te kort om al vooruitgang in conditie te zien,
dit duurt toch echt wel een week of 4 tot 6

stappen,stappen en nog es stappen is heel erg goed voor dieren die in conditie moeten komen.

ik zou zeker nu nog niet langer dan een 15 minuten gaan longeren.

zowiezo luie paarden moet je juist korter rijden/longeren.
klinkt dom,maar als je dat vrij kort houd, houden ze meer plezier in het werk en meer energie. na enkele weken zul je dan vrij snel zien dat ze veel voorwaartser worden...

enne haver bijgeven kan denk ik helemaal geen kwaad hoor, kwart tot een halve schep moet dacht ik wel kunnen

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Re: Begin training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 22:07

Ok bedankt Ellepel:) Klopt wel, ik moet hem absoluut niet te lang longeren. Ik probeer het wel zo leuk mogelijk te maken. Ontspanning kent hij maar al te goed, vaak na het longeren ga ik ook nog even met hem wat freestylen, als een soort belong