Voedingsadvies gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Voedingsadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 10:13

Aangezien ik straks mijn eigen voer kan samenstallen voor mijn 2 paarden. Wil ik het natuurlijk wel goed doen.
Maar vind het behoorlijk moeilijk. Zo veel merken en soorten.

Ik heb een 2 jarige hengst (d/e formaat) die staat te genieten van zijn jeugd.
En een 16 jarige stresskip van 1.70 die toch 6 dagen per week werkt. 4 dagen licht dressuurmatig of een sprongentje en 2 dagen longeer ik waarvan 1 dag met pessoa.
In de zomer gaat de merrie 24 uur het land op en s'winters overdag op het land en s'nachts op stal.

Wat zou ik mijn paarden kunnen voeren naast voldoende hooi/kuil? En is meusli beter als brok?

Ik zat te denken aan 2 kilo basisbrok voor de merrie en een halfje meusli voor na het werk. En mijn twenter alleen de basisbrok 1 kilo per dag.
Is dat wat? En welk merk kan ik het beste pakken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:51

Muesli hoeft niet beter zijn dan brok, muesli bevat meer melasse = suiker.
Paarden vinden muesli's over het algemeen wel lekkerder

Voor je 16 jarige merrie zou ik eens rondkijken op de sites van Pavo (www.pavo.nl) of Piannissimo van het merk Cavalor is wellicht een aanrader (even Google-en). Dit is een muesli geschikt voor hete paarden en ideaal voor het voeren naast kuil. (vanwege het lage eiwitgehalte kan de muesli he tgoed opvullen)
Heb ik ook aan mijn merrie gevoerd, fijne muesli!

Je twenter krijgt denk ik voldoende. Je weet zelf het beste op gegeven hoeveel zo'n paardje nodig heeft. Ruwvoeder is ook zeer belangrijk! Mijn Friese merrie is zo'n beetje krachtvoerloos als kool gegroeit!

Als je twijfelt qua vitamines kun je een mineralenliksteen ophangen en/of eens kijken naar een aanvullend supplement. Ook bijv. van Pavo en de Paardendrogist (www.paardendrogist.nl) is ook een aander om eens rond te kijken; hebben ook supplementen voor hete paarden en wat oudere paarden, die wellicht de moeite waard zijn.

spocky

Berichten: 128
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: Voedingsadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:54

hallo

ik ga vanaf 1 mei naar een pension stal waar mijn paard de hele dag in de wei kan staan

nou is mijn vraag hoeveel biks moet hij dan krijgen als hij elke dag een uur moet lopen en op zondags loop hij 4 uur

ik heb een tinker die gevoelig is voor eiwit

spocky

Berichten: 128
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: Voedingsadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:55

hallo

ik ga vanaf 1 mei naar een pension stal waar mijn paard de hele dag in de wei kan staan

nou is mijn vraag hoeveel biks moet hij dan krijgen als hij elke dag een uur moet lopen en op zondags loop hij 4 uur

ik heb een tinker die gevoelig is voor eiwit

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:02

Niet.
Gewoon laten grazen, ruwvoerder (hooi, kuil&luzerne bevatten veel eiwit) bijvoeren en een evt. liksteen tot beschikking verzorgen.

spocky

Berichten: 128
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: hellevoetsluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:08

heeft ze helemaal geen biks nodig

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 11:10

Ik zat zelf ook wel te denken aan iets voor oudere paarden. Maar dat heb ik alleen in de meuslivorm kunnen vinden.
En het lijkt me toch wel handiger om haar 2x per dag biks te geven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:16

Je hebt PB

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Re: Voedingsadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:25

Felicity,

denk er om dat je twenter nog in de groei is, en dat je 16-jarige merrie ondanks dat ze werkt (wat is werken nog tegenwoordig???) in verhouding niet meer hoeft dan hij! Ze kan ook een stresskip worden door teveel krachtvoer, denk maar aan ADHD!!!)
Juist dat jonge dier moet alles hebben wat hem toekomt, weidegang is natuurlijk het allerbeste maar voor velen helaas niet haalbaar; verder is brok ALTIJD verhit geweest waardoor de eiwitten heel moeilijk verteren; je kunt hem beter 's nachts een lekkere plak hooi of goede voordroogkuil geven en ½ kilo gemengde granen; ( equisanum "Puur Natuur" b.v.) dat moet gekauwd worden, veel beter voor een paard dan die kleffe brok waar van alles in gaat wat over is op de wereldmarkt...........................
Per zak duurder maar je hoeft ook veel minder te voeren!
Denk maar eens na over voer, het ermee bezig zijn leidt altijd tot iets........... en volgens mij ben je al aan het denken, dus je bent al op de helft!!!! Succes met je paarden!

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 12:08

Mijn paard krijgt haar hele leven al 2 kilo brok (heb contact met de vorige eigenaars). En daar deed ze het goed op. Alleen raakt ze snel in de stress met wedstrijden en clinics. Als die er niet zijn is ze de rust zelve.
En uiteraard krijgt ze op stal voldoende ruwvoer. Maar wil ook dat ze genoeg voedinsstoffen binnen krijgt ze is ook de jongste niet meer.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:16

Miirthe schreef:
Muesli hoeft niet beter zijn dan brok, muesli bevat meer melasse = suiker.
Paarden vinden muesli's over het algemeen wel lekkerder


Muesli kàn meer melasse bevatten dan brok, maar hoeft niet. Er zijn ook genoeg droge mengelingen.....

Kwestie van goed op de labels van de zakken kijken...

Welk merk is eigenlijk een kwestie van uitproberen. Ik ben zelf weg van merken als Dodson&Horrel, St Hippolyt, Marstall en Equisanum. Maar subli ed kan ook een prima merk zijn voor jouw paard. Het ene paard doet het beter op een bepaald merk dan het andere.

Basisbrok/muesli klinkt prima. Je kunt daarna altijd kijken of het wel of niet bevalt en overschakelen naar iets anders binnen hetzelfde merk of een ander merk. Maar doe dat wel met beleid. Veel paarden kunnen er niet tegen als je het voer te snel wisselt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:44

Djilan schreef:
Miirthe schreef:
Muesli hoeft niet beter zijn dan brok, muesli bevat meer melasse = suiker.
Paarden vinden muesli's over het algemeen wel lekkerder


Muesli kàn meer melasse bevatten dan brok, maar hoeft niet. Er zijn ook genoeg droge mengelingen.....

Kwestie van goed op de labels van de zakken kijken...

Welk merk is eigenlijk een kwestie van uitproberen. Ik ben zelf weg van merken als Dodson&Horrel, St Hippolyt, Marstall en Equisanum. Maar subli ed kan ook een prima merk zijn voor jouw paard. Het ene paard doet het beter op een bepaald merk dan het andere.

Basisbrok/muesli klinkt prima. Je kunt daarna altijd kijken of het wel of niet bevalt en overschakelen naar iets anders binnen hetzelfde merk of een ander merk. Maar doe dat wel met beleid. Veel paarden kunnen er niet tegen als je het voer te snel wisselt.


Das waar. Maar tis over het algemeen zo, met van die Kruidenmelagens enzo.
Bekijk de sites van Cavalor / Pavo / Havens eens.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:51

Heb je ook gelijk in, veel wel. Maar (bijna) al die merken hebben ook droge mengelingen.

Ik zorg al 10 jaar voor mijn paard zijn eigen voer, dus dan heb je je er inmiddels aardig in verdiept. Voor mensen die daar nu in moeten gaan kiezen is het een woud van mogelijkheden...
Kan me voorstellen hoe verwarrend alles is!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:13

Oh, ik ga niet tegen je in hoor; ik weet ook van de droge mengelingen en was misschien iets te kortaf.
Nouja, Felicity, je hebt dus veel keus

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 14:35

Iets te veel keus. Ik weet het niet meer.
Ik heb net een emmer relaxt besteld van de paardendrogist. Daar zitten ook al een heleboel vitamines en kruiden in.
Ze gaat overdag het land op en s'nachts op stal met onbeperkt hooi of kuil.

Ik denk dat ik het beste haar een kilo basisbrok kan geven per dag en dan na het het rijden een halve reformkruidenmeusli van havens.

En mijn twenter ook onbeperkt hooi of kuil en daar naast een kilo brok.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:37

Doe je vast goed aan

MissUtopia
Berichten: 23
Geregistreerd: 20-04-06

Re: Voedingsadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:46

Goed basisrantsoen met veel structuur,ruwvoer hooi, goede brok evt muesli en daarnaast een Equiphos(natuurlijk zelfregulerend likblok op basis van Maerl zeewierkalk) om te zorgen dat de paarden alles binnenkijgen. Voegt tenminste iets toe en is geen Lolly of snoep zoals veel andere likblokken die op de markt zijn.

groetjes Anne

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:29

Nouja, als jij je er lekker bij voelt om lekker een schep muesli/bix te geven moet je dat vooral doen! Gewoon even rond kijken wat er allemaal op de markt is.

Ruwvoeder is altijd goed & een liksteen is het zelfde idee. Die hoort eigenlijk in iedere stal te hangen.
Qua likstenen is er ook weer veel keus, je hebt Zoutblokken; maar die zijn meer voor erbij, want die bevatten niet alles maar zijn wel ideaal om bijv. na een intensieve rit zo de verloren zouten aan te vullen.
Je hebt van HorseLyx diverse stenen, Lick Its's zijn meer speeltjes.
En Rockies, dat zijn de bekende 'bakstenen' Heb ik zelf ook.
In ieder geval; succes verder.