Wormenkuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shetlover
Berichten: 35
Geregistreerd: 04-03-05

Wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:54

Hallo,
welke wormenkuur werkt het beste want ik hoor mensen dat er een aantal helemaal niet werken

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:12

ik geef altijd eqvalan en mijn pony leeft nog steeds!


Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:15

Je moet goed kijken naar de werkzame stoffen van zo'n injector, en deze goed afwisselen. Vraag eens in de Ruitersportzaak of aan de Veearts om advies!
Ik ontworm met Eraquell.

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:57

Ricardo wordt ontwormt met EquiMax.

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:13

Sanja krijgt twee verschillende per jaar weet ff niet zo snel welke, maar afwisseling qua merken is wel het beste

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:13

Had de DA aangeraden voor alle paarden op de manege

Puera

Berichten: 8103
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 14:16

Alle wormspuiten werken, maar sommige werkzame stoffen pakken maar een bepaalde groep wormen aan of werken alleen als de wormen in een bepaald levensstadium verkeren.

Van sommige werkzame stoffen is bekend dat er resistentie is opgetreden, m.a.w. dat de wormen er niet meer dood van gaan. Welke werkzame stof dat is weet ik niet, kun je vast wel vinden op internet.

De drie werkzame stoffen die ik altijd gebruik (en daar is naar mijn weten nog geen resistentie over bekend en werken het breedst) zijn:
Ivermectine (o.a. in Eqvalan, Eraquell, Hippomec, Noromectin en Furexel)
Moxidectine (in o.a. Equest - maar dat heeft nu een ander naam staat me iets van bij)
Combinatie van Praziquantell en Ivermectine (in Equimax en Eqvalan-Duo - ook tegen lintwormen)

Belangrijk is af te wisselen tussen werkzame stoffen, en niet tussen de merken onderling (als er dezelfde werkzame stof in zit). De frequentie die de fabrikant adviseerd is alleen goed voor zijn omzet. Als je niet een hoge infectiedruk hebt, kun je gerust langer wachten met ontwormen.

Mijn ontwormingsschema ziet er als volgt uit:
Maart/april - Equimax
Juni/juli - Spuit met Ivermectine (geen vast merk)
September/oktober - Equimax
December/januari - Spuit met Ivermectine (geen vast merk)
Ik heb dus geen hoge infectiedruk.

Je kunt het schema ook in overleg met je DA bepalen aan de hand van een mestonderzoek.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:59

ik geef mijn paarden ook eqvalan en 2x per jaar die nieuwe eqvalan die schijnt nog beter te zijn dan equest

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:09

Nou nee, dat is een slap aftreksel van de equimax (alle wormen + lintwormen), equest pakt ook de wormeieren aan, dat is nodig bij een zware infectie.

Mijn paarden krijgen 1 x equimax per jaar, 1 x equest en de veulens doe ik een keer extra(vooral tegen spoelwormen) Verder ruim ik de poep in de wei op en ontsmet ik de stal in het voorjaar.

In de nieuwe In de strengen stond een artikel dat het verstandig was om 1 paard in je koppel niet te behandelen als je ontwormt ivm resistentie. Ik deed dat al omdat ik de drachtige merries een keer extra ontworm en dan valt de ene keer de shet en de andere keer mijn jonge merrie buiten de boot. Ik deed ze alleen wel allemaal tegelijk in het najaar als ze in de (schone) winterwei kwamen, maar dat schijnt dus niet goed te zijn omdat je dan alleen resistente wormen op je land krijgt, dus sla ik komend najaar ook 1 over.
Wordt altijd wel moe van alle verschillende verhalen over ontwormen, je weet nooit of je het nu wel goed doet.

nikietjuhh

Berichten: 96
Geregistreerd: 17-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:50

[***] schreef:
Wordt altijd wel moe van alle verschillende verhalen over ontwormen, je weet nooit of je het nu wel goed doet.


dat heb ik nou ook de één zegt dit en de ander zegt weer dat

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:40

Die van mij krijgen in het voor en najaar Equimax en voor de rest wissel ik het af ze krijgen verder alle merken behalve equest, die druf ik niet te geven aan mij shetten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:44

Er is een keer een jong veulen doodgegaan na het toedienen van een hele injector, verder kan je het gewoon geven. Voor mijn veulens gespeend worden geef ik ze ook equest, geen rode bloedworm infectie in het voorjaar en ze gaan schoon van huis.

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:47

Ik geef het ze niet er staat niet voor niets of de verpakken dat je het niet aan jonge veulen en pony's mag geven onder de 200 kg. Ik neem het zekere van het onzekere en zolang ze nog nooit wormen hebben gehad zal het nog steeds wel goed gaan.

nightlover

Berichten: 2775
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Achter de pc [duhhh]

Re: Wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:49

ellepel schreef:
ik geef altijd eqvalan en mijn pony leeft nog steeds!




die gebruik ik ook

Prescious

Berichten: 264
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: zwijndrecht

Re: Wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:21

ik ontworm mijn paarden om de 2 maanden en iedere keer krijgen ze een andere wormenkuur.
De meeste wormenkuren zijn wel goed als er maar ivermectine inzit dat is voor de horzellarven.
Voor de zomer maanden gebruik ik eqvalan,furexel,enz, dat zijn meestal de wat duurdere wormenkuren

Prescious

Berichten: 264
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: zwijndrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:23

ik heb nog nooit op een wormenkuur gelezen dat paarden onder de 200 kg geen wormenkuur mogen.
Mijn shetje weegt minder en die krijg gewoon net zoals de grote om de 2 maanden een wormenkuur

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:51

Prescious schreef:
ik heb nog nooit op een wormenkuur gelezen dat paarden onder de 200 kg geen wormenkuur mogen.
Mijn shetje weegt minder en die krijg gewoon net zoals de grote om de 2 maanden een wormenkuur


Equest pasta
Sterk middel om uw paard 3 mnd lang te ontwormen. Tegen meestvoorkomende wormen als mede rode bloedworm. Voor paarden en veulens ouder dan 4 mnd en zwaarder dan 200 kg. Werkzamestof: Moxidectine.

bron: Agradi

Prescious

Berichten: 264
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: zwijndrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:23

dat is dan misschien de enigste wormenkuur die van mij krijgt furexel eqvalan,equimax enz enz en hij leeftb nog steeds op al die wormen kuren mag zelfs mijn shetje gewoon ontwormt worden

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:31

Prescious schreef:
dat is dan misschien de enigste wormenkuur die van mij krijgt furexel eqvalan,equimax enz enz en hij leeftb nog steeds op al die wormen kuren mag zelfs mijn shetje gewoon ontwormt worden


Dat is ook de enigste
Ik gebruik zelf ook alle wormenkuren voor mijn shetten op de Equest pasta na dan.

Lodinn

Berichten: 367
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:13

Ik heb altijd gehoord dat je verschillende merken moet afwisselen anders werkt de wormkuur na een tijdje minder goed ....

Rosita

Berichten: 2001
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: Rhenen (achterberg)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:20

Ik laat eerste bepalen of mijn paarden wormen hebben en welke wormen dat zijn voordat ik er bestrijdingsmiddelen op los laat. Het is per slot van rekening toch gif wat je ze geeft en dan doe ik dat liever gericht dan zomaar klakkeloos. Ik laat de wormeitjes tellen bij een laboratorium.



Veterinair Parasitologisch Laboratorium 'Het Woud' is opgericht om
paardeneigenaren te helpen om op een natuurlijk, gezonde wijze de
maagdarmwormen bij hun paarden te bestrijden. Door het tellen van wormeieren
in de mest met daaraan gekoppeld een advies, kunt uw doelgericht en
succesvol maagdarmwormen bestrijden bij uw paard!

Waarom een wormeitelling?
Regelmatig uitvoeren van een wormeitelling gecombineerd met deskundig advies
leidt tot:

•Minder gebruik van ontwormingsmiddelen: uw paard wordt alleen ontwormd als
het nodig is.
•Minder belasting van paard en omgeving met chemische middelen:
ontwormingsmiddelen zijn chemische middelen.
•Vertraging van ontwikkeling wormresistentie: ook in Nederland worden steeds
meer wormsoorten ongevoelig voor bepaalde ontwormingsmiddelen!
•Een evenwichtige en natuurlijke wormbestrijding bij uw paard: dat is het
streven van VPL 'Het Woud'!



en nog veel meer informatie op: http://www.wormbestrijding.nl/ Misschien ben ik wel wat duurder uit maar ik heb wel een idee over waar ik mee bezig ben.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 23:07

Rosita schreef:
Ik laat eerste bepalen of mijn paarden wormen hebben en welke wormen dat zijn voordat ik er bestrijdingsmiddelen op los laat. Het is per slot van rekening toch gif wat je ze geeft en dan doe ik dat liever gericht dan zomaar klakkeloos. Ik laat de wormeitjes tellen bij een laboratorium.



Veterinair Parasitologisch Laboratorium 'Het Woud' is opgericht om
paardeneigenaren te helpen om op een natuurlijk, gezonde wijze de
maagdarmwormen bij hun paarden te bestrijden. Door het tellen van wormeieren
in de mest met daaraan gekoppeld een advies, kunt uw doelgericht en
succesvol maagdarmwormen bestrijden bij uw paard!

Waarom een wormeitelling?
Regelmatig uitvoeren van een wormeitelling gecombineerd met deskundig advies
leidt tot:

•Minder gebruik van ontwormingsmiddelen: uw paard wordt alleen ontwormd als
het nodig is.
•Minder belasting van paard en omgeving met chemische middelen:
ontwormingsmiddelen zijn chemische middelen.
•Vertraging van ontwikkeling wormresistentie: ook in Nederland worden steeds
meer wormsoorten ongevoelig voor bepaalde ontwormingsmiddelen!
•Een evenwichtige en natuurlijke wormbestrijding bij uw paard: dat is het
streven van VPL 'Het Woud'!



en nog veel meer informatie op: http://www.wormbestrijding.nl/ Misschien ben ik wel wat duurder uit maar ik heb wel een idee over waar ik mee bezig ben.

Rosita, helaas is een wormei-telling niet genoeg om te weten te komen om wat voor besmetting het gaat. Er zijn ook wormen die je alleen aan kunt tonen door een bloedtest!

Rosita

Berichten: 2001
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: Rhenen (achterberg)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 23:18

Narco schreef:

Rosita, helaas is een wormei-telling niet genoeg om te weten te komen om wat voor besmetting het gaat. Er zijn ook wormen die je alleen aan kunt tonen door een bloedtest!


Narco, heb je de site ook bezocht? Dit lees ik daar onder andere.

Welke wormen kunnen niet worden aangetoond met mest onderzoek?

Paardenhorzellarven en aarsmaden kunnen niet worden aangetoond met mestonderzoek. De paardenhorzel is de larve van de paardenhorzel welke haar eitjes op de vacht van een paard legt. De gele eitjes zijn makkelijk te herkennen op de vacht van een paard. in het voorjaar kunnen we soms de larven op de mest zien. Aarsmaden leven in de dikke- en endeldarm en plakken hun eitjes rond de anus van het paard, en veroorzaken hier erge jeuk.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 23:19

Rosita schreef:
Narco schreef:

Rosita, helaas is een wormei-telling niet genoeg om te weten te komen om wat voor besmetting het gaat. Er zijn ook wormen die je alleen aan kunt tonen door een bloedtest!


Narco, heb je de site ook bezocht? Dit lees ik daar onder andere.

Welke wormen kunnen niet worden aangetoond met mest onderzoek?

Paardenhorzellarven en aarsmaden kunnen niet worden aangetoond met mestonderzoek. De paardenhorzel is de larve van de paardenhorzel welke haar eitjes op de vacht van een paard legt. De gele eitjes zijn makkelijk te herkennen op de vacht van een paard. in het voorjaar kunnen we soms de larven op de mest zien. Aarsmaden leven in de dikke- en endeldarm en plakken hun eitjes rond de anus van het paard, en veroorzaken hier erge jeuk.



Heb het ook maar van mijn DA! Volgens hem kun je de bloedworm en ook lintworm niet altijd aantonen in de mest!

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:10

Rosita schreef:

Narco, heb je de site ook bezocht? Dit lees ik daar onder andere.


Welke wormen kunnen niet worden aangetoond met mest onderzoek?

Paardenhorzellarven en aarsmaden kunnen niet worden aangetoond met mestonderzoek. De paardenhorzel is de larve van de paardenhorzel welke haar eitjes op de vacht van een paard legt. De gele eitjes zijn makkelijk te herkennen op de vacht van een paard. in het voorjaar kunnen we soms de larven op de mest zien. Aarsmaden leven in de dikke- en endeldarm en plakken hun eitjes rond de anus van het paard, en veroorzaken hier erge jeuk.



Nog even een reaktie op de horzellarven!

Deze komen juist in het najaar naar buiten met een wormenkuur en naar mijn idee niet in het voorjaar!