Voorkeur: hooi of kuil

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Voorkeur: hooi of kuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 21:34

Hallo

Ik vraag me af, wie geeft de voorkeur aan kuil, wie aan hooi en waarom.
Ik heb op msn een discussie gehad met een vriendin Miirthe, die vroeg waarom ik mijn voorkeur aan hooi gaf en nu wil ik van jullie wel eens weten.

Hooi of kuilgras en waarom?
Brand maar lekker los

gomir

Berichten: 25543
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 23:26

Dit topic hoort niet op WD-V, ik verplaats het even voor je naar een geschiktere plaats.

Laurierhaag
Berichten: 807
Geregistreerd: 25-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:07

Wij geven het allebei, het kuilgras is wat machtiger en eiwitrijker. Ze krijgen dat ook in de winter. Hooi krijgen ze altijd, maar dat is ook dat ze zich niet gaan vervelen..

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Re: Voorkeur: hooi of kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:01

Hooi!
Kuilgras bevat inderdaad veel meer eiwit, waardoor je het in principe niet de hele dag door kan voeren, want de kans op bijvoorbeeld hoefbevangenheid wordt dan een stuk groter.
Een ander "nadeel" is dat je een pak kuil vrij snel op moet voeren, omdat het anders gaat schimmelen.
Daarnaast heb ik altijd het idee dat het spul gewoon zit te verzuren in zo'n luchtdichte verpakking...
Persoonlijk voer ik geen kuil omdat mij dat afgeraden is in verband met het krachtvoer dat ik voer (Herbamix).

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Voorkeur: hooi of kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:09

hooi

en dan het liefst hooi van 2e snee, lekker grof, waardoor paarden lang bezig zijn met kauwen.

doordat een paard lang kauwt,maakt het meer speeksel aan wat bovendien weer heel goed is voor het verteren in de maag en neutraliseren van maagzuur.

bovendien is het voordeel van voeren van 2e snee grof hooi dat paarden er veel meer van kunnen eten,dus lang bezig zijn en zich niet snel gaan vervelen,stro gaan eten of andere dingen verzinnen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:12

Absoluut hooi.

Kuil gaat inderdaad snel schimmelen en is rijker aan eiwit ect. Over hooi doen ze een stuk langer. Ik heb alleen wel het idee dat iig mijn paarden kuil wel erg lekker vinden. Als het mogelijkis krijgen ze hooi met een beetje kuil.

Mii_Suzy

Berichten: 659
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Willemsoord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:14

Hooi!

Kuil schimmelt inderdaad heel erg snel,,
maar mijn voorkeur is zowieso hooi,,
en dan ook lekker grof,, wij hooien elkaar
zelf.. en dat is niet van dat groene gras
waar hooi van gemaakt wordt maar echt dat
gras wat al bijna hooi is op het land..!

Laurierhaag
Berichten: 807
Geregistreerd: 25-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:43

Kuil schimmelt snel ja, maar dat komt omdat de kuil niet goed aangereden is of omdat er gaten in het plastic zitten. Gelukkig is er bij ons zelden beschimmeld kuilgras aangetroffen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:49

Hooi,
Op stal hebben we niet veel keus; kuil voor koeien heeft nl. ook weer een andere voedingswaarde en het wordt bij ons niet altijd even goed bewaard; zelden eigenlijk.
Kuil op de manege wat Sanja krijgt is van goede kwaliteit, je vindt dat ze zelf ook wat extra's kan gebruiken.
Want de argumenten waarom hooi van gisteren ..

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 16:50

ik ben voor hooi kuilgras zitten te veel eiwitten in en moet je snel opvoeren

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 16:59

gomir schreef:
Dit topic hoort niet op WD-V, ik verplaats het even voor je naar een geschiktere plaats.


Sorry
Wist niet of het nou hier moest of bij de discussies

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 17:03

Miirthe schreef:
Hooi,
Op stal hebben we niet veel keus; kuil voor koeien heeft nl. ook weer een andere voedingswaarde en het wordt bij ons niet altijd even goed bewaard; zelden eigenlijk.
Kuil op de manege wat Sanja krijgt is van goede kwaliteit, je vindt dat ze zelf ook wat extra's kan gebruiken.
Want de argumenten waarom hooi van gisteren ..


Lees de andere reacties, de meeste hebben liever hooi vanwege tegen verveling, kuil schimmeld sneller, zitten meer eiwitten in. ík heb liever hooi, Sanja liever kuil omdat er meer extra's inzitten zoals jij zegt. Later als ik mijn eigen paard heb ga ik gewoon aan het hooi en het weiland

lodo
Berichten: 686
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Veluwe

Re: Voorkeur: hooi of kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:04

Kuil: minder stoffig.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Voorkeur: hooi of kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:06

hooi!! het verzuringsproces is te heftig voor mijn gam en ondergaat een ware gedaanteverwisseling met rijden. met kuil wordt hij een nerveuze stuiterbal, niet leuk!!

Anoniem

Re: Voorkeur: hooi of kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:11

Hooi
Behalve de hier al genoemde nadelen heeft kuil als groot nadeel dat de melkzuurbacteriën inwerken op het gebit en het tandvlees waardoor je paard serieuse gebitsproblemen kan krijgen........

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:11

Ik denk dat het er heel erg aan ligt hoeveel paarden je op stal hebt!Als je maar een of twee paarden hebt voer je te weinig om kuil te geven of je moet dan de kleine baaltjes nemen die erg duur zijn.Aangezien wij hier veel paarden hebben staan is het voeren van kuil goedkoper dan hooi.Ikzelf ben er op overgegaan omdat ik het gewone hooi vaak veels te stoffig vond en daardoor toch enkele paarden gingen hoesten!Sinds ik kuil voer (en dan eigenlijk niet het echte kuil wat zo stinkt )heb ik eigenlijk nooit geen hoestende paarden meer.Het enige is dat je wel rekening moet houden met je krachtvoer.Aangezien ze hier drie keer per dag kuil krijgen is het krachtvoer minder!

rick_erika

Berichten: 486
Geregistreerd: 15-12-05

Re: Voorkeur: hooi of kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:14

Kuil, zit meer in en ze doen er langer mee,
bovendien hoef ik niks bij te voeren kuil alleen is meer als voldoende.

En ja ik heb er maar twee!!!
een van de twee krijgt het al 15 jaar en heeft nog nooit gebits problemen gehad.
Laatst bijgewerkt door rick_erika op 22-04-06 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 17:16

Op de manege krijgen ze ook gewoon een berg kuil met een schep biks, begrijpelijk voor die paarden, ze moeten namelijk 6 dagen per week lopen, soms 2 uur per dag en zondag 1 keer per maand een springles. Aangezien ze niet de wei in gaan in de winter is het denk ik wel beter om voor hun kuil te voeren, de energie raken ze toch wel kwijt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:24

Katie krijgt Strucomix & Hooi; Ik moet sowieso erg letten op wat ik voer, madam is nog nooit volslank geweest.
Maar al zou ik kuil willen voeren, ik vind het kuil van stal 3x niks

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Voorkeur: hooi of kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:24

als ik de tanden van gam vergelijk en de rest van de paarden van de stal waar ik stond, snap ik wat je bedoelt Ilindra. wat een kleurverschil zeg! die anderen hadden ze een stuk geel/bruiner. Gam zijn tanden zijn nog mooi wit. Hij heeft maar 1,5 winterseizoen vol op kuil gestaan.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:28

Eigenlijk maakt het qua energie niet veel uit of je nu kuil of hooi voerd mits je natuurlijk weidehooi geeft en geen gedorst hooi.Daar zit veel minder in en is eigenlijk alleen buikvulling.Persoonlijk vind ik het voordeel van kuil dat het wat vochtig is en daarom niet stoffig.Let wel als je beschimmeld kuil geeft is dat veel slechter dan wat stoffig hooi!!Ik heb godzijdank een hele goede hooiboer en heb eigenlijk nooit problemen!

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:28

De ene krijgt hooi, en de ander kuil. Paard heeft een hooiallergie.

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 17:44

Sanja krijgt strucomix en kuil

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:04

aerdenhout1 schreef:
Eigenlijk maakt het qua energie niet veel uit of je nu kuil of hooi voerd mits je natuurlijk weidehooi geeft en geen gedorst hooi.Daar zit veel minder in en is eigenlijk alleen buikvulling.Persoonlijk vind ik het voordeel van kuil dat het wat vochtig is en daarom niet stoffig.Let wel als je beschimmeld kuil geeft is dat veel slechter dan wat stoffig hooi!!Ik heb godzijdank een hele goede hooiboer en heb eigenlijk nooit problemen!


De stoffigheid is een zeer groot voordeel; hooi bij ons op stal komt van een grote hooiberg en is dus ontzettend stoffig!
Maar het kuil is speciaal voor de koeien en een opgebroken baal staat buiten en is dus binnen een dag opgevoerd, maar die schimmelplekken; Póeh

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:46

Er zitten altijd schimmels in ruwvoer.
Wat hooi betreft scheelt het qua stof een hoop als je kleine baaltjes voert.
De grote balen worden veel strakker geperst waardoor er ook eerder meer schimmels ontstaan en schimmel=stof.
Als je het nat voert kan het best, de paarden eten het goed.
Zodra er echt schimmel zichtbaar is voer ik het niet, dan wordt het weggegooid.