zout door eten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beukiej

Berichten: 1978
Geregistreerd: 05-05-05

zout door eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 09:30

Eigenlijk klinkt dat best dom! Maar ik vin dhet toch wel logish!
Als je je paard elke dag rijd, en vervolgens zweet mn paard. In de zomer spoel ik haar dan altijd af. Wat zit in zweet: zout. Op deze manier verliezen ze toch heel veel zout? Heeft iemand er ervaring mee dat je elke dag een klein beetje zout over het voer gooit?? *Ze heeft geen zoutblok, en deze manier is veeeeel goedkopen*

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:32

zout zit als het goed is ook in de voeding. VOor sommige paarden is dit niet afdoende en die hebben veel behoefte aan een zout of mineralenblok.
Trouwens, een zoutblok kost werkelijk niets. Je hangt hem met een strotouwtje in je box en klaar ben je.

stipkick
Berichten: 227
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: ver genoeg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:34

ja dat heb ik ook gedaan mijn paard zweette toen ook flink en door een beetje zout door het eten te gooien vul je het aan je heb ook een speciaal goedje ervoor maar zout is een goedkope oplossing

beukiej

Berichten: 1978
Geregistreerd: 05-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 09:36

@ gekkielee: Ik wil er ook best wel wat meer geld aan uitgeven opzich, maar dan denk ik weer zo simpel van: zout is zout

stipkick
Berichten: 227
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: ver genoeg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:40

ja dat vind ik nou ook zout is zout hahahaha

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:41

Een KNZ liksteen van 10 kilo! (deze: http://www.knz.nl/dutch/app/agr/knz/01_asrt/index.htm ) kost 5 euro. Dus dat is echt geen geld. En daar doen ze toch zeker wel een jaar mee.
Ik vind een liksteen vele male fijner, omdat ze zelf bepalen hoeveel zout ze eten. Teveel zout is ook niet goed!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:41

Ik heb gewoon een zoutblok in de stal hangen. Maar in de zomer kan die niet in de wei.Dan krijgt hij als hij echt heel erg gezweet heeft vaak wel wat zout door wat slobber. In princiepe krijgt hij alleen gras te eten maar na echt werken krijgt hij wel biks om goed te herstellen. Vaak dus ook wat zout als het echt nodig is.

stipkick
Berichten: 227
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: ver genoeg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:44

weet je wat het is met een liksteen je weet niet of ze wat naar binnen krijgen sommige paarden vinden een liksteen niks aan zoals die van mij en om dan toch zeker te weten dat ie wat naar binnen krijgt geef je hem een soeplepeltje zout of als je paard een voerbak heb kan je ook zo,n mineralen steen in je voerbak liggen want dan moet ie hem opzij gooien voor z,n biks het is maar een ideetje natuurlijk

beukiej

Berichten: 1978
Geregistreerd: 05-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 09:52

Vonnie84 schreef:
Een KNZ liksteen van 10 kilo! (deze: http://www.knz.nl/dutch/app/agr/knz/01_asrt/index.htm ) kost 5 euro. Dus dat is echt geen geld. En daar doen ze toch zeker wel een jaar mee.
Ik vind een liksteen vele male fijner, omdat ze zelf bepalen hoeveel zout ze eten. Teveel zout is ook niet goed!

Ik denk dat als je gewoon ongeveer een half theelepeltje tot een hele om de dag doet dat het niet echt te veel is

stipkick
Berichten: 227
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: ver genoeg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:58

een half theelepetje zou gebruiken wij als mens al per dag das niet echt genoeg een paard weegt natuurlijk best wat maar ja das mijn mening misschien ben ik wel te makkelijk

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:59

Na inspanning geven sommige mensen een theelepeltje zout

beukiej

Berichten: 1978
Geregistreerd: 05-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 10:08

Er zijn dus toch heel wat mensen die het wel doen

stipkick
Berichten: 227
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: ver genoeg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:10

ik heb het gevonden je kan je paard ook elekrolyten geven je heb het van pavo kost E15

beukiej

Berichten: 1978
Geregistreerd: 05-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 10:24

is dat gewoon in biks ofzo?? *nadere uitleg*

stipkick
Berichten: 227
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: ver genoeg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:37

nee dat is een voedingsuplement kijk bij dovoza onder voedingssuplementen en daar staat het op de 2e pagina

beukiej

Berichten: 1978
Geregistreerd: 05-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 10:39

oke bedankt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:25

Elektrolyten; Vullen na het zweten de verloren zouten enzo weer aan.
Is een supplement, vloeibaar en poedervorm en van vele merken te krijgen. Even spitten op het internet; prijsverschil is er ook namelijk
Elyte van Pavo, kost voor 750 gram zo'n 12 euro dacht ik.
Ook kun je nog even kijken op : www.agradi.nl en misschien
www.paardendrogist.nl

beukiej

Berichten: 1978
Geregistreerd: 05-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 11:25

Oke, dank je wel! Ga even kijken!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:29

Ik vind zo'n himalaya liksteen fijn. We hebben er meerdere. 2 in de stal en 1 tje aan de ruif. Per 1 kilo 10 euro.
Erg fijn en gezond, het spoelt ook niet weg als het regent.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:23

Of een zoutblok van KNZ of een Himalaya Liksteen natuurlijk; Ideaal.
Paard kan dan zelf bepalen hoeveel en wanneer ie wil likken

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:40

Geef niet te snel zout bij. Als je direct al het zout aanvult wat het lichaam verliest gaat het lichaam ook minder snel zorgen dat het weer aangevult wordt. Je moet dan steeds meer gaan geven.
Ik zou pas gaan geven bij hele lange intesieve ritten (voor de endurance raadde ze mij vanaf ongeveer 70 km aan) waarbij je paard heel veel zweet.
Zelfde geldt voor Elektrolyten

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 23:00

Ik kan niet zeggen dat onze paarden meer zout zijn gaan likken. Juist minder! In het begin dacht ik: als ze maar niet teveel binnen krijgen. Maar nu likken ze er nog maar sporadisch.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:02

Anouar15 schreef:
Geef niet te snel zout bij. Als je direct al het zout aanvult wat het lichaam verliest gaat het lichaam ook minder snel zorgen dat het weer aangevult wordt. Je moet dan steeds meer gaan geven.
Ik zou pas gaan geven bij hele lange intesieve ritten (voor de endurance raadde ze mij vanaf ongeveer 70 km aan) waarbij je paard heel veel zweet.
Zelfde geldt voor Elektrolyten


Dat is het voordeel van een liksteen, dat een paard zelf de 'juiste hoeveelheid' bepaalt. Zolang er een goede watervoorziening aanwezig is, hoef je iig niet bang te zijn voor een zoutoverschot door veel likken.
Bij gebruik van Elektrolyten spreek je wel echt over intensieve ritten, dit zorgt dat het vocht in't lichaam weer op peil gehouden wordt en vult de verloren zouten.etc weer aan.