Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pony met boxrust... wat voeren?

 
Profiel   

Met pony staat op boxrust. Ze heeft sowieso zeer weinig nodig voor de energie, maar nu dus nog minder. Ik voer haar nu 3x daags wat basisbrok, nog geen plastic bekertje vol (heb nog geen voerschep ). 's Ochtends en 's avonds moet ik antibiotica geven en de hoeveelheid bix is eigenlijk te weinig om de poeder door te mengen. Ik wil binnenkort wortels halen en dat geven in plaats van 's middags brok. Ik heb voer nodig waar heel weinig in zit, maar toch voldoende om de stoffen uit te halen. Ik heb al naar Stimix gekeken, maar daar zit bijna hetzelfde in als in de basisbrok. Wie weet wat?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-06 10:50 



 
Profiel   

Enkel hooi voeren en 2 keer een handje brok per dag met wat zemelen net genoeg om de medicijnen in te mengen...

Verder zou ik haar niks geven.

2 maanden terug stond er in de BIT een artikel dat paarden perfect kunnen leven van onbeperkt hooi bij geen of weinig arbeid. Het moet hierbij wel om goed hooi gaan.
Voor het idee zou je haar 2 keer een handje kunnen geven, maar meer zou ik niet..

Succes met de boxrust

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-06 15:35 



 
Profiel   

iig voer met weinig eiwitten, hooi of persvoer met een zo laag mogelijke voedingswaarde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-06 15:39 



 
Profiel   

Zemelen zou ik niet geven,de calcium/fosfor houding is erg scheef,paarden die werken kunnen het goed verwerken maar paarden die op boxrust staan kunnen er slecht mee omgaan.

Vooral veel hooi,wortels(als je paard niet hoefbevangengevoelig is tenminste)en 2-3handjes biks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-06 16:41 



 
Profiel   

De antibiotica kan je (is het poeder?) ook mengen met limonadesiroop en in een spuit doen, en geven als een wormenkuur. Werkte bij die van mij erg goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-06 16:44 



 
Profiel   

Ik zat zelf te denken om misschien slobber te voeren, ook omdat je de antibioticapoeder daar beter door kunt mengen. Verder heeft Treurniet ook Reform bix en daar zit minder eiwit in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-06 16:56 



 
Profiel   

Wat paarden ook nog wel eens lekker vinden is appelmoes (ja echt waar!). Daar kun je prima de medicijnen doormengen en ze kunnen dat lekker op sabbelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-06 16:59 



 
Profiel   

Wij geven op de kliniek alle poedervormige medicijnen aan de paarden in een grote spuit gemengd met appelmoes. Weten we zeker dat ze het binnenkrijgen en hun voer niet laten staan. Als je dat doet, kun je de brok nog verder minimaliseren. Ik zou hem hooguit een paar korrels per keer geven, liefst op de grond zodat hij er wat naar moet zoeken. Verder goed hooi, van niet te vette kwaliteit. Daar moetie het prima op kunnen doen alsie niet werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-06 17:51 



 
Profiel   

Ik meng het nu idd met appelmoes en dat gooi ik over de bix heen. Ik heb besloten de hoeveelheid bix niet te verlagen, ze moet natuurlijk wel voldoende voedingsstoffen binnen blijven krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-06 12:55 



 
Profiel   

ik zou gewoon voldoende hooi voeren, en dan bijv. smorgens en savonds 2-3 handjes basisbrok geven. en dna smiddags iets van zemelen met die medicijnen erdoor...

maar hoe je het nu doet kan natuurlijk ook, maar weet je zeker dat je niet teveel bix geeft.. een paard op boxrust heeft infeite niet eens echt bix nodig...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-06 20:52 



 
Profiel   

Ikzou alleen muesli geven en ruwvoer. Verder kan je wel een beetje slobber geven maar niet met allerlei extra's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-06 21:36 



 
Profiel   

Tessebes schreef
Ik meng het nu idd met appelmoes en dat gooi ik over de bix heen. Ik heb besloten de hoeveelheid bix niet te verlagen, ze moet natuurlijk wel voldoende voedingsstoffen binnen blijven krijgen.


Dan krijg je waarschijnlijk een paard met koliek.
Hoeveelheid bix moet zéker verlaagd worden,zeker niet meer dan een paar handjes!! En als je dan toch zo bang bent dat ze niet genoeg binnenkrijgt kan je altijd een supplement geven.Bovendien heb je na een tijdje boxrust een stuiterend paard naast je.

Mijn vzpaard stond maanden op stal voor hij de 2e week van april naar buiten ging.Helaas werkte de staleigenaar niet mee en kreeg hij veel te veel bix binnen.Hij heeft in minder dan 6 maand 5x koliek gehad!!!!
Dat wilt toch ook wel wat zeggen he

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-06 10:10 



 
Profiel   

Ik zit nu op ongeveer 1/3 kg bix per dag, zou dat al te veel zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-06 11:49 



 
Profiel   

Zoals ik al zei zou ik alleen ruwvoer geven met muesli. En over de muesli zou ik bijv een volledig supplement doen zodat je paard toch voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-06 12:05 



 
Profiel   

1/3kg kan geen kwaad denk ik, krijgt ie verders nog iets? ik zou hem gewoon alleen op het ruwvoer en deze hoeveelheid brok laten staan.. en eventueel de medicijnen geven met een klein beetje appelmoes of wat zemelen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-06 14:19 



 
Profiel   

Antibiotica voer ik nu met appelmoes. Ik doe 1,5 dag met 1 grote pot. Daarnaast voer ik 's middags een paar wortels erbij (halve kilo), maar daar zit bijna niets in. Verder 3x 1 plak hooi per dag. Ze heeft weinig behoefte aan het hooi, ze eet het nooit helemaal op, dus het heeft weinig zin om die hoeveelheid op te voeren. Verder zit ik met vraagtekens naar de voedingswaarde tabellen te kijken. Ik heb echt geen flauw idee waar ik naar moet kijken.

Voedingswaarde Kruiden Structuur Muesli
EWpa 0,92
VEP 800
Re 11,0 %
VRE paard 8,3 %
R.vet 3,2 %
R.C. 11,2 %
Ruw As 7,8 %
Zetmeel 35,0 %
Calcium 12,0 gr/kg
Fosfor 5,9 gr/kg
Natrium 4,2 gr/kg
Magnesium 2,9 gr/kg
Vitamine A 22.500 IE/kg
Vitamine D3 3.000 IE/kg
Vitamine E 200 IE/kg
Kopersulfaat 32 mg/kg
Vitamine B1 4,00 mg/kg
Vitamine B2 6,70 mg/kg
Vitamine B6 3,30 mg/kg
Vitamine B12 26,7 mcg/kg
Vitamine K3 1,34 mg/kg
Biotine 120 mcg/kg
Selenium 0,53 mg/kg
Foliumzuur 3,34 mg/kg
Niacine 27,0 mg/kg
Choline Cholide 200,24 mg/kg
Magnesium oxide 29,00 mg/kg
IJzer sulfaat 286,22 mg/kg
Jodium 2,00 mg/kg
Zink oxide 180,00 mg/kg
Cobalt 1,33 mg/kg


Voedingswaarde Basisbrok
EWpa 0,82
VEP 795
VREp 9,0 %
Re 12,5 %
R.vet 3,6 %
R.C. 13,2 %
Ruw As 7,5 %
Zetmeel 24,7 %
Suikers 5,2 %
Calcium 10,0 gr/kg
Fosfor 4,1 gr/kg
Natrium 3,0 gr/kg
Kalium 12,4 gr/kg
Magnesium 2,7 gr/kg
Vitamine A 11.775 IE/kg
Vitamine D3 2.050 IE/kg
Vitamine E 140 IE/kg
Vitamine B1 10 mg/kg
Vitamine B2 10 mg/kg
Vitamine B6 7 mg/kg
Vitamine B12 120 mcg/kg
Biotine 200 mcg/kg
Selenium 0,30 mg/kg
Koper 20 mg/kg
Zink 119 mg/kg
Jodium 0,75 mg/kg

Kan iemand hier wijs uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-06 14:25 



 

Het beste is altijd ruwvoer tot de beschikking, maar mijn paard werd daar helaas iets té bol van. Ze krijgt nuy zo'n 2 a 3 plakken hooi per dag en 500 gram Strucmomix muesli met een scheutje gezonde olie en een schepje kruiden. Ook hangt er een liksteen, zodat ik in ieder geval weet dat ze zo alles binnenkrijgt.

Jammer dat je paard niet zo'n 'hooifan' is, is er geen ander ruwvoer tot je beschikking?
Sowieso hoeft een paard op boxrust niet zoveel krachtvoer, een compleet supplement of alleen een liksteen ophangen is al een ideale oplossing..

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-06 16:03 



 
Profiel   

Onbeperkt hooi. Voor de vitaminen kan je bijv. 1 pavo summerfit koek per dag geven. Dan krijgen ze alles binnen wat ze nodig hebben. Met rust geef je al gauw te veel en 3 handjes per dag kan dan toch voor een ongewenste explosie (onrust) zorgen. Toen mijn paard lang op rust stond heb ik het zo ook gedaan en dat werkte het beste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-06 17:13 



 
Profiel   

Ok, ik zal iig voortaan 's middag ipv biks + wortels alleen wortels voeren, dat scheelt iig al wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-06 17:52 



 
Profiel   

Tessebes schreef
Ok, ik zal iig voortaan 's middag ipv biks + wortels alleen wortels voeren, dat scheelt iig al wat.


Kan je ook doen,mits je paard niet gevoelig is voor hoefbevangenheid.
Waarom moet je paard eigenlijk op boxrust als ik vragen mag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-06 20:27 



 
Profiel   

Blue_Star schreef
Kan je ook doen,mits je paard niet gevoelig is voor hoefbevangenheid.
Waarom moet je paard eigenlijk op boxrust als ik vragen mag?


Hoezo hoefbevangenheid?
Hier staat waarom ze boxrust heeft.

Ik heb de hoeveelheid biks sinds gisteren nog verder teruggebracht, omdat ze onderhand staat te stuiteren in haar stal. Ze krijgt nu 's ochtends en 's avonds een flinke hand biks met appelmoes en antibiotica en 's middag een halve kilo peen. Daarnaast 3x 1,5 plak hooi per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-06 09:46 



 

Dat klinkt prima
In principe is bij boxrust biks niet of nauwelijks nodig. Het is enkel handig, zoals in jouw geval, voor het geven van medicijnen en of supplementen, daarom kijgt mijn merrie ook op boxrust een klein beetje muesli.
Hooi zo verdeeld over de dag is zeer goed, goed voor de spijsvertering en ook nog eens een tijdverdrijving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-06 11:46 



 
Profiel   

Ja kan i.p.v biks voor je supplementen ook een beetje haverloos muesli nemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-06 12:00 



 
Profiel   

Pavo Nerv control kan ook helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-06 12:02 



 
Profiel   

PaysBas@ Nee, dat lijkt me niet. Dat is een supplement dat tegen de spanning werkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-06 12:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen