Over voer voor koudbloed..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tallie1979
Berichten: 22774
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Over voer voor koudbloed..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 19:27

Ik ga aanstaande zaterdag van stal verhuizen, nou is het zo dat we daar zelf het gewenste soort voer kunnen kiezen.

Mijn fjordenbaal weegt ruim 500 kg ( is dan ook erg groot 1.55 stokmaat ) en ik heb nu Pavo Liga (brokken voor sobere rassen, minder eiwit, meer vitaminen ) en Pavo Stimix ( Muesli zonder haver ) gekocht om dit te gaan combineren.

Aangezien meneer ook enigsinds af moet vallen en op gewicht moet blijven vroeg ik me af of het voldoende zou zijn als ik hem per dag 1 kg Liga en 1 kg Stimix zou geven? Hij krijgt ook volop hooi ( geen kuil ) staat op gras en krijgt per dag een klein beetje haver van de nieuwe stalhouder. ( Zo maar een handje voor het lekkere )

Ik vraag me af wat jullie ervan vinden? Te veel of niet te veel?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:28

Zoveel? Onze tinker en haflinger krijgen per ochtend en avond 2 handjes bix ideaal (oid) en wel weidegang en hooi.

Mell_Binky

Berichten: 125
Geregistreerd: 05-04-05

Re: Over voer voor koudbloed..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:39

Ik vind het wel veel, mijn haffie krijgt 3 keer per dag hooi en 1 keer per dag een kwart muesli (zonder haver) en wortels.

Tallie1979
Berichten: 22774
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 20:08

mijn paard staat stevig in het werk, maar daarom is het juist goed dat ik dit topic open, wellicht dat hij met veel minder ook af kan.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Over voer voor koudbloed..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:55

hoeveel werkt hij? je zou idd kunnen proberen of hij met iets minder kan, eerst naar ¾kg. ofzo.

Tallie1979
Berichten: 22774
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 21:12

Als hij goed loopt loopt hij zeker een uur per dag, in het weekeind zelfs langer, dan doen we ritjes van 12 tot 20 km (2 tot 3 uur )

Maar minder zou dus ook heel goed kunnen?

Dan krijgt hij nu dus echt te veel, volgens mij krijgt hij nu 1,5 tot 2 kg op een dag

vivanes
Berichten: 1356
Geregistreerd: 12-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:17

Tha, het lijkt me erg veel. Mijn fjord krijgt ook Pavo Liga, en daarvan krijgt ze 1/3 kg per dag, en nog een beetje havens kruiden reform. Daarbij ook veel hooi en ze staat de hele dag op een wei (zeer schraal) en ze mag telkens een uurtje of 2 op de vollere wei. Ze word vrijwel iedere dag vrij intensief gereden of gelongeerd. Je moet gewoon een beetje proberen, zo heeft die van mij ook echt niet veel nodig, die wordt van lucht nog dik...

Liesbethje

Berichten: 1070
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Over voer voor koudbloed..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:29

Ha Tal, bijna buren

Staar krijgt 's winters een halve kilo pavo condition xtra verdeeld over twee voerbeurten (dus een 1/4 per keer), 3 keer per dag hooi en van mij nog een halve kilo muesli zonder haver (van Havens, is volgens mij gelijk aan die van Pavo)

Nu staat ie een paar uurtjes per dag op de wei, krijgt ie nog maar een kwart kilo per dag en voldoende hooi plus zn muesli.
Wanneer hij dadelijk 24/7 de wei op gaat is het de bedoeling dat hij al zn energie uit het gras haalt en daarbij een halve kilo muesli per dag. De ervaring moet leren of dit genoeg is voor hem (dit wordt de eerste zomer dat ie volledig de wei op gaat), hij loopt 4 keer in de week een uur en tijdens een buitenrit ongeveer 2 uur, dus ongeveer 6 uur per week.

Het is gewoon een beetje aankijken, Staar krijgt dus echt heel weinig maar is nu ook keurig op gewicht, ben benieuwd of het lukt om hem van de zomer ook zo te houden.

mosagaat
Berichten: 78
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:40

goedemorgen allemaal

Bij mijn paardjes is het een beetje afwisselend maar over het algemeen genomen krijgen ze per dag 1/4 liga van pavo en naar believen hooi en gras ze werken gemiddeld 1 tot 1.5 uur per dag en als ik met de wagen er op uit trek en de rit al snel rond de 20 km ligt soms iets meer. Een tijd je terug kreeg 1 van mijn paardjes zelfs helemaal geen krachtvoer daar ze zowiezo al een teveel aan energie had.

PS mag ik vragen waar je naar toe verhuist?

Toad

Berichten: 4236
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Nijkerk

Re: Over voer voor koudbloed..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:42

Ik denk dat in totaal een kilo genoeg is

TheSam

Berichten: 9892
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Maasland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:48

Zijn de Pavo koeken niets voor je paardje?

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:59

mijn haflinger krijgt per dag een halve schep musli en loopt elke dag een uur in het weekend meestal langer en dan voer ik haar iets meer

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Re: Over voer voor koudbloed..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:02

Hij krijgt wel veel zeg. Maar jij weet zelf het beste of hij dat nodig heeft. Mijn tinker van 1.62 (660kg) krijgt 1/4 pavo liga en 1/4 pavo stimix per keer. Dus Totaal op een dag 1 kg voer. Hij wordt erg sjacherijnig van krachtvoer. Deze dosering bevalt me prima. Hij is zeker niet te dik en mooi op lijn. Wil je hem laten afvallen dan misschien ook wat minder hooi? Onbeperkt eten is voor sommige koudbloede (let wel sommige) ook niet altijdeven goed.
Als wij onze tinkers onbeperkt hooi laten eten ontploffen ze zowat. Daarbij krijgt mijn tinker er natte mest van of diaree.
Die pavo summerfit koeken heb ik nu gekocht voor de weideperiode.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Over voer voor koudbloed..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:12

Veel te veel biks!!!!

Ik heb 2 koudbloeden, een Haf en een Merens. Ik train ze nu voor de trektocht, dus lopen doen ze hier wel.

Ze staan 24/7 buiten, krijgen een klein beetje hooi bijgevoerd en 2!! handjes PAVO liga brokjes erbij gevoerd.

En echt hoor, daar lopen ze prima op. Een koudbloed heeft helemaal niet zoveel nodig.

Tallie1979
Berichten: 22774
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 16:25

Ik vergat nog te vermelden dat hij nu ook nog een volle schep geweekte pulp erbij krijgt, dat was ik er zelfs nog bij vergeten te zetten!

Oke, dus een kilo voer per dag in totaal zou genoeg moeten zijn?

Ik ga gewoon afbouwen, vanaf volgende week krijgt hij 3/4 biks en 3/4 muesli en dat bouw ik in een paar weken af naar 1/2 biks en 1/2 muesli.

Denk dat dat heel wijs is..

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Re: Over voer voor koudbloed..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 18:26

Van pulp komen ze ook erg aan he. Ja denk wel dat je minder kan voeren hoor.

Tallie1979
Berichten: 22774
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 19:25

Ik wil hem minder voeren, vandaar ook mijn vraag voor advies, ik denk dat ik nu wel een goede richtlijn heb

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:56

Haha, dan krijgt ie nog veel!
Mijn Fries staat meestal of op gras (afhankelijk van de tijd en dus de voedzaamheid) of op hooi. De liksteen hangt er en ze groeit als kool!
Als aanvulling en voor het idee krijgt ze wel meestal 250 gram muesli met een scheutje olie en schepje kruiden. Madam wordt nl. ontzettend snel dik.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:29

Ik voer Ninla Pavo condition EXTRA (laag eiwitgehalte) en ook de Pavo Stimix, werkt perfect

jennyk
Berichten: 3616
Geregistreerd: 05-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:37

De mijne (halve fjord) krijgt 2x p.d een handje bix en verder hooi en weidegang . Als ze over een week weer 24/7 buiten staat op grote wei, dan krijgt ze helemaal geen krachtvoer meer (ben bang dat ze anders ontploft)

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:38

Naar mijn idee te veel! Heb een Haflinger en krijgt 4x per dag hooi of afwisselend weidegang. Eigenlijk geen krachtvoer, alleen als hij weer eens een zandkuur moet om het te mengen (1/4 kilo). Wel een handje reformmuesli of wortel of appel als hij heeft gewerkt.
Voor 1 uur rijden op een dag hoeft hij echt geen krachtvoer. Als hij goed (en echt voldoende) hooi krijgt kan hij daar al z'n vitaminen uit halen. Als je niet zeker bent van de kwaliteit hang er dan een mineralenliksteen bij!

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:38

Ik rij ook elke dag met mijn fjord. Ongeveer 45 tot 60 min. WE zijn druk aan het trainen voor wedstrijden enzo. Ik rij dus niet in het weekend 2 tot 3 uur. Ook al maak ik wel regelmatig buitenritten en ben ik langer onderweg.
Mijn fjord krijgt 3 keer per dag 2 handjes sportbix en 1 handje reform muesli van havens. Ook krijgt hij 2 keer per dag een flinke pluk hooi.
Ik ben ook aan het uitzoeken in hoeverre ik teveel of te weinig voer. Ben dus al flink minder gaan voeren.Maar dit gaat tot nu toe prima. Rijden houdt hij goed vol etc.
Probeer gewoon in een aantal stappen wat minder te voeren. Niet ineens van 1.5 kilo naar 1 kilo. Gewoon rustig minderen.

Morrie

Berichten: 22328
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:43

klinkt prima!

Mijn Noriker is ook 1.55 en krijgt precies hetzelfde: 1 kilo Liga en 1 kilo stimix.
Liga is GEEN biks, 1 kilo Liga is hetzelfs als een halve Pavo Aura koek, er zit niets in waar hij energie van krijgt, alleen mineralen en vitamines.

Vreemd genoeg werd de Aura koek bij mijn paard als niet goed uitgependeld door de holisitisch DA en de Liga brokjes als wel goed.

Stimis is energie arme müsli zonder eiwit en haver.

Zodra mijn paard 24/7 de wei op gaat, wordt dat gehalveerd, dan zal hij een half jaar niets doen, behalve een beetje grondwerk op z'n tijd, en dan heeft hij dat niet meer nodig.
Alleen als hij zo heel af en toe eens een half uurtjeonder het zadel gaat om een stapritje te maken, krijgt hij dan een handje müsli.

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:12

mijn belgisch trekpaard krijgt:
in het werk: 2 maal een halve schep basisbrok/dag (ongeveer een kilo)
soms aangevuld met zemelen en mais (voor de koeien)

nu krijgt ze 2 * 2 voederschepen (dus 3a4 kilo) wegens veulen aan de voet, drachtig en vrij mager geworden.
aangevuld met zemelen en/of mais

uiteraard ook hooi (2 * een halve baal per dag en weidegang)

de jonge paarden (2 van 3 jaar en een van 8 maand, een boulonnais, fries en shireveulen)
krijgen elk een emmer mais, iedere dag weide gang, een halve schep voer per dag (alsde 3 jarigen gewerkt hebben krijgen ze iets meer) en stro naar believen.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:18

mijn trekpaard krijgt als ik heb gereden(4-6x p/wk een half uur tot een uur) een halve schep kruidenmuesli en een halve schep liga ijslanderbrokken, verder staat ze 24/7 buiten en krijgt omdat het gras kort is zo'n 4 plakken hooi per dag en wortelen