Over voer voor koudbloed..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:23

De muesli die mijn Fries (=half koudbloed dan, maar toch een sober ras) krijgt is Strucomix van Cavalor. Is een zeer gezonde kruidenmuesli, natuurlijk onderhoudsvoer.
Ze krijgt meestal krachtvoer 'voor de lekker' en ik kan zo makkelijk een schepje vitaminen en een scheutje olie geven.

Ook handig zijn de Summerfit Koeken!

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:33

Mijn fjord krijgt 3/4 kilo haver en verder een beetje peen en nu nog wat hooi ivm beperkte weidegang.

In die Liga van Pavo zit veel te veel zooi als suikers en additieven. Daarom gewoon schone haver, dat ze er druk van worden is nonsens. Als extra voer ik elke dag een bekertje kruiden van Hyppolyt (100% natuurlijk voer uit Duitsland)

Morrie

Berichten: 22328
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:41

als ik mijn Noriker haver ga voeren, kan ik hem de dag erop van de maan ophalen...... hij mag ivm insulineresistentie absoluut geen suikers, het lijkt me derhalve een beetje vreemd dat de holistisch DA hem PAVO Liga voorschrijft als er suikers in zouden zitten

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Over voer voor koudbloed..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:59

Mijn paard (tinker, nu gelukkig maar 525 kilo, 1.42 stokmaat) krijgt nu 24 uur per dag gras (is wel schraal land), 1 pavo summerfit koek, 1 tot 2 (kleine) handjes muesli (Hartog Balance) en een paardenkoekje (gemaakt van rode bieten). Ze werkt per dag minimaal een uur, soms langer en 1 dag is ze vrij, dan krijgt ze ook geen muesli, wel haar summerfit koek.

Toen ze nog op stal stond, kreeg ze 2 kleine handjes biks, 4 handjes muesli en 1 grote plak dorshooi, als je dat uittrekt, dan kom je aan ruim 3 grote kruiwagens vol.

Op haar eerste stal kreeg ze 2 keer daags kuil en 2 keer daags 1/2 kilo eiwitrijk sportbiks en daarvan werd ze echt veel te dik, ondanks dat ze toen evenveel in het werk stond als nu. Ze is pas ag gaan vallen toen ik zelf haar voerschema kon toepassen.

haver, knoflook, eiwitrijk biks kan ik niet voeren, want dan heeft ze gelijk weer ontstoken mok en wordt ze ook bijna direct weer dikker. Mijn paard wordt juist down van haver en eiwitten, in plaats van dat ze er heet van wordt. Je kan dan echt merken dat ze niet lekker in haar vel zit.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Re: Over voer voor koudbloed..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:48

Ik vind het niet té veel hoor.
Ninla krijgt 3/4 biks, en een halve kilo pavo stimix...

En daarbij 2 plakken hooi, en volgende week weidegang.
Maar ze loopt ook haast elke dag een uur flink onder het zadel

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:05

Morrie schreef:
als ik mijn Noriker haver ga voeren, kan ik hem de dag erop van de maan ophalen...... hij mag ivm insulineresistentie absoluut geen suikers, het lijkt me derhalve een beetje vreemd dat de holistisch DA hem PAVO Liga voorschrijft als er suikers in zouden zitten

is het dan door de suikers dat hij zo heet wordt? of zuiver uit door de haver

vorig jaar toen dat mina in het werk stond heb ik haar een tijd op een halve schep basisbrok en een goede halve schep haver gehad
ik moet zeggen, ze reageerde goed, was niet te heet, maar er zat nét iets meer in.
maar voor mij is het om het even of ze op gewoon voer staat of met haver erbij hoor.
maar zodra ze echt te heet wordt en ik haar niet meer kan houden (gebeurde zelfs niet toen ze een hele schep haver gekregen had, per abuis )
dan wordt het voer toch wel wat bijgesteld.

nu staat ze op een schep of 3-4 basis brok per dag, vandaag een stapritje gemaakt mét het veulen aan de voet, op het halster, geen enkel probleem

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:10

Morrie schreef:
Vreemd genoeg werd de Aura koek bij mijn paard als niet goed uitgependeld door de holisitisch DA en de Liga brokjes als wel goed.



Hier hetzelfde hoor!

Geen Aura koeken of Summerfit koeken, maar Liga brokjes en als deze zak leeg is, stap ik weer over op Equiral Qi.
Na de trektocht ktijgen ze geen krachtvoer meer, voor die tijd 2 handjes per dag.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Re: Over voer voor koudbloed..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 00:29

Ik voer Onis en die staat 24/7 op een kale wei:
1 plak hooi
1/4 schep stimix (mix zonder haver)en geen melasse zoals in de meeste musslies zitten)
70 gram pavo vital (vitamine brokjes)
2 handjes eiwit arme draversbrok

Ik rij 7 dagen per week en rij min een uur per dag. Ik rij veel buiten, maar dan echt op conditie. 1 keer per week dressuur in de bak en 1 keer aan de longe met bijzet.
Best intensief dus

En dan heeft ze echt veel energie en komt fit thuis.

Tallie1979
Berichten: 22774
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 07:54

Ik ben nu begonnen met 1 kg pavo liga op een dag, een halve schep 's morgens, een halve 's avonds. daarbij krijgt hij ook meteen een beetje muesli, heb ik erdoor gemengd.

Hij gaat maar een paar uurtjes per dag op de wei, dit om zijn gewicht ook een beetje in de hand te houden

Ik kijk het eerst aan op deze manier, gaat dit goed dan hou ik het zo, blijft hij toch nog wat zwaar, dan gaat hij naar nog wat minder. Hij krijgt nml ook kuilgras.