Gezond aankomen?! Help mijn pony!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mmmarieke

Berichten: 716
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Groningen

Gezond aankomen?! Help mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 19:10

Hallo , leuk dat je even komt kijken, want ik zit namelijk met een probleem. Ik zal het jullie even uitleggen.

Ik rijd met mijn pony Spirit nu regelmatig wedstrijden en het gaat heeel goed . Hij wordt 5 keer in de week getraint. (inclusief buitenrit op zondag om het leuk te houden) Dus eigenlijk maar 4 keer. Hij heeft mooie spieren en die gebruikt hij ook. Nou is mijn probleem: hij word nogal mageR! Hij krijgt niet anders te eten dan anders. Normaal krijgt hij dit:

S'ochtends: 3/4 bix, 1.5 plak hooi en 1 mais.
S'middags: 3/4 bix, 1.5 plak hooi en 1 mais.
S'avonds: 1 plak hooi

Ik heb een tijd telkens na het rijden 200 gram pavo muesli gegeven, dit vond hij heel lekker en zag er ook goed uit. Kan dit dus kritiek zijn voor zijn spieren of vet? lijkt me eigenlijk niet.

Wt kan ik hem anders nog 1 keer per dag hooguit bijvoeren om weer gezond aan te komen? ( en dan het liefst zijn spieren)
Ik kan hem maar hooguit 1 keer (zelf) bijvoeren aangezien hij op een manege staat.

Wat zijn jullie ervaringen met verschillende suppelementen en Muesli's?


alvast bedankt voor alles! [b]

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:22

Voedertijd is voor mensenvoer en niet paardenvoer.
Ik TeM wel even.

Laurierhaag
Berichten: 807
Geregistreerd: 25-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:16

Precies! deze moet geloof ik naar voeding en suplementen

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Gezond aankomen?! Help mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:26

ik zoud an die een keer dat je hem zelf bij kunt voeren gewoon wat van die pavo muesli erbij geven, een halve schep kan prima.
en die 2x 3/4 bix omhoog doen naar eerst 2x een kilo.

ook als je dan weg gaat nog een plakje hooi erbij zou denk ik wel helpen.

ook even de paardentandarts even laten komen,want het kan zijn dat ie last heeft van haken op de kiezen en daardoor niet goed kauwen kan...
ontwormen doe je vast wel op tijd he?

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 01:24

VT-->VS

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:07

Misschien kan je ook zoiets als Pavo MuscleBuild gaan proberen Het is voor extra opbouw van de spieren en voor sterkere spieren

willemijn143
Berichten: 93
Geregistreerd: 02-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:27

of bietenpulp, worden ze dikker en niet zo hyperactief van, mijn pony doet het er heel goed op..

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:34

Ik begrijp het niet helemaal???Je kan hem maar een keer in de week bijvoeren maar je rijd wel vier keer in de week?Dan kan je hem toch ook vier keer bijvoeren?Volgens mij als ik zie wat hij krijgt zou het voldoende moeten zijn.Maar de mais, hoeveel is dat, een kilo een handje ?Mais is wel een dikmaker maar spieren kan je er met geen enkel voer aan krijgen....die zal je er zelf aan moeten rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:18

Ik zou sowieso het hele forum gedeelte Voeding en Supplementen nog eens bekijken, dit soort topics zijn echt ontzettend vaak al gestart.

gucci_a
Berichten: 23
Geregistreerd: 16-04-06

Re: Gezond aankomen?! Help mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:36

spieren kan je niet dik maken door eten .
spieren moet je trainen door goed te rijden.

mmmarieke

Berichten: 716
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Groningen

Re: Gezond aankomen?! Help mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 15:48

Ohh haha ik zat met mijn hoofd ergens anders toen ik dit topic opende denk ik!!

@ellepel:
jaa ontwormen gebeurt op tijd!
maar die paardentandarts is misschien wel een goed idee, maar ik krijg niet de indruk dat hij last heeft van zijn kiezen of gebit.

@RicardoOpa:
dat zal ik ook wel eens proberen. ik heb wel meer mensen daar goede opmerkingen over horen maken..

@aerdenhout1: sorry, dr stat dat ik hem 1 keer per dag kan bijvoeren! maar kijk, ik heb niet elke dag tijd voor hem, ik heb ook nog een andere pony die ook moet bewegen.
je hebt inderdaad gelijk dat je spieren er niet met voer bij kan krijgen.. maar je kan het wel stimuleren.. en het is nogal raar dat ineens zijn spierweefsel achteruit gaat..

@gucci_a:
Je hebt helemaal gelijk!

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Gezond aankomen?! Help mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:40

Ik zou voor de zekerheid even een bloedtestje, mest- en urinemonster laten controleren bij de dierenarts en daar even de uitslag van afwachten voor je aan zijn voerschema gaat sleutelen. Duurt een paar dagen en dan weet je alles.

Wormeninfecties kunnen paarden ook krijgen als je wel regelmatig ontwormt!

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:09

Gucci_a @ Ik ben het met je eens, maar het stofje wat in MuscleBuild zit bevordert de opbouw van de spiermassa.

Dlover

Berichten: 124
Geregistreerd: 07-01-06
Woonplaats: Groningen

Re: Gezond aankomen?! Help mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:18

Oh en ik heb in je profiel gekeken en het is zoon mooie pony.
Ik zou eerder zeggen dat die andere dasch wat dunner is.
Nou jah sterkte ermee

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Gezond aankomen?! Help mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:14

mmmarieke schreef:
Ohh haha ik zat met mijn hoofd ergens anders toen ik dit topic opende denk ik!!

@ellepel:
jaa ontwormen gebeurt op tijd!
maar die paardentandarts is misschien wel een goed idee, maar ik krijg niet de indruk dat hij last heeft van zijn kiezen of gebit.

@RicardoOpa:
dat zal ik ook wel eens proberen. ik heb wel meer mensen daar goede opmerkingen over horen maken..

@aerdenhout1: sorry, dr stat dat ik hem 1 keer per dag kan bijvoeren! maar kijk, ik heb niet elke dag tijd voor hem, ik heb ook nog een andere pony die ook moet bewegen.
je hebt inderdaad gelijk dat je spieren er niet met voer bij kan krijgen.. maar je kan het wel stimuleren.. en het is nogal raar dat ineens zijn spierweefsel achteruit gaat..

@gucci_a:
Je hebt helemaal gelijk!


Die keren dat je hem rijdt,kan je toch na het rijden ff een schep voer geven of een plakje hooi??

Ik zou net zoals een andere bokker een mestmonster nemen voor ter controle op wormen en evt een bloedstaaltje.
Dan pas zou ik gaan kijken naar zijn voerschema.

Ik zou minderen met het krachtvoer,dat helpt toch niet om te verdikken
Je zou bietenpulp kunnen geven of een plakje hooi meer.
Ik zou voor het laatste gaan als ik jou was.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Gezond aankomen?! Help mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:35

Een scheutje zonnebloemolie over het voer wil ook wel eens helpen om iets aan te zetten.

succes, groetjes Esther..

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:38

Ik zou eens kijken of jouw pony niet meer Bix nodig heeft,

vanijmond

Berichten: 107
Geregistreerd: 15-05-06

Re: Gezond aankomen?! Help mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:39

Hallo,

aan het verhaal en het rantsoen te zien , mist jou pony structuur. Meer structuur in het voer zorgt ervoor dat het langzamer door zijn darmen heen gaat, waardoor er meer opgenomen kan worden.
Ook kan het zijn dat je pony wormen heeft.

Het rantsoen wat er nu gegeven wordt zou voldoende moeten zijn. Het is mogelijk om simpel wat structuur toe te voegen door luzerne bij te voeren.

Succes!

mmmarieke

Berichten: 716
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Groningen

Re: Gezond aankomen?! Help mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 19:06

heel erg bedankt mensen!

mijn ponys zijn laatst allebei naar de paardentandarts geweest maar hadden allebei niets, wel weer gewoon bij gevoerd.
ook heeft hij geen wormen want hij is gewoon regelmatig ontwormd!

ik zal dat extra hooi en luzerne proberen!

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Gezond aankomen?! Help mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:55

mmmarieke schreef:
heel erg bedankt mensen!

mijn ponys zijn laatst allebei naar de paardentandarts geweest maar hadden allebei niets, wel weer gewoon bij gevoerd.
ook heeft hij geen wormen want hij is gewoon regelmatig ontwormd!

ik zal dat extra hooi en luzerne proberen!


hooi is ongeveer hetzelfde als luzerne,alleen gebruikt men het meer voor paarden met een allergie

Hoe weet je dat hij géén wormen heeft?Wij ontwormen elke seizoensverandering met verschillende stoffen,toch hebben wij vandaag ontdekt dat ons paard bloedwormen heeft van factor 4!

mmmarieke

Berichten: 716
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 14:23

ooh,, oke,!

hij eet wel gewoon zijn voer op.. Dat hij geen wormen heeft is idd nu je het zegt niet helemaal zeker..

oehoehh heb morgen wedstrijd!!

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:31

Ik zou zeggen, je voert veeeelste weinig ruwvoer.

Ik zou toch zeker zo'n plak of 5 perdag geven, ruwvoer is het belangrijkste onderdeel.
Verder zou ik de mais minderen, en geen olie geven.
Misschien kan je over op een andere brok? Als ie op sportbrok staat, terug naar basis en dan meer geven, staat ie op basis, probeer de sportbrok is.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:35

Heb je ook gedacht aan bijvoorbeeld wormen? Pijnlijk gebit waardroo hij niet goed kan eten? Aangezien je zegt dat hij hetzelfde krijgt als ervoor en hij toch mager wordt.
Anders een optie om de DA erbij te halen.

Ik heb zelf een paard wat heel moeilijk aankomt en altijd wel wat aan de magere kant is geweest. Ik rijd met haar heel licht en dit is wat ze krijgt:
Onbeperkt gras (24/7 weidegang).
half kilo slobber mash van havens
half tot 3 kwart kilo basis/sportbrok van havens
en maismeel.

Mijn stalgenoot had nog een tip: zonnebloemolie (de olie die je ook in de koekenpan gooit zeg maar).
Begin met 2 eetlepeltjes en bouw dat op.

Ik zie nu dat gebit goed is en pony gewoon wordt ontwormt.
Heb je ook gedacht aan bijvoorbeeld parasieten in het lichaam? Een paard of pony kan eten wat hij wilt maar komt niet aan en wordt steeds magerder. Nu zeg ik iets wat heel niet vaak voorkomt, maar het is iets om over na te denken

mmmarieke

Berichten: 716
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 21:12

hmm,, je zet me wel aan het denken hoor..

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:40

Marchador schreef:

Mijn stalgenoot had nog een tip: zonnebloemolie (de olie die je ook in de koekenpan gooit zeg maar).
Begin met 2 eetlepeltjes en bouw dat op.

Ik zou geen olie geven, daar word de pony waarshijnlijk alleen maar magerder van, omdat je de stofwisseling versnelt.

Bloedonderzoek is altijd handig!!

Mijn paard wasvan de winter ook erg mager geworden, en heb veel geprobeerd, olie werd ze alleen maar dunner van, Mais is een korte termijn dikmaker, als je stopt met voeren verliezen ze dat gewicht ook weer meteen, en dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Uiteindelijk heeft bij haar bietenpulp, NAF opkikker kuur, een mooi groot grasveld met uitgegroeid gras tot je knieeën (als je gras teveel maait of teveel belast komen er voor het paard niet geschikte stoffen in) en de summerfit koeken haar nu weer tonnetje rond gemaakt, en ze is nu ook nooit meer aan de diarree.