lijnzaad als anti-zandmiddel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

lijnzaad als anti-zandmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 15:48

kan je gekookte lijnzaad geven om evt zand uit de darmen te krijgen?
Hoe vaak en hoe lang moet je dit dan geven? en hoeveel tegelijk?

EnelyaT
Berichten: 2775
Geregistreerd: 07-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:14

Ik weet niet, wij gaven eerst lijnzaad (gekookt) voor de vacht.. Dan gaan ze beter door de verharing heen..
Nu geven we ze lijnzaadolie..
Ik weet niet of het zand uit de darmen haalt..
Nooit van gehoord in ieder geval..

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:15


Als lijnzaad gekookt is zit er wat slijm in zeg maar. (dat lijkt op slakkenspoor )
En dat neemt zand mee in de darmen

Hoeveel je geeft ligt aan de hoeveelheid krachtvoer dat je geeft.

Ik zou het koken, voor ongeveer drie dagen, en dan twee dagen niet, dan weer drie dagen etc. Zo doe ik het tenminste.
Als je het teveel geeft, worden de darmen openend lui. Behalve als hij hooi oid krijgt, dan maakt het niet zoveel uit.

TICKELS

Berichten: 1564
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:40

Lijnzaad haalt zoals de meeste mensen denken GÉÉN zand uit de darmen.

Je kunt hierover genoeg lezen op www.paardendrogist.nl .
Wij geven onze paarden altijd na de winter een kuur van Sand Clear, dat helpt wel! Er zijn tegenwoordig vele andere merken bijgekomen, maar deze bevalt ons goed. Het zijn kleine brokjes die je door het voer geeft een week lang. Wij doen het door een beetje slobber, dan "proeven" ze niks

Maris89

Berichten: 6592
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:41

Lijnzaad is wel voor een goede stoelgang net zoals bij mensen! En lijnzaad koken voor de komende weken is niet zo'n goed idee, mij is vertelt dat het maar 24 uur goed blijft.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 20:27

Inderdaad weet ik dat lijnzaad dat gekookt is, niet houdbaar is.
We gaan gewoon de proef op de som nemen;
mestballen oplossen en kijken hoeveel zand erin zit;
(als het niet dramatisch is) een week of 3 lang 2 x per week lijnzaad geven en na die tijd weer een keer de mestballen-test.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 20:54

TICKELS schreef:
Lijnzaad haalt zoals de meeste mensen denken GÉÉN zand uit de darmen.

Je kunt hierover genoeg lezen op www.paardendrogist.nl .
Wij geven onze paarden altijd na de winter een kuur van Sand Clear, dat helpt wel! Er zijn tegenwoordig vele andere merken bijgekomen, maar deze bevalt ons goed. Het zijn kleine brokjes die je door het voer geeft een week lang. Wij doen het door een beetje slobber, dan "proeven" ze niks


Maar de paardenshop adverteert met geel lijnzaad (dat schijnt een soort te zijn die je niet hoeft te koken);
Citaat:
Maar de belangrijkste eigenschap van geel lijnzaad is het vermogen om zand uit de darm af te voeren. Linosan helpt paarden die zand eten en koliekgevoelig zijn aan een optimale schone en goed werkende darm.

Of geldt dat idd alleen voor geel lijnzaad?

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 09:50

lijnzaad moet je altijd koken,er zit een blauwzuur in die anders giftig is,bovendien is het ongekookt vrijwel onverteerbaar.
het helpt wel degelijk om zand uit de darmen te krijgen,ik moest het ook op da advies!
succes

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:22

gekookt lijnzaad werkt idd tegen zandkoliek..

TICKELS

Berichten: 1564
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:33

Als je zand als trefwoord intypt bij de paardendrogist dan krijg je veel informatie over Sand Clear.

Ik ken iemand die zijn paard zéér regelmatig gekookt lijnzaad gaf tegen zand. Het paard kreeg uiteindelijk zandkliek en is geopereerd in Utrecht.
Daar zeiden ze dat gekookt lijnzaad NIET helpt om zand uit de darmen af te voeren......

Dus ik neem eenmaal per jaar het zekere voor het onzekere (een dierenartsrekening is duurder!) en geef mijn paarden Sand Clear.
Ook al staan ze nooit in de paddock, alleen op de weide, maar die is swinters ook kaal....

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:56

Je kunt je paard wel een kuur (paar weken) gekookt lijnzaad geven na dat je een zandkuur hebt gegeven. Het zand in de darmen schuurt a.h.w. de darmen en de slijmlaag wordt daardoor minder. Gekookt lijnzaad helpt de darm/maagwand slijmlaag weer aan te maken.
Eén kopje lijnzaad koken. Als je paard het niet zo wilt eten/drinken vermeng het dan met wat brood, geraspte appel e.d. en je hebt slobber.

steffie7
Berichten: 55
Geregistreerd: 23-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:23

nog nooit gehoord dat lijnzaad ook helpt voor zand in de darmen. Als je het zeker wilt weten, dat je de zand eruit hebt., geef dan gewoon ene kuurtje zand-weg of sand clear, gewoon te halen bij de DA

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: lijnzaad als anti-zandmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:40

Citaat:
Behandeling


Behandeling met een pijnstiller doet het door koliek gekwelde paard goed. Maar omdat het zand in de darmen aanwezig blijft, keert de koliek regelmatig terug. Om het zand uit de darm te krijgen wordt vaak Sandclear® (direct bestellen) gebruikt. Dit zijn psyllium-poeders, die een gelei in de darm vormen. Hierdoor wordt het zand meegenomen met de darminhoud en met de mest uitgedreven.
bron: gezonde dieren


hier is het antwoord! denk dat je beter zoiets kan gebruiken als lijnzaad want hier is de werking zeker goed!

TICKELS

Berichten: 1564
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Twente

Re: lijnzaad als anti-zandmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:48

Rianneke schreef:
Citaat:
Behandeling


Behandeling met een pijnstiller doet het door koliek gekwelde paard goed. Maar omdat het zand in de darmen aanwezig blijft, keert de koliek regelmatig terug. Om het zand uit de darm te krijgen wordt vaak Sandclear® (direct bestellen) gebruikt. Dit zijn psyllium-poeders, die een gelei in de darm vormen. Hierdoor wordt het zand meegenomen met de darminhoud en met de mest uitgedreven.
bron: gezonde dieren


hier is het antwoord! denk dat je beter zoiets kan gebruiken als lijnzaad want hier is de werking zeker goed!




Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: lijnzaad als anti-zandmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:23

beantsje, ik gebruik nu australische lijnzaad. dit is geel van kleur en kan je ongekookt door het voer geven. je kan dit hier kopen -> http://www.homeovet.nl/ en hiervoor heb gedroogd kleefkruid (clivers) gebruikt. dit koop je bij http://www.jordenshippo.nl/
je kan dit nu natuurlijk ook vers plukken
beide artikelen bevallen prima en zijn een stuk goedkoper dan de bakjes sandclear.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:56

Ik denk sowieso dat een kuurtje psyllium veel effectiever is en met betrer resultaat. Is wat prijziger, maar wel makkelijk ook het voer te geven en het kuurtje duurt zo'n 7 dag. De werking hiervan is bewezen. Voor kuurtjes moet je even de al genoemde site van de Paardendrogist eens bezoeken.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: lijnzaad als anti-zandmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:08

psyllium is maar gewoon een plantje. pas als die vermalen in een potje zit en er een vet prijskaartje aan hangt wordt de werkzaamheid beter geaccepteerd.

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:47

Ik geef op advies van de DA 1 x per week een kopje lijnzaad. Werkt volgens hem beter dan lijnzaadolie tegen zand in de darmen.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: lijnzaad als anti-zandmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 23:05

Pellie schreef:
psyllium is maar gewoon een plantje. pas als die vermalen in een potje zit en er een vet prijskaartje aan hangt wordt de werkzaamheid beter geaccepteerd.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: lijnzaad als anti-zandmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:03

en ben je al druk kleefkruid aan het plukken beantsje? het groeid hier al aardig