Biotine

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Biotine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 17:09

Ik vind dat de hoeven van mijn paard de laatste tijd erg langzaam groeien. Ik rijdt niet veel op het harde, en de hoeven zelf zijn wel goed hard, maar toch hoeft de smid er bijna nooit iets af te halen.
Dus ik wil gaan beginnen met biotine voeren. Maar eerst een paar vraagjes..
Ik weet dat het goed is voor harde hoeven, maar gaan ze er ook echt sneller van groeien? En is het ook voor andere dingen goed (voor de vacht ofzo)?
Hebben jullie er ervaring mee? Zie je snel verschil?
Hoeveel en hoevaak geven jullie het? En het moet gewoon over het voer, toch?
Of kent iemand nog andere (en misschien betere) supplementen voor een snelle hoefgroei?

Alvast bedankt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:20

Biotine is het meest bekende middel voor het bevorderen van de hoefgroei en bij brokkelhoeven etc.
Je voert het idd als supplement, gewoon over het voer. Andere geven het op een handje brokkjes/muesli en bevochtigen deze.
Als het echt voor de hoeven is, zou ik kijken naar gewoon pure Biotine. Is meestal wel prijzig, maar schijnt wel degelijk de moeite waarde te zijn.
Van Pavo heb je ook een pot, moet je voor meer info maar even kijken op www.pavo.nl en ook Divoza verkoopt emmertjes Biotine (www.divoza.com)

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 19:05

Owkeej harstikke bedankt
En klopt het dat zeewier ook zo goed is voor de hoefgroei? Wat zou beter zijn?
Ik ga in ieder geval volgende week biotine halen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:24

Een paard heeft zelden of nooit een tekort aan biotine, dan zou hij ook niet mooi in zijn vacht moeten zitten. Extra biotine geven heeft dus meestal niet veel zin, bovendien zit het vaak al toegevoegd in brok, luzerne en complete supplementen.
Als je denkt dat je paard een tekort heeft zou ik dus eerder een totaalsupplement doen.
En dat de smid er nooit iets hoeft af te halen en dat ze evengoed mooi hard zijn is toch juist een goed teken?

joozz

Berichten: 1212
Geregistreerd: 07-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:25

Ik heb het toevallig nagevraagd bij mijn hoefsmid vorige week:
Hij zij dat biotine wel bijdraagt aan de kwaliteit en groei van de hoeven, maar dat je gemiddeld pas na 1,5 jaar echt resultaat kunt zien. Even geduld dus.

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Biotine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:36

ik geef voer waar extra veel Biotine inzit. Alleen of de hoef daar sneller van groeit weet ik niet. Mijn hoefsmit haalt er 1 keer in de 8 weken even een vijltje overheen, that's it. Dat is eigenlijk al een jaar, behalve toen ze net van haar ijzers af was, toen groeiden ze ineens heel erg snel. het kan er trouwens ook aan liggen dat de straal iets te kort gelaten wordt, dan krijgt de hoef geen extra impuls om te gaan groeien omdat de straal de grond niet raakt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:47

MysticTinker schreef:
Owkeej harstikke bedankt
En klopt het dat zeewier ook zo goed is voor de hoefgroei? Wat zou beter zijn?
Ik ga in ieder geval volgende week biotine halen


Zeewier is ook zeker goed voor de hoefgroei!
Op www.paardendrogist.nl vind je hier ook nog veel info over.

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:46

biotine zit trouwenz zowiezo in veel soorten bix al verwerkt...

je kan idd biotine in poedervorm of vloeibare vorm bijvoeren. onze haf had vreselijk slechte hoeven toen wij hem kochten.

hij kreeg eerst biotine bijgevoerd, en nu hebben we een poeder die kopen we bij vente ( ook een voeder bedrijf ) dat heet "briljant " en er zitten dus stoffen in voor de algehele conditie... en het werkt supergoed, hij glimt, zijn manen groeien sneller en zijn hoeven zijn van betere kwaliteit.

je kan natuurlijk ook dingen zoals brandnetel bijvoeren, ook knoflook kan een gunstig effect hebben. dat bevordert de bloedsomloop, dus er stroomt meer ( zuurstofrijk) bloed door de hoeven.

meestal zie je aan een paard zijn hoeven af hoe goed hij in zijn vel zit, als jouw paardje kerngezond is, zal hij goede hoeven hebben. heeft jou paard stoffen tekort en een slechte weerstand, zal hij slechtere kwaliteit hoeven hebben.

die gezonde hoeven komen dus van binnenuit! dus zorg dat jou dier gewoon lichamelijk goed in zijn vel zit, en je hoeven zullen ook verbeteren !

het is net zowiets als bij mensen, huid,hoef en haar krijgen de laatste stoffen uit de voeding enz.... en soms eten ze verkeerd voedsel, of komen ze dingen tekort, en dan ga je dat dus zien of aan de hoeven of ze krijgen een doffe vacht.. noem maar op....

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:24

Biotine is inderdaad een voeding voor de hoeven. Na ruim een half jaar kan je zien of het effect heeft en of jou paard inderdaad de behoefte aan die stof nodig had.
Niet bij ieder paard die je biotine voert helpt de groeibevordering van de hoef. Het kan ook helemaal niks doen met de hoeven van je paard.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 13:04

Ik heb het ook eens bij de ruitersortwinkel nagevraagd, inderdaad zoals jullie al zeggen, helpt het alleen als er een tekort aan is.
Maar toch bij mijn paard kan dat bijna niet, hij zit heel goed in zijn vacht, glimt heel mooi enzo..
Maar hoe helpt zeewier dan? Zit daar ook een bepaalde stof in waar ze een tekort aan kunnen hebben? Of zorgt dat gewoon voor een betere hoefgroei, ook al hebben ze geen tekorten?

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:26

zeewier zitten veel mineralen in gloof ik.... daardoor word het bloed ook beter, het bloed stroomd door heel het lichaam, ook door ( het levende deel) van de hoeven.
uiteindelijk na een tijdje voeren, ga je zeker verbetering zien in de hoeven, ik dacht dat het ook goed voor huid en haar was, maar dat weet ik niet zeker. je kan dus ook zewier voeren als jou paard veel aan ijzeren dingen knabbelt, dan hebben ze vaak ijzer of mineraal tekort, je ziet het vaak bij paarden die hun zoutblok weinig gebruiken, dna gaan ze ergens anders aan knagen.. zulke paarden kan je ook zeewier geven.... en eventueel af en toe een beetje zout door het voer gooien...

natuurlijk is het net zoals met andee stoffen die je kan bijvoeren zo dat als je paard er geen tekort aan heeft, zal het ook niets doen met de hoeven...

Ilsel
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-04-05

Re: Biotine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:21

Had in een ander topic ook al vermeld, maar hier ook erg interessant.
Marstall Fortissimo bestaat uit zuiver organische stoffen (oa kruiden ed) welke inwerken op de doorbloeding van de hoeflederhuid. Hoerdoor krijg je een betere groei van je hornweefsel en dus een stevigere hoef. In het andere topic over biotine heb ik de beschrijving erbij gezet.
Er is uit onderzoek 100% resultaat gekomen al na 3 maanden!
Groetjes, Ilse

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:22

hier een slotje i.v.m. twee dezelfde topics.