ervaring met mais voeren ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linsey24

Berichten: 140
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Leek

ervaring met mais voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 11:51

wie van jullie heeft ervaring met mais voeren ?
ik hoor het graag, want het ze worden er "steviger" van he ?
gr. linsey

Sies

Berichten: 3257
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Overasselt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:55

Ik heb inmiddels heel wat ervaring met het voeren van snijmais (uit de maiskuil van rundveeboeren )
Ik heb een 38 jarige met redelijk slechte kiezen, deze merrie krijgt ongeveer 10 kg mais per dag en daarnaast natte brokken, ze doet het hier super op.
Verder heb ik een te mager paard (sinds een maandje in mijn bezit) en deze krijgt een volle kruiwagen mais per dag, en komt zo mooi bij zonder in een keer te vet te worden.
Mijn grote oldenburger krijgt ook ongeveer 10 kg mais per dag (anders kan de oude pony haar porsie niet opeten, ze staan samen) hij glanst en glimt als nooit te voren maar is eigenlijk iets te zwaar naar mijn zin.
Wil je nog meer weten, door mijn opleiding weet ik redelijk vee over voedingswaardes enz.
Mais is lekker eiwit-arm en daarom zeer geschikt paardenvoer wat voldoende energie heeft.

Linsey24

Berichten: 140
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Leek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 11:57

ik heb ook een magere pony
dus je raad dat wel aan ?

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:57

Snijmais voer ik niet, mijn paard lust het simpelweg niet.
ik voer hem maismeel. Dat meng ik met granen of muesli en dan een beetje water erbij. Dat vindt hij heerlijk. Ik voer het puur omdat ik er medicijne door moet doen die meneer anders weigert te nemen, en ja..... hij wordt er "gevulder" van, hihihi

Mandy_

Berichten: 1560
Geregistreerd: 10-09-05
Woonplaats: Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:00

Ik voerde me paard die door een operatie erg mager terug kwam van de kliniek ook mais door ze voer hij deed het er erg goed op. Me veulen in de kudde kreeg ook mais van de koeien boer en vond het heerlijk en werd mooi rond.

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:01

Je moet mais wel gemaalt kopen, niet dat je de zaadjes gaat voeren. Want die hebben een hele moeilijke verteerbare celwand. Dus als je wil dat je paard aankomt moet je het wel in eelvorm kopen, anders zal het niet in het lichaam worden opgenomen.

Verder is maismeel een dikmakertje, maar dat wist je al. Het is niet dat ze steviger worden qua spieren maar qua vet

Sies

Berichten: 3257
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Overasselt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:01

Bij een maigere raad ik het dus zeker aan. Mijn 38-jarige blijft er zelfs mooi op!
Maar begin rustig, een kilootje en dan langzaam opbouwen. Ik heb inmiddels op verschillende plaatsen mijn paarden gestald gehad, altijd wel een (melk)veehouder die voor een doosje chocolade en een flesje drank mij iedere week een ton mais laat scheppen.
Ik bewaar het als volgt:
Ik haal met een schep de mais uit de kuil en die dit een een half doorgesneden plastic vat. Dit is een blauwe ton zoals je ze ook vaak als waterbak ofzo ziet.
Deze schep ik vol en dan stamp ik het heeeeeel goed aan zodat de meeste lucht eruit is. Let op dat je geen broei (warme schimmelende mais) meeschept.
Zo in een ton kan ik het een week goedhouden. Hoe beter je aanstampt (gewoon in die ton gaan staan springen die boer went daar wel aan, hihi ) hoe langer je het kan bewaren.

Linsey24

Berichten: 140
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Leek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 12:15

dank jullie allemaal
ik ga het vanmiddag bij een boer halen
en dan ga ik eens kijken hoe ze er op reageerd
ze krijgt van mij die mais dat een koe ook krijgt..

Sies

Berichten: 3257
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Overasselt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:18

De mais die een koe ook krijgt heet snijmais en dit is ingekuild in een maiskuil. (Heb veehouderij gestudeerd en ben dus ing. boerin, haha)

Linsey24

Berichten: 140
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Leek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 12:18

is snijmais geschikt dus ?

Sies

Berichten: 3257
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Overasselt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:21

Ja hoor, ik voer mijn paarden het al 4 jaar (en ze zijn nog niet dood neergevallen).
Gewoon rustig opbouwen en de mest controleren (mooie dikte en mooie kleur)
Snijmais wordt van het land gehaald met een maishakselaar, daardoor wordt het gewas kort en klein gehakseld. De pitjes zijn (bijna) allemaal kapot en daarom voor een paard (en koe) te verteren. De hele maisplant zit in de snijmais dus de stengel en de kolf. Mijn paarden vinden het allemaal erg smakelijk.

Linsey24

Berichten: 140
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Leek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 12:24

hahaha
ok dankjewel

Mandy_

Berichten: 1560
Geregistreerd: 10-09-05
Woonplaats: Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:03

Mais is dat nou heel eiwit rijk of juist eiwit arm? Ik dacht namelijk dat het erg eiwit rijk is en dat is dan weer niet goed toch?Of was dat nou met haver zo

Sies

Berichten: 3257
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Overasselt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:10

Ik heb het even opgezocht:
In een eerste snee gras (kwalitatief goed voorjaargras) RE (ruw eiwit) 184
In snijmais van een goede kwaliteit RE 80
Dus gras bevat meer dan 2x zoveel eiwit.
Haver bevat ook niet erg veel eiwit, RE 84
Tarwezemelen (misschien ook wel intressant) bevat bijna net zo veel als gras 168 RE
Meer vragen? Ik kan nog wel het een en ander opzoeken

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: ervaring met mais voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:16

hier nog zo`n boerin met snijmais voor de koeien, ik geef het de paarden vaak winterdag als lekkernij. gewoon een schepje op 1 dag. Ze blijven er voller van en ze vinden het heerlijk.

Linsey24

Berichten: 140
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Leek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 09:26

hebben jullie ook ervaring met maismeel ?
dat zag ik gister in de winkel liggen..

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:31

Maar snijmais zit toch veelste veel eiwit in voor een paard?

Mais meel is een dikmakertje, als je paard wat aan de slanke kant is kun je dat gaan voeren

Linsey24

Berichten: 140
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Leek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 11:33

dat moet je met water mengen tot een papje toch ?

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:38

hmmmmm, mijn DA heeft het afgeraden. Te veel eiwit en kans op verstoppingen....

Ik ben er persoonlijk geen voorstander van. Wellicht dat het idd voor magere of oudere paarden goed zal zijn, maar voor een sport paard wordt het dus door mijn DA afgeraden.

Linsey24

Berichten: 140
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Leek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 11:40

ja maar ik heb een magere oude pony
is het dan goed denk je ?

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:42

Tsja ik ben geen voedingsexpert, maar zo te horen wat de rest hierboven zegt, die dus wel ervaring hebben....

Een stalgenood van mij heeft een oudere merrie die na het veulen van vorig jaar wat mager is geworden. Hij voert maismeel bij, ik vond het een beetje op slobber lijken. Maar die merrie doet het er erg goed op....

Wellicht, als je zo twijffeld, even een DA bellen voor advies ?

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:48

Snijmais kun je beter niet voeren. Er zit veel eiwit in wat weer kan leiden tot hoefbevangenheid. Snijmais is voor koeien bedoelt, die juist weer heel veel eiwitten nodig hebben

Je kan het beste gewoon maismeel voeren. Je hoeft het niet met water te mengen, je kan het gewoon over je biks heen strooien

Linsey24

Berichten: 140
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Leek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 11:52

ok dank jullie wel !!
het gaat vast helpen

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:38

zucht...snijmais is eiwit arm en zetmeel rijk, van dat laatste worden ze dik....voeren kan geen kwaad maar wel met mate

Sies

Berichten: 3257
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Overasselt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:36

Snijmais is betrekkelijk eiwitarm, je voert de hele plant. Maismeel is zeer eiwitrijk, je voert alleen de gemalen maiskorrel. Volgens mijn voedingsleraar op school is maismeel niet geschikt voor paarden, door de hoeveelheid eiwit, snijmais bevat weinig eiwit en veel zetmeel. Je paard komt er van aan zonder dat je hem vol met eiwitten stopt, wat zeker voor mijn oudjes niet goed is.
Ik houdt het bij snijmais