Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Krijgt mijn tink voldoende eten?

 
Profiel   

Heey..

Van de week komt mijn eerste paardje een tinker
Hij komt aan huis te staan dus moet alles zelf doen..
Ook voeren dus..

Ik weet nog niet precies de tijden.

Maar 's morgens om 7.15 uur hooi (1 plak of 2 plakken?)
En ik dacht als ik thuis kom (verschillende schooltijden) dacht ik aan een handje bix.
En 's avonds rond een uur of 8 of 9 weer hooi

Hij staat op een landje weet niet precies hoe groot maar zal ruim 40 bij 40 zijn.. Hij is nu een beetje dikkig.. En er staat misschien niet voldoende gras nu in deze tijd?

Ik ga er buiten mee rijden lekker rustig aan meer stap dan draf denk ik en af en toe een galopje. Maar in iedergeval genieten! En een beetje beweging kan geen kwaad..

Maar is dit genoeg voor een tinker (irish cob)??
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-06 15:57 



 
Profiel   

http://www.dierenboeken.nl/shop/product ... cts_id=636 & http://www.dierenboeken.nl/shop/product ... ts_id=1093

Je bent wel erg aan het gissen... Mss kun je er beter eens een goed boek over lezen, als je niet weet hoe of wat Lijkt me wel zo veilig...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-06 16:03 



 
Profiel   

je zou het eerst zo kunnen doen ja. je ziet wel aan de hoeveelheid hooi doe hij op eet, of hij voldoende heeft aan het gras wat momenteel op je weitje staat. komt hij alleen te staan en is hij dat gewend? anders kun je een stressig en onrurstig paard krijgen, wat niet ten goede komt aan zijn gezondheid.
als er hooi overblijft weet je dat je in ieder geval genoeg bijvoert. 1600m2 is niet genoeg om hem voor een heel jaar of weideseizoen aan voedsel te voorzien. dus ik denk dat je altijd zult moeten bijvoeren.
edit: jamezy, of ze hier nou leest wat te moet weten of uit een boek, dat maakt toch niet uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-06 16:08 



 
Profiel   

Jamezy schreef
http://www.dierenboeken.nl/shop/product ... cts_id=636 & http://www.dierenboeken.nl/shop/product ... ts_id=1093

Je bent wel erg aan het gissen... Mss kun je er beter eens een goed boek over lezen, als je niet weet hoe of wat Lijkt me wel zo veilig...



Ik vraag het alleen maar.. Ik heb hier genoeg boeken liggen en gelezen.... maar ik denk vraag nog ff info.. ? Dat kan toch geen kwaad...? Ik denk zelf dat het wel genoeg is maar iemand anders met meer ervaring kan dat wel anders vinden.. daarom vraag ik het ook..

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-06 16:11 



 
Profiel   

Pellie schreef
je zou het eerst zo kunnen doen ja. je ziet wel aan de hoeveelheid hooi doe hij op eet, of hij voldoende heeft aan het gras wat momenteel op je weitje staat. komt hij alleen te staan en is hij dat gewend? anders kun je een stressig en onrurstig paard krijgen, wat niet ten goede komt aan zijn gezondheid.
als er hooi overblijft weet je dat je in ieder geval genoeg bijvoert. 1600m2 is niet genoeg om hem voor een heel jaar of weideseizoen aan voedsel te voorzien. dus ik denk dat je altijd zult moeten bijvoeren.
edit: jamezy, of ze hier nou leest wat te moet weten of uit een boek, dat maakt toch niet uit?




Hij kan alleen staan.. Er komen ook 3 grote bonte geiten bij.
Ik blijf hem idd bijvoeren.. En probeer wel wat
Maar dankjewel voor je antwoord daar kan ik iets mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-06 16:14 



 
Profiel   

ah gezellig
ja je moet goed kijken naar je tink en zijn eetpatroon. daar leer je het snelst van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-06 16:15 



 
Profiel   

whahaha.. Zal opletten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-06 16:22 



 

Sluit me bij Pellie aan.
Ruwvoer is zeer belangrijk, als je twijfelt tussen 1 & 2 plakken kun je ook anderhalf geven
Mijn Friese merrie, veel te snel dik, staat op een niet al te groot weitje overdag en krijgt daarbij ongeveer 1 plak hooi en een halve schep muesli bijgevoerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-06 16:54 



 
Profiel   

ja koudbloeden hoeven soms alleen maar te kijken naar gras en ze groeien er al van

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-06 17:11 



 
Profiel   

2 x ruwvoer met weinig gras overdag vind ik wat weinig. Zou dan liever 3x per dag 1 plak geven zodat het beter verdeeld is over de dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-06 18:17 



 
Profiel   

Kyona:Dankje voor je reactie.
dus dan ken ik beter 's morgens 7.15 uur een plak hooi..
En 's middags als ik uit school kom bijv. een plak hooi
En 's avonds rond een uur of 8 / 9 een plak hooi
Als ik bijv. gereden heb een handje bix.. is dat beter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-06 18:58 



 

Dat klinkt prima
Ruwvoeder is namelijk zeer belangrijk! Maar als het voorjaarsgras de lucht in schiet moet je dat wel even in de gaten houden, want dat is weer een stuk voedzamer.
Ik spreek over voorjaarsgras ook al is het allang voor jaar, maar over het algemeen is het nog niet echt geweldig weer geweest en is het overal nog wat kaal..

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-06 21:12 



 
Profiel   

Ik zou het daar ook bij laten Zodr aje merkt dat het nog niet helemaal goed is merk je vanzelf wel hoe je het aan moet passen, zoniet dan laat je het ons weer even weten

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-06 11:41 



 
Profiel   

oke dankjewel:D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-06 14:11 



 
Profiel   

Ik zou jullie op de hoogte houden met het voeren..:

Door vervelende omstandigheden werd Easy later gebracht.. Vonden wij jammer maar het was een goede reden.. Hij werd gister rond 10.00 uur gebracht ff knuffelen en later een weitje in.. meteen eten..!! Nouja.. Is een goed teken toch..? Toen naar binnen ff koffie drinken.. Na een uurtje ongeveer gingen ze afscheid nemen.. enn weer naar huis.. Easy bleef maar eten en rond een uur of 4 vonden we het een beetje te gek worden.. dus hebben we het kleiner gemaakt en hooi erbij gegeven.. schriklintje der tussen en klaar was niet zo hoog. zal wel 75 cm geweest zijn.. Hij sprong er na 2 uurtjes gewoon overheen.. wij weer terug zetten.. Hij was helemaal opgeladen Naja dus we gingen weer ff toekijken hij at weer gras en dus gingen we weer naar binnen.. Hij heeft een beetje van die plak hooi gegeten maar eet liever gras! maar hij blijft gewoon hooi krijgen hoor Maar denk meld het even.. Hij is te dik dus ben blij dat we nu een stukje hebben af gezet want hij blijft gewoon door eten .. Belhalve als hij slaapt natuurlijk

Groetjess Emmaa

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-06 17:40 



 
Profiel   

Euhm,zou je beter niet de eerste dagen/weken het oude voedingspatroon aanhouden??

Heeft dat paard al voor hij naar je kwam in weide gestaan??

Zeker géén krachtvoer geven na het rijden,dat is zeer slecht voor je paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-06 23:42 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met je tink!
Het lijkt me idd goed om bij de vorige eigenaar te informeren wat hij daar kreeg, en daar op aan te sluiten. Niet teveel bix, nergens voor nodig. Gewoon ruwvoer is voldoende!

Allereerst lijkt het me goed het landje toch op te delen in 2 stukken, zodat 1 stuk zich steeds kan herstellen en de wormbesmetting binnen de perken blijft. Een goed schrikdraadapparaat doet wonderen!

Daarnaast moet je om de vitamines denken. Een tink die zo weinig werkt, hoeft eigenlijk geen bix te hebben, maar dan moet je wel zorgen dat hij geen tekorten krijgt. Persoonlijk voer ik dan vitamines bij. De mijne krijgt Pavo Vital, omdat dit in een brokvorm is en je het nergens door hoeft te mengen. Het is ook niet duur.

Mocht je heel veel gras hebben, voel dan regelmatig of de hoeven niet warm zijn (hoefbevangenheid) al zal dat op een klein stukje wel meevallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-06 23:49 



 
Profiel   

Blue_Star schreef
Zeker géén krachtvoer geven na het rijden,dat is zeer slecht voor je paard

Waarom is dit slecht?
Voor het rijden, ok, maar na het rijden?
Ik zou niet weten waarom eerlijk gezegd. Help me uit de droom
Ik geef mijn paarden Pavo Summerfit koeken in de zomer, daar zitten ook vitaminen en mineralen in. Bill lust nl geen Pavo Vital
Dat is misschien ook een optie naast het gras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-06 04:31 



 
Profiel   

In principe hoef je je paard geen vitaminen te geven,dat halen ze zelf wel uit het gras en hooi Evt kan je een mineralenliksteen erbij hangen.

@Billy,omdat je je paard dan teveel eiwitten bijvoerd wat hélemaal niet nodig is

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-06 18:33 



 
Profiel   

@ blue star:
leg eens uit wat je bedoelt...

Mijn paard krijgt meestal te eten na het rijden, omdat ik vaak pas laat rond voertijd rijd.
Als er gegronde redenen zijn om dat te laten wil ik dat graag weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-06 18:55 



 
Profiel   

In principe hoef je je paard geen vitaminen te geven,dat halen ze zelf wel uit het gras en hooi Evt kan je een mineralenliksteen erbij hangen.[/quote]

Dat gaat alleen op als je de perfecte gemengde kruidenwei hebt, zeker op zo'n klein stukje zal het lastig zijn een goede balans in je gras te krijgen.

Blue_Star schreef
@Billy,omdat je je paard dan teveel eiwitten bijvoerd wat hélemaal niet nodig is

Bedoel je hier dat je eigenlijk helemaal niet zou moeten bijvoeren? Daar kan ik me in vinden, behalve bij veel werk.
Het tijdstip doet er volgens mij niet zo toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-06 20:51 



 
Profiel   

ik weet wel dat je de eerste 20 minuten na training je paard niet moet voeren. dit had iets te maken met het herstel van de spieren enzo maar het fijne weet ik er niet meer van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-06 22:30 



 
Profiel   

Nee,je moet helemaal niet bijvoeren.Dat is ook niet nodig
Bij ons op stal staat een paard die haar hele leven alleen maar hooi heeft gekregen.De vacht is perfect,de conditie is perfect.Dus waarom krachtvoer geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-06 22:55 



 
Profiel   

Dat is jouw visie.
In mijn visie is het zo dat een wei hier in NL niet een volledige dekking van de vitaminen en mineralen geeft omdat de weilanden hier te eenzijdig van opbouw zijn.
In het wild zoeken paarden ook kruiden en grassen en takken etc en hebben ze een gevarieerd menu.
Dat kun je ze hier niet bieden.
Wat betreft voeren na het werk: Als je dat gelijk doet, is het lijf van het paard nog bezig met de bloedvoorziening van de spieren. Je kunt niet twee dingen tegelijk, dus als je gelijk voert, is de vertering niet optimaal omdat de bloedvoorziening ergens anders heen gaat dan de maag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-06 23:37 



 
Profiel   

ja zoiets was het hè.

blue star, wat ik voer is speciaal aangemeten op mijn paard dus ik weet dat het goed voor hem is. als het dat niet zou zijn kreeg hij het niet van me.
bijvoorbeeld, ik moet juist lucerne bijvoeren omdat in het hooi wat hij momenteel krijgt niet voldoende voedingstoffen zit. met de lucerne erbij is het in evenwicht. en juist eiwitten zitten er oa. genoeg in de lucerne.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-06 08:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen